Hoefijzer verloren>kneuzing>hoeflederhuid ontsteking en nu>.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Hoefijzer verloren>kneuzing>hoeflederhuid ontsteking en nu>.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 16:21

Zaterdag ging ik naar mijn paard toe en wilde hem uit zijn stal halen. Alleen hij wilde niet meer op zijn ene voorbeen staan. Schrok me kapot. Bleek dat hij zijn hoefijzer verloren was. We denken dat het in de wei gebeurd is, want de buitenkant van zijn hoef tot het midden is afgebroken. Hij heeft amper meer een hoef over. Zeker weten we niet. Ik heb hem zelf niet uit de wei gehaald dus vandaar weet ik het niet zeker.

Dus DA gelijk gebeld. Het bleek zwaargekneusd te zijn en hij heeft ook nog een hoeflederhuidonsteking opgelopen. De dierenarts is tot maandag elke dag gekomen om hem pijnstillers te geven, maar dat hielp niet goed genoeg en de DA zag geen verbetering. Dus sinds maandag staat hij bij de kliniek. Er zijn ook nog foto's gemaakt. Daar kwam ook uit dat hij ook nog een hoefzweer had opgelopen en dat hebben opgesneden zodat alles eruit kon. Nu moet dat eerst genezen. Vanaf volgende week krijgt hij gips om zijn ene hoef. Zoals het er nu naar uit ziet mag hij volgende week weer naar huis.
Ik had net een startkaart aangevraagd, maar dat kan ik voorlopig wel vergeten. Heb Ruby net 3 maanden en dan krijg je dit. Echt zo zielig. Hij is trouwens net 4jr dus als het allemaal goed komt denk dat ik dan weer opnieuw moet beginnen met alles (rijden) of valt dat wel mee? Hij is nu ruim 3/4jaar onder het zadel. Even er vanuit gaan dat het goed komt.

amazone77

Re: Hoefijzer verloren>kneuzing>hoeflederhuid ontsteking en nu>.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:26

jeetje zeg,dat is nogal wat.
het zal zeker zeer pijnlijk zijn voor hem.
1 voordeel is wel dat hij nog jong is,en hopelijk komt alles weer goed met hem,pas als het helemaal genezen is weer langzaam aan beginnen met hem,en hopellijk hoef je hem niet alles op nieuw te leren,en anders toch maar weer van voor af aan.
veel succes met je paard.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 16:31

Dank je. Ja idd hij had veel pijn. Elke keer dat ik kwam lag hij zelfs dat heb ik hem anders nog nooit zien doen zo vaak. Gelukkig staat hij sinds dat hoefzweer weggehaald is weer op 2 hoeven, want anders kreeg je weer een ander probleem erbij dat hij alles aan een kant gaat overbelasten.
Ruim een jaar geleden had ik ook net 2 maanden een paard en die heb ik uiteindelijk verloren aan lymfklierkanker.
Maar gelukkig gaat het al iets beter met hem.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:37

het zit je niet erg mee is het wel?
ik hoop dat het deze keer helemaal goed komt,en dat je over een tijdje weer lekker van hem kan genieten,komt vast goed.
laat maar weten hoe het verder met hem gaat.
heeft de veearts er iets van gezegd hoe lang het herstel ongeveer zal gaan duuren of kon hij daar niks van zeggen?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 17:29

Zoals het er nu naar uitziet en dat er geen andere ontstekingen of problemen bij komen kan het ong twee tot drie maanden duren voordat er een hoefijzer weer onder kan. Als ik meer weet dan laat ik dat even weten.
Laatst bijgewerkt door C_Star op 12-09-08 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:38

Wat een pech kan je zomaar hebben.Heel veel beterschap voor je paard. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je hem straks alles opnieuw moet leren onder zadel.
Vaak worden paarden beleerd, een zomer op het land gezet en daarna doorgereden. Hij vergeet het echt niet.
Heel veel beterschap.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 17:47

Ja da's waar. Dank je wel.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 10:06

Had net de DA gesproken en hij mag als het zo blijft morgen naar huis Party!!. Hij heeft gisteren gips om zijn ene hoef gekregen. Nu maar afwachten tot er weer een hoefijzer onder kan. Wat nog een hele tijd kan duren.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:49

Gelukkig dat hij weer naar huis mag.
Daar herstellen ze altijd het beste,lekker in zijn eigen stalletje.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:45

fijn dat hij morgen naar huis mag.
misschien ben je dit jaar wel uitgereden met hem,maar opknappen is nu het belangrijkste.
hou maar op de hoogte en wens je veel succes.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 13:20

