zwakke knie/krampbeen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

zwakke knie/krampbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:48

Mijn merrie heeft de laatste weken een beetje een dipje. Op zich loopt ze heel fijn, maar ik merk met opzadelen, als ze op de poetsplaats staat, dat ze haar linker achterbeen naar buiten draait, dus de hoef 90 graden naar buiten zet. Volgens mij duidt dit op een knieprobleem?

Dit zelfde been is haar krampbeen, dat had ze wel altijd al, met rijden zie je daar niets van trouwens, alleen heel soms in stap een pasje. Ze staat nu sinds 2 weken op magnesium voor dat krampbeen maar ik merk nog niet heel veel verbetering. Met rijden voel ik het nu ook, en sinds een aantal weken valt het me op dat ze haar achterhand in galop heel erg naar binnen zet. Ze moet nog 5 worden en is groot (1.76m) en loopt al heel gedragen, overgangen van galop naar stap zijn geen probleem voor haar terwijl je dat toch zou verwachten met een zwakkere knie.

Wat kan ik het beste doen, gewoon doortrainen (in galop voorhand voor de achterhand plaatsen etc) en hopen dat de spieren sterker worden en dat probleem opvangen?
Of zou de smid iets kunnen doen (haar achterhoeven zijn vrij kort afgesleten maar door dat krampbeen is het lastig daar een ijzer onder te krijgen ben ik bang).
Of misschien een of ander supplement geven?

Marije_jiplover

Re: zwakke knie/krampbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:00

MD-->BEH

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 13:30

Denk dat je dit verkeerd begrijpt want het gaat hier wel degelijk om een medisch probleem.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:26

Ja is natuurlijk logisch dat niemand meer hier reageert, als je hem naar zo'n wazige sub subforum plaats.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:55

Ik zit op nu op dezelfde manier te dubben met Juntos. Hij is nu 5 en heeft altijd fijn gelopen. Nu begon opeens te bokken met links aan galopperen. Ook vind ik dat hij zijn linkerkant snel naar binnen zet en ook vaak zijn linkerachterbeen op rust heeft. Ook gelijk als ik na het rijden af stap. Ben ook benieuwd naar ervarigen.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:32

Mijn merrie had een probleem met haar knie. Ik ben via instructeur naar de fysio gegaan en door naar de DA. Foto's waren goed en het bleek een banden probleem te zijn. En die zijn medisch behandeld en nu loopt ze weer correct goed.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:35

Bij een krampentrekker geef je naar mijn idee juist vitamine E en selenium.
Ik heb daar tenminste goede ervaringen mee.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:45

Bedankt voor jullie reacties!

raket, ik ga vanmiddag bij de dierenarts vit E+selenium halen. Hij vond het ook een goed idee omdat je verschillende dingen kunt proberen. Magnesium werkt meer op het zenuwstelsel en vit e+ selenium meer op de spieren. Maar je weet nooit precies waar het probleem in de aansturing zit, dus het is zeker de moeite waard.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:53

Ik denk niet dat je het probleem in het kramptrekken an sich moet gaan zoeken. Ondersteunende poeders kunnen nooit kwaad maar in principe hoor je een krampbeen niet terug te zien in de bewegingen van het dier. Dan neigt het in mijn ogen toch echt meer tot een soort hanentred of een onregelmatigheid c.q. tactfout als gevolg van iets anders in het been dat niet helemaal goed zit.

Als ze zo hard is gegroeid zou ik idd meer in de richting van de banden gaan denken.

Krampbeen is voor een smid ook lastiger om een ijzer onder te slaan maar waarom zou je daaraan beginnen als ze het wat betreft hoeven etc. niet nodig heeft? Dan ben je alleen maar een dief van je eigen portemonnee en bovendien komt het hoefmechanisme met een ijzer niet volledig tot zijn recht.

Ik zou eerder eens een DA om advies vragen en wellicht de banden van de knie eens laten nakijken.

Oh ja en een krampbeen? Zal nooit overgaan. Het kan geen kwaad verder want het is gewoonweg een overprikkeling in de hersenen waardoor het paard overdreven het been optrekt. Maar overgaan zal het nooit. Dus die Vit. E + selenium, dat geld kun je in mijn ogen beter dan even investeren in een bezoekje aan de DA of een leuk nieuw setje ofzo... Haha!

