antoine de bodt methode, info??en trainingsopbouw na blessur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

antoine de bodt methode, info??en trainingsopbouw na blessur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 14:00

hoihoi

ik ben met mijn pony naar de kliniek geweest omdat ze wisselend kreupel liep aan de voorbenen
dit was de uitslag in dokterstaal

uitslag was (vond het best moeilijk):

ze heeft lv en rv hoefkatrol kleine 3 (zoom proximaal)
biederzijds dempend beslag
rv toontredend iets buitenvoor laten rollen + lip naar buiten
4 weken 2 keer daags 15 minuten stappen in rechte lijn
rv lat. schuine sesambeensband aanhechting

mijn smid heeft haar op dempend beslag gezet gister,
en zei dat ik daar ook weer in de toekomst vanaf kan komen,
omdat hij haar gaat corrigeren
ook zei hij dat de pees die aan de sesambeenband aanhechting zit dat die ook verrekt is zeg maar,
kan iemand mij dit verder uitleggen dmv plaatje ofzo?

ook zei mijn smid dat ik mij misschien moet verdiepen in het recht op je paard rijden
(antoine de bod methode) kan iemand mij meer info enzo geven?
ik wil het zo meteen goed aan gaan pakken, ik zit namelijk niet helemaal recht...

en hoe kan ik het beste de training e.d weer oppakken na een maand stappen?
eerst op het harde?wanneer weer voltes e.d?
ik wil gewoon veel info inwinnen! ook over hoefkatrol enzo, ze heeft niet echt hoefkatrol maar ze zijn ook niet helemaal zoals ze zijn moeten)
ik vroeg mij af of mensen bovenstaande ook bekend voorkomt?

en of je inderdaad van speciaal beslag af kan komen zonder gevolgen?
volgens mn smid wel omdat zooltjes e.d de doorbloeding enzo in de hoef minder maken
en ze ook zonder weer moeten kunnen functioneren..
(omgaan met kleine hoefkatrol 3 en een band ontsteking)
vind het nl. best moeilijk!!
bedankt!

madelon31

Re: antoine de bodt methode, info??en trainingsopbouw na blessur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:24

Na het horen van de diagnose hko 4 bij mijn paard heeft hij zeker 12 weken echt kreupel gelopen...na er ijzers onder gezet te hebben van van nassau (www.hoofcare.nl) ging het in de stap een stuk beter met hem.
Toen kreeg ik de mogelijkheid om een clinic bij te wonen van atb vlak bij stal wat ik natuurlijk maar al te graag wilde doen.
Toen hij aan de beurt was ging zijn assistente (joycejj hier op bokt) op hem rijden en na nog geen 5 min liep hij helemaal zuiver!!! Haha! Ik was echt zoo blij en moest zelf huilen omdat ik dacht dat ik hem wel moest laten inslapen ofzo...

Daardoor ben ik vanaf die tijd bij haar les gaan volgen en ik moet zeggen het doet hem echt heel goed.
Hij is al ruim 18 en altijd al wat stijf geweest dus het duurt even voordat hij op gang komt en echt los is.
Maar er zijn dagen dat hij zowel links als rechtsom even soepel is. Ik heb hem een tijdje op gewone ijzers weer gehad maar uiteindelijk ging hij toch slechter lopen. Hij heeft nu ijzers met wiggen en ik moet zeggen hij loopt weer helemaal goed hoor!! We hebben afgelopen zaterdag zelfs een sinterklaas intocht van 3 1/2 uur gehad en de dag erna was hij nog steeds helemaal rad!!
Het blijft natuurlijk wel moeilijk (bij mijn paard dan hoor) omdat hij zijn hele leven al heel erg op de voorhand loopt en zichzelf een eigen manier van lopen heeft aangeleerd. Ik moet elke keer dat ik op hem zit hem er aan herinneren dat hij recht moet lopen en voorwaarts is en niet op zijn voorhand moet lopen...Het duurt bij hem even voordat hij zich helemaal kan ontspannen en ook zijn rug los laat.
Maar het lukt iedere keer toch weer en daar gaat het mij om want zo kan ik toch nog lekker met hem bezig zijn.
Dus ik denk dat in jou geval het helemaal niet verkeerd zou zijn als je eens een lesje nam bij iemand bij jou in de buurt die volgens zijn methode les geeft!! Let wel dat het echt een erkend iemand is die "echt" volgens atb les geeft....er zijn ook genoeg mensen die ook les geven in het recht gericht rijden maar dat is dan net even anders dan via atb. (zeg niet dat die het verkeerd doen maar jij wilt atb methode zeg je Knipoog )

succces ermee en hou ons op de hoogte!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:36

De website van Antoine de Bodt is: http://www.hoefkatrol.be

AdB heeft zijn voor- en tegenstanders. Er zijn veel mensen die een beetje botsen met zijn persoonlijkheid, maar wat hij verteld heeft zeer zeker bestaansrecht. Hij zou er alleen niet moet moeten bijvertellen dat hij alle vormen van HKO kan "genezen".
Ik heb weleens een clinic van hem meegemaakt en tijdens die clinic paarden zien gaan sjouwen dat het een lust was om te zien. Ook paarden die niet rad binnenkwamen.

