Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 15:04

Hoe goed kun je bekappen als cursist(e) na het volgen van de dagcursus natuurlijk bekappen (met 20 - 40 uur zelfstudie aan theorie vooraf én een toets)? Iets waar veel mensen twijfels over hebben en waar ook al veel discussie over geweest is.

Tijdens de laatste cursus heb ik een paar hoeven voor en na gefotografeerd die bekapt zijn door cursisten. Één tamelijk lange hoef met flink wat scheuren, een bokhoef en een redelijk normale hoef die 'slechts' te lang was (zo lang mag je hem zelf nooit laten worden, dan ben je nl véél te laat met je bekapping!)

Bij de bokhoef zou je denken dat er weinig te bekappen valt, omdat de toon al zo kort lijkt. Echter tijdens het bekappen blijkt dat de zool genoeg ruimte biedt en een bekapping toelaat waardoor de bokhoef al weer een aardig end in de richting van een normale hoef komt.

AfbeeldingAfbeelding

dezelfde hoef maar dan van voren

AfbeeldingAfbeelding

Een bokhoef; normaal gesproken doen we niets aan de straal. Maar dit was een drama-hoef, waarbij er eigenlijk nog een halve oude straal op de straal zat, die moet dan wel verwijderd worden, anders krijg je straalkneuzingen, wat je ook al een beetje ziet; die rode plekken
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
die is een stuk opgeknapt!

de hoef die eigenlijk alleen maar veel te lang is:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

De bekappers waren in dit geval cursisten die geen hoefsmid of ervaren bekapper waren!

Zahlina

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:20

Beetje jammer dat deze "paardenbenen" na afloop niet even hebben kunnen laten zien hoe het liep Haha!

Je hebt me niet overtuigt over de kunde van de "bekappers", als ze dit werk nu leveren op hun eigen paarden en zonder begeleiding, zou ik zeggen netjes maar op dode poten is het wel erg gemakkelijk omdat je geen rekening kan houden met het paard.

Vraag je over het bokhoefje:
Mocht deze hoef nu van een volwassen paard zijn die er ook nog aan zit wat was dan jullie advies geweest?

En over hoefje 3:
Wat is het advies van de scheur, hoe deze te behandelen als het een compleet paard was geweest?
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 25-06-08 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:26

ik dacht eerst waar heeft zahlina het over dode poten!!! maar naar nog een keer grondig over nieuw lezen sluit ik me aan bij haar reactie Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 15:30

@ Zahlina, ik ga hier niet de hele cursus oplepelen, dat leer je daar nl. Maar een scheur is niet meer te repareren, evenmin groeit ie weer aan elkaar. Wat wij doen is de scheur vrij houden van druk zodat de hoefwand weer gezond en sterk kan uitgroeien. Tegelijkertijd stimuleer je de hoefgroei door regelmatig bekappen en veel bewegingsvrijheid.

Als je bedenkt dat de hoef bijna 1 cm per maand groeit, dan was dit paard binnen 2 maanden van z'n scheur afgeweest.

Verder vertellen we iedereen dat je zelf leert om redelijk gezonde hoeven te onderhouden en dat je een ervaren bekapper je werk moet laten controleren in het begin. Bij twijfel of probleem hoeven altijd een ervaren bekapper erbij halen.

Maar omdat je nou eenmaal niet elke week een bekapper kunt laten komen, zul je zelf dus ook enig onderhoud moeten plegen, en dat leer je wél op zo'n dag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:39

In mijn ogen kun je na een dagcursus echt niet bekappen... Vork
ja bijwerken.. dat kan...
Gewone voeten zal nog wel goed gaan..
Daar is zo'n cursus super voor!!!
Echter als het voeten met (stand) afwijkingen zijn..
Gaan veel mensen ernstig de fout in.. Huilen

Waarom ??
op de cursus is iemand aanwezig die je controleert..
Oplet of je de as correct hebt etc..
iemand die weet hoeveel je wel of niet kunt corrigeren etc..

Ik heb paar jaar terug langere cursus gevolgd dan dagcursus..
Eerst weken op dode paardebenen geoeffend..
Toen mochten we aan de echte paarden..
Het resultaat was toen prima..
En toch ging mijn paard ook toen ze blootvoets stond..
Gewoon naar de smid!!!
(Ik zeg niet dat ik nooit wat bijwerk!!)

