dikke pees

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wel rijden of niet??

Wel rijden
Geen stemmen
Niet rijden
37 (100%)

Totaal aantal stemmen: 37

piewie

dikke pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 11:19

He hoi, fijn dat je dit even wil lezen.
Ikzelf ben een recreatieruiter, die voornamelijk dressuurmatig aan het werk is en af en toe een onderlinge wedstrijd.
Het volgende is op dit moment aan de gang.

Mijn paard heeft ijzers onder, doordat ik veel buitenrij. Maar sinds vorige week, zag ik dat de hoef buiten de ijzer uitkwam aan de buitenkant. Ik heb de hoefsmit gebeld en die kon niet eerder als half augustus....Hij zei dat het niet erg was en dat ik me geen zorgen hoefte te maken over kreupelheid enz.

Vorige week 2 flinke buitenritten gemaakt en afgelopen weekend, in de (modder)bak gedresuurd.
Maandag heeft ze stilgestaan en dinsdag weer in de bak gereden, maar gister liep ze niet lekker ohz, niet kreupel, maar beetje stram. Dus ik ben gestopt met rijden, ook wilde ze telkens alleen maar galloperen.
Eenmaal op stal zag ik dat de pees geheel dik was en er vocht in zat.
Nu heb ik het flink afgespoten met water en dat doe ik nu 2x dgs en ik wacht even met rijden.
Heb ook de smit gebeld voor een eerdere afspraak, hij belt nog terug..

Mijn vraag is, Kan dit aan het ijzer liggen of heb ik haar overbelast.
We rijden ongeveer 5x per week dit varieerd van een buitenrit tot dressuurmatig in de bak of werken aan de longe.
Ik ben er zelf erg onzeker door, doordat ik dit nog niet eerder meegemaakt heb met haar.
Ze is niet kreupel, dus dat scheelt.
Maar zouden jullie doorrijden tot de smit komt of even afwachten...

Neskolay

Re: dikke pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:22

Ik zou niet doorrijden..
Mijn paard liep ook zo goed als weer beter en bleek nu toch een zware peesblessure te hebben na echo/röntgen gemaakt te hebben.

Je kan even aankijken met de zwelling, maar zou niet gaan rijden zolang de zwelling er zit.
Als je het niet vertrouwt da even laten komen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:26

ik zou alleen aan de hand stappen op het harde dat die even beweging gehad heeft en dan weer koelen,als het te lang aan houd bel een da,

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 11:28

Ikzelf denk inderdaad ook, dat ik beter even kan wachten met rijden tot in ieder geval de smit langs is geweest. Zodra ik het niet meer vertrouw, bel ik inderdaad een DA op. Ik ben meestal erg snel daarmee hoor, dus wanneer ik iets echt niet vertrouw, bel ik meteen met de DA. ik heb ze liever 10x voor niks bij mijn paard, dan dat ik te laat ben

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:29

Ik zou idd maar even niet rijden en als het over een paard dagen nog niet veranderd is de veearts even bellen.
Paarden kunnen op de raarste manieren wat aan hun pezen krijgen hoor, zelfs in de stal krijgen ze het voor elkaar... Nors opkijken

Succes! Ik hoop op niets vervelends voor je, mijn paard heeft het ook gehad en het is geen pretje!

Ps. koelen is goed, volhouden dus! (wel 10 min anders heeft het geen zin)

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:30

mijn pony heeft het ook gehad, de reden was onbekend. maar uiteindelijk tot 3/4 maanden geduurt voordat ik weer kon rijden. dus zou ook niet door rijden.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:30

Niet doorrijden, mijn paard had een ernstige peesblessure maar is nooit kreupel gaan lopen. Zeker als het een verdikking op de pees is, zou ik heel voorzichtig zijn. Wel kun je stappen op het harde en in ieder geval goed koelen!

Susses Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:33

Ik zou dadelijk de DA bellen. In je eerste post zeg je dat je onzeker bent en later zeg je dat je pas de DA belt als je het niet meer vertrouwt? Ik zou het nooit vertrouwen en dadelijk bellen.

