Boxrust? Bewegen? wat vindt jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Boxrust? Bewegen? wat vindt jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 11:59

wij hadden laatst een paard op stal met een peesblessure,
nu wil het geval dat dit paard een drift kont is en een hekel heeft aan alleen op stal te staan.
Met als gevolg dat ze alleen maar rondjes liep in haar box.
Zoals ik wel eens lees zijn hier meerdere paarden met dit probleem.
Er wordt meestal geadviseerd op 3 x per dag te stappen en af te spuiten (Bij een rustige/mindere peesblessure).

Wij hebben dat paard na een dag in de paddock gezet en was super rustig!

Wat zouden jullie doen als je paard een blessure heeft?

Op stal laten (als dat wordt voor geschreven)?
Of naar buiten doen en wel opletten dat het niet te gek wordt natuurlijk?

haf_jessie

Re: Boxrust? Bewegen? wat vindt jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:19

Mijn jessie mankeerd(de) van alles, waaronder ook peesblessures. ik heb haar altijd gewoon buiten gelaten, ik vind het niks voor een paard hele dagen op stal.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:23

ik zou hem laten bewegen, mijn pony zou dat ook doen rondjes draaien op zn stal
En trouwens als hij een nacht op stal heeft gestaan krijgt hij al stalbenen, ik denk als jou paardje dat krijgt en heeft nog een een peesblessure, dat het niet echt goed is voor der.
en als ze rustig doet, zou ik het al helemaal doen,buiten laten staan..!!

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:24

of paddock wat je zei..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:25

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:57

Mijn haflinger heeft van de zomer een peesblessure gehad.. De eerste 5 weken was hij braaf met stappen, daarna vloog hij om niks met 4 benen de lucht in. Als hij ooit weer een peesblessure heeft zet ik hem zoveel mogelijk in de wei.
Omdat het voor hem niet leuk was om constant op stal te staan, hij werd chagerijnig en bijterig en omdat het voor mij gevaarlijk werd vanwege het 4 benen omhoog springen en ook dat is niet bevoordelijk voor de genezing van de blessure..
Dus gewoon weide gang of paddock..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:08

Ik zou ook gaan voor buiten. Desnoods een stukje afzetten van bijv. 4 x 4 meter.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:11

Ik geloof niet in boxrust.... Rustige beweging vind ik in elk geval beter dat pure boxrust.
Sowieso zou mijn paard knettergek worden op stal en daar idd als een bezetene rondjes draaien, lijkt me niet bevordelijk voor de genezing.... En áls ze dan weer naar buiten mogen, is het vaak ook gelijk knettergek, lijkt me óók niet erg goed
Gewoon lekker op de wei of in een paddock lijkt mij prima

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:11

Mijn paard heeft een gescheurde peesaaanhechting gehad en moest echt boxrust. Er gebeurde hetzelfde...rondjes in de box lopen en gek worden..heb hem toen bijna 3 maanden een paar streepjes sedalin gegeven elke dag... hij bleef toen wel rustig.

Denk dat het aan de blessure ligt.
Ben zelf absoluut geen voorstander van stilzetten maar soms moet je.
Veulen van mijn oom had de elleboog gebroken en heeft een paar maanden in een net gehangen . Is helemaal opgeknapt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:07

boxrust lijkt me voor een paard net een gevangenis zeg...
ben er geen voorstander voor. mijn eigen dier loopt nu ook met een blessure en die staat gewoon de hele dag in de wei tussen de andere paarden.
ik ben ook niet zo van het elke dag 3x afspoelen, als je als mens zijnde een peesblessure hebt doe je dat namelijk ook niet toch?

wat ik vooral wel belangrijk vind is dat je de tijd neemt! dus niet zodra je dier weer goed loopt hup aan de longe of er op in zware ondergrond, geef dan liever nog 2 week extra vrij en begin dan weer rustig aan.

kijk als er echt een hele zware blessure is, gebroken of gescheurde pezen o.i.d. dan kan ik me voorstellen dat zo'n dier rust moet houden..maar om het dan in een box op te sluiten?
liever dan een klein weitje buiten maken

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:16

Het ligt er echt aan wat het is, er zijn ook gevallen waarbij absoluut geen belasting op een been mag. Dagelijks van en naar een weitje lopen kan dan al te veel zijn..

