wie heeft er een afstammeling van Jazz

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zoepahhpaula

Re: wie heeft er een afstammeling van Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:10

Je hebt paarden die van nature eerlijk en ongecompliceerd zijn, en paarden die eerst een flinke opvoeding nodig hebben voordat je er iets mee kunt.
Daar is op zich niets mis mee, ik val hier ook niemand aan. Ik wilde alleen laten weten dat ik de reactie: "wat een combinatie" erg goed begrijp.. en dat het zeker niet aan de persoon hoeft te liggen omdat sommige jazz-afstammelingen gruwelijke rotzakken kunnen zijn, algemeen bekend. (en ik wil er ook zeker niet mee zeggen dat Jazz "slecht" zou zijn of dat alle Jazz-afstammelingen zo zijn want de meeste kunnen gruwelijk goed bewegen ..!)

P.s. met vervelend gedrag bedoel ik..continue baas proberen te spelen, onbetrouwbaar zijn, steigeren, losse voetjes etc..,en Ok misschien vind jij dat niet lastig, ieder zijn ding..maar ik kan wel begrijpen dat iemand hier dan niet voor kiest.

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:03

zoepahhpaula schreef:
Je hebt paarden die van nature eerlijk en ongecompliceerd zijn, en paarden die eerst een flinke opvoeding nodig hebben voordat je er iets mee kunt.
Daar is op zich niets mis mee, ik val hier ook niemand aan. Ik wilde alleen laten weten dat ik de reactie: "wat een combinatie" erg goed begrijp.. en dat het zeker niet aan de persoon hoeft te liggen omdat sommige jazz-afstammelingen gruwelijke rotzakken kunnen zijn, algemeen bekend. (en ik wil er ook zeker niet mee zeggen dat Jazz "slecht" zou zijn of dat alle Jazz-afstammelingen zo zijn want de meeste kunnen gruwelijk goed bewegen ..!)

P.s. met vervelend gedrag bedoel ik..continue baas proberen te spelen, onbetrouwbaar zijn, steigeren, losse voetjes etc..,en Ok misschien vind jij dat niet lastig, ieder zijn ding..maar ik kan wel begrijpen dat iemand hier dan niet voor kiest.

Er zijn ook zat andere hengsten die zogenaamde 'rotzakken" kunnen voortbrengen die bokken, steigeren, onbetrouwbaar zijn en losse voetjes hebben: pion, gribaldi, houston, olivi, uniform, enz. Ik ken jonge jazzen van 3 die ZO braaf zijn, dat ik ze met de 6-jarige dochter van mijn baas bij wijze zo het bos in durf te sturen en ik ken oudere beesten van 5 tot 12 jaar die gewoon zo staatsgevaarlijk zijn dat zij ze nog niet eens aan mag kijken, laat staan aaien!
Met andere woorden: iedere hengst fokt brave en minder brave paarden. Maar omdat Jazz zo gruwelijk veel gedekt heeft, hoor je er veel meer over. En dus ook over de wat mindere. Maar kijk maar eens op www.zzgp.nl naar een willekeurige start/uitslagenlijst en zie maar eens hoeveel jazz-nakomelingen er mee doen in het hogere werk!! ik weet zeker dat er wijnig hengsten zijn die het hem nadoen!!

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:04

"Oudere beesten van andere hengsten"

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:51

bolle_henkie schreef:
"Oudere beesten van andere hengsten"

Blond verklaar

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:57

Sorry augurk, onduidelijkheidje in m'n eerste berichtje. Wat ik wou zeggen was, dat alle jazz-nakomeling net zo gevaarlijk/ongevaarlijk zijn als alle andere nakomelingen van elke willekeurige hengst. Sterker nog, het is niet voor niets dat er zoveel jonge jazzen mee lopen op de hoogste niveauen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:07

Recentelijk heb ik op een Olivi gezeten, en ik moet zeggen dat je de Jazz trekjes wel herkent (heb er nu een aantal gereden en gezien en heb zelf een Jazz).
Fijne lossige bewegingen met veel tritt in de benen. Maar vaak wel wat sensibel en sommigen op het randje van te slim.

Mijn Jazz galoppeert aan als ik denk aan galop, zonder enige hulp bewust te geven. Dat doet geen paard haar na.

Gevoelig mondje zie ik ook vaak, soms wat te gevoelig. Snel bit loslaten.

Ook gaan veel Jazzen knarsen bij spanning.