In ieder geval idd niet rijden. Kan je geen andere smid bellen?

Het hoeft trouwens niet aan het ijzer te liggen, maar een DA kan je wel vertellen wat de mogelijke oorzaken zijn Knipoog Zo heeft mijn paard een tijdje geleden een ontsteking gehad in zijn kogel en een hoefzweer tegelijk door gewoon verkeerd op te staan. Het kan zo stom gaan soms.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 11:40

Ik heb net mijn vriendin gebeld zij is veearts...
Ze zei dat ik het even moest aankijken en dat ik goed bezig was met 2xdgs koelen en over het harde te stappen. Ik mocht van haar maar een kwartier over het harde stappen per keer.
Dus dat houd ik eerst maar aan, zodra het veranderde, moest ik bellen, want dan kwam ze gelijk...
En ze zei ook inderdaad even de smit afwachten.

Aankomend weekend komt ze zowieso nog ff bij me op visite en kijkt er dan ook gelijk ff na. Ben nu wel wat geruster gesteld.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:45

Met een dikke pees zou ik inderdaad het zekere voor het onzekere nemen...
Rust, stappen aan de hand en veel koelen.

Ik zou ook een andere hoefsmid bellen als ik jou was, als de hoef echt over het ijzer heen gegroeid is vind ik 2 tot 3 weken wachten wel aan de lange kant, zeker voor een paard met een peesblessure.
Die moet juist goed recht op de voeten staan en zeker niet met te lange tenen...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 16:34

Nouvel schreef:
Met een dikke pees zou ik inderdaad het zekere voor het onzekere nemen...
Rust, stappen aan de hand en veel koelen.

Ik zou ook een andere hoefsmid bellen als ik jou was, als de hoef echt over het ijzer heen gegroeid is vind ik 2 tot 3 weken wachten wel aan de lange kant, zeker voor een paard met een peesblessure.
Die moet juist goed recht op de voeten staan en zeker niet met te lange tenen...

Dat van de pees was vorige week nog niet het geval hoor, dus zei de smit, dan kan ze ook wel ff wachten, want hij heeft het op het moment erg druk. Gister, zag ik dat de pees dik was en ben gelijk gaan koelen en gestopt met rijden.
Vandaag heb ik de smit gelijk weer gebeld en hij heeft me vervolgens teruggebeld en hij komt aanstaande dinsdag, tot die tijd, koelen en over het harde stappen en de DA komt van het weekend ook even langs. (is een vriendin).

Ik kom er nu net weer vandaan, de pees is niet warm en de zwelling zakt wel af. Ook het been is niet warmer als het andere been.
Ook tijdens het stappen, geen problemen. Ik koel het nu gewoon door en wacht even de DA en de smit af.

Wat zeggen jullie er eigenlijk van om haar gewoon in het weiland te laten lopen. Ik heb haar al de gehele dag buiten staan, ze staat wel apart van de koppel en is lekker rustig, draaft niet ofzo.
Ik vind het ook wel wat om haar de hele dag met dit weer op stal te laten staan hoor.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:38

Ja wat je vriendin zegt zou ik ook doen en wachten tot de dierenarts komt.
Maar ik zou zowiezo heel hard opzoek gaan naar een andere hoefsmid, want tot half augustus wachten als je ijzers niet meer goed zitten? Nou dat gaat er bij mij niet in hoor!
Hopelijk valt het mee en is de pees snel weer dun, succes!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:44

Ossie96 schreef:
Ik zou idd maar even niet rijden en als het over een paard dagen nog niet veranderd is de veearts even bellen.
Paarden kunnen op de raarste manieren wat aan hun pezen krijgen hoor, zelfs in de stal krijgen ze het voor elkaar... Nors opkijken

Succes! Ik hoop op niets vervelends voor je, mijn paard heeft het ook gehad en het is geen pretje!

