Buitenlandse chip , nieuw NL paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaansepony
Berichten: 996
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:59

Zinzi_jewel schreef:
Dat is niet wat ik vraag spaanse pony
Ik wilde weten waarom een NVTS paspoorten uitgeeft voor pony s die niet thuishoren daar .

En waarom er zoveel paspoorten zomaar kwijt zijn ?
En telkens of veel al onder dezelfde stal aangevraagd ...

Dit ruikt niet naar per ongeluk pas kwijt

En die NL chip is ook niet nieuw
Want dan zouden we nog verschil in haargroei zien...

En ik weet dat er nieuw papoorten aangevraagd worden om een paard net 2 jaar ouder te maken
4 ipv 2 want dat verkoopt beter
En andersom ook net wat jonger

Ik heb de vraag ook bij RVO neergelegd overigens



Nog een keer, stal Pompveld is een handelsstal, die heeft 101 paarden in de week te koop elke week aanvoer en afvoer. Goede dieren, slachtdieren, slechte dieren, gewoon je ogen open houden.

Deze bovengenoemde stal vraagt paspoorten en chips aan bij bovengenoemde stamboek, deze hebben een aparte register voor paarden zonder stamboom. Dat betekend dat het van alles kn zijn, Welsh pony, fries paard, kruising oid. Het maakt geen reet uit wat je daar inschrijft.

Dit kan overigens met elk paspoort uitgifte, vroeger werd het veel door shetlandstamboek gedaan maar deze is in loop der jaren duurder geworden dus niet meer aantrekkelijk.

Of de paspoorten expres kwijt gemaakt zijn of niet heb ik geen benul van, ik doe daar ook geen uitspraken over. Dat er veel mee gerommeld word is algemeen bekend maar dat is met elke paspoort die later aangevraagd word na 6 maanden. Dus dat heeft niks met dit stamboek te maken of deze stal. Dat word overal geflikt. In feite is het stukje paspoort gewoon nog niet helemaal waterdicht, al word het rommelen met de nieuwe paspoorten wel steeds moeilijker voor handelaren.

Vele paarden zijn uit Hongarije ongechipt of geen correcte documenten bij. Net zoals in Ierland en Engeland al is het laatste land sinds 2014 alles digitaal gaan bijhouden en word ookal iets moeilijker maar deze landen letten niet zoals in Nederland op het chip gebeuren.

Dus nee het hele chipgebeuren is nog niet waterdicht en ja er word zeker mee gerommeld.

Spaansepony
Berichten: 996
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:02

LukieBradley schreef:
Het is niet eens dat passen mogen Hongaren ofzo door worden gescheurd.
Wij hebben heel veel van dat import gehad en e zijn vaak gechipt in Hongarije en komen dan zonder pas hierheen.
Die regelgeving is gewoon anders daar.
Daarom word Nederlandse handel zonder chip of paspoort ook vaak daarheen verhandeld zodat het niet geen geld kost en daar maakt het niet uit.
Alleen onze chipper wou zijn handen niet branden aan nieuwe paspoorten voor zulke want het gaat dus niet zomaar.
Het is nogal lastig dus ik weet niet wat hun gedaan hebben voor een nieuw paspoort
Ik weet dat onze chipper zei dat er contact gelegd voor moest worden met Hongarije.
Dat zou ik ook doen in jou geval. maar makkelijk is het niet en garantie heb je niet dat het klopt.
Afstammingen hebben ze vaak niet eens zoals zovelen ook in Nederland dus hoeft er niet bij te staan

Oh en ik zie het hierboven iemand zeggen maar je paard hoeft geen tinker te zijn om door dat stamboek gechipt te worden ;)

Pompveld doet erg vaak zulke handel en het is maar gissen wat je krijgt dus als je een goede heb mag je je gelukkig prijzen. Veel onhandelbare rommel die in het buitenland niks meer is


Als jij een paard in Nederland heb staan met een buitenlandse chip maar geen paspoort, dan mag je deze omzetten naar een Nederlands paspoort zonder problemen. Dit is toegestaan.

Sterker nog in België als je daar een paard koopt willen ze het liefst dat je het paspoort om laat zetten naar Nederland en uitschrijft in België.

Spaansepony
Berichten: 996
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:06

Zinzi_jewel schreef:
StalNollie schreef:
Lukiebr nieuwe pas bij zo'n chip gaat zeer makkelijk hoor

Overigens mag je ieder paard bij een andere stamboek aanmelden als ik nu een shet veulen krijg die niet gechipt is gaat die ook via het tinkerstamb die is namelijk gewoon goedkoper en een stuk sneller met op orde maken van de papieren.

En waarom door zoveel 1 dezelfde personen dat is logisch dat zijn groot handelaren die wekelijks volle vrachtwagens nl in rijden.

En idd vaak staat we een vals adres op paspoort omdat handelaren niet gelinkt willen worden.



En dat is natuurlijk belachelijk.
Een papoort van een stamboek waar t paard niet bij hoort .
Als t papierloos is zou er gewoon een standaard pas moeten zijn .
En niet t goedkoopste stamboek .
Zo hebben chippen en paspoorten geen enkele zin imo

Want dat zou betekenen dat ik ergens een willekeurig paard vandaan kan halen .
Chip kan uitlezen en nieuw paspoort kan aanvragen .


