Bokhoef, HKO volgens NB.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Bokhoef, HKO volgens NB.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 14:34

Omdat ik in het topic [BEH] Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus? eigenlijk nog steeds geen duidelijkheid krijg wat nu de wijze is waarop men bovenstaande problemen oplost in de NB open ik toch een nieuw topic.
Ik hoop ook dat Arabesk en Arno8 mijn duidelijkheid kunnen geven in de tegenstrijdigheden in hun antwoorden.

Volgens Arno kan een bokhoef zonder problemen worden teruggezet naar een gewone stand omdat de pezen zich zeer gemakkelijk aanpassen.

arno8 schreef:
Dat heb ik al uitgelegd. Om te laten zien dat ook ramphoeven er weer normaal uit kunnen zien.

Zou dit een levend paard geweest zijn dan had het bekappen stapsgewijs moeten plaatsvinden waarbij telkens tussendoor gelopen had moeten worden om te zien of het paard nog steeds goed liep. Het uiteindelijke resultaat zou hetzelfde geweest zijn.

En als dit paard in een keer lager was gezet waren er zeker geen pezen en spieren gescheurd. Vergelijk het met een vrouw die altijd op hoge hakken loopt en dan op platte schoenen gaat lopen, het voelt wel even 'kort' in je kuit maar afscheuren nee

Pezen kunnen zich razendsnel aanpassen op een nieuwe 'spanning' dat is ook de reden dat botbreuken binnen een bepaalde tijd gezet moeten worden anders trekken de pezen de boel aan en krijg je de botten nooit meer knap op elkaar.

Maar een klein stukje verder begint Arabesk met haar verhaal dat HKO niet voorkomt, te verkomen is en te genezen is met is met NB.
Hierin wordt een voorbeeld aangedragen van de traditionele smeden die de paarden op een verhoging zetten (wiggen neem ik aan) bij de verzenenen.
Arabesk schrijft dat dit geen oplossing is omdat als de wiggen er onder uitgaan de pezen zich hierdoor hebben aangepast

Citaat:
Zomaar blind vertrouwen op de HS en de VA zou ik nooit doen. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die hun adviezen in de wind durven slaan. Het zal nog heel lang duren voordat de nieuwste inzichten op het gebied van HKO zullen doordringen tot de opleidingen van VA en HS.

Speciaal beslag zorgt ervoor dat het paard éven opknapt, in negen van de tien gevallen gaat het paard daarna weer achteruit. Dan wordt het beslag weer iets aangepast en gaat het weer eventjes goed. Daarna gaat het weer mis en is het vaak einde verhaal.

De eigenaar heeft het gevoel er echt álles aan gedaan te hebben, maar dat het kennelijk zo erg was dat het niet meer te redden was.

Speciaal beslag werkt de neerwaartse spiraal van HKO alleen maar nog erger in de hand.

Veel paarden die pijnlijke hielen hebben vanwege lange steunsels die in de hoef knijpen krijgen 'klinisch HKO' opgestempeld. Dat betekent dat ze niets op de foto's konden vinden. Nee logisch, lange steunsels en of pijnlijke hielen zie je niet op een foto.

Paarden met pijnlijke hielen gaan toonlanden. Toonlanden is heel schadelijk voor de diepe buigpees en dus ook het HK. Vervolgens treedt er nu wél schade op aan de HK en krijgt de VA alsnog 'gelijk'.

Het paard wordt nu op speciaal beslag gezet, vaak achter iets hoger. Dit geeft eventjes verlichting, maar de pees maakt zichzelf weer korter en het verhaal begint van voor af aan. Achter hoger zetten werkt toonlanden nóg meer in de hand en dus nog meer schade op de diepe buigpees en dus het HK. De HKO zal verergeren.

De oorzaak van HKO: overbelasting van de diepe buigpees moet opgelost worden. Dan is HKO te genezen, de beschadiging op het bot zal blijvend zijn maar de ontsteking kan genezen.

