Info gezocht over Elcaro en Belmondo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Info gezocht over Elcaro en Belmondo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:17

Graag wil ik weten welke karakters bovengenoemde hengsten vererven.
Wie o wie helpt mij verder?
Thanx Haha!

Bosprez

Re: Info gezocht over Elcaro en Belmondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:24

ELCARO

86.719 Stb

d.bruin

1.67m

Elcaro gaat zijn eigen weg. Met bijna 250 nakomelingen die uitkomen in de dressuur-sport. Een dressuurindex die zich al jaren boven de 150 punten beweegt en een pedigree dat prachtig aansluiting geeft op andere dressuurverervers, is hij al jaren een buitengewoon functionele fokhengst. Elcaro is bij besluit van de hengstenkeuringscommissie in december 2002 voor het leven goedgekeurd! In de exterieurindex scoren de lengte van de stap, de lengte, souplesse en kracht van de draf meer dan 2 maal de standaardafwijking. Er zijn keurhengsten die dit niet evenaren. Elcaro gaf 2 goedgekeurde zonen Jacardo en Jeraldo en Ninda, de kampioene van de keurmerries 2000. Zelden een merrie zo zien draven met oprichting, kracht en ruimte, aldus de pers. In de springrichting is Impression eerder onder Eric van der Vleuten en nu onder zijn zoon Michiel de meest bekende Elcaro nakomeling. Impression is opgenomen in de WBFSH Breeding Guide. Elcaro geeft commerci‘le veulens. Overwegend donker van kleur, weinig aftekeningen, chique en dravend met ruimte en een extra sterk buigend en ondertredend achterbeen. Een eigenschap waar veel behoefte aan is in de KWPN-fokkerij!!
Afbeelding

dit is al iets Haha!, hopelijk heb je er iets aan ?

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:32

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:41

Belmondo is afgekeurd of staat op wacht bij het kwpn en is alleen nog aes ggk. Leeft en dekt nog steeds.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:22

wij hebben op stal een 18 jarige belmonde ster merrie staan,
lief paard maar houd niet van poes pas om haar heen, is wel super eerlijk en geeft leuke veulens, dit jaar van rhodium, lux beestje wel mooi lang gelijnd.

de merrie zelf is niet echt heel lang maar een degelijk exterieur, ze is alleen voor dat ze bij ons kwam niet te best behanderd en dat merk je jammer genoeg met rijden wel. maar binnenkort gaat er toch met een meisje van stal weer mee gestart worden dus dat is super.
de merrie heeft vroeger m gelopen en heeft oa veulens gehad ven Pion, nevado, 2x ed king hill en santiago en de rest weet ik niet.

zoals je ziet veel nrps bloed, dit kan de merrie goed hebben terwijl ze zelf niet overdreven fors is.

ik hoop dat je met deze info iets kan

groetjes

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:29

Ik heb vroeger een poosje op een 5-jarige Belmondo merrie gereden. Ze was een bloedmooie compacte merrie die super kon springen.
Haar karakter was ronduit lastig te noemen!! Daarom was ze ook voor een prikkie aan de handelaar verkocht waar ik reed.
Ze sloeg continue naar achteren tijdens het rijden. Het was echt bok- steiger - bok - steiger. Ze was ontzettend heet en sloeg ook steeds haar hoofd heel hard naar achteren. (toch wel een paar blauwe plekken gehad)

Met heel veel geduld haar wel wat tot rust kunnen krijgen. Ze bokte en steigerde in ieder geval niet meer, maar was wel een brok spanning.
Springen was haar lust en haar leven. Dan kon ze wel ontspannen. Ze is naar Italië gegaan als springpaard. Een Italiaanse springruiter kon wonderbaarlijk goed met haar opschieten.

Op stal en tijdens het poetsen was ze wel heel rustig, maar ook erg ongeïnteresseerd.

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:51

Ga dit topic even in de gaten houden, ik heb ook een afstammeling van Belmondo.
Mijne heeft ook een moeilijk karakter, maar ik weet niet of dat van Belmondo afkomt

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:50

ik heb een elcaro merrie(zie profiel)echt een super lieve merrie die wel heel koppig en eigewijs kan zijn maar met een gouden karakter en een die altijd loopt,vooral op wedstrijden!