Ja en nee,

De chipper komt checken of jij het paard daadwerkelijk hebt staan, leest de chip zelf uit. Checkt het paard volledig en maakt een heel formulier op met de tevens van paard.
Thuis word nagekeken of het paard als gestolen staat aangemeld ergens, ze kunnen in vele databases dus kunnen ook zien of ze in ander land gestolen zijn.
Indien het allemaal klopt dan word er pas een paspoort uitgegeven.

Het is niet zo dat ik morgen naar de wei ga bij een boer, pony eruit vis, meeneem afspraak met chipper van stamboek maak en een nieuw paspoort aanvraag.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:07

Zinzi_jewel schreef:
StalNollie schreef:
Lukiebr nieuwe pas bij zo'n chip gaat zeer makkelijk hoor

Overigens mag je ieder paard bij een andere stamboek aanmelden als ik nu een shet veulen krijg die niet gechipt is gaat die ook via het tinkerstamb die is namelijk gewoon goedkoper en een stuk sneller met op orde maken van de papieren.

En waarom door zoveel 1 dezelfde personen dat is logisch dat zijn groot handelaren die wekelijks volle vrachtwagens nl in rijden.

En idd vaak staat we een vals adres op paspoort omdat handelaren niet gelinkt willen worden.



En dat is natuurlijk belachelijk.
Een papoort van een stamboek waar t paard niet bij hoort .
Als t papierloos is zou er gewoon een standaard pas moeten zijn .
En niet t goedkoopste stamboek .
Zo hebben chippen en paspoorten geen enkele zin imo

Want dat zou betekenen dat ik ergens een willekeurig paard vandaan kan halen .
Chip kan uitlezen en nieuw paspoort kan aanvragen .


Wat maakt het uit dan, dat mijn shetlanders gechipt is bij het appaloosa stamboek?
Een stamboek is een stamboek en een paspoort een paspoort.
Kijk het is wat anders als er echt papieren bij komen kijken
Ik kon mijn papierloze voor 35 laten chippen of via de dierenarts bij het knhs zou ik meer als 100 kwijt zijn.
Je gaat toch geen dief van je eigen portemonnee zijn als het uiteindelijk niks uitmaakt waar ze ingeschreven staan. Als ze maar ingeschreven staan?



@ spaansepony, okay wist ik niet. Volgens de chipper was het wat lastiger maar nogmaals het zal wel om geld gegaan zijn.
En met die goedkope handel mag het nooit niks kosten bij die boeren dus misschien bedoelde hij dat :)

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 10:45

Spaansepony schreef:
LukieBradley schreef:
Het is niet eens dat passen mogen Hongaren ofzo door worden gescheurd.
Wij hebben heel veel van dat import gehad en e zijn vaak gechipt in Hongarije en komen dan zonder pas hierheen.
Die regelgeving is gewoon anders daar.
Daarom word Nederlandse handel zonder chip of paspoort ook vaak daarheen verhandeld zodat het niet geen geld kost en daar maakt het niet uit.
Alleen onze chipper wou zijn handen niet branden aan nieuwe paspoorten voor zulke want het gaat dus niet zomaar.
Het is nogal lastig dus ik weet niet wat hun gedaan hebben voor een nieuw paspoort
Ik weet dat onze chipper zei dat er contact gelegd voor moest worden met Hongarije.
Dat zou ik ook doen in jou geval. maar makkelijk is het niet en garantie heb je niet dat het klopt.
Afstammingen hebben ze vaak niet eens zoals zovelen ook in Nederland dus hoeft er niet bij te staan

Oh en ik zie het hierboven iemand zeggen maar je paard hoeft geen tinker te zijn om door dat stamboek gechipt te worden ;)

Pompveld doet erg vaak zulke handel en het is maar gissen wat je krijgt dus als je een goede heb mag je je gelukkig prijzen. Veel onhandelbare rommel die in het buitenland niks meer is


Als jij een paard in Nederland heb staan met een buitenlandse chip maar geen paspoort, dan mag je deze omzetten naar een Nederlands paspoort zonder problemen. Dit is toegestaan.

Sterker nog in België als je daar een paard koopt willen ze het liefst dat je het paspoort om laat zetten naar Nederland en uitschrijft in België.


In belgie is een aparte database waar je elk ingevoerd paard dat langer als meen 3 maand gaat blijven aangemeld moet worden.
Dat systeem is dichter als hier .

Mij gaat het erom dat er bij diverse stallen te makkelijk nieuwe passen aangevraagd worden. Niet alleen bij eerder genoemde stal .

Ook vervalsen van geboorte datum ed.
Paspoort systeem zou dichter moeten zijn ..
Het heeft zo weinig zin nl om te chippen en passen uit te geven.

Nederland weet geen eens hoeveel paarden ee zijn hier

MallyBelly

Berichten: 3546
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:01

nsvt en ics zijn verschillende stamboeken, heb daar erg in.