Er worden nu twee verschillende problemen benoemt en behandelt die eigenlijk weinig met elkaar van doen hebben maar in beide gevallen word de diepe buigpees benoemt.
En ineens heeft de diepe buigpees een tegen overgestelde werking/aanpassend vermogen, of snap ik nu niet wat hier beschreven staat?
Met een wig wordt de pees korter en dat geeft problemen maar het terugzetten van een bokhoef waarvan het bekent is dat de pezen strakker staan kan zich ineens aanpassen?

henny_w

Re: Bokhoef, HKO volgens NB.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:24

Ik weet uit ervaring dat een bokhoef op traditionele manier prima goed te krijgen is.
Een van onze eigen gefokte veulens werd er mee geboren Knipoog

Alleen hield hij zijn hele leven een klein verschil in hoefgrootte. De voormalige bokhoef bleef altijd iets kleiner qua diameter dan de gewone voorhoef.

Hoe ze het met NB willen oplossen, geen idee.
Lijkt me eigenlijk door zeer geregeld beetje voor beetje te corrigeren geen probleem.

Juist door dat beetje voor beetje krijg je geen peesproblemen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:31

Als je mijn quotes ook écht gelezen zou hebben, had je het antwoord er al in zien staan Knipoog

Hoge hielen werkt toonlanden in de hand, toonlanden geeft een enorme belasting op de diepe buigpees, wat HKO veroorzaakt.
Lage hielen maakt dat een paard weer normaal gaat hiellanden, waardoor optimale gebruik wordt gemaakt van schokdemping van de straal en straalkussen en ook de diepe buigpees niet wordt belast.

Hoefkatrolontsteking is een van de meest controversiele onderwerpen op het gebied van hoef- en beengebreken bij paarden. Er zijn vele ideeen geweest over de oorzaken van hoefkatrolontsteking maar recent medisch onderzoek heeft de meest waarschijnlijke oorzaak van hoefkatrolonsteking aangewezen. Zie ook de bronvermelding onderaan de pagina van hoefkatrol.nl

Waar het kort gezegd op neerkomt is dat de overmatige slijtage ontstaat doordat er een plotselinge ruk aan de diepe buigpees wordt gegeven. Niet een normale geleidelijke kracht, maar een vrij plotselinge kracht. En dat steeds weer opnieuw. Waardoor kan dat ontstaan?

Traditioneel worden paarden met hoefkatrolontsteking hoger op de hielen (verzenen) gezet want dat lost de pijn voor een tijdje op. Door het hoger zetten wordt de spanning op de diepe buigpees namelijk tijdelijk wat lager. Let op het woordje tijdelijk; spieren streven naar een vaste spierspanning (tonus) en zullen al vrij snel de spanning terugbrengen naar wat hij oorspronkelijk was. Op dat moment ben je weer terug bij af maar staat je paard ook nog eens hoger op de hielen. Hoge hielen zijn voor een paard pijnlijk, en om de pijnlijke hielen te ontlasten zal het paard... meer op de toon gaan landen! En dat was nou juist de hoofdoorzaak van hoefkatrolontsteking!

Een betere aanpak is juist om de hielen zo laag mogelijk te houden. Zie ook de pagina op hoefnatuurlijk over hoge hielen versus lage hielen. Met lagere hielen werkt de hoef beter, met name de druk op het hoefkatrol wordt dan minder, de schokdemping wordt beter en de doorbloeding neemt toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:12

Arabesk, ik wijs je er even op dat er een groot verschil zit tussen een spier en een pees. En uit jouw post is dat niet af te leiden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:39

Dat is dan misschien wel onduidelijk inderdaad.

Voor de goede orde:

Een spier (Latijn: musculus, muisje) is een weefselstructuur van cellen die de eigenschap hebben te kunnen samentrekken (contraheren) waardoor beweging mogelijk is.

Pezen zijn vaste, witglanzende structuren die rond (als een koord of een kabel) of vlak (als een veiligheidsgordel) zijn. Ze dragen de spieractiviteit over op het bot. Spieren die aan de pezen zitten, regelen de spanning van de pees.

