Nakomelingen Montender (v. Contender)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 20:27

Moos heeft inderdaad wel een rustige galop, niet bijzonder groot, maar wel een mooi ritme.

Heb een camerabril gekocht :D . Wie is er voor een testfilmpje nou een beter proefkonijn dan Mosel?


Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 21:08

Vandaag voor het eerst sinds máánden weer les gehad met Mosel! Met 2 paarden, stalgenootje en 1 koets naar Eindhoven. Zij een uur les met haar Andalusiër (ze heeft zich gekwalificeerd voor de Hippiade mennen) en ik eerst drie kwartier warmdraaien en daarna nog een half uur les. Geen problemen, Moos ging prima +:)+ .

bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:21

Hee Marcella wat leuk om weer wat van je te lezen!
Het ziet er super relaxt uit in het parcours, en zo te zien draait hij er inderdaad zijn hoefje niet voor om! Erg leuk om te zien.
Wat zijn je plannen met hem wat betreft wedstrijden en opbouw?
Die van jou heeft zo te zien ook die mooie bouw en dat fijne achterbeen :-)

Monty heeft ook echt een super fijn ritme en kan met ontzettend veel Swung lopen. Zijn galop word nu steeds beter en kan ik nu ook veel mooi sluiten, zit echt heerlijk. Paard kan met zoveel kracht springen in galop, sta er soms zelf ook van te kijken ( terre a terre draait hij zijn hoef niet meer voor om :o ).
Ik zal anders eens kijken of ik een fatsoenlijk filmpje kan maken.

Gem, gaaf zeg dat jullie weer lekker gelest hebben! En een camera in je bril? Niet zn "ding" op je helm meer?

MarcellaM
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-08
Woonplaats: Schilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:25

Hey!

Kleine domper in ons verhaal, Monkey heeft een botje in z'n hoef gebroken dus moet nu 3 maanden verplicht stil staan in de box, behalve 5 min stappen in de piste. Je kan je dus wel voorstellen dat het nu, na een maand, geen pretje meer is om eventjes te stappen...

Volgens de DA komt het allemaal wel goed en zal hij er niks van overhouden, maar leuk is anders! We waren net zo lekker bezig op concours (kwamen 3 mensen achter vragen in Roosendaal, altijd leuk!!)

Hoe gaat het met die van jullie?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 09:25

Oh dammmnnn, Marcella :(:) . En dat terwijl het nog zo lekker weer is. Wat dat betreft kun je die blessures maar beter in de winter hebben.
Moos heeft vorig jaar en het jaar daarvoor ook een hele tijd boxrust gehad (verschillende oorzaken) maar hij bleef wonderwel braaf met wandelen. Maar jeetje, hoe hou je een paard met 5 minuten nog rustig?? Hopelijk kun je hem veel afleiding bezorgen in zijn box. Ik had een dikke berkentak aan de tralies gebonden, daar kon hij lang de velletjes vanaf knabbelen.

Moos heeft een aantal weken vakantie gehad; ik moet 'szomers altijd aan boord van ons schip meewerken. Met die hitte was het niet erg dat hij niets hoefde te doen.
Inmiddels weer volop aan de gang en jawel, wat ik nooit meer had verwacht: hij heeft weer een klein stukje marathontraining gedaan! Filmpje per pb.....
Dit weekend voor een nieuwe marathonwagen kijken, ben benieuwd :P !

bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:37

vergat iedere keer te reageren... sorry.. :o

Jemig Marcella... das ****!
Hoe gaat het nu met hem en zijn herstel?

Gem, hoe gaat het met jou heer? Al een nieuwe wagen gekocht?

Met monty alles goed, trainen thuis gaat super.. Meneer word sterker en krijgt ook praatjes in het werk, wanneer ik hem meer aan elkaar rijd en op het achterbeen zet, moet er wel om lachen :)
Op wedstrijd laat hij zich op dit moment wat minder zien, omdat hij erg loopt te loeren. Krijg hem dan net niet helemaal lekker aan de praat, zoals thuis.
Daarom op het moment lekker vaak weg en KM maken, komt vast goed met de tijd!

Gisteren lekker in het bos gereden. En straks gaan we weer lekker een paar uur het bos in. Nu zulk lekker weer, maar even van genieten met mijn mannen <3

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 18:31

Die Monty :') , denkt vast dat hij er mee weg gaat komen door te gaan koekeloeren :P . Tuurlijk komt dat goed, gewoon de tijd geven, maar dat doe je al!