Je krijgt een Ier/Spanjaard/enz op stal zonder paspoort.
Ja ze mogen niet zonder paspoort de grens over, maar het gebeurt toch. Dan moet je als houder toch een nieuw Nederlands paspoort (of een Nederlandse registratie) hebben van dat paard.

Zo gebeurt het nu eenmaal.


Paspoort uitgifte en stamboek haal je door elkaar
Je hebt ook een paspoort gekregen en geen stamboek. Het ICS geeft zich alleen uit als paspoort uitgevende partij. Je paard staat dus niet in stamboek, ze geven alleen het papiertje af. Hun zorgen dat de chip op Nederlandse bodem geregistreerd is want dat is verplicht zodra je het paard in NL is. Paspoort is niks meer als een papiertje met chipnummer erop.
Paspoort vervalsing kan daarna dan ook niet (meer) zo makkelijk, doordat de chip dat op NL staat, incl geboorte datum enzo.

Stal pompveld gaat gok ik zo geen gegevens geven, met alleen een chipnummer ben ik bang dat je niks meer terug gaat vinden.

Edit
Paspoorten die na 6 maanden worden aangevraagd krijgen automatisch een stempel dat je niet mag slachten voor consumptie,, dat is de enige regelen waar die 6 maanden aan vast hangt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 11:30

Melissa1996 schreef:
nsvt en ics zijn verschillende stamboeken, heb daar erg in.

Je krijgt een Ier/Spanjaard/enz op stal zonder paspoort.
Ja ze mogen niet zonder paspoort de grens over, maar het gebeurt toch. Dan moet je als houder toch een nieuw Nederlands paspoort (of een Nederlandse registratie) hebben van dat paard.

Zo gebeurt het nu eenmaal.


Paspoort uitgifte en stamboek haal je door elkaar
Je hebt ook een paspoort gekregen en geen stamboek. Het ICS geeft zich alleen uit als paspoort uitgevende partij. Je paard staat dus niet in stamboek, ze geven alleen het papiertje af. Hun zorgen dat de chip op Nederlandse bodem geregistreerd is want dat is verplicht zodra je het paard in NL is. Paspoort is niks meer als een papiertje met chipnummer erop.
Paspoort vervalsing kan daarna dan ook niet (meer) zo makkelijk, doordat de chip dat op NL staat, incl geboorte datum enzo.

Stal pompveld gaat gok ik zo geen gegevens geven, met alleen een chipnummer ben ik bang dat je niks meer terug gaat vinden.

Edit
Paspoorten die na 6 maanden worden aangevraagd krijgen automatisch een stempel dat je niet mag slachten voor consumptie,, dat is de enige regelen waar die 6 maanden aan vast hangt.


Ik weet wel dat dat stamboek enkel papoort uit gegeven heeft ...
Want er is geen afstamming bekend nu .

Stom dat het zo kan

MallyBelly

Berichten: 3546
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:38

Zinzi_jewel schreef:
Melissa1996 schreef:
nsvt en ics zijn verschillende stamboeken, heb daar erg in.

Je krijgt een Ier/Spanjaard/enz op stal zonder paspoort.
Ja ze mogen niet zonder paspoort de grens over, maar het gebeurt toch. Dan moet je als houder toch een nieuw Nederlands paspoort (of een Nederlandse registratie) hebben van dat paard.

Zo gebeurt het nu eenmaal.


Paspoort uitgifte en stamboek haal je door elkaar
Je hebt ook een paspoort gekregen en geen stamboek. Het ICS geeft zich alleen uit als paspoort uitgevende partij. Je paard staat dus niet in stamboek, ze geven alleen het papiertje af. Hun zorgen dat de chip op Nederlandse bodem geregistreerd is want dat is verplicht zodra je het paard in NL is. Paspoort is niks meer als een papiertje met chipnummer erop.
Paspoort vervalsing kan daarna dan ook niet (meer) zo makkelijk, doordat de chip dat op NL staat, incl geboorte datum enzo.

Stal pompveld gaat gok ik zo geen gegevens geven, met alleen een chipnummer ben ik bang dat je niks meer terug gaat vinden.

Edit
Paspoorten die na 6 maanden worden aangevraagd krijgen automatisch een stempel dat je niet mag slachten voor consumptie,, dat is de enige regelen waar die 6 maanden aan vast hangt.


Ik weet wel dat dat stamboek enkel papoort uit gegeven heeft ...
Want er is geen afstamming bekend nu .

Stom dat het zo kan

Ja en nee, ja het fraude gevoelig, als dat de handel opzich al niet is. Maar je zult hoe dan ook een paspoort bij een paard moeten hebben en dat kan op deze manier snel. Handelaren uit buitenland werken nu eenmaal ook niet zo makkelijk mee.

Spaansepony
Berichten: 996
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Buitenlandse chip , nieuw NL paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:28

Melissa legt het net ff haartje makkelijker uit, top!

Het is overigens wel een interessante discussie.

Met de oude boeken legde je een mes tussen de middenbladen en sloeg je t boek open en stopte je een correcte slachtblad tussen. Tegenwoordig op de nieuwe boeken zit elke bladzijde chipnummer vermeld