mensen met ervaring opbouw na blessures?graag tips!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

mensen met ervaring opbouw na blessures?graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 01:16

ik heb een vraagje, ik dacht er zijn vast meer bokkers die een geblesseerd paard hebben of hebben gehad,

nou ik ben helaas ook zo iemand,

mijn pony is zo'n 6 weken geleden kreupel geworden, na een week naar de DA geweest en daar is gebleken dat ze
hoefkatrol een kleine 3 had en aan haar rechtervoorbeen was de schuine sesambeenband aanhechting verrekt/overbelast.
deze hecht aan een pees,
ik moest een maand stappen zoveel mogelijk rechtuit, wel staat ze de hele dag op de paddock,
ik heb een druk paardje dus op stal ging niet lukken,
ze is ook op spec. beslag gezet, met zooltjes en gel voor betere schokdemping(hoefkatrol)
en dat ze iets buitenover gaat lopen omdat ze een toontreder is,

maar de DA zei, na een maand mag je het weer opbouwen,
mn hoefsmid zei je mag er weer op maar zoveel mogelijk rechtuit.

heb de Da ook al een brief gestuurd met de vraag of hij een schema voor mij zou kunnen maken,
maar goed, of ik daar antw op krijg weet ik natuurlijk niet. hij heeft tenslotte gezegd dan mag je weer rustig aan op gaan bouwen.

zou iemand mij op weg kunnen helpen of een mening geven wat en hoe ik het beste aan de slag ga?

en hoe weet ik dat ik er op kan? ik bedoel ze mag niet veel bochten enz maken maar ik zal toch moeten kijken hoe ze loopt voor ik er op stap toch? en dan op het harde of in het zand?
en kan ik haar dan even op een volte laten draven?
bedankt alvast

Toad

Re: mensen met ervaring opbouw na blessures?graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:42

Ik kan voor jou niet bepalen of je met haar mag draven o.i.d. Als Jos zegt je mag na een maand weer rustig beginnen dan zou ik alleen hele grote voltes rijden en rechtuit, en geen dressuur rijden, gewoon buiten rustig stappen. Dus niets forceren gewoon rustig beginnen.
Ik zou het ook niet aan je hoefsmid vragen, hij is een hoefsmid, en geen dierenarts.
Je kunt de dingen die je hier stelt toch gewoon aan Jos vragen? Daar is hij voor!! Gewoon vragen of je op het harde of zachte moet beginnen. En gewoon vragen met hoeveel minuten je steeds mag opbouwen.

Toen Ofke een blessure had moesten we 3 maanden lang stappen, ook opbouwen. Eerst 10 minuten, dan 15, dan 20, enz.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 16:50

he dankje voor je reactie,

ik ga gewoon op mn gevoel af,
denk dat ik haar niet eerst op een volte zet want dat is natuurlijk ook niet het makkelijkst.
denk dat ik er op stap een week lang alleen buiten stap en klein beetje draf, zoveel mogelijk rechtuit, en dan kijken hoe het vordert.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:39

mijn paard heeft een peesblessure en ik ben nu ongeveer 6 maanden bezig. en ik mag er niet op. omdat dan de boel nog eens extra belast wordt. ik moet met hem op het harde stappen en rechtuit. ik mag nu na een half jaar de draf meenemen. we zitten nu op 20 minuten stap en 1 minuut draf. en het begin moest ik 2x 10 minuten stappen, daarna 1x 15 minuten en daarna 1x 20 minuten. en nu dus draf. ik mag er iedere week 1 minuut draf bij doen.

er is ook een hk topic over peesblessures. misschien dat je daar je vraag kan stellen.
[HK] Peesblessure: Boxrust of juist gecontroleerd beweging geven?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:04

Ik kan je op dit moment maar 1 tip geven. En dat is, vraag een SO aan in bv Lienden. (de Lingehoeve)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 21:16

Needje schreef:
Ik kan je op dit moment maar 1 tip geven. En dat is, vraag een SO aan in bv Lienden. (de Lingehoeve)

hoezo waar bazeer je dat op?
ik wil gewoon graag weten hoe jullie het oppakken na een blessure?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 21:17

dolor schreef:
mijn paard heeft een peesblessure en ik ben nu ongeveer 6 maanden bezig. en ik mag er niet op. omdat dan de boel nog eens extra belast wordt. ik moet met hem op het harde stappen en rechtuit. ik mag nu na een half jaar de draf meenemen. we zitten nu op 20 minuten stap en 1 minuut draf. en het begin moest ik 2x 10 minuten stappen, daarna 1x 15 minuten en daarna 1x 20 minuten. en nu dus draf. ik mag er iedere week 1 minuut draf bij doen.

er is ook een hk topic over peesblessures. misschien dat je daar je vraag kan stellen.
[HK] Peesblessure: Boxrust of juist gecontroleerd beweging geven?