Bovendien is er ook al een enorm vershil als je ook met een rennet kunt werken
of dat je soort van betonnen hoeven krijgt... waarbij je alleen met een kapmes
nog iets uit kunt richten..
En een voet onder een echt paard.. tja.. die moet je ook nog omhoog houden...
Het lastigste is een klein! paard .. zucht.. heel vermoeiend.. eerbied aan de smid!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:46

Sorry hoor, maar ik vind dit een commerciele uiting. Oftewel gewoonweg reclame voor de "firma Arabesk" en dus niet thuis horen op een dergelijk forum. We weten inmiddels allemaal wel dat zij dit soort cursussen verzorgt.

TEM TEM TEM
Laatst bijgewerkt door pjotrg op 25-06-08 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:01

Het heeft niets met een cursus oplepelen te maken, jij laat hier foto's zien van hoe geweldig jullie "leerlingen" het allemaal doen en laat daarbij verschillende probleem voeten de revu passeren, probleem voeten waarvan ik denk daar ga je als leek niet mee aan de gang.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit oplossen, kom dan ook niet aan met de foto's zolang je zelf geen verdere toelichting wil geven.

Ik ben dan wel geen smid maar kan zo oplepelen war te doen met zo'n scheur en waar je mee moet opletten met zo'n bokhoef, als de laatste namelijk nog compleet en volwassen was geweest had dit nooit zo mogen worden opgelost omdat je het paard op deze manier de vernieling in jaagt.

Je hebt scheuren en scheuren, een scheur veroorzaak door een schimmel kan je wel bijhouden maar uitgroeien gaat echt niet lukken zolang de schimmel in de voet blijft zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:04

Sorrie Haha! kan hier niks goeds of slechts uithalen........ ik zie namelijk niet hoe de beenstand van het paard is en hoe de gangen zijn Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:05

Arabesk schreef:
@ Zahlina, ik ga hier niet de hele cursus oplepelen, dat leer je daar nl. Maar een scheur is niet meer te repareren, evenmin groeit ie weer aan elkaar. Wat wij doen is de scheur vrij houden van druk zodat de hoefwand weer gezond en sterk kan uitgroeien. Tegelijkertijd stimuleer je de hoefgroei door regelmatig bekappen en veel bewegingsvrijheid.

Als je bedenkt dat de hoef bijna 1 cm per maand groeit, dan was dit paard binnen 2 maanden van z'n scheur afgeweest.

Verder vertellen we iedereen dat je zelf leert om redelijk gezonde hoeven te onderhouden en dat je een ervaren bekapper je werk moet laten controleren in het begin. Bij twijfel of probleem hoeven altijd een ervaren bekapper erbij halen.

Maar omdat je nou eenmaal niet elke week een bekapper kunt laten komen, zul je zelf dus ook enig onderhoud moeten plegen, en dat leer je wél op zo'n dag.

Nog een kleine reactie na.
Weet je waarom in zo'n moeite heb met al die doe het zelf(ers)cursussen, ze worden gegeven door mensen die geen vragen willen/kunnen beantwoorden.
Ik vind het van belang dat de dingen die je doet ook kan verklaren en uitleggen want alleen op die manier ben je serieus bezig met het paard.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:09

Ik had al bijna medelijden met die paarden, totdat ik zag dat het slachtbenen zijn.
Ik denk dat je ook het totaal plaatje moet kunnen bekijken en niet alleen de hoef.
Maar ik ben er niet van overtuigd dat je kundig genoeg bent om na zo'n cursus zelf te gaan bekappen.
Dit is toch gewoon traditioneel bekappen? Geen natuurlijk he?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:10

Sjolvir schreef:
In mijn ogen kun je na een dagcursus echt niet bekappen... Vork

als het voeten met (stand) afwijkingen zijn..
Gaan veel mensen ernstig de fout in.. Huilen

eerbied aan de smid!

Even wat uit mijn eigen tekst geharkt....

"timmermansoog" voor paardebenen!!! heb je nodig!!!
en handigheid.... en vakmanschap!!!!
dat krijg je niet binnen een dag... of een cursusje..

