Maaibeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Maaibeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 11:13

Hee Bokkers!

Ik hoorde laatst wat over een dressuurpaard met een maaibeentje, maar wat is dat nou eigenlijk?

De eigenaar zei erbij dat het niet erg was, alleen een schoonheidsfoutje?

xx Linn:)

Marchador

Re: Maaibeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:58

Mijn paard maait met beide voorbenen.
Normaal tilt een paard zijn been op en zet hem recht voor zijn lichaam neer.
Wat mijn paard doet is dat ze haar been naar buiten zwaait en dan voor haar lichaam neerzet.
Het is niets ernstigs, ze heeft er geen last van.
Ik heb gehoord dat je het zou kunnen trainen, maar dat is bij ons nog niet gelukt Knipoog

Wat een nadeel kan zijn is dat je hierop wordt beoordeeld in een proef. Het mag niet, maar komt helaas nog veel voor Lachen

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:01

als je er op let zie je dat erg veel paarden dat hebben!
heb zo eens een keertje op alle paarden gelet in een springles, 4vd 6 hadden het, sommige heel erg, sommige licht, soms aan een been soms aan beiden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:06

Ik heb ook een paard die maait met zijn voorbenen.
Zoals boven al genoemd is tilt zo'n paard zijn been op. zwaait het iets naar buiten en zet het dan voor hem neer.

Ik zie dit ivm aantikken liever dan een paard wat enorm strijkt met zijn voorbenen.

Mijn paard is nu 11 en heeft er nog geen last van en ik zie ook niet in waarom hij er wel last van zou gaan krijgen.

Hoe meer je je paard op de achterhand krijgt hoe minder het wel wordt naar mijn idee. Weggaan zal het echter nooit (meer)

In de beoordeling van een dressuurproef heb ik nog nooit gemerkt dat het negatief beoordeeld wordt.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:32

de mijne maait ook met haar voorbenen maar inderdaad hoe meer ze op de achterhand loopt hoe minder dat het word

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:35

pol013 schreef:
Ik heb ook een paard die maait met zijn voorbenen.
Zoals boven al genoemd is tilt zo'n paard zijn been op. zwaait het iets naar buiten en zet het dan voor hem neer.

Ik zie dit ivm aantikken liever dan een paard wat enorm strijkt met zijn voorbenen.

Mijn paard is nu 11 en heeft er nog geen last van en ik zie ook niet in waarom hij er wel last van zou gaan krijgen.

Hoe meer je je paard op de achterhand krijgt hoe minder het wel wordt naar mijn idee. Weggaan zal het echter nooit (meer)

In de beoordeling van een dressuurproef heb ik nog nooit gemerkt dat het negatief beoordeeld wordt.

meer kans op slijtage

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:48

me verzorgpaardje had t niet zo'n klein betje ook d8 je buiten te gaan wandlen tok tok tegen je kuit als die ging dribbelen.
Afbeelding vind dit wel aardige foto kijk naar t rechterbeentjezie je dat die aantocht maakt om de te gaan maaien

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:19

sandr0 schreef:
pol013 schreef:
..................

.................

meer kans op slijtage

Dat vraag ik me af. Zou het gewricht niet gewoon aangepast zijn aan deze beweging??
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat er meer speling op het gewricht zit en daardoor meer slijt....
*afkloppen* mijn paard is 11 en nog geen klachten

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:14

sandr0 schreef:
pol013 schreef:
..................

.................

meer kans op slijtage

Dat vraag ik me af. Zou het gewricht niet gewoon aangepast zijn aan deze beweging??
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat er meer speling op het gewricht zit en daardoor meer slijt....
*afkloppen* mijn paard is 11 en nog geen klachten[/quote]

ik heb t ook maar gehoord van een da. Het gewricht word gewoon meer belast. En t zal best verschillen in de mate waarin ze maaien. Sommige doen t heel erg en andere maar een klein beetje

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:21

Mijn paard is nu 15 en doet het met beide voorbenen. Ze loopt erg goed in de Z2 dressuur, en heeft nergens last van. Een aantal jaar geleden zijn er foto's gemaakt, en die waren allemaal erg goed. Er staat een foto van haar in de laatste paardensport bij de FNRS zitcompetitie, want toen heeft ze ook meegelopen, ik heb zo even geen foto op mijn pc staan.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:59

confetti wat goed/ leuk om te horen dat jouw paard in de Z2 loopt! Lachen
Ook dat er foto's zijn gemaakt en die er goed uitzien.

Mijn paard is 116/17 denk ik en maait ook haar hele leven. Ze zou er volgens de dierenarts geen last van krijgen en zoals ik het nu zie, heeft ze er ook geen last van Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:40

Nikita maait ook met de voorbenen, en achteren strijkt ze, weet niet of dit verband houd met elkaar
Ik merk er niks van, je ziet het alleen goed als je er recht voorstaat
schoonheidsfoutje, smid kon niks veranderen aan stand, dan moest t al gedaan worden op heel jonge leeftijd
Met 2,5, toen ik haar kocht was het al te laat

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:14

deze paarden staan vaak toontreden en hebben een eerdere kans op slijtage

_Jamillaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:11

ik heb oogje op paard dat ook maait maar was wel 3e opt vrijspringen BWP dus dan kijken ze normaal ook naar de gangen ..
zelf ben ik bang dat ik ervoor slecht ga beoordeeld worden tijdens een proef maar heb ook gelezen dat door speciale hoefijzers ook sterk verminderd.
weet misschien iemand ook bepaalde oefeningen die het dan ook gaat verminderen ..?
het is wel enkel linksvoor.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:11

Mijn reactie in een recent topic:
Citaat:
Mijn paard maait ook met het voorbeen.
Heb ik inmiddels 10 jaar, is 13, loopt Z1 (hoezo niet kunnen uitstrekken?), B springen en B(B) SGW en wordt behoorlijk intensief gereden. Nog nooit een aanwijzing gehad dat dit ook maar enig probleem geeft en nette cijfers voor het binnenkomen over de AC lijn.

Door een paard van de voorhand af te halen wordt het overigens wel minder. Als hij los binnen komt draven is het net malle pietje maar dat zeg je niet nog een keer als er een zadel op ligt.

Mijn paard heeft het dusdanig dat een leek die voor hem staat het kan zien.

bijkomend voordeel is dat ze niet strijken en ik bij normale arbeid echt geen peesbeschermers nodig heb.

Ik zou een paard er echt niet om laten staan.

En de rest van het topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=1128691&hilit=maait

Daarbij is dit al een oud topic. Ik tem even.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:25

Oud topic en dus een slotje.