warme kootholtes ( mok)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rinskee

warme kootholtes ( mok)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 20:20

Ik heb een vraagje en hoop dat jullie me hiermee willen/kunnen helpen!

Normaal gesproken na het rijden voel ik altijd even de benen kootholtes af en toe de pezen van mijn paard.
vergeet het wel eens maar over het algemeen heeft mijn merrie na het rijden vaak wat warmere kootholtes.
Nu heeft ze op dit moment mok dus smeer ik 2x op een dag, en ik ging gister avond weer even smeren en der koot holtes waren Nog steeds warm heb ook bij een ander paard gevoeld maar daar was het niet zo.
Normaal gesproken controleer ik ook niet 2x en valt het me dus ook niet op.
Na het rijden spoel ik der benen vaak even af met lauw water Lachen!

Zonet heb ik iemand anders laten kijken en deze viel het nog steeds op dat het erg warm is.

Nou is ze op dit moment ook drachtig en moet ze nog maar een paar dagen, maar of dat er mee te maken heeft?
Is dit erg, kan ik hier wat aan doen en waarom is dit zo?

Ze staat trouwens op een droge stal, schoon. en der mok behandel ik ook al een poosje maar een echte oplossing hiervoor
moet nog komen ga dus morgen over op uierzalf i.p.v. mokzalf!

Andere opmerkingen vragen zijn ook welkom
Ik zou graag serieuse reacties en tips willen dat is de reden waarom ik het topic start.

Bedankt alvast Haha!!

VanHuisUit

Re: warme kootholtes ( mok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:07

Tegen de mok:
NOOIT afspoelen met lauw water (water is slecht bij mok en lauw helemaal). Gewoon nooit meer doen, als je ze wilt afspoelen met koud water. Warm water zorgt dat de porieen open gaan staan en is er nog meer kans dat schimmel (=mok) zich uitbreidt. Bij een paard met mok mag eigenlijk helemaal geen nattigheid. Natuurlijk standaard behandeling is betadine scrub, schoonmaken en droogmaken maar ik gebruik altijd : Sudocreme. Is creme dat je bij kinderen gebruikt bij luieruitslag, maar bij de paarden smeer ik het op van alles van schaafplekken t/m mok. Goed insmeren, volgende dag korstjes eraf peuteren (met schone handen uiteraard) dan weer sudocreme erop smeren. NIet meer wassen etc. Een of twee weken volhouden en de mok is weg en de huid kan zich goed herstellen. Vind je het er te smerig uitzien kun je tussendoor anders nog een keertje scrubben, maar ik doe het nooit. Te koop bij bijv. AH, of gewoon Kruidvat, DA drogist etc.
Uierzalf helpt echt niet tegen mok.
Lijkt me niet dat het iets te maken heeft met haar drachtigheid.
MAAR
Als een paard hoefbevangen dreigt te raken kun je de hartslag voelen in de koot, en ze kunnen wel hoefbevangen raken door bijv. uierontsteking of nageboorte die niet afkomt, dus zou het wel goed in de gaten houden.
Anders even dierenarts langs laten komen, met een merrie zo laat in de dracht kun je geen risico nemen.
Succes ermee!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 10:09

oké!
ik had namelijk even gevraagd en kreeg tip om uierzalf te gebruiken omdat je het vet moet houden.

oké! sudocreme heb ik wel liggen dus kan dat ook gaan proberen.

maar na het rijden de benen afspuiten moet ik niet meer doen?
dit doe ik zowiezo wel eens als ik gewoon veel gereden heb voor der pezen etc. ik zou dit met koud water kunnen doen i.p.v. lauw.

standaard met betadine deed ik dus inderdaad eerst en dan droogmaken. en als opgedroogd is mok creme erop

maar staan die warme kogels in verband met de mok of niet?

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:03

Je spoelt altijd af met koud water. Niet met ijskoud water, maar de warm water kraan staat daarbij niet aan..

Behalve wanneer je haar hele lichaam gaat wassen, afspoelen!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 13:50

Geaa schreef:
Je spoelt altijd af met koud water. Niet met ijskoud water, maar de warm water kraan staat daarbij niet aan..

Behalve wanneer je haar hele lichaam gaat wassen, afspoelen!

dat is waar, maar dan is eht niet helemaal koud en ook niet warm dus dacht lauw toch Blond
maar zoals jij het zegt is het wat duidelijker.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:22

Ik weet natuurlijk niet hoe warm ze zijn, als je een pulserende hartslag voelt moet je wel de DA erbij laten komen, dan dreigt hoefbevangenheid.
Je hoeft echt niet altijd de benen af te spuiten na het rijden hoor. Het is lekker voor de pezen maar als ze mok heeft zou ik dat echt niet doen! Je kunt pezen trouwens ook koelen met egyptische klein. Maar ik neem toch aan dat je niet elke dag zulk zwaar werk doet dat je moet koelen, zeker niet met een drachtige merrie.

Fijn dat je de tip met de Sudocreme wil proberen. Ken veel paarden waarbij het helpt.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 15:58

ik voel geen pulserende hartslag

nou zou het ook wel wat warm zijn omdat het beetje geiriteerd zijn. maar houd het zeker in de gaten!

rijd haar nog wel gewoon, maar niet zwaar trainen ofzo gewoon een lekker ritje het is meer dat ze het lekker vind verkoelend en soms met dit warme weer spuit ik der eens helemaal af lekker voor de jeuk en alles kan ze daarna rollen.

maar ga het nu zo droog mogelijkhouden en probeer eerst gewoon 1 week andere mokzalf.
en als dat niet werkt sudo creme, want op stal zeiden ze dat sudo creme heel erg uitdroogd en dat ik eerst beter 1 week mokzalf kon proberen dan gewoon met doek voetje schoon en zalfje erop werkt dit na 1 week niet dan gaan we over op sudo creme.

dus ga je tip zeker toepassen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:21

Citaat:
want op stal zeiden ze dat sudo creme heel erg uitdroogd
en daarom werkt het zo goed Knipoog
En het houdt de huid soepel.
Maar goed, ik hoop dat het gewoon gaat werken, wat je ook doet bij je paard, want steeds mok is super irritant!

Bright

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:12

Intressant, ik volg ook even!
heb er ook wel wat aan:)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:54