(overigens.. zie ik vaak genoeg de ellende van mensen die "even"
een bekap cursus hebben gedaan.. grom..... )

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:16

pjotrg schreef:
Sorry hoor, maar ik vind dit een commerciele uiting. Oftewel gewoonweg reclame voor de "firma Arabesk" en dus niet thuis horen op een dergelijk forum. We weten inmiddels allemaal wel dat zij dit soort cursussen verzorgt.

TEM TEM TEM

Ben ik heel erg als ik beken dat ik het niet erg vind dat het hier staat?
Vind het namelijk helemaal geen reclame voor firma Arabesk, eerder een ogen opener voor het gemak waarmee ze omgaan met probleem hoeven en leken het idee te geven ook dit soort problemen te kunnen oplossen.

Zou graag de discussie met Arabesk aangaan maar dan moet ze zich niet blijven verschuilen achter het feit dat ze de cursus niet wil oplepelen en eens met concrete antwoorden te komen.
En juist de concrete antwoorden is iets wat ik nogal vaak mis in de posts van TS en een echte discussie wil ze geloof ik ook niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:23

Door dit gedoe heeft mijn paard een revalidatie periode achter de rug van een jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:27

Ik vind deze foto's totaal niet relevant, eerlijk gezegd. Je kunt oefenen op dode benen tot je nagelstyliste bent, maar omdat er geen paard meer aan vast zit dat even kan laten zoen hoe de stand is en de beweging, vind ik deze foto's dan ook volstrekt geen bewijs dat men na een dagcursus en de nodige theorie goed zou kunnen bekappen.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:34

Maar natuurlijk wil ze die discussie graag met je aan en alle vragen beantwoorden.........tijdens een cursus en ene eventuele vervolgcursus.

Het is haar goed recht om niet alles "weg te geven" op Bokt.

Reclame maken doe je echter niet in een dergelijk topic. Het is gewoon commerciele business. Daarbij betaal je normaal gesproken voor het maken van reclame! Dit topic hoort thuis in: [EA-CO] Commercieel

Overigens staat dit los van het feit dat ik van mening ben dat een dergelijke cursus iemand NIET in staat stelt om zelf de hoeven van zijn/haar paard te bekappen. Ik vind het zelfs onverstandig (om niet te zeggen gevaarlijk) om het idee te wekken dat je na een dergelijke cursus in staan zou zijn je paard te bekappen.

Ik denk aan de andere kant dat een dergelijke cursus heel goed kan helpen om wat meer begrip te krijgen voor het belang van een goede hoefverzorging en om respect te krijgen voor het vakmanschap van de hoefsmid, alleen zou ik een dergelijke cursus dan liever bij een rijksgediplomeerd hoefsmid (of erkende opleiding voor hoefsmeden) volgen!
Laatst bijgewerkt door pjotrg op 25-06-08 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:40

Deze foto's bewijzen wel weer dat ze paardenhoeven zien als eenheidsworst. Je kunt een afwijkende hoef wel pogen er normaal te laten uitzien, maar dat is juist vaak funest.
Het valt me op dat Arabesk maar één modelletje hanteert maar je hebt net zoveel verschillende hoeven als dat je paarden hebt. Er wordt dus ook niet gekeken naar paard én hoef als geheel, maar een uit het hoofd geleerd patroontje losgelaten op elke hoef die de revu passeert, dead or alive.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:42

Ik vind het niet kunnen.
Ik ben zelf beginnend hoefsmid en heb zelf een jaar op dooie paardenbenen mogen oefenen, gelukkig maar.
Ik kan me zelfs nog goed herinneren dat lesgenoten paarden tot bloedens toe kreupel sloegen en wat waren we dan blij dat het maar "dooie poten" waren.
Nee, mijns inziens kan je niet na 1 dag een paard bekappen en/ of bijhouden, daar komt veel meer bij kijken. Vork

Ik sprak laatst een meid van een jaar of 18 en had samen met paps de cursus natuurlijk bekappen gevolgd in 1 dag.
Ze waren nu bezig met het kopen van een paard en konden zo mooi besparen op hoefsmidkosten. Verward
Tja, heb ze mooi voor gek verklaard, als je daarop wilt besparen, kun je beter geen paard kopen.

Hoefsmid is vakmanschap.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:44

Pjotrg, je hebt helemaal gelijk en het wordt ook echt reclame als Arabesk niet bereid is vragen te beantwoorden.
Maar dat neemt niet weg dat ik graag van haar "wijsheden" wil "leren".

