Knie soms op slot, hoe trainen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Knie soms op slot, hoe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 23:08

Ik heb een bijrijdpaard van nu ruim 8 jaar oud en hij zet af en toe achter zijn knie op slot. Het is vrijwel altijd zijn rechterachterbeen. Ik merk dit alleen tijdens het poetsen als ik hem bijvoorbeeld om wil zetten. Tijdens deze zijwaartse beweging houdt hij zijn hele been stijf en schuift hem er zo bij. Zodra ik voorwaarts of achterwaarts ga, merk je er vrijwel niets van. Met rijden hebben we ook nooit dit probleem. Het is puur alleen tijdens het poetsen. Met hoeven krabben is het soms wel erg lastig, omdat hij zijn been heel raar optilt en dan vrij hard achteruit slaat. Gelukkig weet ik dit, maar handig is anders.

Voor dit "kwaaltje" wordt hij door de hoefsmid al binnendoor gezet. Dit helpt erg goed, maar na ongeveer 5/6 weken, als de hoeven weer wat gegroeid zijn heeft hij er af en toe weer last van. Hij staat trouwens rondom op ijzers.

Nu ben ik mij wat meer aan het verdiepen in rechtrichten en academische rijkunst. Hieruit blijkt dat mijn bijrijdpaard links gebogen is. Kort en simel gezegt: Hij vind linksom lopen makkelijker dan rechtsom. Dit betekent ook dat zijn rechterachterbeen zijn zwakke been is, omdat hij dit been vaak buiten zijn massa plaatst.
Zijn hier mensen met tips om hem rechtsachter sterker te maken? Ik rijd nu al regelmatig schouderbinnenwaarts op de rechterhand en volte openen/sluiten enz. Meer trainingstips voor paarden met knieën op slot zijn dus welkom.

MandyR

Re: Knie soms op slot, hoe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:19

Ik heb zelf een knie die regelmatig op slot schiet. Dit komt doordat er losse stukjes kraakbeen in mijn gewricht gaan zitten. Hier is verder niks aan te doen dan mee leren leven.
Hoop dat het bij jou paard iets anders is en dat je er een oplossing voor vindt.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 23:24

Nee, kraakbeen enz is allemaal in orde. Vorig jaar april is hij nog op rontgenfoto's gezet.
Het is een kwestie van te "slappe" spieren waardoor hij zijn been niet goed van het slot af kan halen. Nu ben ik dus benieuwd op welke manier is deze spiergroep het beste kan trainen.

Hieronder wordt het wat beter uitgelegd:
Het ‘op slot zetten van de knie’ is in feite niets anders dan het haken van de knieschijf over een uitstekende kam van het bovenbeen. Als een paard op het achterbeen
rust dat op slot staat, wordt de knieschijf strak aangetrokken over de kam van het bovenbeen; de knieschijf
blijft dan vanzelf op deze kam haken. Alleen door het aanspannen van de quadriceps spieren kan de knieschijf weer uit deze gefixeerde stand loskomen. Voordat het paard een pas wil maken, tilt deze spiergroep
de knieschijf als het ware omhoog en schiet de knieschijf weer van het bovenbeen af. Bij paarden die een onvoldoende conditie hebben kan de kracht van de quadriceps spieren echter te laag zijn om de knieschijf omhoog te tillen en los te maken van de kam van het bovenbeen. Hierdoor blijft het kniegewricht, en dus het spronggewricht, en dus het hele been in de gestrekte stand staan, zonder dat het paard dit wil.

bron: http://www.indequine.nl/downloads/is14021kijk.pdf

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:51

Tja, ik loop zelf ook bij de fysio en weet dus wel wat oefeningen maar je kan tegen een paard niet zeggen dat hij op z'n rug moet gaan liggen met zijn benen in de lucht.
Misschien een dom idee maar als je gaat springen met hem, worden dan zijn spieren niet getraind doordat hij zijn hele gewicht de lucht in moet krijgen?
Vraag het anders eens aan je dierenarts of een paarden fysio terapeut.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:42

Was vanochtend bij mijn eigen fysio terapeut en had het over jou paard. Zij rijdt zelf ook en kwam met de oplossing om te gaan zwemmen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 06:24

zorgen dat de spieren achter sterker worden, zodat die voorkomen dat de knie op slot ziet ipv de banden. Dus 'gewoon' goed rijden, veel schakelen, en op het achterbeen krijgen. Wat zegt je instructie?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:02

Idd, zoals eerder gezegt, sterker maken. Dus rijden, veel schakelen. Er zijn ook 'trucjes' zoals door heel mul zand stappen, pasje achterwaards bergje op enzo. Maar veel schakelen kom je er ook.

Binnendoor zetten is ook een van de tips, maar dat word al gedaan.