Koelen dmv water is trouwens juist wel zinvol, bij een zwelling doen mensen dat ook regelmatig.

Opgesloten zitten in stal is niets voor een paard. Als het niet hoeft dus liever niet, maar als het echt niet anders kan zit er weinig anders op.. Dan liever nu kort boxrust, met later een goed verloop van herstel..

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:27

Ons paard heeft een pees afgescheurd. We hebben de eerste 5 weken 3x daags met haar gelopen maar het werd alleen maar erger. Voor seciond opinion naar een andere vee arts geweest en die zei absolute boxrust. We hebben dat 2 maand gedaan en ze is heel goed opgeknapt. Ligt dus inderdaad aan de blessure. We hebben haar ook nog in een paddock gehad maar daar bleef ze lopen. Op stal voldoende ruwvoer gegeven zodat ze wat te doen had. Ben blij dat we dat hebben gedaan anders was ze er nu niet meer geweest. Op de wei zetten is geen optie ze blijven lopen en gek doen. Soms kan het ook niet anders maar als het helpt dan moet het maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:30

Ligt aan de blessuure en bij een peesblesure zou ik op dit moment Cloud op stal laten staan. De bak is zo ontzettend nat dat het niet echt bevorderend is.

Maar anders zou ik hem zeker in de bak zetten, zoveel beweegt hij daar ook niet en hij maakt minder idoote bewegingen dan als ik heb de hele dag in de stal op sluit.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:33

Mijn paard had vorig jaar een peesblessure volgens de dierenarts (het bleek na 2 maanden geen peesblessure te zijn, nou ja lang verhaal... )
Maar mij werd geadviseerd 4 weken boxrust met 3x per dag stappen en dat steeds opbouwen. Ik heb mijn paard toen wel op stal gezet omdat ik 4 weken nog wel te overzien vond (uiteindelijk werden het 2 maanden) mijn paard kon niet op een klein stukje wei omdat hij over het hek springt als hij alleen staat, bij de andere paarden in de wei werd hem ook niet want dan zou hij teveel rondrennen.

Maar ik zou het nooit weer zo doen. Mijn paard begon gericht te trappen, steigeren, wegspringen, omvallen, hij werd gevaarlijk en agressief. Er viel niet meer mee te lopen. Na 2 maanden heb ik hem op de wei gezet en toen was alles ook meteen goed.

Het is gewoon echt niet leuk voor een paard om 24/7 op stal te staan, als ik er nu aan terugdenk vind ik het nog steeds zo zielig voor mijn paard... En voor jezelf is het ook slopend.

Als mijn paard ooit een echte peesblessure krijgt gaat hij lekker de wei op Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:25

ik zie ook niet zo goed hoe een box beter zou zijn dan op de wei. Op de wei lopen ze rechtuit en in een box draaien ze de hele tijd rondjes. Als een paard dan echt stil moet staan voor genezing zouden ze beter in een stand gezet kunnen worden toch? Kunnen ze ook niet meer draaien.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:33

In de box loop je grote kans dat ze gaan rondlopen of ijsberen en de benen juist meer belast. Mijn paard heeft op het moment ook een peesblessure. Zij staat een groot deel van de dag samen met een maatje in de bak, en krijgt daarbij een grote hoeveelheid ruwvoer aangeboden. Doordat ze samen met nog een paard buiten staat en voldoende eten heeft, blijft ze rustig. Verder wandel ik 1 a 2 keer per dag een stukje met haar. Omdat ze er elke dag uit komt, is ze rustig (ook het deel van de dag dat ze op stal staat) en is het goed te doen. Denk niet dat dit het geval zou zijn als ze de hele dag op stal zou moeten staan..
Maar ben het wel eens dat het afhankelijk kan zijn van het karakter van het paard en de blessure.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:51

Ik ben in principe ook tegen boxrust. Rust roest! Alleen als het echt niet anders zou kunnen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:58

Mijn merrie heeft op dit moment een peesblessure, ze staat in de wei met haar veulen.
Ook al zou ze het veulen niet hebben, zou ik haar in ieder geval in de paddock zetten.

