hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 16:24

Nou, ik was vanochtend samen met lisaamor@bokt bij onze verzorgpony's. een haflingermerrie met veulen. We gingen ze samen met de eigenaar (al een aardig oude man, is fokker geweest) naar een schuur brengen. Het veulen (van bijna 5 maanden) was al moeilijk bezig, draaien en soms bokken/steigeren. We zetten ze samen in een stal in de schuur. de hoefsmid zou komen. Nou die kwam (wel een kwartier te laat Tong uitsteken ). Eerst ging hij rustig te werk met Elza (de moeder). dat verliep prima, het is ook zo'n lief beest Knipoog . Toen was Emelie aan de beurt. Nou dat ging goed Clown maar niet heus. Hij wou niet gewoon voetje geven. Emelie stond nog niet vast, maar hij begon wel. Emelie ging tekeer en werd losgelaten. waar de hoefsmid overigens boos om werd. (Ze waren met 3 man sterk de eigenaar, de schoonzoon (van de eigenaar), de hoefsmid, wij hielden de moeder vast, die ook uit de stal was gehaald, die was dus al bekapt en die stond ernaast.) Nou, emelie werd vastgezet. ze duwden met zijn allen emelie tegen de muur, zodat ie geen kant meer op kon. Daarna lieten ze hem even los, en emelie ging helemaal te keer, hij ging steigeren, proberen weg te rennen, en dat soort dingen. dus gleed ze uit, en lag op de grond. Ze had samen met het halster ook nog een halsband om. de halsband knelde haar hals af, en ze kon bijna geen adem meer halen. Daar lag ze dan. de hoefsmid zei: "laat haar maar even zo liggen" Dus dat deden ze. Ik vond het eng om ernaar te kijken, ik had het idee dat het dier elk moment kon stikken. Daarna moest ze van de hoefsmid weer opstaan, maar dat deed ze niet. "Haha, hij denkt: ik lig zo wel lekker" zei de hoesmid. De andere heren grinnikte er ook om. daarna gaf de hoefsmid het veulen een trap, dat die weer overeind krabbelde. Het veulen stond, en ze probeerde nu, met wat voer. dat ging al een stuk beter. Maar op gegeven moment had het veulen er weer genoeg van, en begon naar achter te schoppen. De hoefsmid gaf het veulen weer een trap in de maag. Toen ging hij weer door. Op gegeven moment ging het veulen hangen, aan het halster. maar de heren hielden het halstertouw vast, en na een tijd zo te staan, gaf de hoefsmid hem weer een schop dat ie normaal ging staan...

Uiteindelijk was emelie zo braaf als een lammetje... Maar toch, ik vond het er echt erg zielig uitzien.. (en bovendien is het echt niet normaal als emelie zo braaf is, ze is altijd wel speels)
Wat vinden jullie ervan? hoe zouden jullie het oplossen met zo'n moelijk veulen?

(de hoefsmid zei trouwens ook nog: de beste manier is dat het veulen valt, dan is het meteen afgelopen, dan schrikken ze ervan, dan worden ze wakker)
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 20-10-07 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

esthertjuh_

Re: hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:30

Nou ja ik heb het gevoel alsof dit de eerste keer bij de hoefsmid was voor Emelie en wat het veulen ook doet , dan nog vind ik dit niet normaal...
Vooral dit niet!!
Arm veulentje!!,,,
Als ik daar was geweest dan werd ik of heel boos of ik zou het niet meer hebben...
Sja,,,ik hoop dat het NOOIT meer gebeurd

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 16:32

esthertjuh_ schreef:
Nou ja ik heb het gevoel alsof dit de eerste keer bij de hoefsmid was voor Emelie en wat het veulen ook doet , dan nog vind ik dit niet normaal...
Vooral dit niet!!
Arm veulentje!!,,,
Als ik daar was geweest dan werd ik of heel boos of ik zou het niet meer hebben...
Sja,,,ik hoop dat het NOOIT meer gebeurd

tja, maar de eigenaar vond het niet erg dat de hoefsmid het deed, en hij heeft het over het zeggen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:36

