wie doet er nu aan rechtrichten, klassieke rijkunst??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

santos

wie doet er nu aan rechtrichten, klassieke rijkunst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 23:13

Zijn er nog mensen hier die problemen hebben , of gehad hebben met hun paard en deze op de rechtricht manier, van wie dan ook hebben opgelost en hoe gaat dat nu????

Ik kan hier namelijk wel oude topics over vinden, maar geen recente.

Als die er wel zijn, link die dan even Vork

geen discussies hoor, over wel of niet goed, die zijn er al genoeg, die kan ik wel vinden. Duivel
Laatst bijgewerkt door santos op 23-05-08 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

BabbieB

Re: wie doet er nu aan rechtrichten, klassieke rijkunst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:15

Ik neem aan dat je specifiek op hoefproblemen doelt, gezien het subforum waarin je post?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 23:16

eh eh........... waarschijnlijk wel, anders staat het verkeerd Bloos

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:17

volgens mij begint het zo populair te worden dat er van mij wel een aparte categorie voor aangemaakt mag worden (KRK) bijv. ik moet ook vaak zoeken als ik wat info wil en dat is jammer.
Ik vind het een fijne en prettige manier van werken, ik heb niet echt problemen gehad met mijn paard maar vind dit wel de basis.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:17

BBreedveld schreef:
Ik neem aan dat je specifiek op hoefproblemen doelt, gezien het subforum waarin je post?

dat bedoel ik nu, ik wil wel een eigen klassiek rijkunst forum en daar heb ik al eens een mod over gemaild maar nog nooit iets van gehoord

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:18

Nou, mijn paard had niet specifiek een hoef- of beenprobleem, maar ik ben nu een tijd aan het rechtrichten op de manier van Bent Branderup en je kan o.a. zien dat hij stukje bij beetje rechter wordt door naar de slijtage aan zijn hoeven te kijken: die wordt steeds symmetrischer (maar we zijn er nog niet Bloos ).

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:21

santos schreef:
Zijn er nog mensen hier die problemen hebben , of gehad hebben met hun paard en deze op de rechtricht manier, van wie dan ook hebben opgelost en hoe gaat dat nu????

Ik kan hier namelijk wel oude topics over vinden, maar geen recente.

Als die er wel zijn, link die dan even Vork

geen discussies hoor, over wel of niet goed, die zijn er al genoeg, die kan ik wel vinden. Duivel

Ja , ik Haha!
Ik ben een aantal jaren geleden in aanraking gekomen met de klassieke rijkunst. Eerst het rechtrichten via "Antoine de Bodt"-methode toen mijn instructrice overstapte op de Akademische Rijkunst van Bent Branderup ben ik me daar ook op gaan richten.

Mijn paard heeft slechte straalbenen en was zo scheef als een banaan toen ik haar kreeg. Als gevolg daarvan ging ze onregelmatig lopen.
Ze is in training geweest bij Marijke de Jong van paardenbegrijpen.nl

Dit is inmiddels bijna 4 jaar geleden en sindsdien is ze niet meer onregelmatig/kreupel geweest.
Vandaag nog een flinke buitenrit over de Veluwe gemaakt!!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 23:27

Wat heerlijk , zo snel reactie. Ik heb mijn paard bij een leerling van Marijke de jong staan en heb zelf een klinik bij Marijke gevolgt.

Ik heb nog maar 1 x moeten oefenen met mijn paard aan de hand, maar vond het best moeilijk, vandaar dat ik dit topic open.

Na half jaar in mijn bezit, begon ze te kreupelen. Paard heeft slecht straalbeen rechts voor, klasse 2, waar ze jammer genoeg kreupel op loopt.

Ik heb gekozen voor deze richting , ipv in de verdere onderzoek molen te gaan draaien.

Misschien wel iets voor in de huiskamer??????????.

hoe heb jij de overschakeling ervaren Bar.............
Laatst bijgewerkt door santos op 23-05-08 23:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:29

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 23:34

Bedankt voor de tip, nog recent ook Haha! , zal hem effe doorspitten Sigaar

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:37

FF? Daar ben je wel even mee bezig , denk ik Haha!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 00:01

Ja, ben gisteren tot pagina 7 gekomen, ga zo verder Haha!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 00:05

santos schreef:
hoe heb jij de overschakeling ervaren Bar.............

