[BEH] Een kijkje ín de hoef, zonder röntgenfoto
[BEH] Schadelijke effecten hoefijzers al ontdekt rond 1800
Leek het me nu weer eens tijd voor een nieuw informatief topic

Dit keer een succesverhaal van een endurance ruiter die 'Fauresmith' (een drie daagse endurance rit in Zuid-Afrika van 200 km) ijzerloos en zonder hoefschoenen goed heeft uitgereden. Iets dat voor onmogelijk werd gehouden tot nu toe door sceptici.
Het is een rit over ruige ondergronden over heuvels en verschillende terreinen.
Onderstaande tekst is een samenvatting en vertaling van dit artikel: http://www.endurancehorse.co.za/Default.aspx?tabid=33
Citaat:Fauresmith was de eerste endurance rit in Zuid-Afrika, inmiddels bestaat deze 34 jaar. het is een driedaagse rit van 201km (74km +74km +52km).
Vorig jaar toonden wij Zuid-Afrika aan dat, net als onze collega’s in de V.S. en Australië, wij honderd ‘milers’ (ritten boven de 100 mijl) blootsvoets zonder hoefschoenen rijden. De meeste Zuidafrikaanse ruiters concentreren zich op Fauresmith als hun doel. Velen durfden hun paarden niet blootsvoets te rijden, totdat ze bewezen zouden zien dat wij ‘Fauresmith’ zonder hoefbescherming konden rijden.
Goshawk’s hoeven zagen er na de eerste dag zo goed uit dat ik het niet nodig vond om hoefschoenen te gaan gebruiken. Ik durfde de tweede dag ook wat meer te vragen, Goshawks genoot zichtbaar van de rit, wederom reden we zonder hoefschoenen.
Goshawk was het eerste paard ooit dat blootvoets de finish bereikte. Het fijnste moment was waarop we aan kwamen draven en ik we terugreden naar de keurende veearts. Hij liep zo goed dat de dierenarts me ‘de five’ gaf toen we bij hem kwamen.
Het is moeilijk uit te leggen hoe belangrijk deze prestatie is, niet alleen voor ons, maar ook voor de rest van de wereld. Dankzij onze prestatie zullen volgend jaar heel wat jonge endurance paarden onbeslagen starten en zullen een kans krijgen om barefoot kampioenen te worden.
Goshawk's hoeven na de rit 'Fauresmith'
Goshawk’s gemiddelde snelheid was 17,5 km/h inclusief stops, keuringen en drinken. Zijn kruissnelheid ligt op 22 km/h, daar voelt hij zich prettig bij. Omdat ik me toch verantwoordelijk voel voor hem en zijn gezondheid, heb ik altijd hoefschoenen bij m voor het geval dat, maar we hebben ze niet nodig gehad.
De oudere generatie is enthousiaster over het ijzerloos rijden dan de jongere generatie. De ouderen herinneren zich nog dat veel landbouwpaarden ook niet beslagen werden.
Mensen geloofden gewoonweg niet dat het kon om ‘Fauresmith’ zonder ijzers en zonder hoefschoenen te rijden. Maar het is mogelijk, het is al gedaan in Amerika en Australie en nu dus ook in Afrika. Na onze rit zag je wel wat slijtage aan de hoef, maar op een natuurlijke manier, we hebben foto’s gemaakt van de hoeven voor en na de ritten.
Van alle 43 deelnemers werden er tien uit de wedstrijd gehaald, waarvan negen paarden kreupelheid als oorzaak hadden. Goshawk kwam met glans door alle keuringen en heeft geen stap kreupel gelopen.
Hoe hebben we dit bereikt? Het kostte drie jaar voorbereiding en hard werken. Onze paarden zijn nooit beslagen geweest en zijn nooit in stallen gehuisvest geweest. Mijn man bekapt de paarden volgens de witte lijn methode.