Chique fijner beenwerk ook vaak, en let eens op de dunne staarten, hij fokt echt dunnen staarten door!

Hoe dan ook, ben ik erg gecharmeerd van Jazz-bloed maar ik zie ook de negatieve punten en kan me voorstellen dat niet iedereen er gecharmeerd van is, voor bepaalde ruiters ken ik geschiktere paarden.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:25

paardje schreef:
Ik heb ook een tijdje een Jazz gereden. Vorige eigenaar kon er niet mee overweg, we hebben dus een paard ingeruild. Dit was een Jazz x Kristal uit de Padorijke of Madorijke stam.... De eerste keer onder zadel probeerde ze uit, daarna was het een heel fijn paard. Ze is later verkocht als fokmerrie (ze had het sterpredikaat.
Foto staat op onze website onder referenties. Http://www.handelsstalhuubvandinther.nl

Fokmerrie?????
Jammer, met gebreken als spat en hko moet je niet gaan fokken.
Maar was inderdaad een leuk paard.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:40

ik ben zeer gecharmeerd van de meeste jazzen, mooie bouw, goede bewegingen.
en ach dat karakter het is maar wat er van gemaakt wordt denk ik altijd.
heb zelf een Gabor fokte ook geen schatjes over het algemeen, en nee de mijne was ook geen schatje maar met goed opvoeden kom je meestal een heel eind. (en achja sommige trekjes zien we maar door de vingers toch.....)

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:48

Ben het helemaal met je eens marloezzke!!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:26

ik moest btw denken aan het spreekwoord: wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

ik denk dat je zoiets ook bij paarden kunt neerleggen, zoiets als "goede kwaliteit heeft ook zijn slechte kanten die je maar voor lief moet nemen" toch.

octavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:03

Wij hebben twee nakomelingen van Jazz.
Een jaarling merrie, Amber, een een hengstveulen, Bolero.
Beide paarden komen uit onze merrie Gera (Ulft x Fresco) die helaas op hemelvaartsdag is overleden aan een gescheurde dikke darm.
Ook wij hadden twijfels over dekken met Jazz, maar het karakter van Gera gaf ze wel zo goed door dat we het aandurfden.
Alleen kijken naar de eigenschappen van de hengst als je gaat dekken is niet genoeg, de eigenschappen van de moeder zijn minstens zo belangrijk.
Alle veulens van Gera hebben als driejarige een zadel opgekregen en je kon er zo mee wegrijden.
Verder is de combinatie Jazz x Ulft ook al bewezen in de sport.
Amber en Bolero zijn erg braaf aan de hand en op stal.

Hier wat foto´s (hopen dat het lukt, ben voor het eerst met foto´s aan het rommelen en ben er niet zeker van of ik dit wel goed doe):

Amber als veulen met haar moeder Gera
Afbeelding
Amber als jaarling, twee weken geleden, gemeten op 1,62m, al een hele dame
Afbeelding
Bolero als veulen, heeft maar vijf weken van zijn moeder kunnen genieten
Afbeelding
Bolero, twee weken geleden
Afbeelding

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:34

Afstammelingen van Jazz, je bent er helemaal weg van of je moet er helemaal niks van hebben.
Feit blijft dat Jazz een ongekend populaire hengst is die al op jonge leeftijd veel nakomelingen in de topsport heeft lopen en het ook in de fokkerij erg goed doet.

Zelf heb ik een 7 jarige elite merrie van Jazz. Een heleboel dingen die hier beschreven worden herken ik, maar ook een aantal niet.
Mijn merrie kan ik soms ook wel achter het behang plakken, maar verder is het een geweldig paard.
Ze is niet alleen supermooi(in mijn ogen dan), kan superbewegen EN SPRINGEN en ja ze is het slimste paard op stal. Opstart problemen heb ik zeker gehad, als driejarige kon ik normaal opstijgen en daar was het dan ook meegedaan want dan gingen de voorbeentjes de lucht in. Dat is nu redelijk verdwenen, al blijft het snelle erin zitten. Sensibel, heet en snel gespannen dat is mijn Jazz, maar absoluut niet gemeen of los met de benen in de omgang.

Iedereen moet zelf weten of ze met Jazz willen fokken, qua karakter zijn jazzen apart. Maar de merrie bepaalt ook 50% van het karakter en van elke hengst komen wel 'rotkarakters'. Maar moeilijke karakters zijn vaak wel de betere paarden voor de sport.