Ps. koelen is goed, volhouden dus! (wel 10 min anders heeft het geen zin)

zelfs 10 min is te weinig Knipoog 20 min minimaal afkoelen en daarna stappen dit zeker 3 maal daags doen.

ik zou zeker niet doorrijden. Nog even aankijken hoe ze het doet met koelen en stappen, als dit niet minder word de DA laten komen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:41

Als ze in de wei lekker rustig zou ik haar daar laten staan.
Heb mijn paard met zware peesblessure ook in de wei staan met nog een paar bejaarde rustige paardjes...
Ze rennen nooit en de mijne is altijd lekker rustig... wilde em dag en nacht een stal ook niet aandoen, dan wordt ie knetter!

Dus lekker laten staan als ze het rustigst in de wei is, kan geen kwaad!
Mocht de da al anders willen als die is geweest, dan kun je dat dan evt. nog doen!
Tot die tijd lekker laten staan Clown

Iig sterkte ermee.. hoop voor je dat het geen peesblessure is!
Je komt er echter alleen achter waar het precies zit dmv een scan/echo..

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:35

ik zou het toch niet in het land doen, deed ik eerst ook maar bleek later dat dat helemaal niet mocht Bloos

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 12:17

Ze is gelukkig heel rustig in het land en rent niet of zo, wel heb ik haar apart van de koppel staan, op een kleiner stukje. gewoon voor de zekerheid. Vanmorgen was er alleen nog een zwelling boven haar kogel en de rest is weer gewoon dun, dus dat gaat de goede kant op. Ik koel haar voor ik met haar ga stappen en na het stappen nogmaals. Ik heb wel het idee, dat het beter begint te worden. Ze heeft er gelukkig geen pijn aan, ook niet als je eraan zit. ben benieuwd wat mijn vriendin morgen zegt. Ik spuit haar met dit weer 3x af ook doordat ze nu in het kleine stukje land staat, dan kan ik haar wat beter in de gaten houden, wanneer het wel weer verder opzwelt, dan zet ik haar wel op stal voor de zekerheid.

smurf26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:20

Begin niet te snel weer met rijden, want ook al lijkt het been dunner te worden. Het is dan niet altijd al "hersteld" (voor zover een pees hersteld).

Succes!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:41

smurf26 schreef:
Begin niet te snel weer met rijden, want ook al lijkt het been dunner te worden. Het is dan niet altijd al "hersteld" (voor zover een pees hersteld).

Succes!

Klopt, mijn paard zijn voet zag er perfect normaal uit, was niet warm/dik en hij liep niet kreupel...

Maar plots had hij wel een hoefzweer.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:52

Om nog beter te koelen kan je een coolpack gebruiken.
Veel paarden krijgen mok door ze met water te koelen. Daarbij laat je die coolpack makkelijker een half uurtje zitten dan dat je een half uur staat af te spuiten.
Voor een tientje koop je zo'n ding bij de drogist. Nooit je coolpack direkt op de huid aanbrengen, altijd een lapje stof oid ertussen doen anders "brand" het.

Hopelijk kan je vriendin je morgen geruststellen, succes!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:04

Nou vriendin is geweest, zegt inderdaad ook, dat het aan het ijzer ligt.
Ik heb een andere smit er even bijgehaald en heeft de ijzers eronder vandaan gehaalt. Dinsdag wordt ze opnieuw op ijzers gezet. Ik mag gewoon wel rijden, rechte stukken, geen voltes en veel op een harde ondergrond.
Moet wel rustig aan eerst doen en vervolgens opbouwen. eerste paar dagen beginnen met 15 min. en dan uitbreiden. Mag alleen een beetje stappen en draven en zelf aanvoelen, wanneer iets kan of niet.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:04

amanda2 schreef:
Om nog beter te koelen kan je een coolpack gebruiken.
Veel paarden krijgen mok door ze met water te koelen. Daarbij laat je die coolpack makkelijker een half uurtje zitten dan dat je een half uur staat af te spuiten.
Voor een tientje koop je zo'n ding bij de drogist. Nooit je coolpack direkt op de huid aanbrengen, altijd een lapje stof oid ertussen doen anders "brand" het.