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:53

Over elcaro zijn al een heleboel topics geweest, zal kijken of ik iets terug kan vinden.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:31

Ik heb een Belmondo merrie. Ik heb ongeveer 2 jaar geleden Belmondo bezocht in Denekamp. Belmondo is aardig op leeftijd en dekt niet meer. Ik vond het een hele hele lieve hengst. Hij is niet zo heel erg groot, dat had ik niet verwacht.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:06

Mijn vorige paardje was ook een Belmondo! Qua karakter ook niet altijd de makkelijkste maar als je hem eenmaal kon dan was daar goed mee om te gaan! Verder was het een vrij compact paard. In mijn profiel staat als het goed is nog wel een foto van hem (Purdy). Hij was ongeveer 1.64.
Helaas hebben we hem niet meer vanwege een ernstige peesblessure die niet meer kon genezen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:16

Citaat:
ELCARO

Geb. datum
24-mrt-1986
Pijpomvang
22.5

Stamboeknr. 86.719 Stb Naam fokker, woonplaats W. ten Hove & G. v Dam-Hofman, Auetal, BRD resp Emmeloord(Fl)

Kleur donkerbruin Fokfamilie fokfam 705

Stokmaat 167

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 1989 (gedeelde 4e plaats)
Attent, gehoorzaam, vriendelijk, eerlijk met goed humeur. Aan het begin nog groen. Goede basisgangen en veel souplesse.
Stap regelmatig en krachtig. Draf heeft veel ruimte en regelmaat en is krachtig. Goede galop. Presteert bij springen ruim voldoende, springt goed naar boven en is elastisch. Kantelt soms zijn achterhand en wisselt goede en minder goede sprongen met elkaar af. Springt voorzichtig. In terrein goede galop, attent, ruim op de sprong. Ruim voldoende bereidheid om te werken, looplustig. Ervaart werk als normaal. Veel aanleg als dressuurpaard, ruim voldoende aanleg als springpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand die hetzelfde bleef. Eet normaal.
Rustig stalgedrag.
Op 24-05 heeft Elcaro linksvoor een dik been. Na enkele dagen behandeling is de blessure genezen.

Rijpaardtype
Verrichtingscijfers

Stap 7
Draf 8.5
Galop 8
Rijproef 8
Springen vrij 7.5
Springen ohz 7
Terreinproef 7
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 8
Puntentotaal 79.00
Max punten 100
Plaatsing 4e van 27 (15)
Jaar verrichting 1989
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1991 (veulens)
In ontwikkeling en type onderscheiden de geprikte en uitgezochte veulens zich van elkaar. Er is sprake van voldoende ontwikkeling, hoewel enkele die kwalificatie niet helemaal konden halen. Bij de geprikte veulens is er sprake van een voldoende rijtypische bouw, hoewel het middenstuk - door een ietwat korte en ronde rib en een matige aansluiting van de lendenpartij - als het ware enigszins tussen voor- en achterhand hangt. De uitgezochte veulens zijn duidelijk rijtypischer gebouwd, vertonen ook meer ras en hebben sterkere verbindingen.
Het hoofd is - hoewel soms iets lang - toch goed gevormd en sprekend; de hals is best van vorm en lengte, sluit goed aan op de schouderpartij, gaat over in een lange nek en wordt in draf goed opwaarts gedragen. De schoft heeft voldoende lengte en ontwikkeling, is soms nog iets plat; de schouder vertoont goede lengte en ligging. De rug is soms iets lang en week (bij de geprikte), soms alleen wat gezonken; de lendenpartij kon beter zijn aangesloten, met name bleek dat bij de geprikte veulens. De croupe is goed gevormd bij voldoende lengte. Het voorbeen is goed gesteld, goed van bouw, evenwel soms iets steil, terwijl enkele veulens een Franse stand vertoonden. Het achterbeen is goed gesteld en vertoont goed ontwikkelde gewrichten.
De stap is ruim en gemakkelijk. De draf kenmerkt zich door ruimte, souplesse, goede oprichting en een goed zweefmoment, hoewel het achterbeen meermalen beter onder de massa mag treden; enkele veulens lieten een extra draf zien. Opmerkelijk was de dikwijls slechte voetverzorging, die ook aanleiding kan geven tot foutieve beenstanden.
Een aan huis beoordeeld veulen past in de hierboven vastgestelde rapportage.