Tja ik praat het absoluut niet goed, maar het zou met mijn beesten ook niet gebeuren.... maar ik vind dat de eigenaar hier meer schuld heeft dan de hoefsmid.
De eigenaar heeft 5 maanden de tijd gehad om z'n veulen een beetje op te voeden.
Als hoefsmid hoef je niet te accepteren dat je in elkaar gemept wordt door een onopgevoed paard. Als ik smid was, dan was ik weggegaan en had ik gezegd 'bel maar weer als je dat dier hebt leren vast staan en voetjes geven'

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:36

nog een toevoeging wat ook is gebeurd ze werd ook geschopt in de vlank

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:38

manie schreef:
Tja ik praat het absoluut niet goed, maar het zou met mijn beesten ook niet gebeuren.... maar ik vind dat de eigenaar hier meer schuld heeft dan de hoefsmid.
De eigenaar heeft 5 maanden de tijd gehad om z'n veulen een beetje op te voeden.
Als hoefsmid hoef je niet te accepteren dat je in elkaar gemept wordt door een onopgevoed paard. Als ik smid was, dan was ik weggegaan en had ik gezegd 'bel maar weer als je dat dier hebt leren vast staan en voetjes geven'

nou ik wil niet veel zeggen maar dat heeft die ook gedaan maar hij is toch van het aanpakken en hij izj ook het is het moeilijkste veulen van de 30 veulens ofzo wat die heeft gehad

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:39

Tsja ik ben er niet bij geweest dus kan er niet over oordelen iig...
Wie weet was je behoorlijk geschrokken van het hele gedoe dat het een klein beetje is aangedikt...?

Ga verder met manie mee. Overigens heeft dat veulen er denk ik neit echt een trauma aan over...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:39

lisaamor schreef:
manie schreef:

nou ik wil niet veel zeggen maar dat heeft die ook gedaan maar hij is toch van het aanpakken en hij izj ook het is het moeilijkste veulen van de 30 veulens ofzo wat die heeft gehad

Dus moet die smid maar arbeidsongeschikt geschopt worden.......

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 16:40

manie schreef:

je denkt er erg simpel over.. Lisa en ik hebben ook al een hele tijd geprobeert voetje te laten geven. Ging op zich meestal wel aardig, alleen de laatste tijd niet zoveel, en toen we het wel deden, was het al heel moeilijk, en bleef ze maar met haar achterbenen heen en weer schoppen. En wat als je het dier echt niet aan kunt?

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:41

casperrr schreef:
Wie weet was je behoorlijk geschrokken van het hele gedoe dat het een klein beetje is aangedikt...?

Ga verder met manie mee. Overigens heeft dat veulen er denk ik neit echt een trauma aan over...

nee het si echt zo gebeurd

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 16:42

casperrr schreef:

haha, nee ik heb het zeker niet aangedikt, het was misschien nog wel erger dan ik nu navertel=schrijf.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:42

Ik vind het absoluut niet kunnen wat deze hoefsmid heeft gedaan... Hij weet dat hij met een veulen te maken heeft die nog niet zo veel kent. Ik vind dat zo'n man rustig moet blijven en voorzichtig met het veulen om gaan. Dat deed de hoefsmid die ik had zelfs nog met mijn paard toen die 3 was en voor het eerst ijzers kreeg

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:43

lisaamor schreef:
manie schreef:

Dus moet die smid maar arbeidsongeschikt geschopt worden.......[/quote]

wat betekent dat ?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:43

Toen de hoefsmid voor het paard kwam waar ik op rijd, en hij nog 3 was, én een hengst heeft hij hem een paar meppen verkocht met de vijl...
Hij wilde boven op hem springen, geef hem dan maar flink op zijn donder, dat geëtter moeten we niet hebben Knipoog

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:47

casperrr schreef:
Toen de hoefsmid voor het paard kwam waar ik op rijd, en hij nog 3 was, én een hengst heeft hij hem een paar meppen verkocht met de vijl...
Hij wilde boven op hem springen, geef hem dan maar flink op zijn donder, dat geëtter moeten we niet hebben Knipoog
Laatst bijgewerkt door P_A_R_Love op 20-10-07 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:47

ik heb mijn paard ook een keer een trap verkoch. was toen ook 6 of 7 maanden oud pas. gewoon omdat ze ook naar mij trapte. ik heb hierdoor 1 keer duidelijk laten blijken wat haar plaats is. doet moeder paard ook bij veulen als het zo doet.