Op de discussie die hier geheid gaat komen (of je echt alle vormen van HKO echt kunt genezen) wil ik niet ingaan. Als je instructie hebt die je kan leren om je paard recht te richten heb je hele AdB niet nodig. Heb je dat niet: vooral proberen. Als je via die methode je paard langer kunt blijven gebruiken, is het toch goed?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 13:57

zijn er adressen van mensen in mijn omgevind (utrecht gelderland) die mij dit kunnen leren?

ik las ook iets dat ADB een tegenstander van speciaal beslag is,
is dat zo???
want ze staat nu tijdelijk op zooltjes zoals je kunt lezen

bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:00

AdB heeft een aantal mensen opgeleid die volgens zijn methode les geven. Je zou even met zijn trainingscentrum contact kunnen opnemen voor namen en meer informatie.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 18:03

bedankt, las wel iets dat de diagnose echt hoefkatrol moet zijn maar dat is niet de echte. ik doe anders wel een verslagje in een mailtje naar hem.
bedankt nogmaals

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:23

Methode/rijwijze de Bodt hoef je niet alleen maar toe te passen op het moment dat je paard problemen heeft. Kan problemen ook voorkomen. En de diagnose alleen maar HKO? Ook paarden met Kissing Spines schijnen baat bij de manier van rijden te hebben zoals AdB en volgelingen die toepassen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 18:37

rv lat. schuine sesambeensband aanhechting

dit heeft ze ook, overbelasting verrekking van de sesambeenband, en de hoefkatrollen zijn beide kanten een kleine 3. moet nu een maand stappen aan de hand met haar nieuwe beslag (hoeft ze niet op te blijven) dit is om haar banden en botten te verlichten omdat ze nu pijn heeft.
na een maand mag ik het weer opbouwen,
maar ik weet niet hoe? misschien dat iemand als AdB mij ermee kan helpen, heb alleen een probleem kan zijn site niet openen. jij wel?

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:46

Het is natuurlijk zowiezo goed voor je paard als hij recht gericht loopt!
En of je dat nou via atb doet of via een ander maakt misschien ook niet echt veel uit, alleen denk ik persoonlijk dat hij net iets verder gaat met deze rijmethode dan andere.
Maar ook moet ik dan eerlijk bekennen dat ik na deze diagnose ook geen andere instructrice meer gehad heb hoor dan nu volgens atb. Dus kan ik ook niet heel objectief oordelen.
Wat ik wel weet is dat ik super blij ben dat wij nog lekker samen kunnen rijden en dat is nu volgens atb manier Knipoog

En wat je zegt over speciaal beslag..het is idd zo dat hij daar optegen is. Daarom ben ik ook na zijn clinic over gegaan op gewone ijzers, maar na een paar maanden ging hij toch wat rotter lopen enzo.
Dus in overleg met instructrice toch besloten om wiggen eronder te doen...(ook al weet zij dat het tegen antoine zijn principe is) Bloos
Ik heb wel zoiet waarom zal je je paard niet wat helpen door hem wat meer te ontlasten met speciale ijzers..
Bij mij werkt het nu super dus ben ik nog steeds heel blij Knipoog Haha!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:04

madelon31 schreef:
Het is natuurlijk zowiezo goed voor je paard als hij recht gericht loopt!
En of je dat nou via atb doet of via een ander maakt misschien ook niet echt veel uit, alleen denk ik persoonlijk dat hij net iets verder gaat met deze rijmethode dan andere.
Maar ook moet ik dan eerlijk bekennen dat ik na deze diagnose ook geen andere instructrice meer gehad heb hoor dan nu volgens atb. Dus kan ik ook niet heel objectief oordelen.
Wat ik wel weet is dat ik super blij ben dat wij nog lekker samen kunnen rijden en dat is nu volgens atb manier Knipoog

En wat je zegt over speciaal beslag..het is idd zo dat hij daar optegen is. Daarom ben ik ook na zijn clinic over gegaan op gewone ijzers, maar na een paar maanden ging hij toch wat rotter lopen enzo.
Dus in overleg met instructrice toch besloten om wiggen eronder te doen...(ook al weet zij dat het tegen antoine zijn principe is) Bloos
Ik heb wel zoiet waarom zal je je paard niet wat helpen door hem wat meer te ontlasten met speciale ijzers..
Bij mij werkt het nu super dus ben ik nog steeds heel blij Knipoog Haha!

heb jij het mail adres van de bodt?
ik kan echt niet op zijn site komen...
wil het probleem wel voorleggen namelijk.
en heb jij nu van iemand les die op zijn manier lesgeeft?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:07

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 01:53

Bonny4life schreef:
heb jij het mail adres van de bodt?
ik kan echt niet op zijn site komen...
wil het probleem wel voorleggen namelijk.
en heb jij nu van iemand les die op zijn manier lesgeeft?

