Zonder ijzers of hoefschoenen 3-daagse endurance rit 200 km

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Zonder ijzers of hoefschoenen 3-daagse endurance rit 200 km

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 15:11

Na de informatieve topics:

[BEH] Een kijkje ín de hoef, zonder röntgenfoto
[BEH] Schadelijke effecten hoefijzers al ontdekt rond 1800

Leek het me nu weer eens tijd voor een nieuw informatief topic Haha!

Dit keer een succesverhaal van een endurance ruiter die 'Fauresmith' (een drie daagse endurance rit in Zuid-Afrika van 200 km) ijzerloos en zonder hoefschoenen goed heeft uitgereden. Iets dat voor onmogelijk werd gehouden tot nu toe door sceptici.
Het is een rit over ruige ondergronden over heuvels en verschillende terreinen.

Onderstaande tekst is een samenvatting en vertaling van dit artikel: http://www.endurancehorse.co.za/Default.aspx?tabid=33

Citaat:
Fauresmith was de eerste endurance rit in Zuid-Afrika, inmiddels bestaat deze 34 jaar. het is een driedaagse rit van 201km (74km +74km +52km).

Vorig jaar toonden wij Zuid-Afrika aan dat, net als onze collega’s in de V.S. en Australië, wij honderd ‘milers’ (ritten boven de 100 mijl) blootsvoets zonder hoefschoenen rijden. De meeste Zuidafrikaanse ruiters concentreren zich op Fauresmith als hun doel. Velen durfden hun paarden niet blootsvoets te rijden, totdat ze bewezen zouden zien dat wij ‘Fauresmith’ zonder hoefbescherming konden rijden.

Afbeelding

Goshawk’s hoeven zagen er na de eerste dag zo goed uit dat ik het niet nodig vond om hoefschoenen te gaan gebruiken. Ik durfde de tweede dag ook wat meer te vragen, Goshawks genoot zichtbaar van de rit, wederom reden we zonder hoefschoenen.

Goshawk was het eerste paard ooit dat blootvoets de finish bereikte. Het fijnste moment was waarop we aan kwamen draven en ik we terugreden naar de keurende veearts. Hij liep zo goed dat de dierenarts me ‘de five’ gaf toen we bij hem kwamen.

Het is moeilijk uit te leggen hoe belangrijk deze prestatie is, niet alleen voor ons, maar ook voor de rest van de wereld. Dankzij onze prestatie zullen volgend jaar heel wat jonge endurance paarden onbeslagen starten en zullen een kans krijgen om barefoot kampioenen te worden.

AfbeeldingAfbeelding
Goshawk's hoeven na de rit 'Fauresmith'

Goshawk’s gemiddelde snelheid was 17,5 km/h inclusief stops, keuringen en drinken. Zijn kruissnelheid ligt op 22 km/h, daar voelt hij zich prettig bij. Omdat ik me toch verantwoordelijk voel voor hem en zijn gezondheid, heb ik altijd hoefschoenen bij m voor het geval dat, maar we hebben ze niet nodig gehad.

De oudere generatie is enthousiaster over het ijzerloos rijden dan de jongere generatie. De ouderen herinneren zich nog dat veel landbouwpaarden ook niet beslagen werden.

Mensen geloofden gewoonweg niet dat het kon om ‘Fauresmith’ zonder ijzers en zonder hoefschoenen te rijden. Maar het is mogelijk, het is al gedaan in Amerika en Australie en nu dus ook in Afrika. Na onze rit zag je wel wat slijtage aan de hoef, maar op een natuurlijke manier, we hebben foto’s gemaakt van de hoeven voor en na de ritten.

Van alle 43 deelnemers werden er tien uit de wedstrijd gehaald, waarvan negen paarden kreupelheid als oorzaak hadden. Goshawk kwam met glans door alle keuringen en heeft geen stap kreupel gelopen.

Hoe hebben we dit bereikt? Het kostte drie jaar voorbereiding en hard werken. Onze paarden zijn nooit beslagen geweest en zijn nooit in stallen gehuisvest geweest. Mijn man bekapt de paarden volgens de witte lijn methode.