041007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:35

Er wordt hier wel een zeer eenvoudig beeld geschets van een gecompliccerde vaak multi causale aandoening als hoefkatrol ontsteking... en dat verhaal dat de diepe buiger zo zwaar belast wordt tijdens het landen is me ook volslagen onduidelijk, als het paard land is de belasting op de voet en de structuren van de voet minimaal er wordt dan tenslotte nog geen gewicht gedragen.... Het gebruik van wiggen wordt niet alleen toegepast om een lage belasting te krijgen van de diepe buiger ook vanwege een een standsverandering in het gewricht en een verandering in belasting van de collateraal banden.... zonder spier vezels..... want een lichaam bevat ook nog ligamenten en die kunnen ook overbelast / beschadigd raken.
Bokhoeven kun je niet zomaar even recht zetten, in de eerste plaats dien je de oorzaak van de standsafwijking te achterhalen, aangeboren, graasvoet, pijn daarvoor heb je experts nodig zoals dierenartsen en goede hoefsmeden die verstand van zaken hebben.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:53

Waar ik al lang mijn vraagtekens bijzet is dat de diepe buigpees alleen overbelast wordt door toonlanden.
Als een paard lage hielen heeft en behoorlijk laag gehouden wordt dan zakt bij elke beweging de kogel behoorlijk door naar beneden.
Zeker in snellere gangen.
De diepe buigpees komt al vanaf de achterkant van de pijp via de kogel onderlangs het hoefkatrolgewricht.
Bij erg lage hielen is er nmm. net zo goed sprake van overmatig belasten van de diepe buigpees.

Dat is volgens mij ook 1 van de redenen dat div. paarden die NB bekapt worden en de eerste tijd alsmaar gevoelig blijven lopen gewoon last hebben van die buigpees.
Ik heb het zelf meegemaakt met een paard van een vriendin.
Na een jaar NB bleef hij nog steeds gevoelig. Terwijl de hoeven er perfect uitzagen.
Toen ik aanhaalde om hem toch iets hoger te laten op de hielen omdat het de buigpees wel eens kon zijn, was daarna direkt het euvel verholpen.
Zo ken ik nog een paar paarden waarbij iets hogere hielen wel degelijk tot beter lopen leidde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:54

041007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:13

Ja, en dat is dus ook maar een mening..... en als je een mening als stelling opschrijft betekent dat niet dat het een feit wordt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:42

Arabesk schreef:
Wel wie de rest wil lezen verwijs ik naar http://www.hoefkatrol.nl

Succes

Ja hallo, daar staat niet het antwoord op mijn vraag.
De lappen tekst die je steeds schrijft komen ook rechtstreeks van hoekatrol.nl
Oftewel de site van PN.

Heb je zelf ook nog een mening of kan je alleen maar copieeren ?

Een tip: www.hoefkatrol.com is een zeer interessante site over hoefkatrolontsteking.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:58

Lees ik nu goed dat Arabesk meent dat HKO te genezen is? Naar mijn mening is iets dat kapot is niet meer te genezen. Hooguit is de toestand te verbeteren (sympt. bestrijding) door kundig hoefbeslag. Paarden die wel beter worden hebben imo geen HKO maar een ander probleem.
(Heb zelf een paard met cystes in de straalbenen door een onsteking, dit geeft dezelfde sympt. als HKO. Die doet het uitstekend op het Break over beslag van www.hoofcare.nl

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:50

Wilawander schreef:
Lees ik nu goed dat Arabesk meent dat HKO te genezen is? Naar mijn mening is iets dat kapot is niet meer te genezen. Hooguit is de toestand te verbeteren (sympt. bestrijding) door kundig hoefbeslag. Paarden die wel beter worden hebben imo geen HKO maar een ander probleem.
(Heb zelf een paard met cystes in de straalbenen door een onsteking, dit geeft dezelfde sympt. als HKO. Die doet het uitstekend op het Break over beslag van http://www.hoofcare.nl

Het hangt een beetje van de soort HKO af maar er zijn er die genezen.
Verder zijn er methodes om het paard in elk geval pijnloos verder door het leven te kunnen laten gaan. Zoals de methode van Antoine de Bodt om het paard rechtgericht te krijgen zodat het zodanig loopt dat het gewicht op de hoeven evenredig is.
Het is echt niet zo dat als je paard maar op de natuurlijke manier (NB) bekapt wordt dat het dan geen HKO zal krijgen of zal genezen..
Er liggen bij HKO veel meer oorzaken ten grondslag als alleen de manier van bekappen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:07

041007 schreef:
Ja, en dat is dus ook maar een mening..... en als je een mening als stelling opschrijft betekent dat niet dat het een feit wordt.