Misschien zou je even contact op kunnen nemen met Brigitte van Stal Kickersteyn in Starnmeer?

Boktnaam is Amarant, maar je kunt haar bereiken via het telefoonnummer dat op deze site staat:

http://www.kickersteyn.nl/

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 02:41

Bonny4life schreef:
zijn er adressen van mensen in mijn omgevind (utrecht gelderland) die mij dit kunnen leren?

Bij jou in de buurt zit Karmie Stroeve (nu in Renswoude, vanaf februari in De Bilt). Ik les nu ruim een jaar bij haar en ben echt dik tevreden. Ik kan je zeker aanraden contact met haar op te nemen, www.stalkarmie.nl.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 02:45

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:00

als je de traning weer goed wil oppakken kun je misschien een goede fysio erbij halen om je in dit traject te begeleiden.
Dan kun je van daaruit weer verder met het gewone trainingswerk (rechtrichten of ADB)

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:04

Bij ons op de manege is er binnenkort een clinic van Antoine de Bodt!
Er loopt een forum over hier op Bokt. Zie: sjallow @ [EA-CO] clinic antoine de bodt

Een paar ruiters van onze stal doen op het paard mee, maar er is ook een lang gedeelte theorie.
Voor de kijkers kost het € 5,-- p.p.
Zeer interessant, dus iedereen is welkom om te komen kijken!!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 18:50

is helaas niet echt dichtbij! ik ga zeker wat doen met jullie sites enzo!

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:55

Ik hoop dat je een goede begeleider vind die jou kan helpen in training, want het recht-richten heeft echt zijn voordelen. Deze methode kan je altijd toepassen. Mijn instructrice zelf heeft stage gelopen bij AdB, en geeft al haar leerlingen les via die methode. Heb zelf nog geen enkel paard gezien die 'protesteerd' tegen deze methode. Natuurlijk hoef je niet bij AdB zelf te gaan, er zijn ook nog andere die het ook op de juiste manier doen Knipoog

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:16

Hoi

Het klopt inderdaad dat de site van Antoine er momenteel uitligt.
Waarschijnlijk is het dan ook gewoon een tijdelijk probleem
Antoine heeft een cursus waarmee hij mensen opleid die vervolgens les mogen geven in zijn systeem. En daarbij dan ook zijn naam mogen gebruiken.
De tweede cursus is net zaterdag afgerond, dus wellicht zit er in die lichting iemand bij jou in de buurt.
Op http://www.paardenrecht.be (org kan ook) staan de mensen van de eerste lichting, maar de vereniging zal vast snel de nieuwe instructeurs ook vermelden. Maar je kunt uiteraard altijd even een berichtje sturen naar de vereniging of zij je iemand kunnen aanbevelen in de buurt.

Zelf ga ik elke 2 maanden bij Antoine op stage (3 dagen) en rij ik 1x in de maand bij Karmie (http://www.stalkarmie.nl).
Supercombinatie en voor mij geen andere instructie meer. Knipoog

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 21:31

dus dan ga je naar belgie toe? helaas is dat voor mij niet haalbaar
ik zou heel erg graag een instructeur/trice vinden die naar mij toe zou kunnen komen....

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:04

Nee, ik ga niet helemaal naar Belgie, ik ga naar een plaats waar Antoine eens in de zoveel tijd is.
Dat is evengoed nog 110 km. enkele reis, maar voor drie dagen is dat wel goed te doen. Mijn paard overnacht dan daar op stal en ik slaap in de buurt.
Natuurlijk is een instructeur die naar jou toe komt gemakkelijker, maar ja, bij Antoine is dat sowieso niet haalbaar.
De instructeurs die hij opleid zitten overal verspreid in Nederland, dus ik zou gewoon even contact opnemen met de vereniging van Paard & Recht. Die kunnen je waarschijnlijk wel doorverwijzen.
Succes in ieder geval!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 21:19

die heb ik gemaild ben benieuwd

rv toontredend iets buitenover laten rollen + lip naar buiten.

nog ff vraagje aan jullie over bovenstaande,
mn pony valt nu zeg maar iets meer buitenover zoals moest, die kant van het ijzer is iets ronder gemaakt, ook op het andere been trouwens,
maar wat word bedoeld met lip naar buiten? want die zie ik niet Lachen