Kort samengevat: in doorsnee voldoende ontwikkelde veulens, die qua type variëren van voldoende tot goed rijtypisch. De draf vertoont goede ruimte, souplesse en oprichting, het achterbeen zou meermalen meer onder mogen treden.
Getoond: 30 veulens uit 177 dekkingen.

Afstammelingen 1995 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Elcaro voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 1999 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Elcaro voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2003 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Elcaro definitief goedgekeurd.
De exterieurvererving van Elcaro is boven het gemiddelde en het aantal nakomelingen van hem met een predikaat varieert van gemiddeld tot daarboven. Hij scoort cijfermatig goed, maar zijn eigen dressuurcarrière en het uitblijven van Grand Prix-nafok dienen ter relativering te worden opgemerkt.

Goedgekeurde KWPN-zonen
JACARDO 91.1184 Stb
JERALDO 91.5841 Stb

Overige informatie
Exterieuromschrijving 1989
Fors gebouwde, rijtypische hengst. Het achterbeen is vrijsterk gehoekt.

Bron: www.kwpnstallions.nl

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:19

Ik heb ook een Elcaro merrie.
Niks geen problemen mee.
Het is wel een heel heet paard!
In mijn profiel staan foto's.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:22

Citaat:
BELMONDO
Geb. datum
12-mei-1983
Pijpomvang
21

Stamboeknr. 83.3541 Stb Naam fokker, woonplaats G. de Vries en zn, Dordrecht

Kleur bruin Fokfamilie fokfam 174

Stokmaat 165

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 1986 (gedeelde 14e plaats)
Vriendelijk, gehoorzaam, eerlijk met goed humeur. Bij begin onderzoek nog groen. Rolt zich graag op en loopt gehaast. Moeilijk aan het been te krijgen, als dat eenmaal gelukt is, is hij plezierig te rijden. Steekt vaak zijn tong uit. Staat vanaf de vierde week op voorijzers.
Stap krachtig maar weinig ruim. Draf heeft kort zweefmoment. Belmondo heeft weinig schoudervrijheid maar treedt achter goed onder. Galop goed gedragen met voldoende ruimte. Bij vrij springen toont hij inzet en is hij attent. Vouwt het voorbeen onder zich en heeft weinig ruggebruik. Bij springen onder het zadel vlug voorbeen en komt graag te dicht onder de hindernis. Maakt de sprong onvoldoende af. Gaat in terrein goed door, landt tamelijk vierkant, handig. Ruim voldoende bereidheid om te werken, werkt met plezier en ervaart werk als licht. Voldoende aanleg als dressuurpaard, ruim voldoende aanleg als spring- en terreinpaard.
Bij aankomst vet, kreeg minder voer maar bleef vet.
Rustig stalgedrag.
Blijkt bij veterinair onderzoek op 18-03 op de volte op harde bodem linksvoor kreupel en reageert hij op visitatie van de straal rechtsvoor. Doorverwezen naar de Faculteit voor Diergeneeskunde in Utrecht. Daar blijkt hij vóór beiderzijds onregelmatig ten gevolge van te platte, te dunne en gevoelige zolen. Belmondo is voor op ijzers gezet, onregelmatigheid daarna niet meer waargenomen.
Rapportage afgesloten op 02-06.