Dat heb je mooi gezegd! En weer jammer dat ze door de mand valt door weer een link te plaatsen van de mensen achter PN die zich enkel en alleen een visie hebben aangemeten door wat te googelen en wat boeken bij de bieb te lenen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:23

Wat mij mateloos irriteert aan de "propaganda" (want daar lijkt het op...) van PN en dergelijke is het gebrek aan bewijs... Een VA en andere OPGELEIDE mensen horen te oordelen naar kennis en kunde en wetenschappelijk onderzoek waarin iets werkelijk bewezen wordt. Soms heb je deze bewijzen niet en moet je het doen met je anatomische/fysiologische etc kennis.
Toch fijn dat deze mensen overal een oplossing voor hebben en dat een aanname of idee in een onderzoek gelijk een bewijs is... Wow een onderzoek zegt dat toonlanden MOGELIJK een oorzaak is: super zeg, dan ligt daar het probleem, klaar, opgelost!
Was het maar zo simpel... Jammergenoeg liggen de feiten een stuk ingewikkelder en ik vind het erg jammer dat mensen meningen en mogelijke oorzaken bestempelen als de waarheid...
Peesblessures duren erg lang omdat pezen zich NIET snel aanpassen, leuk dat er hier het tegenovergestelde wordt beweerd (en dan in het stukje tekst ineens spier wordt gebruikt ipv pees...ja hallo zo kan ik het ook!)
Daar komt nog bij het gebrek van eigen antwoorden, copy paste kan iedereen, hallo, denk je zelf ook nog na?
Ik heb op zich niks tegen NB maar wel tegen de manier waarop sommige mensen zich profileren...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:31

Zwerte schreef:
Toch fijn dat deze mensen overal een oplossing voor hebben en dat een aanname of idee in een onderzoek gelijk een bewijs is... Wow een onderzoek zegt dat toonlanden MOGELIJK een oorzaak is: super zeg, dan ligt daar het probleem, klaar, opgelost!
Was het maar zo simpel... Jammergenoeg liggen de feiten een stuk ingewikkelder en ik vind het erg jammer dat mensen meningen en mogelijke oorzaken bestempelen als de waarheid...
Peesblessures duren erg lang omdat pezen zich NIET snel aanpassen, leuk dat er hier het tegenovergestelde wordt beweerd ...

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik heb door cursussen div. HKO paarden gezien waarbij een groot deel absoluut GEEN toonlander was en ook niet te hoog op de hielen stond. Het grootste deel liep ijzerloos.
Een paard van mijn vriendin is daar ook geweest. Werd notabene al middels de NB methode bekapt en toch HKO Nors opkijken
Maar ik schijn overal uitzonderingen te zien op de PN waarheid Bloos

Mijn eerdere wedstrijdmerrie endurance heeft jaren terug een keer de ongein gehad van een peesschedeoverrekking.
Kennen jullie dat?

We hadden een wedstrijd op de Veluwe, veel erg mul zand.
Ze heeft zeer waarschijnlijk een keer wat dieper dan normaal doorgebogen in de kogel.
De pees is even uit de peesschede geschoten en ook weer direct terug geschoten.
De pees zelf was gelukkig nog intact. Toch komt er dan al een flinke zwelling als is het een peesklap op de pijp en een scan wees uit dat er een flinke bloeding bij was ontstaan.

Ik beklaag de paarden die behoorlijk doorzakken in de kogels omdat ze laag in de hielen gezet worden vanwege de NB theorie.

Ik heb daar eens een amerikaans artikel over gelezen.
Menig bekapper en smid in Amerika komt de ellende tegen van peesblessures door te laag op de hielen zetten !!!

Wat mij ook mateloos ergert zijn de gekopieerde stukken.
Goh wat simpel om alsmaar naar eenzelfde site te verwijzen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:00

ik heb hier enkele paarden die in geen jaren geen smid of rasp zijn tegen gekomen,ze lopen overdag in het land,en snachts op stal,wel om eerlijk te zijn lijken de hoeven van vorm en onderkant veel meer op een bekapt paard van de gewone hoefsmid en niet op het model dat nb voorsteld,dus ikdenk dat er een verschil is tussen een mustang voet die jaren op een bepaald type door de natuur is gefokt,en de gedomesticeerde hoef.
Mijn paarden die nooit lang komen nen eruit zien of ze net geraspt zijn hebben geen platte hoeven,en goed ontwikkelde verzenen,niet hol,maar plat van binnen en een goede straal(wel wat platgelopen ,maar mooi gevormd.