madamX

Re: Zonder ijzers of hoefschoenen 3-daagse endurance rit 200 km

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:54

Ik ken het verhaal. Daarnaast weet ik uit eigen ervaring en uit verhalen van anderen, dat paarden met ijzers nu eenmaal vaker naar een dierenarts of hoefsmid moeten. Ik weet de nadelige gevolgen van ijzers en als ik klanten krijg met paarden die op ijzers staan, leg ik hen dat graag uit. Bij de laatste 5 klanten heb ik hen op advies van Dieren Health Plan een voorstel gedaan: 'haal je paard van de ijzers; als na een jaar blijkt dat dit niet kan mogen jullie een jaar lang gratis hier staan en betaal ik alle kosten van hoefsmid. Blijkt na een jaar dat het paard geen problemen heeft of zelfs beter loopt, vertel het dan verder'. Dit was een groot succes; geen zieke paarden gehad, mensen overtuigd en sindsdien is er een wachtlijst voor onze pensionstalling. Jammer genoeg zijn er mensen die vastgeroest zijn met de gedachte dat ijzers nodig zijn, dat is meteen de groep die zich afsluit van moderne onderzoeken of hippologie in het algemeen.
Tot zover ben ik nog niemand tegengekomen die mij (of ons) onderbouwde bewijzen kan tonen dat ijzers nodig zijn. Het tegenovergestelde wel: er zijn legio bewijzen/onderzoeken/bevindingen dat ijzers uitermate slecht zijn voor paarden. In Utrecht heeft men ooit onderzoek gedaan op dit gebied en ook daar kwam men erachter dat ijzers slecht zijn; jammer genoeg is dit onderzoek wegens belangenbehartiging nooit echt in het openbaar gebracht. Universiteiten in Amerika, Canada, Duitsland, Australië hebben dit echter wél gedaan.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:14

Wat een knappe prestatie zeg! Bij de Tevis cup zijn er ook al meerdere paarden succesvol blootvoets gestart. Sterker nog, het slagings percentage is blootsvoets hoger dan op ijzers. In 1999 is er een uitgebreid onderzoek gedaan, daaruit kwam dat 66% van de paarden die blootvoets werden gestart de finisch wisten te halen, 50% van de paarden die op ijzers werden gestart wisten te finishen. Redenen hiervoor zijn dat de bodem zo lastig is dat paarden snel een ijzer verliezen, daar heb je blootsvoets natuurlijk geen last van Haha! We hebben het dan over dit soort terrein:

Afbeelding

Het slagingspercentage van hoefschoenen lag trouwens op 56%, lager dan blootvoets maar nogaltijd hoger dan de mensen die met ijzers starttte.

op deze site vind je trouwens enkele australische barefoot successen: http://www.wildabouthooves.com.au/

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:15

Gaaf zo'n lange endurancerit! De hoeven zien er heel goed uit. Valt mij wel op dat dit paard een kleine straal heeft, niet zo breed. Hoe zou dat komen? Of hoort dat bij dit ras?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:12

Denk dat het gewoon bij dit paard hoort. Dit is een foto van een hoef die ook 160 kilometer ritten loopt:
Afbeelding

En nog een foto van een andere hoef die ook 160 kilometer ritten loopt:
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:18

e_horse schreef:
Gaaf zo'n lange endurancerit! De hoeven zien er heel goed uit. Valt mij wel op dat dit paard een kleine straal heeft, niet zo breed. Hoe zou dat komen? Of hoort dat bij dit ras?

Als een paard in een droog gebied woont gaan de hoeven er vaak een beetje zo uitzien. Ja Het kan ook bij het ras of type horen.

Whisper79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:50

Wat ontzettend gaaf en beter kun je niet bewijzen wat een prachtuitvinding de hoef is van moeder natuur Lachen

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:34

wat lijkt me dit gaaf. ik denk dat ik zelf ijzers er om zou laten zetten als ik dit zou doen want mijn paardje heeft niet supper sterke hoeven

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:41

madamX schreef:
Ik ken het verhaal. Daarnaast weet ik uit eigen ervaring en uit verhalen van anderen, dat paarden met ijzers nu eenmaal vaker naar een dierenarts of hoefsmid moeten. Ik weet de nadelige gevolgen van ijzers en als ik klanten krijg met paarden die op ijzers staan, leg ik hen dat graag uit. Bij de laatste 5 klanten heb ik hen op advies van Dieren Health Plan een voorstel gedaan: 'haal je paard van de ijzers; als na een jaar blijkt dat dit niet kan mogen jullie een jaar lang gratis hier staan en betaal ik alle kosten van hoefsmid. Blijkt na een jaar dat het paard geen problemen heeft of zelfs beter loopt, vertel het dan verder'. Dit was een groot succes; geen zieke paarden gehad, mensen overtuigd en sindsdien is er een wachtlijst voor onze pensionstalling. Jammer genoeg zijn er mensen die vastgeroest zijn met de gedachte dat ijzers nodig zijn, dat is meteen de groep die zich afsluit van moderne onderzoeken of hippologie in het algemeen.
Tot zover ben ik nog niemand tegengekomen die mij (of ons) onderbouwde bewijzen kan tonen dat ijzers nodig zijn. Het tegenovergestelde wel: er zijn legio bewijzen/onderzoeken/bevindingen dat ijzers uitermate slecht zijn voor paarden. In Utrecht heeft men ooit onderzoek gedaan op dit gebied en ook daar kwam men erachter dat ijzers slecht zijn; jammer genoeg is dit onderzoek wegens belangenbehartiging nooit echt in het openbaar gebracht. Universiteiten in Amerika, Canada, Duitsland, Australië hebben dit echter wél gedaan.

