Ervaringen Equi-Librium ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Ervaringen Equi-Librium ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 11:01

Wie heeft er in het algemeen ervaringen met het Equi-Librium ijzer? En dan graag over langere tijd, weet dat de ijzers er pas begin dit jaar zijn gekomen maar misschien dat er mensen zijn die ze er al meerdere malen opnieuw onder hebben gelegd? Merk je dat je paard er makkelijker op loopt? En kun je wat merken aan de kwaliteit van de hoef, verbetert die?

De smid was er dinsdag voor Shine en ik vroeg n.a.v. een stukje op internet naar zijn mening over die ijzers, hij begon vol enthousiasme te praten, trok een set uit de auto en na een uur stond Shine op nieuwe schoenen Vork . Voor de Equi-Librium zonder lip, en achter op wat hij noemde 'Classic Rollers' , wel gewoon een 2-lips ijzer maar ook aan alle kanten afgerond, wel ietsje anders dan de Equi-Librium.

Heb Shine gister gereden en moet zeggen dat het wel voelde alsof ze er wat gemakkelijker op weg kwam Ja. Blijf het even objectief in de gaten houden, want ik vind het idee erachter érg aansprekend!

Sannah

Re: Ervaringen Equi-Librium ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:45

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 11:47

Die heb ik idd al doorgelezen, alleen de TS vraagt om informatie over haar specifieke situatie, ik ben meer op zoek naar algemene ervaringen!

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:51

Nou ja, ik moet zeggen dat de meeste mensen wel een algemeen verslag geven. Maar goed, ik ben er in ieder geval tot nu toe (morgen voor de 3e keer dit beslag) tevreden mee. En als ik een paard zou hebben dat niets mankeerde, zou ik ze denk ik ook wel eronder willen hebben, omdat m.i. de afrol veel natuurlijker verloopt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 12:40

Maar merk je ook duidelijk verbetering, t.o.v. het een of het ander? Of is het 'gewoon prima'?

Shine mankeert trouwens niks, vind het idee omtrent de afrol inderdaad veel natuurlijk en daarom het proberen waard!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:51

Allebei mijn paarden staan op Equi Librium.
Taco al vanaf januari, hij was 1 van de eerste paarden die ermee werd beslagen en ik ben dus uitgebreid gevolgd door mijn hoefsmid over zijn vorderingen...
Heb het zelf nog per dag op moeten schrijven de eerste week.

Taco heeft hele erge platvoeten en brokkelvoeten en de eerste week heeft hij heel erg aan de ijzers moeten wennen. Hij schepte enorm veel zand op omdat hij zelf nog kracht zette om af te rollen, door de ijzers werd dit natuurlijk nog vele malen versterkt.

Na een week begon ik echt verschil te merken dat hij vanaf de eerste minuut onder het zadel al veel losser was..

Heb ook steeds filmpjes gemaakt over de vorderingen en het is heel duidelijk te zien dat hij een stuk ruimer is gaan bewegen met meer souplesse.

Aan de hand daarvan heb ik besloten de merrie ook op deze ijzers te zetten en hier heb ik hetzelfde resultaat ondervonden.

De voeten blijven perfect.
Heb de hele zomer geen scheur gezien terwijl normaal de ijzers er als kegeltjes afgingen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 13:06

Fijn om te horen Ja! Shine haar hoeven zijn de afgelopen anderhalf jaar al flink verbeterd, echter heeft ze nog steeds af en toe last van scheurtjes of kleine stukjes die brokkelen. Tegen de tijd dat de volgende afspraak met de smid stond hoorde je altijd wel 1 ijzer een fractie los zitten. Wij hadden ook het idee dat het misschien wel eens ten goede zou kunnen komen aan de kwaliteit van de hoef zelf!

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:27

Remember schreef:
Maar merk je ook duidelijk verbetering, t.o.v. het een of het ander? Of is het 'gewoon prima'?

Ik merk wel verbetering, al is het alleen al dat ze d'r ijzers niet meer zo snel aftrapt als vroeger.
En dat komt de hoef zowiezo al ten goede Haha! Daarnaast zitten er ook nog zooltjes en siliconen tussen en heeft mijn paard nog supplementen tegen artrose, dus wat haar nou precies goed doet weet ik niet, maar ze loopt eigenlijk beter dan tevoren.

(Kelly en ik hebben trouwens dezelfde hoefsmid, iemand die zijn vak goed verstaat)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:35

Het principe is gelijk aan het natural ballance ijzer maar dan weer wat verder uitgewerkt.
Als ik weer een eigen paard heb wat op ijzers gaat dan zet ik ook een dergelijk ijzer eronder omdat de natuurlijke afwikkeling van de voet veel beter is.
Mijn ervaring is toch dat veel paarden klachten krijgen omdat ze niet voldoende afwikkelen. Zelf als het maar minimale klachten zijn kan een dergelijk ijzer dus ook een hoop goed doen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 14:09

Katja schreef:
Het principe is gelijk aan het natural ballance ijzer maar dan weer wat verder uitgewerkt.

Mijn smid heeft zich ook verdiept in het Natural Balance principe (hij is echt zo iemand die allerlei cursussen/seminars etc volgt vanwege zijn interesse Ja), het 'nadeel' daarvan is vind hij dat je ineens best wel extreem veranderd. Vanuit die optiek gaf hij toch de voorkeur voor de Equi-Librium. Een NB ijzer leg je, naar onze standaarden, heel ver terug, en dat hoeft bij deze niet.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 13:13

Heb er nu enkele dagen mee gereden en ik moet zeggen dat ik toch wel kan merken dat ze gemakkelijker beweegt, vooral vanuit het voorbeen. Ook aan de longeerlijn was er wel een verschil te zien Ja