Als laatste nood optie kan je nog een kniebandje door halen snijden. Maar dat is pas een optie als het ondragelijk is voor het paard. Ik heb een twenter gehad die in de groep(met voeren enzo) gewoon omviel omdat beide knieen opslot zaten en ze niet weg kon stappen. En dan ook niet meer overeind kon komen. Pony durfde niet meer bij de rest te staan en kwijnde echt weg (na veel training, binnendoor zetten en spierversterkers). Nadat ik haar heb laten opereren nooit meer problemen gehad en binnen een week bloeide die pony weer helemaal op.
Moeder van die merrie heeft er soms ook last van, maar daar is binnendoor zetten en training voldoende.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:07

idd, ik heb ook met meerdere paarden met dit probleem te maken gehad, en in alle gevallen was sterker maken door te trainen voldoende.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:16

Ik heb er idd meerdere meegemaakt (als smid en als instructrice) die het hadden, meestal is sterker maken (zeker bij jonge paarden) voldoende. Eventueel met aanvulling van binnendoor zetten.
Spierversterkers en opereren zijn echt uiterste.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:16

Mijn pony heeft het ook, zelfde verhaal als TS.

De DA zei dat het ook goed was om hem balkjes te laten lopen.
En inderdaad spieren opbouwen, mijne is pas 3 en een half dus daar doe ik dit allemaal nog niet echt mee.

De meningen zijn trouwens wel verdeeld over de gang.
DA1 zei heel veel stappen en zoveel mogelijk op hard rechtdoor
Da2 zei juist weer veel draven. Mul zand is ook goed.

Dit zijn echt twee verschillende dingen, dus ik weet het ook nog niet echt wat ik hiermee moet.
Ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:21

Met mijn twenter ben ik toen gaan fiesten, veel rechtuit stappen en draven. Die wou ik nog niet (veel) longeren ivm leeftijd. Die longeerde ik alleen als het donker was en ik niet de weg op wou (is misschien 5x voor gekomen, kwestie van kiezen tussen 2 kwade, of laten staan of op de volte aan het werk).
Ander pony werd gelongeerd (vooral haar slechte been als binnenbeen), onder het zadel getraind of voor de wagen, gewoon dressuurmatig.
Draven in mulzand ben ik niet zo'n fan van ivm de pezen en makelijk aantikken (het is wel zwaar, dus wel training).

Ik denk dat het belangrijkste is dat ze sterker worden. Niet te veel krappe bochten, en sterk worden (en naar de pony kijken wat het handigst is).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:23

Dennis, dan hebben wij idd dezelfde ervaringen.

Linlovesyou, ik heb met onze paarden (waren toen ook 3) gewoon rustig gewerkt aan achter sterker maken, door wat te schakelen. Eigenlijk nites bijzonders gedaan, gewoon getraind. Het blijft altijd een aandachtspunt als ze een tijdje rust hebben gehad, maar met goed rijden is het wel onder controle te houden.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 13:22

Bedankt voor de reacties!
Doorsnijden kniebandje e.d. zijn geen opties voor dit paard omdat hij er maar in hele kleine mate last van heeft. Het middel zou dan sterker zijn dan de kwaal.

Trainingstips zijn erg welkom.
Ik begrijp dat ik moet wachten op zoveeltse stortbui en dan lekker trainen in een zware bak, haha.

Overgangen rijden is wel een goede, dat doe ik inderdaad te weinig. Dat komt omdat we soms nog wat storing in de aanleuning hebben (wat nu laatste weken overigens erg goed gaat) en dat ik het dan niet moeilijker voor hem wil maken.

Zwemmen, ja ik vind het een leuke! Maar is praktisch gezien helaas niet haalbaar.

Springen hebben we in juni opgepakt. Merkte meteen verschil in de galop (meer impuls) toen we aan het springen waren, dus daar ga ik ook zeker meer mee aan de slag. Volgende week zaterdag staat weer een uur springles op de agenda.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:16

veel rechtuit! Laat de smit de ijzers van de achterkant recht naar achter steken. Mijn zus der paard heeft dit ook. Als je meer info wil er over en over de ijzers kan je der even een PM sturen. Anike @ bokt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:42

Als je zefl een keer in de wek b.v een vijltje aan de binnenkant erover kan halen zou dat al helpen, wij hebben een friesje die het ook heeft.
Vraag je smid om een oude vijl en vraag of hij je vettelt wat je moet doen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 07:57

Ik werk op en kinderboerderij en daaar hadden ze een shet die het ook had.
Maar dan heel erg. dan stond hij soms wel dagen lang op slot.
De dierenarts zijn dat dit aan geboren was, en dat vele paarden er pas laast van krijgen als ze wat ouder worden.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 15:26

midgie schreef:
Als je zefl een keer in de wek b.v een vijltje aan de binnenkant erover kan halen zou dat al helpen, wij hebben een friesje die het ook heeft.
Vraag je smid om een oude vijl en vraag of hij je vettelt wat je moet doen.

Is opzich een goede tip, het gaat alleen een beetje lastig als er al ijzers onder zitten...
Hij is overigens vorige week bekapt en beslagen en nu heeft hij nergens meer last van. We hebben besloten om te smit nu gewoon iets eerder te laten komen. Om de 6 à 7 weken ipv 8.
Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:50

De meeste tips zijn al gegeven. De klinieken waar ik ben geweest zeiden allemaal dat mijn paard juist niet in het zware zand mocht lopen. Rechtuit strainen, schakelen. Eigenlijk de oefeningen om hem op zijn achterhand te krijgen. Mijn paard had het heel erg, viel steeds om omdat hij het aan beide benen had lag zelfs wel eens in de spagaat (heel naar). Is ook nooit over gegaan, ook niet met binnendoor & zelfs buitendoor bekappen (op zn duits), tips (zie boven), fysio, e.d.. Ik denk dat je paard een slappe achterhand heeft welke altijd extra aandacht zal vragen. Let alleen goed op dat doordat hij zijn andere been meer belast niet kreupel wordt en hem lekker veel weidegang geven. Veel succes!