Ja hij staat sinds maandag avond weer op stal. Nu krijgt hij 4 weken boxrust en we moeten met hem 16oktober terug komen voor controle. De DA dacht dat als het goed er misschien al een hoefijzer onder kan dus dat we daarna gelijk doormogen naar de hoefsmid Knipoog

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:13

nou dat is goed nieuws!
zal voor je duimen.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:37

_Cynthia_ schreef:
Ja hij staat sinds maandag avond weer op stal. Nu krijgt hij 4 weken boxrust en we moeten met hem 16oktober terug komen voor controle. De DA dacht dat als het goed er misschien al een hoefijzer onder kan dus dat we daarna gelijk doormogen naar de hoefsmid Knipoog

Wat is de redenatie van de veearts waarin boxrust kan bijdragen aan de genezing?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:40

Arabesk schreef:
_Cynthia_ schreef:

Wat is de redenatie van de veearts waarin boxrust kan bijdragen aan de genezing?

Misschien omdat de belasting en beweging dan minimaal is? Als jij een gekneusde arm of been hebt ga je daar ook gelijk vol mee aan de slag?

TS, veel sterkte met het herstel van je paardje en ik hoop dat alles weer helemaal goed gaat komen! Ach gut

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 09:29

Dankje.

@Arabesk: als je misschien mijn hele topic doorleest is het wat makkelijker. Lijkt mij logisch als er een heel stuk van de hoef weg is dat je dan niet uitgebreid weer alles gaat doen. Aangezien mijn paard ook op ijzers staat wat in het topic terug te vinden is. Er past over 6 a 8 weken ong pas weer een ijzer onder dus dat zegt al genoeg hoeveel hij mist van zijn hoef.

Ik mag wel met hem stappen op een vlakke ondergrond verder niet.

Hozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:38

Ik snap 1 ding niet: hij is net 4 en hij is al 3/4 JAAR onder het zadel, ik denk dat dit 3/4 MAANDEN moet zijn? Haha! Knipoog Het ligt er denk ik maar net aan hoe lang je niet mag rijden. Als dat een hele lange periode is, kan het idd zijn dat hij dingen verleert en dat je opnieuw moet beginnen met die dingen te leren. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee, dus zeker weten doe ik het niet.

De mijne was een tijdje geleden ook een hoefijzer kwijt op het land en waarschijnlijk is toen dat ijzer er niet in 1 keer helemaal af gegaan, hij is schijnbaar nog in de lip van het hoefijzer gaan staan, waardoor dat de witte lijn is binnengedrongen, daardoor had ze toen een hoefzweer opgelopen, dat was gewoon een kwestie van uitsnijden en na een week was het helemaal over. Maar dat was een stuk minder erg dan wat de jouwe nu heeft denk ik. Ik hoop dat het snel verbetert. Veel sterkte met je paardje.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 09:49

Hozie schreef:
Ik snap 1 ding niet: hij is net 4 en hij is al 3/4 JAAR onder het zadel, ik denk dat dit 3/4 MAANDEN moet zijn? Haha! Knipoog Het ligt er denk ik maar net aan hoe lang je niet mag rijden. Als dat een hele lange periode is, kan het idd zijn dat hij dingen verleert en dat je opnieuw moet beginnen met die dingen te leren. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee, dus zeker weten doe ik het niet.

De mijne was een tijdje geleden ook een hoefijzer kwijt op het land en waarschijnlijk is toen dat ijzer er niet in 1 keer helemaal af gegaan, hij is schijnbaar nog in de lip van het hoefijzer gaan staan, waardoor dat de witte lijn is binnengedrongen, daardoor had ze toen een hoefzweer opgelopen, dat was gewoon een kwestie van uitsnijden en na een week was het helemaal over. Maar dat was een stuk minder erg dan wat de jouwe nu heeft denk ik. Ik hoop dat het snel verbetert. Veel sterkte met je paardje.

Haha nee dat klopt niet helemaal. Hij is 4 jaar en 4 maanden om precies te zijn. Laten we zeggen dat hij nu ong. klein jaartje onder het zadel is Knipoog

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:48

Wat ben je scherp Horzie Haha! . Ik had er overheen gelezen.
Gelukkig dat het echt de goede kant opgaat met je paard Cynthia OK dan!