bedankt voor je tips.
elke blessure is natuurlijk ook weer anders,
bij mij ging het echt om een maand stappen het was verrekt en niet echt een peesblessure zeg maar,

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:18

Je hebt pb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:31

Bel de DA op en vraag wat je moet doen. Hij heeft alles gezien weet hoe het paard loopt en kan jou ook vertellen hoe je het moet opbouwen. Ga zelf niet aan het dokteren meestal los je daar niks mee op. Mijn paard heeft een peesblessure gehad en de DA heeft ons toen een schema gegeven. Succes.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:58

Ik bouw mijn paard na een blessure op onder begeleiding van een fysiotherapeut. Hij/zij kan je paard bekijken, zien hoe hij loopt en vervolgens een opbouwschema samenstellen.

Over het algemeen hebben fysiotherapeuten meer verstand van opbouwen dan dierenartsen... dierenartsen blijven vaak in het algemene, terwijl fysio's echt per dag kunnen vertellen hoeveel je mag doen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 18:07

misschien is dat ook een idee ja

heb wel contact gehad met de assistent, die zegt dat mn brief nog behandeld gaat worden,
en hij zei, dat ik er op mag maar zelf vooral goed moet voelen, mag ook de bak in maar dan vooral geen korte wendingen maken. dus het is ook echt wel wat aftasten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:16

Ik heb idd na Need z'n laatste blessure samen met een fysio opgebouwd. Maar deze had ook constant contact met mijn DA. Dat was wel super.
Is Jos z'n vriendin niet ook fysio?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:18

Ik doe niet aan opbouwen Lachen Lachen ik gooi het liefst een paard nog een half jaar ofzo op het land, en ga dan weer gewoon beginnen met rijden....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:20

Ik mag toch hopen dat je dat rijden opbouwd?!
Zou niet mijn manier zijn om m na een half jaar weer lekker een uur aan t werk te zetten. Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:24

hahaha natuurlijk Lachen Lachen 3 keer per week 20 minutjes en dan gewoon basiswerk, dat steeds uitbouwen Lachen Lachen tot ik uiteindelijk aan 4 keer per week half uur, drie kwartier zit Lachen met gericht trainen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:26

Maar dat is dan toch ook opbouwen? Tong uitsteken Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:32

ja dat klopt Lachen Lachen alleen doe ik tussen het weer mogen rijden van de VA en het daadwerkelijk erop zitten nog even een paar maanden land Lachen Lachen knappen ze vaak zo gruwelijk van op dat je minder moeite heb met weer opbouwen en je veel minder kans heb op het terugkomen van de blessure Hyper!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:36

Dat kan zeker goed helpen.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:12

Het is maar hoe je het bekijkt Kiwiko, als je een stijf paard een halfjaar op het land zet doe je hem daar bepaal geen goed mee.
En Roelinda, Anne Marie is idd ook fysiotherapeut, dus aan haar kun je het ook gemakkelijk vragen, zij is altijd super behulpzaam.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:14

Dacht het wel Toad Lachen Lachen daar kan hij namelijk zelf bewegen........ juist voor een stijf paard is stal funest Lachen Lachen een stijf paard MOET bewegen

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:14

en wat doet een lui stijf paard op de wei, juist ja, grazen... dus tuurlijk moet ie niet op stal staan, maar wel opbouwen met rijden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:16

Kiwiko, dat ligt ook aan de blessure denk ik.
Een paard van iemand op Bokt is er juist slechter van geworden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:17

Absoluut Lachen Lachen ik heb het ook over het gros Lachen niet over de uitzonderingen Lachen want die zijn er, zeker wel Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:20

Maar goed, met peesproblemen zal ik ook eerder te langzaam gaan als te snel.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 21:04

ja ik ga ook zeker rustig te werk, ik wacht mn antw van jos af, kan telefonisch maar ook schema zijn.

verder begin ik maandag met rechtuit stappen en goed proberen te voelen, gewoon op het harde.
bochten doe ik nog weinig mee,
dan kijken hoelang ik dat doe en dan af en toe paar stukjes draven.

de bak ga ik op den duur wel in als hij goed te rijden is en probeer het dan rustig op te bouwen met flauwe bochten.

verder denk ik dat rust op het land voor bonny niks is, die eet zich helemaal vol en is snel stijf.
maar mocht het terugkomen of wat dan ook gooi ik haar wel heel lang in het land, en dan pas na een hele poos dan weer proberen (na een dierenarts bezoek natuurlijk want ik wil haar als ze niet goed is weer na laten kijken) ik heb zelf wel het idee rust roest...

ik hoop dat ik mn pony niet verpest, wil het heel erg graag goed doen.

verder zou ik idd contact kunnen opnemen met jos's vriendin.

bedankt voor jullie reacties.