(Habituele) Patella Luxatie bij ouder paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

(Habituele) Patella Luxatie bij ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 20:04

Allereerst; ik heb gezocht naar meer topics over dit onderwerp maar kwam helaas alleen (oude) topics tegen over jonge paarden met Patella luxatie..

Vanmiddag is er bij mijn 23 jarige gepensioneerde merrie in haar linkerachterbeen (habituele) Patella luxatie geconstateerd, oftewel de knieschijf ligt soms op zijn plaats maar ligt ook vaak naast de groeve, als gevolg van te lange(/te slappe?) kniebanden.

Op zijn aanraden staat ze nu 1 week op pijnstillers en 2 weken op rust (gewoon op het land). Na die twee weken moet ik met haar lange rechte stukken op het harde gaan wandelen, en daarna aan de slag gaan met oefeningen om de kniebanden te versterken; hij noemde hierbij onder andere het lopen over balkjes.

Binnen een aantal maanden moet er verbetering te zien zijn. Mocht dat niet het geval zijn, of er al eerder verslechtering optreden, noemde hij het einde verhaal. We hebben het nog even gehad over opereren, en hij belt me daar vandeweek nog even over terug, maar in principe is dat geen optie.

Zoals jullie waarschijnlijk begrijpen wil ik niet zomaar opgeven en er alles aandoen om het, ondanks haar leeftijd, te verbeteren. Daarom mijn vraag aan jullie; is er iemand met ervaring? zijn er nog andere tips? alles is welkom Lachen

Alvast enorm bedankt!
Laatst bijgewerkt door Yellowfish op 11-09-08 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: (Habituele) Patella Luxatie bij ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:06

Zijn de banden dan niet te lang?? Hoe komt het eigenlijk dat hij er steeds uit gaat?? Lachen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 20:08

Ja, dat is juist het probleem; de banden zijn te lang Lachen

Edit: Ik heb het er even bij gezet in het topic Lachen wel zo duidelijk Ja

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:21

Ik heb dit ook gehad begin van het jaar met een van mijn shetlandertjes. Dat kwam omdat ze op hun vorige adres erg verwaarloosd zijn, ze waren erg vermagerd en hadden hun spieren "opgegeten". De spieren waren zo slap dat ze de knieschijf niet meer op hun plaats konden houden.

Nu zijn mijn shetjes 9 jaar oud, dus ook nog jongere paardjes.
Wij hebben het toen gehad over het doorsnijden van de kniebanden. Alleen kan een paard dan niet meer op rust staan. Ook inspuiten met anabolen was een mogelijkheid.

Uiteindelijk ben ik begonnen met het kweken van meer spieren. Veel wandelen, berg op en berg af. En dat heeft super geholpen. Ze heeft er na 2 maanden nooit meer last van gehad.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:58

Binnendoor zetten door de smid Knipoog en spieren kweken is mijn eerste tip.

Volgende stap normaal is spierversterkers in combi met bovenstaande en als laatst idd opereren.

Met alle opties heb ik uit eerste hand ervaring. Bij 1 was veil er langs (binnen door zetten dus), op zadelen en rijden maar voldoende zodra de boel weer eens haperde.
Nummer 2 hielp binnen door zetten en werk (in de vorm van fietsen en soms longeren, was een 2 jarige die het extreem had) niet voldoende. Spierversterkers ook niet (het enige wat gebeurde dat mijn merrie in een los geslagen hengst veranderde, happen, gillen, met d'r voorbenen slaan, andere dekken). Bij haar zijn d'r kniebandjes door gehaald, ik raad het in eerste instantie niet aan, maar ik was wel dik tevreden, pony heeft nooit meer last gehad.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 13:32

Bedankt voor de reacties!

Dennis, ik heb je gepbt Lachen

Verder nog iemand met ervaring/tips?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:40

Wij zijn misschien van plan om een nu 4 jarige merrie aan te schaffen die ook last heeft van patella luxatie.
Ik volg dus ook even dit topic. Wel benieuwd naar ervaringen...

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 15:26

Er lijken niet veel mensen te zijn met ervaring.. Lachen

De pony waar het in de topicstart om gaat heeft vandaag haar laatste portie pijnstilling gekregen. Morgen gaan we beginnen met het wandelen van lange rechte stukken op het harde en volgende week woensdag komt als het goed is de fysiotherapeute langs om ons te helpen. Daarnaast gaat ze Sanconil krijgen; een vrij verkrijgbaar supplement om de spieropbouw te stimuleren.

Hopelijk gaat die combinatie haar er weer bovenop helpen Lachen

Mocht er alsnog iemand verdere tips hebben, ik hoor ze graag..

geintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:21

Wat zijn de verschijnselen van patella luxatie. Mijn instructrice denkt hier nl. ook aan bij mijn 17 jarige ruin,..

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 22:08

Het eerste dat me bij mijn merrie opviel was het enorm veel op rust staan met 1 bepaald been. Daarbij wilde ze op een gegeven moment het been niet echt belasten in stilstand, ze ging dan een beetje staan hupsen. Tijdens het lopen rechtdoor was er geen probleem, op de kleine volte was echter duidelijk te zien dat haar knieschijf 'ernaast' schoot.. ze begon toen ook te hinken en haar been op te trekken.. de dierenarts heeft hem toen terug op zijn plaats geduwd en toen was het direct een stuk beter..

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:00

Nou, ik ben sinds vorige week woensdag begonnen met het dagelijk stappen op het asfalt, dit doen we inmiddels in overleg met de fyio 20 min per dag. Daarnaast een bepaalde oefening die ik 10 min moet doen. Volgende week woensdag komt ze langs voor verdere informatie Lachen

Het gaat in ieder geval op dit moment redelijk. Ze loopt 'goed' voorzover je dat nu kunt zeggen; het is beter als vóór de pijnstilling.. dat heeft haar blijkbaar toch een duwtje gegeven en de boel wat rustiger gemaakt Lachen

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:18

Nu hopen dat deze stijgende lijn een beetje wil doorzetten!
Ik houdt het topic in ieder geval in de gaten