Verrichtingcijfers
Stap 6
Draf 6
Galop 7
Rijproef 6.1
Springen vrij 7
Springen ohz 7
Terreinproef 7
Karakter 8
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 7
Puntentotaal 70.10
Max punten 100
Plaatsing 14e van 24 (17)
Jaar verrichting 1986
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1988 (veulens)
Van deze hengst werd een collectie goed ontwikkelde, rijtypische en langgelijnde veulens getoond. De collectie bleek goed uniform te zijn.
Het hoofd bleek voldoende expressie te vertonen, hoewel de uitgezochte veulens op dat punt aansprekender waren. De hals heeft voldoende lengte, maar maakt door de arm bespierde bovenzijde dikwijls een aangestoken indruk. In beweging dragen de veulens de halzen overigens best. De schoft is goed ontwikkeld en loopt opvallend lang door, de schouder is praktisch zonder uitzondering lang en goed schuin gelegen. De rug ligt er goed in, de lendenen zijn best, breed en gespierd. De croupe is goed gevormd, lang en breed. Het voorbeen is doorgaans goed gesteld; een enkel veulen had een wat fijn en soms iets hol voorbeen. Het achterbeen is veelal wat lang en sterk gebogen, maar overigens goed van bouw. In praktisch alle gevallen wordt het achterbeen goed gebruikt.
De stap is ruim, elastisch en voldoende krachtig met goed gebruik van het achterbeen. De draf is zonder meer voorbeeldig: tact, ruimte, kracht, balans, veerkracht. De hengst brengt veulens van formaat, diepte en bespiering. Ook bij veel bloedvoerende merries blijft voldoende fundament en romp behouden.

Kort samengevat: goed ontwikkelde, langgelijnde, rijtypische veulens, die voorbeeldig kunnen draven.
Getoond: 16 veulens uit 76 dekkingen.

Afstammelingen 1991 (september; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Belmondo voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afkeuring 2000 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Belmondo definitief afgekeurd.
Hij heeft een springindex van 94 (btr 58%) en een dressuurindex van 110 (btr 65%). Deze index heeft tot gevolg dat de hengst op basis van de criteria is afgekeurd. De hengst heeft geen kans gezien om zijn eigen aanleg in positieve zin aan zijn nakomelingen door te geven. Uit zijn exterieurindex blijkt dat zijn kinderen een korte hals en rug hebben. Daarnaast scoren zijn nakomelingen stug in de stap en erg stuwend in de beweging.

Rijpaardtype
Sportindex

Jaar berekening 2006
Aantal veulens stationsverrichting 3
Aantal veulens springindex 29
Betrouwbaarheid springindex 76
Springindex 100
Aantal veulens dressuurindex 67
Betrouwbaarheid dressuurindex 81
Dressuurindex 94

Status
2000 jan afgekeurd op afst (11-jarigen)

Overige informatie
HK Zwolle 1986 (26-02)
Bij nakeuring aangewezen voor verrichtingsonderzoek.

Exterieuromschrijving 1986
Goed type, sterk gebouwde romp met beste croupe die iets lang kon zijn. Het fundament is even aan de lichte kant.

Bron: www.kwpnstallions.nl

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:56

Ik heb een Landwind llB x Belmondo merrie, SUPER braaf en lief paard, vind werkelijk alles goed, niet de simpelste om te rijden maar zal nooit rare dingen uithalen. Ze is eigenlijk precies als haar moeder (v.Belmondo)

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:40

oei beide zijn niet mijn favorieten met geen enkele elcaro kan ik over weg.. allemaal een erg apart karakter, maar wel super bewegers en toppers, stuk voor stuk, maar na mijn mening moet je eerst met ze vechten en dan doen ze het voor je ,maaar uit het niets opeens ben je weer bij af.. heb er meerdere gereden.. maar is menings gebonden , ze zijn wel super kwa bewegen en talent

belmondo ken ik er 1 van vroeger als jong paard een draak later een kanjer... braaf en goed in de sport, wel een zwam achterbeen, heb de hengst zelf gezien.. en veel over hem gehoord bij de fokker.... de ijzeren man komt hij vandaan

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:58

mesastamp schreef:
oei beide zijn niet mijn favorieten met geen enkele elcaro kan ik over weg.. allemaal een erg apart karakter, maar wel super bewegers en toppers, stuk voor stuk, maar na mijn mening moet je eerst met ze vechten en dan doen ze het voor je ,maaar uit het niets opeens ben je weer bij af.. heb er meerdere gereden.. maar is menings gebonden , ze zijn wel super kwa bewegen en talent

belmondo ken ik er 1 van vroeger als jong paard een draak later een kanjer... braaf en goed in de sport, wel een zwam achterbeen, heb de hengst zelf gezien.. en veel over hem gehoord bij de fokker.... de ijzeren man komt hij vandaan