Als ik jou was zou ik dus niet echt in het krampen gaan zoeken. Ik denk eerder dat er nog wat anders aan de hand is.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:57

Je ziet het ook niet terug in de bewegingen, alleen als je aan de hand stapt zie je het soms.

Ik wil in principe ook niet aan de ijzers achter, maar haar achterhoeven slijten zo snel dat ze veel te kort zijn, daarbij slijten ze met name aan de buitenkant af waardoor ze te veel naar buiten komt te staan, dat lijkt me ook niet goed. De smid kan er niets aan corrigeren omdat ze al te kort zijn.

DA heb ik steeds contact mee. Knipoog

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:34

Als je hem laat beslaan dan doe je je smid een groot plezier je paard van te voren flink beweging te geven. Als hij moe is ontspant hij meer en zal de smid minder last hebben van het verkrampen. Met schroeven zetten zou je misschien in de problemen kunnen komen op het wedstrijd terrein.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:29

Nou je kunt wel stellen dat Vit E en selenium niet helpen, maar dat zie ik toch anders. Het haalt niet het hele probleem weg, maar heeft er zeker een positieve invloed op.
Mijn vriend heeft het een week niet gevoerd zonder dat ik het wist en ik merkte het direct en de hoefsmid ook, die heeft hem zelfs niet bekapt die keer, maar na een week pas.
Ik ken overigens meer paarden waar het een verbetering heeft gegeven, ik ken ook paarden waar het niets bij heeft gedaan.

Bij mijn paard zie je het ook niet terug in de bewegingen.
We hebben zelfs een tijdje carbamezapine geprobeerd omdat dat toen experimenteel was bij die kliniek en ze daar goede ervaringen mee hadden.

Maar buiten een dagelijks gevecht om het er in te krijgen merkte ik weinig verschil.

Voor of na het rijden maakt trouwens niets uit voor mijn smid, beide keren even moeilijk. Wat wel scheelt is het paard naast een muur zetten tijdens het bekappen.

Qua kosten valt het wel mee vind ik, maar ik heb een vriendin in Duitsland en dat scheelt echt veel. (als je het in Duitsland besteld)

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:38

Ik ben het met je eens raket.

Verder jammer dat mensen zo slecht lezen, dat ik advies moet vragen aan de dierenarts terwijl ik eerder al schrijf dat de dierenarts dit ook een goed idee vond (en heb continu contact met hem hierover).

Inderdaad, voor of na het rijden maakt niets uit.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:02

Jura, in je beginpost staat er niets over toch? Of ik moet er overheen lezen. Alleen in een reactie van jou op een berichtje van mij staat onderaan dat je contact hebt met de DA. Dus ik snap je laatste bericht hier niet zo???

Dat jouw paard de achterhand naar binnen zet en dat je het voelt met rijden en dat ze haar been verdraait, ik bedoel het niet verkeerd of als aanval hoor maar als je dan constant contact hebt met je DA, waarom zet je hier dan eigenlijk dat bericht neer?
Ik bedoel, een DA zal het toch gerust wel beter weten dan de gemiddelde bokker?

De ervaring die IK heb meegemaakt bij 2 paarden met krampbeen is dat ze alleen last hebben met hoefjes krabben, wat lastiger bij de smid (tegen een muur aan laten leunen is een hele goede tip; mijn smid zet mijn paard al automatisch zo neer) en soms met afspuiten met water als ik direct op het been spuit.
Met alle info die ik heb ingezameld erover in de loop der jaren weet ik wel dat een krampbeen in principe niet terug te zien is wanneer het paard in beweging is (en dat dit ook niet te voelen moet zijn dus). Dat is er dan ook de reden van dat er medisch niet veel meer bekend is over het fenomeen krampbeen; juist omdat het niet het paard belemmert (mijn smid heeft zelfs een politiepaard met een krampbeen als klant) in de bewegingen e.d. wordt er geen geld uitgetrokken om het nader te onderzoeken.

Daarom heb ik zomaar het vermoeden dat jouw paard buiten dat krampbeen gewoon nog iets anders ‘mankeert’ of gewoon nog lekker slap en slungelig is.
Misschien een soort combinatie tussen nog steker moeten worden en nog wat slappe banden? Maar dan nog, wat zegt je DA hier dan over? En ik neem aan dat je ook allang al overlegd hebt met de hoefsmid, wat zegt hij er dan over?

sharon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:23

Die van mij voer ik op het moment ook magnesium bij samen met vit e en selenium...Ben benieuwd wanneer ik iets ga merken.