Marcella, is Monkey nog te hanteren?

Ik heb afgelopen weekend (als groom) samengestelde menwedstrijd gehad bij ons tussen de velden. Moos heeft dus niet meegedaan, maar ik heb hem na de marathon van mijn stalgenootje ook nog even voor haar wagen gezet. Eerst een flinke ronde op tempo door het bos, maar op de terugweg moest ik toch een stuk van het A-traject (soort opwarmrondje van 7,4 km) meenemen van de marathon om weer op stal te komen. De tweespannen klasse 4 (dus de "grote" jongens) reden dat traject ook en ik moet ze dan uiteraard laten passeren (of voor blijven), maar ze gaan best hard. Dat wachten vond Moos niet zo'n plan, hij wilde er achteraan :D . Hij bleef wel bij me, maar een hoop gestuiter dus had mijn handen wel vol :') . Maar als ze eenmaal weg zijn dan is het meteen lange teugel stappen, heerlijk! Gelukkig blijft hij er niet in hangen :P .

Nieuwe wagen is gekocht, moet nog gebouwd worden. Vandaag zijn als het goed is de wielen gedraaid :P . Dus wielen heb ik al 8-) .

Klein stukje film door de camerabril, vanaf 1.50 een oefenrondje van 2 weken geleden door een (makkelijke) hindernis op lage snelheid (en dan ook nog de toeristische route :+ ).


bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:29

Heel gaaf zn parcours rijden met de wagen zeg!
vind het knap, zou constant bang zijn iets te raken :D
Kar bouwen? heb je een nieuwe helemaal zelf ontworpen/samengesteld?
Klinkt erg goed!

Vandaag weer op wedstrijd geweest... 1e proef was niet fijn. Al vond de jury wel dat hij mooi stabiel en ontspannen in de aanleuning was.. Ik vergat alleen achterwaards te gaan met als gevolg een 0 op mijn protocol :') net aan geen winst..

2e proef kreeg ik hem redelijk aan de praat, nog niet zoals ik wilde. Maar 197 punten gereden!
#Hopelijk raakt hij snel die spanning kwijt# Het is af en toe zn rare snijboon, ben wel ontzettend dol op hem <3

Morgen weer lekker een paar uur het bos in!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 19:59

Bernadet, het is iig altijd in je voordeel als de jury het er beter uit vindt zien als dat dan het aanvoelt. Ik denk dan altijd maar: wat voor een punten ga je krijgen wanneer het óók nog eens goed voelt :D ?
En achterwaarts vergeten en een nul... zelfs met een 4 had je dus wrs al een wp gehad! *\o/*

Ik heb een nieuwe De Laat koets besteld. Vrijwel exact dezelfde als deze, alleen een lagere treeplank en een andere kleur. Moet er nog ca 6 weken op wachten := .

Vandaag een superleuke Enjoy the Ride, Leudal-rit gereden. Goed georganiseerd, bij elk oversteekpunt klaar-overs, pijltjes overal goed te zien en mooie omgeving. Tel daarbij op het mooie weer en dat Moos errug veel zin had, dus toen de motor opgewarmd is zat het tempo er tot het einde goed in. Een enkel stuk gestapt + de eerste en laatste km en tussendoor wegens voorgangers, die we rap voorbij gingen. Moos is niet het type "stukje stappen, stukje draven, picknick-mandje erbij en liedjes zingen". Gewoon de cruisecontrol erop en daar gaat-ie weer :') .
Tot mijn grote verbazing kon hij het tijdens de rustpauze, temidden van zo'n 30 paarden, opbrengen om gewoon relaxed stil te staan voor de wagen, appeltje eten en al die paarden te bekijken, terwijl wij een kop koffie, een broodje knakworst en een stukje chocotaart/mousse met monchou nuttigden.
Terug op de parkeerplaats kregen we "onderwijs" van een aardige medewerker, die allerlei goed bedoeld commentaar had op onze gelegenheids-aanspanning :P . We vroegen ons af of we ook nog Achenbach-les (een speciale leidsel-voering) zouden krijgen :') .
We hebben 2,5 uur gereden waarvan een half uurtje rust, dus we kunnen concluderen dat Moos het Mendurance-schema klasse 1 prima aankan. Later onder de fleecedeken op de trailer wel veel nagezweet.

bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Re: Nakomelingen Montender (v. Contender)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:53

Nou daar heb je zeker gelijk in Gem, ben er van overtuigd dat we een eind komen :-)! Aanstaande zaterdag maar weer een rondje met knotjes rijden...