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:01

ik heb precies het zelfde, hij word zaterdag(hij kon niet eerder) op een speciaale manier bekapt, en beslagen.
Mijn pony heeft het alleen als hij over verhard wegdek loopt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:36

Mijn jonge merrie heeft dit probleem ook. Zodra ze langere tijd stil komt te staan door bijvoorbeeld de winter oid dan is het weer raak dan schiet het been op slot. Maar als ze gewoon normaal gereden wordt merk ik dat het op slot schieten van het been ook minder wordt. Overigens biljardeert mijn merrie waardoor ze op een trailerijzer gestaan heeft.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:29

Mijn 6jarige Friese ruin heeft eigenlijk hetzelfde als het paard van Sigrid. Mijn paard word nu al 3 jaar binnendoor bekapt....Ook heb ik de trainings adviezen v/d d.a. opgevolgd en overgangen en rechtuit rijden geoefend. Mijn paard is absoluut niet verkeersmak (ben er wel mee bezig) dus ffe lekker de weg uit zit er niet in bij mij omdat meneer panisch is voor tractoren. Maar door het trainen ging hij alleen nog maar verder achteruit dus... Weer op rust. Hij heeft nu net een jaar de tijd gehad om aan te sterken omdat ik zwanger was. Ik wil nu weer opnieuw gaan proberen maar heb na 3 jaar nog weinig vertrouwen (misschien wil ik wel te snel hoor) Hebben jullie ook dat jullie paard om de haverklap knakt? Echt bij iedere beweging zowat die de achterhand maakt is het knak!(ik voel het zelf zowat)
Ach gut

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:36

Claudia 78: Ik herken je verhaal heel goed. Wanneer ik mijn ruin trainde werd het alleen maar erger. Terwijl hij het als drie jarige kreeg en ik echt niet zo gek veel met hem deed! Van alleen al 20 min. stappen waarvan 4 min draven was hij al dood moe en hup de benen schoten weer op slot.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:54

Bedankt voor jullie reacties. Afgelopen zondag was het op slot staan opeens extreem. Het had twee redenen...
Lycos was al drie dagen niet gereden/gelongeerd omdat hij linksvoor een ijzer eraf had getrapt en daarbij een snee had opgelopen in de bal van zijn hoef. Daardoor liep hij wat gevoelig. Bovendien moesten ze paarden plotseling door het slechte weer een paar dagen op stal blijven (het water stond hier op het land)
Deze combinatie zorgde er dus voor dat zijn benen zondag constant op slot sprongen. Ik ben met hem aan de longe gaan stappen in de bak. Eerst hoorde ik af en toe een knak en later hoorde ik het iedere pas knakken. Hij wilde (kon) ook niet meer achterwaarts en opzij.

Toen ik gisteren bij hem was, was er niets meer van te merken. Hij stond gisteren ook alweer gewoon in het land. Ik heb dus juist het idee dat hij er minder last van heeft bij veel beweging (wat ook redelijk logisch is, aangezien het met spieren te maken heeft)
De vraag blijft alleen, hoe zorg je ervoor dat je de goede spiergroep traint?

Ik heb wel pas een goed artikel gevonden waarin patellafixatie (knie op slot) goed wordt uitgelegd. Er stond ook in de het vaker bij jonge paarden en Friezen voorkwam.
Misschien dat jullie er nog iets aan hebben.
http://www.indequine.nl/downloads/is14021kijk.pdf

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:13

Less: Als ik mijn Ruin train dan word hij niet alleen doodmoe maar ik zelf ook. Na zo 20 min rijden ben ik echt kapot omdat hij niet vooruit te branden is. Hij loopt totaal niet op eigen benen en hangt behoorlijk op me. Overgangen rijden en tempowisselingen hebben niet echt het gewenste effect. Zelf ben ik ook instructrise en paarden die traag reageren of lui zijn reageren daar prima op maar bij hem wil het gewoon niet.....Resultaat: Een amazone die teleurgesteld en bek af is en een paard dat gepiekeerd is. Het is gewoon ook zo sneu voor zo`n dier. Verdrietig

Sigrid: bedankt voor de link ik zal hem eens doorlezen wellicht haal je er altijd iets uit waar je wat mee kan Haha!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:21

Claudia78: Paarden met de knie op slot hangen meer op de voorhand en dat is nou juist (wat jou moe maakt) en je paard niet moet doen. Maar hij wil zijn achterhand ontlasten.
Mijn paard heeft op den duur ook annabolen ingespoten gekregen, hielp niets. Misschien helpt het bij andere paarden wel.

Ik zal het artikel lezen.