Jura schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

raket, ik ga vanmiddag bij de dierenarts vit E+selenium halen. Hij vond het ook een goed idee omdat je verschillende dingen kunt proberen. Magnesium werkt meer op het zenuwstelsel en vit e+ selenium meer op de spieren. Maar je weet nooit precies waar het probleem in de aansturing zit, dus het is zeker de moeite waard.

sharon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:32

Imago01 schreef:
Jura, in je beginpost staat er niets over toch? Of ik moet er overheen lezen. Alleen in een reactie van jou op een berichtje van mij staat onderaan dat je contact hebt met de DA. Dus ik snap je laatste bericht hier niet zo???

Dat jouw paard de achterhand naar binnen zet en dat je het voelt met rijden en dat ze haar been verdraait, ik bedoel het niet verkeerd of als aanval hoor maar als je dan constant contact hebt met je DA, waarom zet je hier dan eigenlijk dat bericht neer?
Ik bedoel, een DA zal het toch gerust wel beter weten dan de gemiddelde bokker?

De ervaring die IK heb meegemaakt bij 2 paarden met krampbeen is dat ze alleen last hebben met hoefjes krabben, wat lastiger bij de smid (tegen een muur aan laten leunen is een hele goede tip; mijn smid zet mijn paard al automatisch zo neer) en soms met afspuiten met water als ik direct op het been spuit.
Met alle info die ik heb ingezameld erover in de loop der jaren weet ik wel dat een krampbeen in principe niet terug te zien is wanneer het paard in beweging is (en dat dit ook niet te voelen moet zijn dus). Dat is er dan ook de reden van dat er medisch niet veel meer bekend is over het fenomeen krampbeen; juist omdat het niet het paard belemmert (mijn smid heeft zelfs een politiepaard met een krampbeen als klant) in de bewegingen e.d. wordt er geen geld uitgetrokken om het nader te onderzoeken.

Daarom heb ik zomaar het vermoeden dat jouw paard buiten dat krampbeen gewoon nog iets anders ‘mankeert’ of gewoon nog lekker slap en slungelig is.
Misschien een soort combinatie tussen nog steker moeten worden en nog wat slappe banden? Maar dan nog, wat zegt je DA hier dan over? En ik neem aan dat je ook allang al overlegd hebt met de hoefsmid, wat zegt hij er dan over?

Ik heb met mijn paard dezelfde ervaring. In beweging is echter niets te zien van het krampetrekken.(ook niet in stap) Alleen inderdaad bij hoeven uitkrabben en afspuiten en smid, en soms als je al alleen naar zijn been kijkt! Het zal nooit helemaal weggaan, maar de dierenarts zegt dat het paard er verder geen last van heeft. Je kunt ze ondersteunen met magnesium en vit e (wat ik ook doe). Bij de een heeft het effect, bij de ander niet of nauwelijks.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 12:19

imago01, kijk eens in mijn reactie precies 1 boven jouw post, daar schrijf ik dat de dierenarts die vit. e een goed idee vond...

De dierenarts kan ook alleen maar meedenken op een zelfde manier als wij kunnen nietwaar, tenzij er foto's zijn om te beoordelen etc. Hij kwam zelf ook niet met het idee van de vit. e tot ik er zelf over begon en toen vond hij het een goed idee.

En misschien staat het krampbeen totaal los van het naar binnen plaatsen van de achterhand in galop en het wat naar buiten zetten van het been. Dat kan weer op iets heel anders wijzen, namelijk slappe kniebanden bijvoorbeeld. Maar goed zoiets zeg je zelf ook al. Deze merrie is bepaald niet slap en slungelig trouwens, het is juist een 'beer' van een paard (wel met fijn beenwerk overigens).

Hoefsmid zegt ijzers er onder, maar dat gaat nog een hele klus worden en hoe moet ik dan ooit stiften gaan indraaien op wedstrijd?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:38

Lézen Jura, ik zei namelijk precies hetzelfde alleen in andere bewoordingen. Wat ik alleen niet snap is dat als je het vermoeden krijgt dat het met slappe banden te maken heeft, waarom je dat dan niet even bespreekt met je DA, wellicht breng je hem hiermee ook wel op een idee?