Wat een ontzettend gave koets zeg! Heb je hem ook met die oranje wielen besteld? Wachten duurt lang! ;-)
Ga je een wedstrijd klasse 1 met hem rijden, opzich leuk als dat kan toch?
Heerlijk van die mensen die zicht ermee bemoeien.... mmmmmmmm niet dus! Vast goed bedoeld :-P

Wij zijn vandaag ook voor een rit van goed 3 uur lekker in de bossen verdwenen, zelfs nog een roedel herten gezien en zwijnen (alleen gehoord en geroken).. Genieten even eruit! Die van ons stonden ook flink na te zweten op de trailer. Is raar weer, hogere temperaturen en toch een beetje vacht aan het kweken vanwege de kortere dagen..
Geniet volop van het zonnetje, maar voor de paarden in het werk nu niet ideaal.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 21:14

Koets wordt wrs (maar daar ben ik nog niet over uit) héél donkerblauw, RAL 5004 of 5011 of 5022 ofzo. En ik denk maar 1 kleur, niet blauw/oranje zoals op de foto. Kleur kiezen vind ik ontzettend moeilijk :o .
Als Moos goed blijft wil ik volgend jaar Dressuur / Vaardigheid, SGMW (impuls) en mendurance allemaal gaan rijden. Lijkt veel, maar er zijn niet zoveel ééndaagse SGMW's en mendurance-wedstrijden bij ons in regio Zuid. Ik kan nog geen hele weekenden weg, heb nog 3 pubers thuis :P . Dressuur / vaardigheid moet ik helaas weer in de B beginnen..... stomme proeven -O- .

Jij dus ook een lange rit gemaakt! Herten (okee, reeën) zien we hier in het bos ook geregeld, zwijntjes zijn er ook maar nog nooit gezien. Ja, dat nazweten is wel lastig want je denkt met een kurkdroog paard thuis te komen. Moos was na de rit alleen onder het tuig nat, maar in de trailer tocht het enigszins, dus toch de fleecedeken opgedaan. Was hij drijfnat :\ .

bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Re: Nakomelingen Montender (v. Contender)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:10

Denk dat mooi donker blauw (tijdloos) een hele verstandige keuze is!
Super leuk om lekker gecombineerde wedstrijden te gaan rijden. En ja.... het begin zal dan idd wel ff saai zijn, maar lukt jullie vast met gemak!

Buitenrijden probeer ik 1x in de week minimaal te doen, is zo goed voor je paard. Ff zn koppie leeg.
We hebben 2 paarden. Nog een hele grote donkere Oldenburger :-) Mijn vriend en ik proberen (wanneer de tijd dit toelaat) met regelmaat een heerlijke lange bosrit te maken.
Het leuke van de Veluwe is dat er van alles rond loopt. Schaapskudde, koeien, herten, reeën, zwijnen , en ja zelf vorige week kwamen we een (Ring)-Slang tegen op het ruiterpad. Monty ging er bijna bovenop staan 8-) , hoe gaaf is dat!
Het zal wel veel verschil uitmaken dat jij met een Kar rond rijd en veel Herrie maakt. Wanneer je op een paard zit ruiken vooral zwijnen je niet. Je zit op een paard goed 1m boven de grond en dan ruiken ze je niet, met als resultaat dat je ze regelmatig ziet oversteken! :-)
Echt super leuk! Ik merk het ook altijd goed aan Monty, die heeft een behoorlijke wild sensor. Soms zie ik ze niet, maar weet ik gewoon door de reactie van Monty dat ze er zijn.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:44

We hebben hier idd ook van die Schotse Hooglanders, daar moet je vooral hard op af rijden, dan zijn ze het snelst weg ~~}> . De adder schijnt hier ook te zitten, maar gelukkig nooit gezien := .
Ik train eigenlijk voornamelijk hier op de veldwegen tussen de maisvelden en weides. Voor het bos moet ik de wildhekken open maken en dat doe ik tot nu toe alleen als ik een groom achterop heb. Met de pony stapte ik gewoon af , maakte het hek open, pony + koets door het hek, omdraaien, hek weer dicht en weer opstijgen. Met Moos zal dat ook wel gaan, maar is het opstijgen wel een probleem. Stilstaan onderweg is niet zo zijn ding :D.
Toch valt het wel mee hoeveel herrie zo'n wagen maakt, die van mijn stalgenootje is best heel stil en wanneer ze de snelsluitingen zou aftapen, zouden die ook niet meer tegen de zweng aan rammelen.

bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:03

Hallo Allemaal,

Sorry was weer even uit de lucht of vergat te reageren...
Gem , heb je je mooie nieuwe wagen al?