Eigenlijk heel erg positief. Deze manier van rijden past bij de manier waarop ik graag met paarden om wil gaan.
In het verleden moest ik altijd maar hard schoppen en trekken (om het maar even bot te zeggen) om een paard aan de teugel te krijgen met een actieve achterhand. Paardrijden leek soms wel krachtsporten... Boos!
Ik heb de laatste jaren dankzij de AR zoveel bijgeleerd. Dat heeft als nadeel dat ik som s het gevoel heb dat ik het nooit zal leren Verdrietig Ik ben nl. helaas niet een bijzonder talentvol ruiter oid.

Maar ik leer nog iedere les bij en het belangrijkste is dat mijn paard het erg goed doet. Die is de afgelopen jaren zo ontzettend veel soepeler en losser in haar lijf geworden. Daar kan ik enorm van genieten.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het werken aan de hand minder leuk vind en ook erg moeilijk. Ik doe dat dan ook echt te weinig. Ik zit er gewoon liever op. Bloos

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 00:12

*komt hier even binnenvallen*

Goh, ik leer elke dag weer wat bij,.
Wist niet dat de klassieke rijkunst in verband werd gebracht met hoefproblemen. Bloos

Ik ben vorig jaar overstag gegaan.
Ik heb zelf opnieuw leren rijden, vanaf de basis aan de longeerlijn en paard zat vast in de rug, is behandeld en groeit nog steeds. Haha!
Ik had les van Maria Ulreich van www.evenwicht.eu
Helaas is het niet meer te combineren met me werk, maar ik zal haar eeuwig dankbaar zijn.
Ze heeft me de ogen geopend. Bloos

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 00:18

Ik ben sinds een paar maandjes ook helemaal "om" om het zo maar te zeggen. Mijn paardje protesteerde steeds meer en het enige wat ik in mijn toenmalige lessen te horen kreeg was laag en diep rijden, rukken plukken, spoor erin etc. Streken kon ze niet meer, maja alles werd op haar leeftijd gegooid.

Vervolgens ben ik via mijn vriendin (die al een jaartje of 2 klassiek rijdt) tijdens een weekendje naar Duitsland met één van haar instructices aan de praat geraakt. Ik was geintresseerd en na het weekendje Duitsland is ze mee geweest naar mijn paard. Haar hele rechterschouder zat vast en was pijnlijk geen beweging meer in te krijgen, ze had een onderhals waar je U tegen zei en heel haar kaak zat vast. Te danken aan laag en rond rijden.

Nu een kleine 4 maanden later heb ik een paard wat steeds rechter wordt, zonder probleem (als de ruiter het ook nog goed doet Knipoog) een mooie middendraf kan laten zien en ze gallopeerd weer met sprong! En het belangrijkste van alles, mijn paard en ik zijn weer blij. Geen zweep geen sporen, niet rukken en plukken, geen dwingende handen meer en een heerlijk voorwaarts paard!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 00:27

* meld zich * Cool

Mijn haflinger Waldjo heeft een paar weken in training gestaan om rechtgericht te worden. Hij is erg scheef en uit balans en (daardoor??) chronisch licht onregelmatig aan het linkerachterbeen (artrose in de knie) en meerdere veeartsen hadden hem opgegeven.
Zodoende ben ik gaan zoeken naar een andere manier om hem weer zuiver te krijgen en kwam in aanraking met AdB en via dat met de Akademische Rijkunst. Voorheen reed ik 'gewoon engels' maar dat sprak me totaal niet aan, daarna een aantal jaren western gereden en me bezig gehouden met natural horsemanship. Liep toch tegen wat dingen aan en sinds ik me verdiep in de Academische Rijkunst gaat er gewoon een wereld voor me open, alsof alle stukjes op de juiste plek vallen Ja

Met Waldjo gaat het inmiddels stukken beter! We hebben nog een hele lange weg te gaan maar het lijkt me wel een hele mooie weg en vooral ook moeilijk. Moet nog een hoop leren en heb inmiddels privéles.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 00:39

Ook ik meld me! Haha!
Leuk, dit topic, en verhalen van anderen volgen!