Het gene waar de Nbers zich vaak achter verstoppen als er lastige vragen worden gestelt is dat je dan maar de cursus moet gaan volgen omdat het anders te veel is.
Maar wat is veel als je bedenkt dat de "curcus" 1 dag is, zoveel info kan dat niet zijn Knipoog

suleilitha, ben het helemaal met je eens, vandaar ook dat ik mij afvraagt wat ze hadden gedaan als het paard nog aan zijn voet vast zat.
Maar ja daar moet ik eerst een cursus voor volgen om daar antwoord op te krijgen, een cursus waar er wordt gewerkt met dode poten zonder de rest te bekijken...

Er zijn trouwens wel curcussen die door gediplomeerde smeden worden gegeven, Raymond Spiering geeft ze hier in de omgeving.
Weet wel dat het allemaal erg tegenvalt, ben het nu ook aan het "leren" van mijn smid omdat ik een paard heb staan die alleen aan mij haar voeten wil geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:48

Buiten het bekappen om wordt er nog een stuk over het hoofd gezien, namelijk of men dapper en "mans" genoeg is om met name jonge dieren bij de achterbenen te pakken, die nog niet veel in de handen zijn geweest.
Een goeie smid hoort goed met paarden om te kunnen gaan en met oefenen op slachtbenen leert men dat niet, die slaan immers niet meer. Verder dient men fysiek sterk genoeg te zijn, het is immers zwaar werk. Paarden kunnen gaan hangen en dan wegen ze niet niks.
Verder stoort het mij ook enorm dat men zich er achter verschuilt dat men de cursus maar moet doen. Ik kan me niet voorstellen dat het bijzonder tijdrovend zal zijn om een cursus van een dagje even uiteen te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:52

@suleilitha: deze cursus maakt je geen bekapper. Je leert hoe je de hoeven van je eigen paard kunt onderhouden. Er wordt ook niet gepretendeerd alsof je na deze cursusdag aan de slag kunt als 'bekapper' en paarden van andere mensen kunt bekappen.

Verder ben ik toch ook wel geïnteresseerd in de antwoorden van Arabesk op de vragen van Zahlina. Kan namelijk erg leerzaam zijn. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:56

Nee, je hebt gelijk, JOviBan, alleen je wilt die mensen de kost niet geven die na zo'n cursusje ook wel even de pony van buurman en het paard van overbuurman onder handen willen nemen, wat helaas maar al te vaak gebeurt. En er zijn al heel wat paarden mee verprutst, maar al te helaas.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:58

na het zien van de foto's ben ik blij dat ik geen natuurlijk bekapper ben; ik snap trouwens ook niet dat je mensen laat oefenen op een bokhoef zonder paard eraan.
Zeker met dit soort afwijkende standen is het raadzaam het been af en toe neer te zetten om te kijken hoe het paard qua lopen op correcties reageert.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:58

JoviBan schreef:
@suleilitha: deze cursus maakt je geen bekapper. Je leert hoe je de hoeven van je eigen paard kunt onderhouden. Er wordt ook niet gepretendeerd alsof je na deze cursusdag aan de slag kunt als 'bekapper' en paarden van andere mensen kunt bekappen.

Verder ben ik toch ook wel geïnteresseerd in de antwoorden van Arabesk op de vragen van Zahlina. Kan namelijk erg leerzaam zijn. Knipoog

Dan zou je ook je eigen paard moeten meenemen, omdat elk paard andere hoeven en beenstanden heeft.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:59

JoviBan schreef:

Euh nemen de cursisten allemaal nu eigen paard mee?
Brainlees je bent me voor...

Ik ben ook erg benieuwd naar haar antwoord en ik weet dat ze niet verplichtis om te antwoorden maar het zou haar eigen geloofwaardigheid wel een beetje te goede komen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:02

Als het gaat om alleen maar bijhouden? Waarom dan deze 'moeilijkere probleem gevallen' waar er veel meer bekapt wordt?

Dat is dan juist gevaarlijk en geven mensen het idee dat ze het ook echt zelf wel kunnen.

Als het alleen voor het bijwerken is, doe dan ook alleen het bijwerken behandelen!