maar een ander mag naar mijn idee niet zomaar een veulen trappen. ik kende mijn paard en wist dat ze echt aan het uitproberen was door mij te trappen, maar wie weet kende dit veulen het allemaal nog niet. dan moet je juist zachtjes aan laten wennen...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:48

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:49

lisaamor schreef:
casperrr schreef:

nee oke maar schoppen staat bij mij niet in het wordenboek

maar ik durf er ook niksk van te zeggen Bloos

ik vind dat je met een veil meer schade aan kunt richten dan met een trap...
en je moet er wat van zeggen vind ik als je er niet mee eens bent...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 16:50

maar ik durf er ook niksk van te zeggen Bloos[/quote]

ik vind dat je met een veil meer schade aan kunt richten dan met een trap...
en je moet er wat van zeggen vind ik als je er niet mee eens bent...[/quote]

ja, ik zei er ook niks van, maar ga morgen miss wel even met de eigenaar praten ...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:59

Ontoelaatbaar. Voor zowel eigenaar als hoefsmid.
Een veulen moet met rust gedaan worden. Grote kans dat het dier nu nooit meer bij een hoefsmid in de buurt durft te komen.

Ben ik toch blij met mijn smid.
Mijn paardje is vandaag naar de smid geweest en die stond best irritant te doen, maar hij heeft het niet eens in zijn hoofd gehaald haar een klap of een schop te geven. Hij vond dat hij met rust meer bereikte dan haar op haar kop te geven. Hij had haar van mij een tik mogen verkopen, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen een tik en echt slaan/schoppen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:02

Normaal? Je weet toch zelf hoop ik ook wel dat het niet normaal is.
Vind de hele doen van de smid niks, en ook over het liggen; ach, laat maar liggen. Sorry hoor, zo krijgt zo'n pony wel een trauma aan voetjes geven & de smid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:03

Een hoefsmid moet natuurlijk denken aan zijn eigen veiligheid. Maar met veulens is dat een ander verhaal, er is een grote kans dat dit veulen moeilijk blijft doen omdat hij de hoefsmid al zag als een nare ervaring. En de hoefsmid heeft dit alleen maar benadrukt en misschien nog erger gemaakt door hem een schop te verkopen. Stom zeg.

Als ik jullie was zou ik heel rustig aan met zijn hoeven gaan werken zodat die spanning gaat verdwijnen. Als je met veel geduld te werk gaat kan je hem alvast voorbereiden op het volgende bezoekje van de hoefsmid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:04

het uiteindelijk resultaat was goed, en de volgende keer geeft het dier geen problemen meer.

is laksigheid van de eigenaar/verzorgers dat dit gebeurt is

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:07

saskiakefie schreef:
je denkt er erg simpel over.. Lisa en ik hebben ook al een hele tijd geprobeert voetje te laten geven. Ging op zich meestal wel aardig, alleen de laatste tijd niet zoveel, en toen we het wel deden, was het al heel moeilijk, en bleef ze maar met haar achterbenen heen en weer schoppen. En wat als je het dier echt niet aan kunt?

Ik lees niet nu pas.
Ben bang dat dit veulen heeft moeten boeten voor jullie onkunde.
Jullie hebben dit dier de kans gegeven van je te 'winnen' (vervelend doen met de achterbenen)
Hierdoor heeft hij gedacht dit bij de smid ook te kunnen maken, maar helaas.
Jullie goed bedoelde zachtaadigheid loopt dus zo af.
Als je niet weet hoe je met paarden en vooral veulens moet omgaan, dan moet je dit soort dingen ook alleen doen in aanwezigheid en met begeleiding van iemand die er meer verstand van heeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:11

Met een veulen ben ik voor een rustigere aanpak, maar ik denk ook dat het meer de schuld van de eigenaar is. Mijn shethengst (toen nog) was ook echt niet de makkelijkste met nieuwe dingen/voetje geven, maar ik ben er maanden van te voren meebegonnen en heb het hem zo rustig kunnen leren (ook weleen keer een tikje gegeven omdat meneer me uit ging proberen) de smid heeft er dus geen centje pijn mee gehad. Hij probeerde hem wel even uit, maar met een stemcommando was dat wel op te lossen. Dus ik vind dat het aan beide kanten niet helemaal goed zit in dit verhaal.