je hebt helemaal gelijk,alleen zit ik niet vastgeroest met het idee dat mijn paard ijzers nodig heeft....hij heeft ze gewoon nodig,vanwege een hele ernstige chronische hoefbevangenheid,en het absoluut niet gaat zonder ijzers....wel geprobeerd natuurlijk.
Je kunt niet alle paarden over een kam scheren,overgens doen ijzers soms wel iets goeds op gebied van orthopedie....maar dat is een andere discussie.
Mijn fries heeft trouwens nog nooit ijzers gehad...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:18

@geerke: ik ben me ervan bewust dat niet ieder paard hetzelfde is. In dit topic ging het over ijzerloos, dus mijn antwoord was ook daarop gebaseerd. Wat je zelf hebt moeten ervaren met je paard is absoluut niet leuk maar ik wil wel benadrukken dat hoefbevangenheid vaak (niet altijd) gerelateerd wordt aan het rantsoen. Wil je dit probleem oplossen dien je vaak rekening te houden met 3 factoren: voeding, hoefverzorging en huisvesting (beweging). 1 van de 3 oplossen is niet voldoende. Uiteraard kan het ook zo zijn dat het paard iets mankeert aan zn stofwisseling, wat zich uit in hoefbevangenheid. Maar ook daarvan is vaak de oorzaak te vinden in onbalans tussen voeding, huisvesting en hoefverzorging. Het is mij nl niet bekend dat paarden geboren worden met hoefbevangenheid. Om die reden blijf ik zeggen dat speciaal beslag voor hoefbevangen paarden symptoom bestrijding is, en dus geen oplossing.
Al met al hoop ik dat het nu wel goed gaat met je paard.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:33

Ik weet het en vind het geweldige prestaties!!

Mijn ijslander kan op hard terrein (steen en asfalt) niet zonder hoefschoenen, zijn hoeven zijn gigantisch verknalt door ijzers enz. bij vorige eigenaren, daarnaast heeft hij van zichzelf een hele broze hoefstructuur.

Ik vind het echt top dat dit bewezen is!!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:01

Visconti schreef:
Denk dat het gewoon bij dit paard hoort. Dit is een foto van een hoef die ook 160 kilometer ritten loopt..

Vraag me ook af hoe de achterhoeven eruit zien. Mijn haf slijt de punten van de achterhoeven eraf. Ik heb het idee dat dat ook te maken heeft met het vlakke asfalt. Op de rotsen / stenen denk ik dat het minder is, tillen ze hun voeten beter op.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:46

Whisper79 schreef:
Wat ontzettend gaaf en beter kun je niet bewijzen wat een prachtuitvinding de hoef is van moeder natuur Lachen

Mijn paard heeft ook geen super sterke hoeven, voor mij nauwjuist een reden om er absoluut geen ijzers onder te zetten. Worden ze alleen maar nog zwakker van, doe mij maar hoefschoenen Haha!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 00:05

Fantastisch!
Hoe lang zal het nog duren voordat ijzers voorgoed verboden worden!? Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:06

omdat 1 paard deze rit heeft volbracht,wil het niet zeggen dat alle paarden daar geschikt voor zijn....het zou beter zijn elk geval individueel te bekijken.
Ik weet ook wel dat ijzers het hoefmechanisme blokkeren,dat is logisch.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:02

Zeker een knappe prestatie Ja
Maar een Nederlandse paard zou dit niet kunnen...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:37

Yinka schreef:

??? Waarom niet? Gewoon veel oefenen..

Enige ding zou misschien zijn dat je daar ook moet gaan oefenen. Of rotsen / stenen in je padock leggen. Wennen ze er vanzelf aan Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 18:38

Yinka schreef:

Ik denk het wel. Als je een paard hebt dat nooit beslagen is geweest en op goede ondergrond wordt gehouden én getraind wordt p de ondergronden waar ook wedstrijden op gereden worden, lukt het.

Alleen is niemand in NL nog zo ver. In Amerika is de 'barefoot trimming' al veel bekender dan hier.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:46

Ik denk dat de grond van nederland te vlak, te zacht is om je paard te trainen voor zo rit als in begin bericht. Daarnaast zal het ook niet elk paard lukken. Want paarden zijn zo door gefokt, dat er ook paarden zijn met hele slechte hoeven. Ik denk ook dat het paard vanaf veulen af aan op zulke onder grond moet lopen.