Hekken openen is met monty ook nog wel een ding, moeten we samen nog even handig in worden. Hij is trouwens ook niet zo goed in stilstaan :') . Dingetje, komt wel met de tijd.

Zijn er hier verder nog spannende of leuke dingen gebeurd?
Met monty gaat het erg goed, al meld hij zich de laatste tijd wel met rijden wanneer hij het er niet mee eens is. Maar ik mag niet zeuren, hij gaat met sprongen vooruit.
December gaan we promoveren naar het M1.
Paar weken geleden heeft een vriendin foto's gemaakt, dacht wel leuk om aan jullie te laten zien.
Als je dit vergelijkt met een jaar geleden herken je hem haast niet meer terug! **TROTS**

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:52

Hi allemaal....

Hoe gaat het met jullie en de beestjes?
Met monty gaat het als een speer in de training... Zo ontzettend fijn, hij pakt het super goed op.

Monty in actie...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:11

Haaaaaai!

Ziet er goed uit Bernadet!!

Ik heb 2 maanden geleden besloten dat Moos beter af is bij een recreatieruiter. Hij had om de haverklap kleine blessures, waar we de vinger maar niet op konden leggen. En ook elke keer iets anders, dus het had geen zin om eens een grondige aanpak te doen. Steeds weer opnieuw herstellen, opbouwen en wanneer hij weer in training was en we hem iets meer bij elkaar gingen rijden, diende het volgende probleem zich weer aan. In overleg met de veearts besloten dat het mooi geweest is.
Moos mag nu vooral doen waar hij dol op is en waarbij hij geen mankementjes vertoont: op flink tempo aan een lange teugel door het bos heen draven met een niet al te zware amazone :) .

Nu weer rustig op zoek naar een nieuw menpaard. Geen haast, want de spaarpot was na al die medische kosten hartstikke leeg.

bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Re: Nakomelingen Montender (v. Contender)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:31

Hoi,

Dank je wel :-)
Met veel liefde en geduld, loopt hij nu met 2 vingers in zijn neus in het M1... Super trots op hem! Rustig doortrainen...

Maar wat een heftig besluit! Wel verstandig van je als ik het zo lees, maar wat verschrikkelijk balen van Moos zeg!
Gelukkig heb je een leuk huisje voor hem kunnen vinden!

Ik ken dat de kosten die je maakt... Ik heb half december mijn oude pony terug gehaald ( meerdere blessures), heb er ook al heel wat aan versleuteld... Maar we zijn aan het opbouwen na 5 maanden rust, hopelijk komt het weer goed!

We hebben er nu dus 3...... gekkenhuis! :-)

Ga je wel weer opzoek naar zn zelfde type paard, of nu totaal iets anders?

MarcellaM
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-08
Woonplaats: Schilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:49

Hey!

Wow heb heel wat gemist zo te lezen! Jammer, Gem, dat je dat besluit heb moeten maken, maar zolang dat ie maar gelukkig is, en jij ook.. Was wel een gaaf filmpje trouwens met de koets!

En Bernadet, wat goed dat het bij jou ook zo makkelijk gaat nu! Doe je enkel dressuur, of?

Moncler is weer helemaal de oude, geen last meer van z'n been al is ie de laatste tijd wel enorm aan het puberen! Ik weet nog in het begin, ik kon em overal mee naartoe nemen en hij schrok nergens van, maar er moet nu nog maar een blaadje ritselen en hij denkt dooeeiiiii :wave:

Nu hopen dat het er snel weer uit is, want zo is het niet leuk meer haha

bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Re: Nakomelingen Montender (v. Contender)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:24

Hi Marcella leuk dat je reageert!

Ik start alleen dressuur wedstrijden.. Hij is wel L-springen, maar ik heb zelf flink brokken gemaakt 3 jaar geleden ( nu nog last van), waardoor ik niet meer zo zeker ben in het parcours.
Ik spring wel met enige regelmaat thuis een sprongetje en ga met hem het bos in..
Tja makkelijk? MMMM nee hoor, horizontaal gebouwd paard mee dressuur rijden is keihard werken :-)
Maar hij doet het super, slim dier met veel vermogen.

