Rotstraal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flashiej

Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 20:59

Hey,

Mijn paardje heeft nu al zeker 2 maanden last van haar voeten. Rotstraal en schimmelinfectie zei de veearts. Heb ze 3 keer al laten bekappen, en egyptische zalf geprobeerd, bleekwater, jodium... echt vanalles... en telkens betert het een beetje, en dan gaat het terug slecht... Ze heeft enorm veel pijn, want ze trekt tegen en heeft haar voeten met veel tegenzin en soms zelfs niet meer.
Ik ben echt ten einde raad, en ben bang dat het straalkanker zou worden...
Ik kuis ze al altijd mooi uit voor en na het rijden, spoel ze af en laat ze drogen, maar niets helpt..
Kan iemand me aub helpen.....
Kan het aan iets anders liggen mss dat ik niet weet???

Grtjs Huilen

Tempus

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:01

Mijn paard had ook rotstraal het zat bijna in het leven. Mijn nicht heeft een recept ooit laten maken bij een apotheker tegen rotstraal en dat recept werkt heel goed. De hoefsmid was verbaasd dat het zo snel verbeterde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:02

staat je paard op stal of buiten?

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:02

Staat je paard op de weide of in de stal?
Want als de stal smerig is, daarin zitten de bacteriën die voor rotstraal zorgen.
En heb je Isobetadine al geprobeerd?
Als je de egyptische zalf opdoet, doe je dit met een dikke laag of niet?
Succes

Flashiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 21:06

Ze staat op stal
Op vlaslemen, en de stal is relatief proper, soms een dag of 2 wat minder.
Ik heb al isobetadine geprobeerd, maar de rostraal zit niet op de V maar erboven, ik kan zo meteen 3 centimeer diep, en zalf krijg ik er moeilijk in. En als ik watjes in stop, zitten ze te diep en krijg ik ze er niet meer uit...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:06

Erg vervelend, rotstraal.

Hoe heb je je paard gehuisvest? Om rotstraal op te lossen, moet je eerst de bron van de ellende weg halen, een paard op stal staat vaak (ook al mest je 2 keer per dag uit) in zijn eigen mest, dat werkt niet echt bevorderend. Het zou dus ideaal zijn als je paard gewoon buiten staat.

Cleantrax schijnt ook goed te helpen, dat is een middel dat wel bacteriën dood maakt, maar geen vlees aantast (een ander woord daarvoor is niet-necrotisch). Het is in Nederland nog niet te krijgen, maar ik ken iemand die het gebruikt, die weet vast wel hoe je eraan moet komen.

Ik neem aan dat de aangetaste delen van de straal al weggesneden zijn? Probeer ook zoveel mogelijk op het harde te lopen met je paard, je hoeft er niet zelf op te zitten, je kan er bijvoorbeeld ook naast fietsen of lopen. Een goede doorbloeding van de hoef is erg belangrijk om afvalstoffen af te voeren en een goede doorbloeding krijg je door over harde ondergrond te lopen. Daarop zet de hoef namelijk uit en dan werkt hij als bloedpomp.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:08

Flashiej schreef:
Ze staat op stal
Op vlaslemen, en de stal is relatief proper, soms een dag of 2 wat minder.
Ik heb al isobetadine geprobeerd, maar de rostraal zit niet op de V maar erboven, ik kan zo meteen 3 centimeer diep, en zalf krijg ik er moeilijk in. En als ik watjes in stop, zitten ze te diep en krijg ik ze er niet meer uit...

Probeer te regelen dat je paard buiten staat. Anders is het dweilen met de kraan open. Je kunt dan wel de symptomen bestrijden, maar zolang je paard op stal staat, is de oorzaak van het probleem altijd nog aanwezig.

Sanne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:13

Mijn paard heeft ook een hele tijd last gehad van rotstraal.. Ik heb dit behandeld met dryfeet.. Een paar dagen erin spuiten en het werkte heel snel. Bij mij tenminste!

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:20

voorkomen is idd beter dan genezen. af en toe eens hoefteer smeren kan veel miserie voorkomen.
van die isobetadine heb ik al gehoord en ook egyptische zalf wordt vaak gebruikt.
en ik denk dat watjes meer kwaad doen, nee? stel dat ze vuil worden en blijven zitten... een wonde heeft toch altijd lucht nodig? xxx

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:25

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:29

@arno8: had het nog niet gezien. nou ja, de pony die ik verzorg staat 24/24 op stal en hij maakt heel zijn stal nat (weet niet hoe maar hij doet het met water)... daarom de hoefteer, anders worden zijn hoeven week. maar het is om te voorkomen.

Flashiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 21:46

Ze kan niet buiten tijdens de winter, de weides moeten terug groeiten voor het voorjaar, en ik kan dit niet kiezen, ik sta op en privéstal.
De slechte delen zijn weggehaald, maar telkens komt er meer en meer bij.. Soms na ee ndag zijn er a lweer slechte plekken bijgekomen...
Dryfeet ook al geprobeerd.. Teer deed ik aan om te voorkomen, maar nu mag dit niet meer omdat dat verergerts zei de veearts, ook de watjes zijn al een tijdje afgeschaft...

Flashiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 21:49

Tempus, je hebt pb

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:47

Flashiej schreef:
Ze kan niet buiten tijdens de winter, de weides moeten terug groeiten voor het voorjaar, en ik kan dit niet kiezen, ik sta op en privéstal.
De slechte delen zijn weggehaald, maar telkens komt er meer en meer bij.. Soms na ee ndag zijn er a lweer slechte plekken bijgekomen...
Dryfeet ook al geprobeerd.. Teer deed ik aan om te voorkomen, maar nu mag dit niet meer omdat dat verergerts zei de veearts, ook de watjes zijn al een tijdje afgeschaft...

Dan misschien op zoek naar een andere stalling in ieder geval is het beste voor je paard om op de wei te komen.
Als je echt iets wil doen moet je dit regelen.

Flashiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 12:44

Kan ik zomaar niet, om hier in mijn omgeving een stal te vinden die goed is, is het heel moeilijk!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:53

verder is er denk ik weinig op te lossen dan

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:27

MD-->BEH

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:58

De hoeven goed schoonmaken met Betadine-shampoo , dan goed laten drogen
Dryfeet (merk cavalor) op de straal en erin spuiten, laten drogen
nogmaals Dryfeet erin spuiten en laten drogen
Droog watje in het gat proppen
Zo voorkom je dat er mest in de groeven gaat zitten.
Succes!!
Egyptisch zalf vind ik persoonlijk niet zo goed helpen
Dryfeet is wonderspul Ja

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:21

Hoi TS,

Ik ken je probleem. Ook mijn paard heeft rotstraal, met middelste straalgroeven die heel diep zijn. En ook ik krijg dan te horen dat dat zou komen door een vieze stal en/of te weinig beweging.
Maar dat hoeft echt niet zo te zijn. Ik mest b.v. elke dag de stal uit en laat hem drogen. Maar ook in de zomer als mijn paard dag en nacht buiten loopt ( op kurkdroge wei ) heeft hij last van die rotstraal ....
Succes hoor met het vinden van een oplossing !

Groetjes,

Maris

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:22

idd de dry feet van cavalor is super. Voor het eerst sinds 3 jaar zie ik eindelijk verbetering komen en heb van alles geprobeerd.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:01

bij mijn paard werkte "solka hoofgel" heel erg goed. gedurende een aantal weken de hoef/straal ermee insmeren. mijn paard heeft jarenlang rotstraal gehad, nu niet meer. het is ook nooit meer terug gekomen. ( nu al 3 jaar rotstraal-vrij)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:17

Laat eens bloedonderzoek doen. Problemen met de hoeven komen heel vaak doordat er ergens anders in het lichaam iets niet goed zit.

Probeer ook eens een andere bodembedekking en laat je paard zoveel mogelijk buiten. Modder is minder erg dan een stal (want ook in een schoon uitziende stal zit urine)

Flashiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 11:32

Hey

Dry feet heb ik al meermaals geprobeerd en er is geen verbetering. Veearts is terug geweest en hoefsmid ook. Ik heb jodium gekregen en nog iets speciaals zelfgemaakt van de apotheker. De ene voet zit nu in verband omdat het ferm bloedde. Ik hoop dat het nu gaat beteren. Buiten is ook geen optie,want te nat gras enzo is ook niet goed, en ze is ook niet gewend van veel op de wei te staan.

Flashiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 16:05

pfff... terug slecht begin van het jaar
Blijft slecht gaan Boos!
Ze moet nu biotine krijgen, verder veel ontsmetten zekr
De hoefsmid zei veel invettten, maar is dat niet slecht? dat denk ikzelf toch? of ben ik verkeerd?
Haar voeten beginnen te brokkelen vooraan en zijn week achteraan:( kweet nie meer wwat te doen
De stal ligt er mooi netjes bij, ze krijgt vitamines voor de voeten, ik was ze af, ik gebruik vanalles en nog wat, en toch betert het met niets:(
Ten einde raad
pfff

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:13

vervelend hoor