Ik zeg dus dat paarden hun steunsels dienen voor iets,want anders waren die bij mijn twee paarden na jaren niets te hoeven doen aan de voeten ook wel verdwenen.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:12

Aangetoond is dat HKO complexer is als hierboven beschreven wordt. Hoe dan ook reageren paarden verschillend op verschillende soorten beslag. De een functioneerd beter op egg-bar ijzers de ander op wiggen en een derde op zool met siliconen en de vierde gooi je op zijn blote voeten het land op. Zo zijn er nog tal van beslag voorbeelden te noemen.

Voor de NB'ers onder jullie: het is een misvatting dat alle paarden welk traditioneel bekapt/beslagen worden op de toon landen! We streven er naar dat ze vlak landen. Paarden die overdreven mediaal of lateraal landen kunnen ook een HKO beeld geven terwijl hier technisch geen sparke van is.

Een bokhoef kun je pertinent niet in de hielen laten zakken! Hij zal alleen maar steiler worden daar de diepe buiger niet langer is dan hij is. Ik kan zelfs dode voeten tonen (waarvan ik het paard eerst levend gezien heb!) waar het straalbeen gekanteld is door overmatig laten zakken van de hielen.

Overigens staat er een nieuw stukje op onze website over het bijsnijden van de zool en straal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:20

De kennis die verzamelt is door Paard Natuurlijk is gebaseerd op onderzoeken van onderzoekers, veeartsen en hoefsmeden. O.a. Prof. Rooney, J. Jackson en P. Ramey.

Een Nederlandse veearts die werkt met de witte lijn methode bij HKO is drs. Wim de Leeuw: www.biomentor.org

@ Hoeftniet; het stukje op je site slaat de plank volledig mis, je schiet hiermee wederom in je eigen voet, want het geeft maar wéér eens aan hoe weinig kaas je van NB gegeten hebt. Dat is op zich niet erg, maar ga dan niet zo dom lopen raaskallen, dat kunnen ze hier op bokt toch veel beter dan jij Haha!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:21

henny_w schreef:
Waar ik al lang mijn vraagtekens bijzet is dat de diepe buigpees alleen overbelast wordt door toonlanden.
Als een paard lage hielen heeft en behoorlijk laag gehouden wordt dan zakt bij elke beweging de kogel behoorlijk door naar beneden.
Zeker in snellere gangen.
De diepe buigpees komt al vanaf de achterkant van de pijp via de kogel onderlangs het hoefkatrolgewricht.
Bij erg lage hielen is er nmm. net zo goed sprake van overmatig belasten van de diepe buigpees.

Dat is volgens mij ook 1 van de redenen dat div. paarden die NB bekapt worden en de eerste tijd alsmaar gevoelig blijven lopen gewoon last hebben van die buigpees.
Ik heb het zelf meegemaakt met een paard van een vriendin.
Na een jaar NB bleef hij nog steeds gevoelig. Terwijl de hoeven er perfect uitzagen.
Toen ik aanhaalde om hem toch iets hoger te laten op de hielen omdat het de buigpees wel eens kon zijn, was daarna direkt het euvel verholpen.
Zo ken ik nog een paar paarden waarbij iets hogere hielen wel degelijk tot beter lopen leidde.

hier ben ik het mee eens.
volgens mij heb je gewoon de minste belasting als je de voetas niet breekt(wat dus wel gebeurt als je de hielen erg laag wilt houden),dus niet extreem plat,niet extreem stijl.
hierbij die je te kijken naar het been,en niet alleen naar de hoef wat imo bij nb nogal eens uit het oog verloren gaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:24

Een voetas kun je alleen breken door in de zool te snijden, niet door hoefwand te bekappen. Hielen lager zetten is in wezen niets anders dan de hoefwand aan de achterkant van de hoef terugbrengen tot de hoogte die de zool aangeeft.

@ hoefniet: Afbeelding
Oude zool wordt wel degelijk verwijderd, zij het met een hoevenkrabber of de achterkant van een hoefmes. Stralen die heel ver uitsteken worden ook bijgewerkt, maar in de praktijk blijkt dat bij redelijk normale gezonde hoeven niet nodig.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:28

leg mij eens uit,arabesk,hoe je een voetas kunt breken door enkel van de zool te snijden???
dan blijft de hoefwand over,imo,en volgens mij,als nb-leek,liggen de hielen in het verlengde(einde) van de hoefwand/straal.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:25

Arabesk schreef:
Een voetas kun je alleen breken door in de zool te snijden, niet door hoefwand te bekappen. Hielen lager zetten is in wezen niets anders dan de hoefwand aan de achterkant van de hoef terugbrengen tot de hoogte die de zool aangeeft.

