Wisje flink kreupel, alleen rechtsom bij teugels op maat..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Wisje flink kreupel, alleen rechtsom bij teugels op maat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 08:58

Het zal ook eens allemaal meezitten...
paard nr 3 is ook een kneusje helaas Ach gut
begin dit jaar had ze een flinke wond en daardoor 7 weken boxrust, in die boxrust trapte ze tegen haar voorbeen en dat werd een schieffeltje hoog op het griffelbeen rechtsvoor. Na de boxrust ivm de wond ben ik weer rustig gaan rijden(voor die wond was ze een kleine 3 mnd goed zadelmak, had een periode iets moeilijk gelopen rechtsvoor toen ze net zadelmak was, leek door slapheid/scheefheid te zijn en kwamvanuit de schouder dus tijdje in t bos gereden veel rechtuit. en later in de bak ging het daarna goed, niets meer aan te zien!)
Na 5x rijden werd het rechtervoorbeen superdik en warm, maar ze was niet kreupel. Schieffel bleek weer aktief te zijn en 2 mnd boxrust werd aangeraden, omdat de schieffel op een rotplek zit en niet goed tot rust kon komen. Boxrust is een drama met Wis dus heb haar 5 maanden de wei op gedaan, nu is ze 4 weken weer terug.

Schieffel ziet er mooi rustig uit, ook bij belasting wordt hij niet warm/dik of weer aktief, been is ook niet anders dan de andere benen.
De eerste keren rijden ging Wis soepeltjes rechtsom, links ging ze als een plank door de bochten en was amper te sturen, rechtsom heegt dus duidelijk haar voorkeur.
Na 2 weken was rechtsom in de wending steeds een klein tactfoutje te zien/korter pasje rechtsvoor.
Dacht aan scheefheid en wat slap, ze wiebelt ook nog flink. Linksom ging inmiddels wel weer soepel met de goede stelling etc
Nu na weer 2 weken(rij ongeveer 4 keer per week 30-45 min incl uitstappen) is rechtsom drama.
Halsstrekken loopt ze zuiver, maar maak je de teugels op maat loopt ze alleen in draf echtsom erg kreupel, maakt halve pasjes met het rechtervoorbeen.
In stap voelt ze soms ook aan of ze haar pas niet goed af kan maken/niet goed kan afrollen met haar hoef rechtsvoor. Maar in draf is het nu niet meer een simpel klein tactfoutje nee écht overduidelijk huppelen en echt zichtbaar kreupel
Laat je halsstrekken is er weinig tot niets te zien.
Rij je 8jes met teugels op maat dan gaat het stuk linksom goed, rechtstellen ook, zodra je wending naar rechts inzet is t echt mis.
Heb haar wel gelijk op 2 teugels, hou de binnenteugel niet exreem strak dat ik haar daardoor beperk in de beweging, maar ze lijkt dus met teugels op maat haar rechtervoorbeen niet meer naar voren te kunnen plaatsen als ze rechtsom loopt.

Galop is geen enkel probleem, wel iets tegen de hand bij het aanspringen met name in de rechtergalop, galop zelf is keurig nageeflijk.
draf wil ze altijd t liefst haar hals horizaontaal maken en trekt/hangt echt aan je hand.
Longeren is hetzelde, in draf gaat ze hangen en trekken aan de bijzet om haar hals maar zo laag mogelijk te kunnen krijgen.
Bos loopt ze goed(op het soms niet goed afrollen rechtsvoor na, iig zo voelt het, ze zet t been dan neer en tilt de voet weer op zonder echt af te rollen, ze heeft geen platvoeten/ongelijke voeten maar zo voelt ze wel aan) maar in t bos heeft ze haar neusje er helemaal uit en redelijk losse teugel

Wat kan dit zijn? denk zelf aan weer de schouder, wat ze vorigjaar met zadelmak maken ook had, het wordt nml erger nu ze meer wordt belast, al is t nu stukken erger dan vorigjaar.
Of iets in de hals wat dwars zit als ze nageeflijk rechtsom moet lopen(ken 2 paarden met artrose in de hals, beide liepen t beste met halsstrekken en kreupel met teugels op maat en hadden 1 goede en 1 slechte kant Scheve mond maarja ze is met foto's gekeurd, allemaal 1tjes dan lijkt het me stug dat ze in haar hals wel iets heeft wat zo slecht is omdat ze verder dus helemaal goed is maarja je weet maar nooit..)