Dus ik denk dat het best te trainen is, maar absoluut niet hier Nederland.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:53

Arabesk schreef:
Yinka schreef:

Ik denk het wel. Als je een paard hebt dat nooit beslagen is geweest en op goede ondergrond wordt gehouden én getraind wordt p de ondergronden waar ook wedstrijden op gereden worden, lukt het.

En de ondergronden waarop deze wedstrijd werd gereden heb je in Nederland niet. Klaar.

Verder is er nergens in Nederland (zo ver ik weet) de mogelijkheid om je paard te huisvesten zoals dat in Afrika wordt gedaan, namelijk op vele hecatares met verschillende ondergronden.

Verder vind ik het rijden van Endurance (echt lange afstanden, dus 100+ ) zonder ijzers bewonderswaardig, MAAR ik vind het kwalijk als je het doet zonder open te staan voor ijzers als het niet meer gaat. Als je topsport wilt beoefenen met je paard moet je er altijd voor zorgen dat de omstandigheden voor je paard optimaal zijn om te preseteren.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:35

Kwalijk?

Citaat:
Goshawk’s gemiddelde snelheid was 17,5 km/h inclusief stops, keuringen en drinken. Zijn kruissnelheid ligt op 22 km/h, daar voelt hij zich prettig bij. Omdat ik me toch verantwoordelijk voel voor hem en zijn gezondheid, heb ik altijd hoefschoenen bij m voor het geval dat, maar we hebben ze niet nodig gehad.

Daar zijn ze dus wel degelijk mee bezig geweest. En ijzers zijn dan dus niet nodig, hoefschoenen zijn een beter alternatief, voor het geval dat..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:08

Yinka schreef:

Ik ben het er mee eens dat een Nederlands paard dat op de drassige Nederlandse bodem wordt gehouden niet een 160 km rit in Afrika blootvoets kan afleggen. Maar ik denk dat een Nederlands paard op Nederlandse bodem dit wel kan. Een hoef past zich aan, aan de omstandigheden waarin het paard leeft. Nederlandse bodem zou dus geen probleem moeten zijn. Daarnaast kun je natuurlijk ook altijd de omstandigheden wat aanpassen door grind bij de waterbakken te leggen, voeder en drink plekken zo ver mogelijk uit elkaar te maken zodat ze steeds heen en weer moeten lopen etc.

Citaat:
Als je topsport wilt beoefenen met je paard moet je er altijd voor zorgen dat de omstandigheden voor je paard optimaal zijn om te preseteren.

Ben ik met je eens Ja Maar ik ben er van overtuigd dat ijzers niet optimaal zijn voor een paard, ik kan me niet voorstellen dat het confortabel loopt. Wij mensen krijgen al last van onze gewrichten als we normale ijzeren beugels hebben en stoppen er daardoor al een rubbertje tussen, maar veel paarden moeten wel dood leuk op ijzer lopen, met alle gevolgen van dien. Topsporters krijgen de meest verfijnde sportschoenen om op te presteren, met een goede schokdemping etc. En wat krijgen paarden? Een zeer primitief stuk ijzer bevestigd door een stel spijkers met nagenoeg geen enkele schokdemping.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:00

wennie schreef:
En de ondergronden waarop deze wedstrijd werd gereden heb je in Nederland niet. Klaar.

Verder is er nergens in Nederland (zo ver ik weet) de mogelijkheid om je paard te huisvesten zoals dat in Afrika wordt gedaan, namelijk op vele hecatares met verschillende ondergronden.

Verder vind ik het rijden van Endurance (echt lange afstanden, dus 100+ ) zonder ijzers bewonderswaardig, MAAR ik vind het kwalijk als je het doet zonder open te staan voor ijzers als het niet meer gaat. Als je topsport wilt beoefenen met je paard moet je er altijd voor zorgen dat de omstandigheden voor je paard optimaal zijn om te preseteren.

Doordat iemand niet openstaat voor ijzers, kan hij in zo'n geval inzien dat zijn paard nog niet klaar is voor een lange rit en er van afzien.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:38

Ik zeg nergens dat het in dit geval een kwalijk zaak is geweest, zeker niet, maar het kan wel zo zijn in andere gevallen. En dat is iets waar je voor moet waken.

Prima als je afziet van zo'n rit, maar ik denk niet dat je dan de echt ambitie hebt om topsport te willen rijden. Geeft ook niet Lachen Vele mensen zijn erg gelukig met recreatie.

Verder vind ik het kort door de bocht om te zeggen dat toppaarden niet behandeld worden als topsporters. Vooral in de endurance is hoefbeslag een hot item en zijn menen daar erg vernieuwend mee bezig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 23:42

dan nog hoef je geen ijzers onder te slaan, dan koop je easyboots, dan kan je gegarandeerd de toch goed uitrijden zónder ijzers Haha!