Sesamoidose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liona87

Sesamoidose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 11:09

Hallo,

Bij mijn friese merrie van 6 jaar is sesamoidose vastgesteld. Nu kan ik daar niet zo veel info over vinden? Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Wat is er toen aan gedaan? En heeft het geholpen. Volgens de faculteit in utrecht kan ik er niets meer aan doen en is ze eigenlijk niet meer inzetbaar als rijpaard/fokmerrie...

Ik hoor het graag, Liona

Arabesk

Re: Sesamoidose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:27

Hier staat een hoop info http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=135

Ik kan me vinden in wat ze erover zeggen, alleen in het laatste stuk niet

"Bij een chronische sesamoïdose kun je het paard ondersteuning bieden met aangepast beslag met een opzet. Door de opzet op de voorste helft van het ijzer, rolt het voorbeen sneller af. Bij het achterbeen kan je de ijzers wat meer terugleggen. Dit kan je zowel aan het voorbeen als aan het achterbeen aanvullen met een dempende zool. Daardoor wordt er minder kracht op het kogeldraagapparaat uitgeoefend."

Een betere afrolling kan je het beste stimuleren door de hoef op een juiste manier te bekappen en regelmatig bij te werken. Een hoefijzer legt hoe dan ook het afrolpunt verder naar voren waardoor de krachten op de hoef en onderbeen groter zijn. In een niet beslagen hoef kan je ook een opzet kappen. Dit wordt ook wel toegepast bij hoefkatrolontsteking in de stroming van natuurlijk bekappen.

Een zooltje tussen ijzers heeft als schokdemping weinig zin, het is alsof je om de banden van je auto een ijzeren strip legt, door het ijzer valt alle eventuele schokdemping van het rubber al weer zo goed als weg.

Als schokdemping prettiger is voor het paard bij beweging over harde ondergrond raad ik Smit hoefschoenen aan, die hebben een dikke zool. www.paardenschoenen.nl

Marije_jiplover

Re: Sesamoidose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:09