Iemand enig idee? DA wordt uiteraard maandag gebeld om zsm te komen kijken bij het rijden en daarna naar de kliniek voor verder onderzoek/foto's etc.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wisje flink kreupel, alleen rechtsom bij teugels op maat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:26

Jeetje, jij hebt ook altijd pech met ze zeg Scheve mond
Klinkt zoals je het schrijft ook als een schouder probleem, maar als ik jou was zou ik voor foto's gaan. Dan weet je tenminste voor eens en altijd waar je aan toe bent Ja

Sterkte! Hopelijk valt het allemaal mee.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:03

heey meis, kvind het ook zo poedersuiker he !! Hopen dat Harm weet wat het is en wat er aan te doen is, dan weet je igg waar je aan toe bent. Dacht dat het nu eindelijk goed ging met wis:( was zo blij, en nu dit weer Boos! Boos! Boos! Boos!
Als je van de week naar harm toegaat wil ik wel met je mee gaan als je da wil,ok

en nu ff goed uitrusten ander word je niet beter Ach gut Ach gut

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:08

precies hetzelfde heb ik met widora, alleen dan linksom.
in de wendingen lijkt het alsof ze kreupelt, zodra ze weer recht kom is het afgelopen. Bij mij is het alleen niet zo dat ze echt kreupelt, maar het voelt zo. Ze maakt haar passen met het linkervoorbeen te kort of te groot, met de juiste ondersteuning van mijn been zijn er ook wendingen waar ze het totaal niet doet. Het is bij mij heel erg verminderd door te longeren met bij zet teugel. Veel overgangen, de cirkel steeds iets kleiner maken en weer groter.
het gaat nu al stukken beter. misschien heb je er iets aan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:54

Jeetje rens, het kan jou ook nooit eens meezitten he
Ik weet niet wat het kan zijn, maar ik duim heel hard mee dat het op te lossen is...
Sterkte meid!!!

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:26

oww rens.. waarom jij nu altijd.. wisje was je zo gegund... een goed gezond paardje, hoop zo dat het allemaal mee gaat valllen....ik blijf dit even volge

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:34

Jeetje renske het zit jou ook echt niet mee he met die paardjes...
Heb ook geen flauw idee wat het zou kunnen zijn ben ook geen DA maar ik ben wel erg benieuwd aangezien die van mij linksvoor wel eens kort stapt als ik de teugels heb aangenomen (niet altijd) en als ik ze los laat zie je niets, draf en galop is bij die van mij prima..
Hou dit dus ook even in de gaten..

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:53

Ah wat vervelend voor je! Volgde je topics en vind het echt heel sneu voor je!!!!
Wordt Wis regelmatig nagekeken door een fysio/osteopaat ofzo? Kan ze geen wervel of wat dan ook scheef hebben?
Kunnen ze soms ook heel naar van gaan lopen!!

Hoop voor je dat ze wat vinden en dat het beter word!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 11:09

thnx voor alle reacties Lachen
Heb met de DA overlegd, ze blijft in beweging tot donderdagochtend, dan gaat ze naar de DA en gaan we daar rijden en alles, kijken wat er gevonden wordt..
Als de DA niets kan vinden vraag ik Steffi (www.steffivanderlaarse.nl) weer, zij heeft Quentin ook super geholpen.

@deschels, je hebt haar gister zien lopen he, zo raar dat ze met longeren ook bijgezet rechtsom gewoon goed kan draven...ik snap er niets van! da is t misschien toch nog wel de rug ipv schouder of hals..
weer een paard met een raadselachtige kreupelheid!

Hoop dat Zoë snel goed blijft stappen, misscien scheelt het ook wel nu je zadel opgevuld is en beter past.
en anders gaan we maar veel de bossen in met de kneusjes Ach gut hopen dat ze daar sterker van worden en ook nageeflijk zuiver blijven lopen..

laat donderdag weten hoe het bij de DA is geweest!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:20

Wisje had gister inderdaad geen moeitje met lopen (vooral hard lopen)
Met zoe blijft ook een raadsel hoor, Jo weet het ook niet, met longeren doet ze het ook als ze gespannen is, komt er ontspanning is het weg...heel apart..met buitenrijden kan ze flink stappen dan is er helemaal niets aan de hand..

Ik ben benieuwd donderdag

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 11:44

hihi ja ze had 2 dagen stilgestaan Nagelbijten / Gniffelen
vanavond gaat Jo haar ff rijden, en morgenik zelf of jo en dan donderdag is het erg spannend..
zal meteen even aan de DA vragen wat het kan zijn wat Zoë heeft, misschien dat ie het wel weet als ik het zo vertel maar t is altijd zo lastig als ze maar af en toe iets laten zien..heb ze liever op 3 benen staan dan is het meteen duidelijk waar het zit!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:47

Ja vage klachten is altijd lastig en vooral omdat het alleen in stap is, draf en galop zijn gewoon zuiver...
ben ook echt benieuwd wat hij donderdag gaat zeggen...

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:58

Mijn paard had eigenlijk dezelfde symptomen begin dit jaar. Zij had een peesblessure rechtsvoor. Dit kwam pas naar voren na een uitgebreid onderzoek, DA kon het eerst ook echt niet vinden. Succes!! Vage klachten zijn altijd erg lastig.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:01

Jeetje balen joh!
Ik moet zeggen als ik het zo hoor denk ik aan haar nek of rug.
Ik zou zeker steffi bellen, dan weet je tenminste zeker wat er aan de hand is.
Sterkte! Ach gut