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:49

Ik rijd nu bijna twee jaar een Jazz merrie Haha! . Het eerste halfjaar, ben ik er op alle mogelijke manier vanaf gegooid Bloos . Mijn zelfvertrouwen was niet zo groot en na een tijdje had ik helemaal geen vertrouwen meer (in mezelf niet en in het paard niet). Na een paar weken niet met paarden bezig geweest zijn, stapte ik weer op dat paard. Met de beste instructrice Pling die ik ken was in één les mijn vertrouwen weer terug. Ik ben er sinds dien twee keer ofzo nog afgevallen Ach gut . Nu heb ik veel vertrouwen in het paard, waardoor ik niet meer onzeker over kom. En met een Jazz heb je die zelfvertrouwen echt nodig, want het paard neemt jouw onzekerheid over. Ik ben nu ook zeker niet meer bang om het paard aan te pakken, want als ik mijn concentratie verlies, pakt het paard meteen weer haar kans om mij in de maling te nemen.

Deze Jazz kan ineens raar uit de hoek komen, maar je went eraan, waardoor ik precies weet wanneer ze wil gaan rennen of vervelend wil gaan doen. Als je eenmaal het vertrouwen van het paard heb is ze ook super lief op stal en zal ze heel voorzichtig met je zijn Pling .

marscha22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 20:50

na al een hele tijd beloofde foto`s heb ik er hier een paar.
Had eigenlijk nooit mooie foto`s maar gisteren hebben we er wat gemaakt.
nou hier de foto`s.

Afbeelding

Afbeelding
zijn hoofdje

Afbeelding

Afbeelding
niet op mijn gezicht letten hij was een beetje vervelend

wishfor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:50

Heb een jazz x rolex (montecristo). Speciaal karakter. Beetje peskopje, gaat met schoenen lopen en zo! wel schattig en heel mooi

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 02:29

heb 3 jaar lang een jazz vos merrie (orienta) op de wei gehad
heel apart paardje, echte jazz zal maar zeggen Haha!
vond haar wel erg leuk
nu verkocht

en heb bij iemand op stal gestaan met jazz merrie
dat was een linke
kon raar uit de hoek komen
vanuit het niets super bokken en ook slaan in de stal

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:39

marscha22 schreef:
nou hier de foto`s.

Afbeelding

Je ziet aan het hoofd dat het een Jazz is, de Jazz die ik rijd heeft ook zo'n hoofd Tong uitsteken .

Chilly_Dana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:07

ej,

ik heb ook een afstamming van jazz ik heb haar net gekregen is echt een leuk paard, heel pittig en heel kijkerig maar wel leuk in omgang.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:31

hazelnootje schreef:
marscha22 schreef:
nou hier de foto`s.

Afbeelding

Je ziet aan het hoofd dat het een Jazz is, de Jazz die ik rijd heeft ook zo'n hoofd Tong uitsteken .

een jazz nakomeling heeft (bijna) altijd het herkenbare ''jazz'' hoofd Knipoog

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:52

Afbeelding

Hier nog een Jazz hoofd Haha! Haha!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:55

Had ik er maar 1 Haha!
Vind het geweldige paarden.

Mijn oom heeft er een (ruin) en mijn nicht heeft er ook een (merrie).

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:34

Ik heb een Jazz x Zeoliet, ze wordt 25 maart 2 jaar. Ik ervaar haar tot zover als een gevoelig en heel intelligent paard. Daarnaast heeft ze gangen waar je u tegen zegt. Ik denk wel dat je absoluut moet klikken met dit soort paarden, anders kan het tegen je werken.

Ik ben iig heel gelukkig met haar!

Afbeelding

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:57

vossie schreef:
Afbeelding

Hier nog een Jazz hoofd Haha! Haha!

Deze heeft wel een mooi fijn neusje, maar die ogen zijn wel echt Jazz Haha!

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:54

Er zitten veel leuke nakomelingen van Jazz bij.

Ikzelf heb een ruin waar ook wat van Jazz in zit. Sir Sinclair x Jazz. Voor de nieuwsgierigen, foto's staan in mijn profiel Knipoog

HorzlvrAn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:51

Bij ons op stal staat een tweejarige Jazz.
Ze heet Zaira maar we noemen haar Jessie.
Ze staat jammer genoeg te koop.
Een heel leuk beestje.