Achterhoef slijt recht af

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Achterhoef slijt recht af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 20:00

Hoefsmid is al gebeld, maar kan helaas pas op 11 april komen. Vandaar dat ik jullie hulp even inschakel Knipoog

Ik heb een IJslandse merrie van 20 jaar oud. Nu heb ik de laatste tijd ontdekt dat haar linkerachterhoef echt recht afslijt aan de onderkant. Je ziet dit vooral aan de voorkant van de hoef. Als je de hoef optilt zie je dat het recht is afgesleten. De witte lijn nog net niet gelukkig. De hoef loopt voor de rest wel rond.

Mijn merrie heeft een sterk ontwikkelde achterhand en loopt vrijwel altijd goed op de achterhand. Dit moet ook om goed te kunnen tolten wat Skessa erg goed kan.

Haar rechterachterhoef slijt ook wat recht af maar lang niet zo erg als haar linkerhoef.

Heeft iemand een oplossing? Op ijzers zetten is geen optie omdat ze hier van gaat kreupelen volgens een vorige eigenaresse.

What to do? De hoefsmid komt dus 11 april kijken, maar wil graag weten wat ik in de tussentijd kan doen. Ik rijd nu zo veel mogelijk in de berm en houd haar goed actief van achteren.

Coconut

Re: Achterhoef slijt recht af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 20:32

heeft niemand een oplossing? Misschien springschoenen achter?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:55

springschoenen helpen niets voor je hoeven Knipoog

Denk dat je volgende keer de hoefsmid dan iets eerder moet laten komen, ben bang dat als de hoeven echt te kort geworden zijn hij er ook niets mee kan... Zou toch dan gewoon ijzers proberen, maar de smids weet zelf denk ik meer dan ik Haha!

Is trouwens pas probleem van pas? wel apart namelijk dat ze het nu pas krijgt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:56

ik denk dat het komt omdat de hoeven te lang zijn, gek genoeg.

ALs mijn paard van die rechte platte stukken krijgt moet ik de hoef weer bijwerken en dan zie je er niks meer van

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 20:58

Haar hoeven zijn juist aan de korte kant...dat ik me juist erg zorgen ga maken of het niet verder gaat afslijten...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:03

Roos_s schreef:
springschoenen helpen niets voor je hoeven Knipoog

Denk dat je volgende keer de hoefsmid dan iets eerder moet laten komen, ben bang dat als de hoeven echt te kort geworden zijn hij er ook niets mee kan... Zou toch dan gewoon ijzers proberen, maar de smids weet zelf denk ik meer dan ik Haha!

Is trouwens pas probleem van pas? wel apart namelijk dat ze het nu pas krijgt?

Het is een probleem van pas geleden ja gek genoeg...Misschien sleept ze toch. Meende te horen met overgangen van draf naar stap terug dat ze even sleepte. Dat hoeft maar even te zijn, maar dat kan genoeg zijn om een hoef een stuk af te laten slijten...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:05

Ik denk dat het wel meevalt, veel mensen denken te snel dat de hoeven te kort zijn. Dat komt omdat het gros van de hoeven van paarden in NL te lang is!

Afbeelding

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:05

het eerste dat me te binnen schiet is inderdaad het slepen...
voor nu nog in de berm rijden tot de smid komt... misschien kun je iemand anders er eens op laten rijden en zelf op de fiets mee gaan om eens te kijken wat er met die achterhand gebeurd...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:06

Welke hoef geeft het juiste beeld? Haar hoef is rondgevijld net iets rond de witte lijn. Dit lijkt mij niet te lang toch?

@ Liezel 1

ik had vandaag gewandeld op een breed zandpad. Ze had de longe aan haar halster en heb haar zo een eind van me af laten lopen voor mij uit en naast me. Toen keek ik goed naar haar bewegingen.

Het lijkt erop dat ze sleept met overgangen terug. Dus van draf naar stap en van galop naar draf terug....Ik denk dat het hieraan ligt.

Ze tolt ook veel en moet dan haar achterhand flink gebruiken. Misschien dat ze met overgang naar tolt of draf misschien ook wel sleept...

Is er aan slepen iets te doen? Ik hou haar zo actief mogelijk..
Laatst bijgewerkt door Coconut op 03-04-08 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:07

de linker

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:09

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:09

De hoef van mijn merrie is dus afgevijld rond de witte lijn op aanraden van mijn hoefsmid. Ik heb namelijk een cursus van hem gehad. Hoefsmid komt uit de Canarische Eilanden en heeft veel verschillende vormen van bekappen..

Want onder de witte lijn zit leven is mij altijd verteld..Ik vijl dus de hoef rond net rond de witte lijn.