Of is ze gewoon rijtechnisch nog niet sterk genoeg? Misschien is het zelfs wel iets in de rug, heb je er al eens een fysio/osteo bij gehad? Van een wervel die niet lekker zit kunnen ze ook flink scheeftrekken en een scheef geplaatst been kan daarmee verband houden (of op dat moment even puur toeval zijn).

Nou ja, eigenlijk kan het nog wel van alles zijn en is het meer een kwestie van dingen gaan wegstrepen alleen is het MIJN mening zo van wat ik hier lees, dat je het hoogstwaarschijnlijk niet hoeft te gaan zoeken in het krampen, het probleempje van de korte hoeven even buiten beschouwing gelaten dan…

Hoe is ze dan gewoon met hoeven uitkrabben, kun je dat redelijke tijd volhouden of krijg je haar benen amper omhoog?
Kijk, als je het lang genoeg kunt ondersteunen voor in ieder geval 1 stift, dan doe je toch 1 stift indraaien, haar even laten rusten en dan nogmaals voor de 2e stift? Je hebt tegenwoordig toch van die soort doppies die je erin kunt draaien die er constant in kunnen blijven of vergis ik me daar nu in? Als je dat doet, zit je ook geen uren te pielen om die gaten schoon te krijgen, even tap erin draaien en klaar, lijkt mij dan toch?
Je hebt ook van die opzetstukkies die je op het ijzer kunt schroeven, dat scheelt ook weer poeren in de gaten dus tijd…

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 09:10

En dat zeg ik ook weer. Knipoog
Dus ik kan beter tegen jou zeggen, lézen, want zoals ik hierboven schrijf: "En misschien staat het krampbeen totaal los van het naar binnen plaatsen van de achterhand in galop en het wat naar buiten zetten van het been. Dat kan weer op iets heel anders wijzen, namelijk slappe kniebanden bijvoorbeeld. Maar goed zoiets zeg je zelf ook al."
Knipoog

Ze is juist rijtechnisch heel sterk, tenminste dat vind ik, zeker voor een (bijna) 5 jarige die ook nog eens laat zadelmak is gemaakt vanwege haar grootte. Ze is al vaker behandeld door een fysio, dat is iets wat ik vaak 'preventief' laat doen. Dan vertel ik waar ik op dat moment het idee heb dat een blokkade zit (als die er is natuurlijk) en dan kan hij dat precies voelen, zo kunnen we fijn samenwerken. Soms les ik ook bij hem.

De dierenarts heeft al gekeken en gevoeld naar de knieën maar zei dat het goed voelde. Ik heb geen idee wat ik daar verder mee kan of hoe je kan controleren of die banden te slap zijn.

Wel wil ik een keer een osteopaat erbij halen, misschien dat die er weer net een andere kijk op heeft en iets kan ontdekken.

Met hoevenkrabben tilt ze haar benen juist heel hoog, maar vrij hectisch, omhoog. Dan houdt ze die even in de lucht om vervolgens weer heel snel neer te zetten. Volgens mij is dat ook het beeld van een krampbeen, niet dat je het niet omhoog krijgt, maar juist het ongecontroleerde omhoog trekken en weer snel neerzetten. Maar dopjes er in lijkt me dan wel een goed idee, al blijft het wel moeilijk.
Die opzetstukjes ken ik wel, maar volgens mij zitten daar hele scherpe randjes aan en kunnen ze zich daarmee snel verwonden?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:17

Ik wil toch even reageren alhoewel ik geen ervaring heb met slappe knieen (alleen bij mezelf patella luxaties) en kramptrekken.

Hoe komt het dat de achterhoeven zo kort zijn? Ik vraag dit hierom: bij een van mijn paarden slijt de buitenkant van de hoef snel door het opstaan op de stenen in de stal. Zij schopt al haar vlas en stro naar de zijkanten en ligt dan op de stenen vloer. Met opstaan komt er zoveel kracht op de hoorn dat deze afslijt. Zomers als ze buitenblijft heeft ze weer nette achtervoeten.
Ik wil bij haar rubber in de stal hebben.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 08:45

Neehoor het komt niet van het opstaan, ze staat daarvoor te dik op stro. Ze heeft lichte hoeven achter en die zijn sowieso al 'zwakker' dan donkere. Ik stapte haar altijd veel aan de hand of na het rijden op de stenen. Denk dat het daardoor komt.