Hopelijk kan je vriendin je morgen geruststellen, succes!

Wel een goed idee trouwens
bedankt

Lizzy_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:05

Ik zou niet door rijden!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:16

Lizzy_Bennie schreef:
Ik zou niet door rijden!

Doe ik zelf ook niet hoor, ik stap en draaf stukjes aan de hand. Ik kijk gewoon goed uit wat ik doe, want het is wel een been en ik wacht liever wat langer dan dat ik strax niet meer van haar kan genieten.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:20

Ik heb 4 weken geleden precies hetzelfde gehad. behalve dat mijn paard niet steeds wilde gaan galloperen maar toen ik erop ging zitten begon te dreigen met steigeren... Ach gut nouja aangezien ze wel vaker geintjes uithaald heb ik haar doorgereden (was nog aan het losstappen) maar na de eerste 3 passen draf zei ik tegen mijn vriendin dat ze wel erg kreupelde... dus gevoeld en gedaan en idd een dikke pees.
De dag ervoor had ik een buitenrit gemaakt en die dag daarvoor was ik op wedstrijd geweest (niets aan de hand).
Ik de DA gebelt en het verhaal uitgelegt, hij zei:"peesblessures kunnen erg lang duren(baal baal eerste week van de vakantie) je moet hem liefst 3x per dag koelen (gewoon onder de tuinslang water erlangs laten lopen is het beste) en 10 min stappen op het harde. Ik moest het eerst 2 weken aankijken en af en toe bellen hoe en wat.
Verder als ie er onrustig was op de wei moest ze op stal (dat hebben we eeen paar dagen gedaan, toen maar weer naar buiten).
Die van mij liep in stap niet kreupel en in draf ook eerder stram dan echt onregelmatig.
de DA is toch wezen kijken omdat ik vond dat het wel lang dik bleef.. hij heeft gevoeld, vergeleken, nog een tang op de hoef gezet om te controleren op een hoefzweer. Maar helemaal niets. Toen heeft ie gekeken of hij vocht in de peesschedes kon vinden via een punctie (gelukkig niet gevonden) en heeft ie er wat onstekingsremmer ingespoten. Toen heb ik nog even op het harde gelopen om te laten zien hoe ze liep en de DA zei: "ga maar weer rustig met haar aan de slag, ze loopt er niet kreupel op en vind het ook niet vervelend als je eraan zit. De 3 weken rust die ze nu heeft gehad zijn wel goed voor haar geweest."
Dus maandag heb ik haar even laten stappen en draven aan de longe (dan kan ik zien wat ze doet) en ze zette geen stap verkeerd. De rest van de week ook weer lekker wat met haar gedaan en het ging eigenlijk heel goed! ze wilde graag lopen en liep geen stap onregelmatig.
maarja ik kan vanaf hier natuurlijk niet bepalen hoe dat bij jou paard zit, maargoed de conclusie van mijn DA was dat ze der voet waarschijnlijk verzwikt heeft op de buitenrit. Dus eigenlijk ook geen echte peesblessure maar meer dat de pees een opdonder heeft gehad. De zwelling duurt lang voordat die weg is, maar je ziet hem (nu na 4 weken) naar beneden zakken en dat was gunstig volgens de DA.

nouja ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, het hoeft dus niet altijd ernstig te zijn. maar ik zou er toch maar een DA bij laten kijken. Gewoon voor je eigen gemoedsrust Knipoog
maar even niet meer rijden lijkt me wel verstandig.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:26

Hey mait, gelukkig voor jou paard is het goed afgelopen, mijn vriendin is Veearts en zei zij hetzelfde als wat jij zei, maar toch neem ik deze week even het zekere voor het onzekere een weekje extra rust. Das ook niet zo verkeerd voor een paard. Het verhaal van jou lijkt ook erg op de mijne. dus ik heb er zekers wat aan hoor!!! bedankt