Monty pakt ook snel spanning op wedstrijd herken dat wel, de eerste wedstrijden kwam dat veel minder tot uiting.. Soms wel irritant omdat het dan gewoon niet wil....
Misschien dat die van jou zich nu zekerder voelt en het daarom uit?

Springen jullie alleen maar of ook dressuur?

Bellerise
Berichten: 76
Geregistreerd: 23-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:32

Geeft hij nuchtere karakters?

MarcellaM
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-02-08
Woonplaats: Schilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:22

Hier zijn we weer!

Om te antwoorden op Bellerise: In het begin had die van mij een nuchter karakter, kon em overal naartoe nemen, vond niks erg, maar hij is blijkbaar ooit ergens van geschrokken en vind het nu niet meer leuk om tussen andere paarden te lopen. Erg fijn als je moet inspringen op jumping...

Hij doet het anders wel super goed, krijgen veel complimentjes! Ondanks dat hij er even tussen uit was, en dus een beetje "achter liep", is hij goed bezig! Z'n springkwaliteiten komen naar boven!

https://www.facebook.com/hetheerehof/
Op onze FB pagina van de stal, vind je de laatste filmpjes :)

Hoe gaat het met die van jou Bernadet? En jij al een nieuwe gevonden Gem?

bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:37

Ze zijn en blijven toch een beetje apart he :-)...

@.Bellerise....
Hij fokt wel redelijk nuchter, maar ze hebben wel karakter. Ligt er denk ook aan wat er verder nog achter zit. Denk dat die van mij zijn soms rille randje meer van de Quick star heeft.
Krachtige paarden met veel ritme en vermogen als ik het zo zie, ook bij de andere montender.

Ik heb sinds december rustig aan gedaan met monty onder het zadel. Veel handwerk met hem gedaan, pakt hij geweldig op, kent alle zijgangen nu ook aan de hand in stap!

Dit heeft met mijn eigen gezondheid te maken.
Ik ben vorige week woensdag geopereerd aan mijn linker schouder en schouderkop, die hebben ze gereconstrueerd ivm botwoekering...
Word dus een flink revalidatie traject, maar hoop dan na bijna 4 jaar weer eens pijnvrij normaal te kunnen functioneren .
Monty heeft al die tijd erg heftig gereageerd op mijn pijn (werd er zenuwachtig/angstig van als ik pijn had) dus ben erg benieuwd hoe het gaat als ik hem na mijn operatie weer oppak.
Het is echt een schatje, hij is nu ook heel attent en rustig als ik bij hem ben. Eerder zat hij altijd aan mijn arm wanneer ik pijn had (zachtjes met zijn neus wrijven) , nu blijft hij er keurig vanaf..
Terwijl mijn andere paarden daar echt totaal niet gevoelig voor zijn ...

Paarden hebben nu lekker vakantie. Ze staan heel de dag lekker buiten met eten en drinken, dus hoor ze niet klagen!

Ben ook benieuwd of je al een nieuwe knapperd hebt Gem.

Marcella blijft ook een fijn paard om te zien die van jou. Wat spring je nu met hem?
Ook dressuur?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 21:24

Heyyyy!

Blijft leuk om de Montender - verhalen te lezen, ook al woont mijn sjattie alweer een jaar bij J. de nieuwe eigenaresse. Hij doet het er goed en loopt nog steeds lekker zijn buitenritten. Twee weken geleden is hij ook weer een keer voor de koets geweest; de vriend van J ment ook. Ze vroegen me vooraf even waar ze op moesten letten (borsttuig niet over het hoofd en geen stang in de mond) en hij deed het alsof hij het nog elke week doet :D !

Sinds vorig jaar juni heb ik een nieuw paard. Een Gelderse dame van (toen) 3 jaar oud met een nogal sterk karakter en erg intelligent. Een spannende combinatie bij minder ervaren menners of ruiters.
De eerste maanden waren lastig, maar eenmaal bij de beleerder (betuigen) was ze wel willing to work. Ze is daar enkelspan / tweespan beleerd en zadelmak gemaakt.

Inmiddels is ze daar klaar en heb ik haar op stal bij mijn instructrice gezet zodat ze mij kan helpen. Het is geen simpel paard, maar als ze het voor me gaat doen wordt het een keileuk paard voor de koets!

Afbeelding