Vorig jaar hetzelfde gehad met mijn andere merrie en heb ook haar gewoon in de paddock
gezet. Ben ook niet zo tegen de hele dag op stal zetten van een paard.

Dat heb ik in het verleden wel een keer gedaan bij mijn eerste paardje, die had ook een
peesblessure en moest 6 weken op boxrust en 2 keer per dag een half uur stappen op het
harde. Ik braaf gedaan en na 6 weken mocht ze weer op de wei, nou ik heb me omgedraaid
en ben weggelopen in de hoop dat ik nog een heel paard aantrof aan het einde van de dag.
Wat was die merrie gek toen ze weer buiten was zeg. Dus voor mij nooit meer hele dagen
op stal met blessures Knipoog

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:27

Boxrust, nooit meer. Mijn paard werd hiervan echt depressief. Beter is het volgens mij om hem rustig te laten bewegen in paddock of klein stukje weide.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:31

De mijne heeft ongeveer 2 maand stalrust gehad nadat er stuk van zijn heupkam afgebroken was. Voor overbelasting pezen heeft hij altijd buiten gestaan en gestapt.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:53

Als mijn paard zomers dag en nacht buiten staat is ze heel rustig. Nu staat ze op boxrust. Als ze buiten komt doe ik een hengstenketting aan dr hoofdstel omdat ik dr anders niet houd. Opzich is boxrust ook niet alles. Maar ik denk dat het in haar geval wel goed is. Ze moet haar lichaam laten rusten.

Het ligt er ook wel een beetje aan hoe je paard is als ie langer en elke dag buiten staat

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:33

Ik ben in principe voor gecontroleerde beweging, dus stappen op het harde. Als er bij het wandelen af en toe sprongen komen, valt dat eventueel met muisjes te regelen. Ik zou echter wel naar het paard kijken en blijven kijken. Als het paard de hele dag rondjes in zijn box blijft rennen of loopt te ijsberen is dat belastender dan een eventueel sprintje op het land. Dus als je de indruk krijgt dat het paard zichzelf echt sloopt, dan bij gods gratie het land op: stukje afzetten zodat hij niet zo vreselijk hard kan, maar iig die box uit.

.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:43

Ik ben absoluut niet voor boxrust, tenzij het probleem zo ernstig is dat het wel noodzakelijk is (botbreuk, heel veel pijn oid) of als het paard ook op het land alleen maar heen en weer vliegt.

Mijn paard heeft 1 keer een peesblessure gehad en is toen in een rustig groepje gewoon voor dag en nacht op het land gegaan. Dit is prima genezen.
Afgelopen zomer heb ik haar helaas 6 weken op boxrust moeten zetten, waarvan 3 weken absolute boxrust. Ze had toen een scheur in haar pijpbeen en zo veel pijn dat ze het been niet eens wilde belasten. Met weidegang had ik haar op dat moment ook geen plezier gedaan en boxrust was volgens de veearts echt de enige optie om de scheur te laten genezen.
Ik voelde me wel erg schuldig tegenover haar.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 06:00

Mijn paard had 10 jaar geleden door trap van ander paard een volledig verkleefde pees- kreeg 6wkn boxrust voorgeschreven en daarna een operatie (met weinig kans van slagen)
Ik...en mijn hoefsmid gingne hier niet mee akkoord omdat ze ook arthrose had/heeft , ik heb haar een half jaar weidegang gegeven daarna een scan en het was weer goed !

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 06:03

Zo, jij bent een vroege vogel Bloos
het is dat ik vandaag IBOP moet rijden dat ik zo vroeg ben, maar anders Tong uitsteken

Ik ben van mening dat weidegang bter is...
Su6!