Ik vind elcaro's super verschillend.
Heb er zat langs zien komen waar je helemaal niet mee hoefde te vechten.
Maar ook wat draakjes..
Heel verschillend, zowel uiterlijk als innerlijk!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 00:54

Ik heb een halfzuster gehad van Elcaro dus uit de merrie Ritacara en nee geen gewone karakters, op dit moment heb ik een 2-jarige merrie uit een Rubinstein uit die halfzus en toevallig hebben we vandaag een belletje gehad vanaf het opfokadres dat ze haar niet geent krijgen dus nee geen standaard karakter maar we komen er zeker wel aan uit, maar zo´n paard gaat nooit van ons uit naar een particulier adres want dan komt er zeker niets van terecht.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 01:03

mesastamp schreef:

Ik heb eens in jouw profile gekeken en kwam toen de merrie Gicara tegen en die komt dus weer uit de moederlijn van Elcara, mijn ervaring is dat het karakter van de meeste Elcararo´uit de moederlijn van hem komen. Nu is mijn vraag kon je met die merrie Gicara wat want dan zou ik jouw reactie niet helemaal kunnen plaatsen .

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 01:08

Ja en Robin is toch een Jacardo?
Dan is van dat paard de Opa Elcaro?

Diszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:46

Wij hebben zowel een elcaro als een belmondo merrie op stal staan.. Bijde dikke knuffelkonten maar de belmondo is echt makkelijk en de elcaro is een geval apart. Dat is echt zn paardje die eerst de kat uit de boom kijkt. Maar als je haar eenmaal goed kent dan kan je echt fijn met haar werken. Ze is heel alert in alles en is heel werkwillig. Ze is net 3 geworden maar nog niet echt rijp om beleerd te worden hier wachten we nog een jaar mee. Ze ziet er wel heel sjiek uit maar totaal niet als de meeste elcaro`s. Ze heeft wel wat weg van een andalusier om te zien en een beetje zn hengste hals maar juist heel mooi.

De belmondo merrie daar in tegen is echt zn allemans vriendje. Die kan je na lang stil te hebben staan zo pakken en rustig aan weer mee weg rijden. Het is ook wel een mooi paard om te zien wel een wat lang hoofdje maar niet lomp ofzo.

mys_bohemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:46

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:29

ik heb een halfzus van elcaro, elcarro en die van mij koemne beide uit zeoliet. en ik ben erg blijm et men moppie Haha!
op stal staat er 1 van elcaro, opzich ook een braaf dier, maar die weleens gaan draken als er wat meer gevraagt word..

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:33

Ik heb thuis een super brave E pony staan! Doet echt geen vlieg kwaad, en in de 2,5 jaar tijd dat ik d'r nu heb, heeft ze geen 1 verkeerde stap gezet!
Ben in 2 jaar tijd naar de M gereden, en hebben d'r toen ook laten dekken, en nu heeft ze er een VDL Prestige veulen bij lopen.
Ze is helaas wel klein gebleven, ze is nu 1,564.
(Foto's in mijn profiel)

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:05

Ik hoop dat alles goed gaat dit is namelijk de eerste keer dat ik dit doe Lachen.
Ik ken Belmondo goed, het paard is inderdaad al op leeftijd.
Belmondo is een erg lieve hengst, die nog steeds goed weet dat hij hengst is Lachen.
Belmondo is altijd gereden voor mijn vriendin haar broer, hij is een gehendicapte jongen en dit ging altijd goed ook heeft hij een keer een wedstrijd met hem gereden.(B dressuur)
Belmondo heeft een zeer goed karakter fokt echter vrij klein.
Van elcaro weet ik verder niet veel, wel weet ik dat het een nakomeling van zeoliet is en die zijn niet de makelijkste heb ik me laten vertellen en heb ik zelf ervaren.