Ook bij mijn Tinker Indy is er vorig jaar HKO 3-4 (linksvoor) geconstateerd. Liep niet stokkreupel, maar met het rijden voelde je hem wel onregelmatig lopen. Ook Indy is erg scheef!
Hij staat nu net 2 weken in training bij Monique de Rijk (paardrechtrichten.nl / volgens de methode van Antoine de Bodt), het wordt langzaam opgebouwd en Indy doet hartstikke goed z'n best.
Hij zal nog een paar weekjes bij haar staan en daarna komt hij thuis en zal ik het moeten doen (onder begeleiding van Monique, dat wel gelukkig...want ook hier geen sterruiter Knipoog )

Maar wij gaan er voor!!!!

Voor degene die het leuk vinden, op Monique haar site staat wekelijks een verslag van de vorderingen van Indy !!!

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 00:41

Ik vind het vooral moeilijk dat je nu je oude gewoontes af moet leren en veel dingen op een andere manier gaat benaderen. Ik merk wel dat ik toch nog stiekem met enige regelmaat terug val in mijn oude gewoontes :S

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 00:43

Leuk topic! Op dit moment rijd ik ook nog "traditioneel Engels" maar heb grote interesse voor AR.
Ik zou graag wat ervaringen horen van mensen die geswitched zijn. Zelf zou ik ook wel AR willen gaan rijden, maar ik heb een bijrijdpaard en daardoor kan ik niet veel over de manier van rijden bepalen.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 01:10

Ik vind zelf nog het belangrijkste dat je handeld naar het belang van je paard. Mijn merrie was totaal niet meer happy, terwijl ze nu op en top fit is en allert.

Ik denk wel dat als je ermee begint er geen weg meer terug is (mocht die gedachten ooit nog in je opkomen Nagelbijten / Gniffelen) en het werkt erg verslavend Knipoog.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 02:59

garny95 schreef:
volgens mij begint het zo populair te worden dat er van mij wel een aparte categorie voor aangemaakt mag worden (KRK) bijv. ik moet ook vaak zoeken als ik wat info wil en dat is jammer.
Ik vind het een fijne en prettige manier van werken, ik heb niet echt problemen gehad met mijn paard maar vind dit wel de basis.

Kunnen wij iets met deze info...Lijkt mij wel leuk, een subforum over AR.

Hoe kan ik een eigen subforum aanvragen?
Als je vind dat er geen duidelijke eigen plek is om een tak van sport, een paardenras of een ander paard-gerelateerd onderwerp te bespreken, kun je bij de moderators een aanvraag doen voor een eigen subforum.

Een aanvraag van een subforum moet aan de volgende criteria voldoen:

Het onderwerp van het forum moet paard-gerelateerd zijn.
Je moet minimaal 30 medestanders hebben als je je verzoek indient.
Je moet een motivatie / charter voor het subforum schrijven (zoals een welkom op... topic) .
Je moet een lijstje van voorbeeldtopics die op het forum zouden passen geven.
Maak een duidelijke post op Forumzaken die voldoet aan de bovenstaande criteria en geeft daarbij een motivatie waarom jij / jullie denken dat zo'n subforum goed zal lopen en een toevoeging aan Bokt is.

Na een maand wordt er gekeken wat de gebruikers zelf van het forum vinden, of het lekker loopt en of er bepaalde zaken en/of regels moeten aangepast of toegevoegd moeten worden. Na 3 maanden wordt de definitieve beslissing genomen of het forum een blijvende is.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:11

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:42

Nu weer ontopic Lachen
PB MoniqueB eens, die heeft ook een paard die afgekeurd was weer (voor zover mogelijk) goed gekregen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:26

Indomitable schreef:
Ik vind het vooral moeilijk dat je nu je oude gewoontes af moet leren en veel dingen op een andere manier gaat benaderen. Ik merk wel dat ik toch nog stiekem met enige regelmaat terug val in mijn oude gewoontes :S

dat is bij mij ook de uitdaging, lastig he ?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:32

Ik rijd al dik 30 jaar paard (ben dan ook een oude taart) en ik heb het vroeger zo geleerd.
Ik rijd dus grotendeels volgens de principes van het rechtrichten en de KRK. Niet vanwege problemen,....maar gewoon omdat ik van jongs af aan niet beter weet.
Ik heb geleerd dat je moet kunnen paardrijden met je handen in je broekzakken, als het ware. LDR is dan ook niks voor mij.