Nou schiet je jezelf in de voet Arabesk.
De voetas kan je breken door de hielen lager te zetten dan het paard gewoon was van nature.
De voetas is VEEL belangrijker dan jullie willen onderkennen.
Het ene paard wordt nou eenmaal geboren met een steile koot de ander met een weke koot welke voor de vorm van de voetas bepalend is.

Ik vind bovenstaande reactie trouwens wel heel zorgelijk. Temeer omdat je ook nog cursussen
verzorgd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:34

Dat is jouw mening, maar als je het lesmateriaal zou lézen, zou je lezen waarom het niet zo is, waarom met NB de voetas niet gebroken wordt en hoe belangrijk voetassen nu eigenlijk zijn.

Ik heb genoeg materiaal aangereikt, mensen vragen of ik het hier kom uitleggen terwijl alles op internet staat. Iets meer inspanning zou wel gepast zijn. Nu lijken sommigen meer op een verwend kind dat schreeuwt om meer en gaat krijsen als hij het niet krijgt.

En met verwende kinderen heb ik niet zoveel Sigaar

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:44

Arabesk schreef:
Ik heb genoeg materiaal aangereikt, mensen vragen of ik het hier kom uitleggen terwijl alles op internet staat. Iets meer inspanning zou wel gepast zijn. Nu lijken sommigen meer op een verwend kind dat schreeuwt om meer en gaat krijsen als hij het niet krijgt.

Hahaha! Zegt zij die alles van Pn kopieert en zelf geen rechtstreeks antwoord geeft!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:24

@Ara: en het checkligament dan?

Je hebt ook wel eens dat de zool aan de mediale kant van de voet wél makkelijk loslaat, en aan de laterale kant niet. Stel dat je dan met bekappen de zool aanhoudt, staat de voet gelijk lekker binnendoor! Dan heb je ook een gebroken voetas. Dan zal je dus wel 'in de zool moeten gaan snijden' (wij noemen dat gewoon de zool schoonmaken trouwens). En dat alle hoefsmeden de hoef 'uithollen' is ook zo'n mooi fabeltje.

Soms zit de zool voor de punt van de straal nogal vast, en achterin minder. Als je de zool daar niet glad snijdt en dus de zool aanhoudt met bekappen heb je een voetas die naar achteren gebroken is...

Dit zijn een paar voorbeeldjes van hoe iemand met gemak de voet scheef kan bekappen door alleen de zool te volgen. Ik weet dat op PN staat aangegeven dat een voetas variabel is en een beetje hocus-pocus gedoe van de hoefsmid Rolleyes Maar okee.
Een paard met een bokhoef kan je tot zijn tweede levensjaar zo 'rigoureus' corrigeren als Arabesk aangeeft. Daarna, helaas pindakaas, blijf ie steil groeien omdat de diepe buigpees trekt aan het hoefbeen en op die manier alleen de toon slijt, en de verzenen overontwikkelen.

Over HKO had ik in het vorige topic ook een stukje geschreven;

In de meeste gevallen wordt geadviseerd om het paard IJZERLOOS (jaja) minstens een week of 6 rust te geven met weidegang! De ontsteking moet weg, dus wordt er medicatie voorgeschreven door de dierenarts. Ik quoot mijn (oude nog wel) lesstof: "Door de voortdurende beweging krijgen we een optimale doorbloeding, zeker als dit ook nog onbeslagen kan". Daarna kan gekozen worden om het paard weer terug op ijzers te zetten, vervolgens staat er in mijn lesstof: "...Immers de aangepaste ijzers genezen de aandoening niet, ze werken alleen preventief" (ter voorkoming van herhaling vh probleem, ter ontlasting van de diepe buigpees).

Arabesk is het niet eens met dat de paarden met HKO gelijk als een soort ijzer- en plasticwinkel rondlopen. Dat ben ik met haar eens Ja , al is het dus in de praktijk anders dan dat er in het (verouderde) hoefsmedenboekje staat; "Hoefverzorging en hoefbeslag, W.A. Hermans".