De hoef op jouw link is ongeveer evenlang als de achterhoef van mijn merrie nu. Alleen loopt de voorkant dus wat recht af ipv rond en is er ook slijtage bij de witte lijn. Die loopt een stukje recht af zeg maar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:12

en deze

Afbeelding

dit zijn mustangs twee uur nadat ze gevangen zijn, die hoeven lijken ook heel kort

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 03-04-08 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:14

Zo is het ja ongeveer zo lang. Ik zal even teken met behulp van een foto uit jouw profiel als dat mag hoe mijn merrie haar hoef afslijt achter.

Beetje vaag getekend hoor..even voor het idee hoe het ongeveer zit.

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:18

ja dat heeft mijn paard dus ook , maar dat is echt niet erg, het ziet er raar uit en net alsof er een hap uit is

als je de rest van de hoefwand weer bekapt zul je zien dat er van die hap niets meer te zien is

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:23

Ik snap het...De rest van de hoefwand bekap ik regelmatig bij. Het is dus gewoon op te lossen door regelmatig rond bijvijlen en dan gewoon zo laten?

Ze loopt niet onzuiver eronder ofzo Lachen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:30

Mijn paardje heeft dit precies hetzelfde. Vanuit een draadwondblessure sleept ze met haar rechterachterbeen. De hoef van haar rechterachterbeen slijt net zo af als die van jou ijslander!
Tijdens het rijden slijt het niet zo, omdat ze dan actief loopt.
Mijn paard staat swinters altijd op een stenen en zand paddock. Doordat ze het zichzelf makkelijk maakt en om het rechterbeen te ontlasten, sleept ze daar dus op de stenen mee en slijt het erg af.
Ik heb haar in de winter altijd op ijzers. Zodra ze in de zomer het land opgaat, gaat het prima en gaan de ijzers er weer vanaf.
Vind het erg moeilijk te bedenken wat je kunt doen ipv ijzers. Ik heb mijn paard ook erg lang zonder ijzers gehad maar die ene hoef werd echt veel te kort en ze kreeg last met rijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:30

Even ter info voor de meelezers:

de rest van de hoefwand slijt te weinig en die zul je moeten vijlen om evensnel te laten slijten als die voorkant

we waren verder gegaan per pb nl Haha!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:32

Klopt arabesk! Heel erg bedankt voor al jouw tips.

zoals ik al eerder zei zijn ijzers helaas geen optie Def...Hierdoor gaat ze kreupel lopen en dan ben ik nog verder van huis...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:33

Def schreef:
Mijn paardje heeft dit precies hetzelfde. Vanuit een draadwondblessure sleept ze met haar rechterachterbeen. De hoef van haar rechterachterbeen slijt net zo af als die van jou ijslander!
Tijdens het rijden slijt het niet zo, omdat ze dan actief loopt.
Mijn paard staat swinters altijd op een stenen en zand paddock. Doordat ze het zichzelf makkelijk maakt en om het rechterbeen te ontlasten, sleept ze daar dus op de stenen mee en slijt het erg af.
Ik heb haar in de winter altijd op ijzers. Zodra ze in de zomer het land opgaat, gaat het prima en gaan de ijzers er weer vanaf.
Vind het erg moeilijk te bedenken wat je kunt doen ipv ijzers. Ik heb mijn paard ook erg lang zonder ijzers gehad maar die ene hoef werd echt veel te kort en ze kreeg last met rijden.

ALs je paard om wat voor reden dan ook tijdens het rijden moeilijker loopt, kun je beter hoefschoenen gebruiken. Gaan langer mee, hebben niet de nadelen van ijzers, en zijn op termijn goedkoper.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:49

Mijn paard had na wat buitenritten ook wat vierkante hoefjes gekregen, zag er enkel een beetje maf uit. Ze zijn weer rond gevijld en zien er prima uit! Niet te lang, niet te kort.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:50

Ze loopt juist niet moeilijk onder t rijden. Ze loopt prima, alleen in de luie loopstand op de paddock sleept dat been iets meer.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:43

Nou heb de hoeven goed bijgevijld en de hoefwanden ook. Na het rijden niets te zien! Nu maar hopen dat het goed gaat... Knipoog

nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:00

Mijn paard heeft dat ook , maar sinds hij op ijzers loopt gaat het goed.
Helaas is dat voor jou geen optie.

Hoeven gezond houden en dan hebben ze minder telijden.

Succes verder

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:48

ik heb ze nu goed bijgevijld en heb vandaag geprobeerd om een lang stuk te tolten op de weg.

Madam haar hoeven waren niet afgesleten. Dit ga ik zo de hele week proberen, maar volgens mij gaat het nu goed dankzij de tips van Arabesk! Lachen