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:08

Zit er niet iets in het zadel, waar Wis alleen last van kan hebben wanneer ze draaft met korte teugels? Dat is echt het enigste wat ik verder nog kan bedenken.
Toen ik de titel las, hoopte ik echt dat iemand anders hier op bokt ook een wisje zou hebben. Ik vind het echt zo klote voor je.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 22:43

helaas, mn zadel is op wis aangepast door harnessmaker
eerder was vulling compleet vernieuwd, later nog aangepast aan wis dus t zadel is eigenlijk uitgesloten dat het dat is..
lijkt echt vanuit de hals/schouder te komen, ik stik inmiddels van de zenuwen voor morgen maar ben bang dat de DA ook niet veel kan vinden...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:11

Hi Renske, wat naar dat wis nog niet lekker loopt, balen hoor. Heb je al eens naar haar tanden laten kijken? Whiz heeft juist linksom meer de neiging vast te pakken en ik heb sterk het idee dat hij haken aan zijn tanden heeft en daarom dus het bit daar liefst niet aangenomen wil hebben. Dan gaat ie in zijn nek en lijf een beetje stijfjes en ontwijkend lopen, houd ik mijn hand en teugel verder van de hals en relaxter dan ontspant hij daar weer, dus alsof er iets zeer doet of dat hij angst voor mijn hand dan wel het bit heeft. Whiz is een half jaar geleden bekeken en behandeld door tandarts toen had hij ook echt behoorlijke haken, maar rond deze leeftijd gebeurt er gigantisch veel in de paardenmonden, dus ik laat de tandarts weer komen want hij is zowiezo weer aan de beurt. Rond deze leeftijd moeten ze 2 keer per jaar bekeken dan wel behandeld worden.
Ik hoop dat het gewoon nog slappigheid is van Wis of toch haar tanden. Aangezien Whiz ook een blessure had, ben ik ook weer voor het eerst in de bak aan de slag en ik herken veel, hij is natuurlijk nu weer stuk groter en veel rechtdoor gereden met weinig buiging en daar hoor je hem zichzelf achter en soms voor wel raken en hij kan ook echt onhandig en stijfjes zijn bij tijd en wijle. Is ie even bezig en ben ik zelf zacht met handen etc dan gaat ie wel gauw beter lopen gelukkig.. Heel erg veel sterkt morgen en ik hoop dat het meevalt en ze snel weer vooruit gaat.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:31

Thnx voor je reactie, maar de tanden van Wis zijn al netjes bijgehouden door een goede tandarts, dus dat is het ook niet.

Maar helaas heb ik slecht nieuws Verdrietig
Ben vanmorgen bij de dierenarts geweest, het zit toch echt in haar hals, morgenochtend gaat ze voor zover het lukt op de foto met heel haar hals+schouders maar t lijkt dus echt in de hals te zitten, vlakvoor de schouder en het borstbeen
dat deel van de hals wil ze ook echt niet buigen, geen enkele kant op. ook maakt ze soms een vreemde pas in stap LV, dan 'ploft' ze hem zomaar neer, lijkt dus ook misschien iets neurologisch niet helemaal goed te zitten qua aansturing van dat been(ze loopt dan een beetje zoals je zelf loopt wanneer je voet slaap, dat je niet voelt waar je hem neerzet)

Wisje staat dus nog in de kliniek Verdrietig en ik zit ziek thuis, was al ziek maar dit helpt niet bepaald mee Scheve mond

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:40

oh dat is balen zeg....het zit je ook niet echt mee he...
ben wel benieuwd wat er morgen uit komt als er foto's van zijn gemaakt...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:49

nee idd, het is weer flink ellende qua paarden..
ik wilde nog vragen van Zoe maar de DA werd weggeroepen naar een spoedgeval, als ik hem morgen zie vraag ik het nog wel ff maar t kan ook zijn dat hij me alleen maar belt met de uitslag van Wis en er niet is als ik Wisje op ga halen..

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:51

Is goed hoor..
Jo had het ook nog in Deurne gevragen en die hadden het over een stijfheid in de schouder wat los gemaakt moet worden ofzoiets, veel buigingen naar rechts dus om het linkerbeen te rekken.....
Maar ik ben wel benieuwd naar een mening van een DA...

gister deed ze het trouwens minimaal dus dat was super..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:57

ja je les ging goed he! echt fijn dat t steeds beter gaat, heb nog ff gekeken maar zag geen kortere pasjes bij haar, bij Wis helaas wel Verdrietig
opzich klinkt het van de schouder wel logisch, maar ik zal even vragen wat de DA er van denkt.

En tot ik de DA spreek blijf ik maar flink duimen voor Wis, zo sneu is het ze doet nu juist echt haar best en is superlief maar nu werkt dr lichaam weer niet mee..

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:00

jeetje rens, tzit jou echt NOOIT mee met de paarden he.
Ik hoop voor je dat je zelf weer gauw beter bent en dat het mrogen allemaal beetje meevalt met Wisje

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:20

ik duim morgen voor je mee...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:26

He bah, dat klinkt best wel vaag en een beetje eng. Ik hoop dat het toch meevalt en dat de prognose goed is voor het herstel van haar. Ik zou denk ik ook een arts die ook manueel therapeut is naar haar laten kijken. Zodat er op meerdere manieren naar haar gekeken wordt en over haar wordt nagedacht. Heel heel erg veel sterkte in ieder geval, ik zal aan jullie denken.