mijn paard heeft weeeeer zijn ijzers eraf geschopt......

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nati

mijn paard heeft weeeeer zijn ijzers eraf geschopt......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 01:05

hallo Haha! ,

nou de titel zegt het al,
mijn paard Hamer heeft het dus vandaag weer voor elkaar gekregen, en ik word er nu toch wel een beetje gestoord van..... Gestoord
hij heeft rondom bescherming om inclusief springschoenen ( dus volgens mij alle mogelijke bescherming.......hihi tenzij transport beschermers zouden kunnen Clown ) meneer neemt weer een sprong naar voren en hup.....weer eraf Koe .

nu was mijn vraag: heeft niet een van jullie een briljant Pling idee of tip, als je dat heb meld het dan aub.....want dit begint zo toch wel een dure hobbie/sport te worden op deze manier.... Geld, geld! Verdrietig
owja: zonder ijzers is geen optie voor ons Knipoog .

patsur

Re: mijn paard heeft weeeeer zijn ijzers eraf geschopt......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 01:15

Misschien anders beslaan, dat het voorbeen eerder wegkan.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 01:17

Je zou eens aan je smid kunnen vragen om er een dikker ijzer onder te slaan.
Mijn paard verloor ook zeer regelmatig haar ijzers.
De laatste keer heeft hij een dikker ijzer gebruikt en ze zijn er onder blijven zitten voor de eerste keer. Haha!
Vandaag zijn na 8 weken de ijzers weer vervangen.
Het idee achter een dikker ijzer is dat ze het niet zo snel krom krijgen als ze er op gaan staan.
Je kunt het eens proberen.
De eerste week vond ik mijn paard wat minder met veer lopen als dat ik gewent was maar dat kan ook een gedachte van mij zijn geweest. Na die week liep ze gewoon hetzelfde als voorheen met een dun ijzer.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 01:21

hopla schreef:
Mijn paard verloor ook zeer regelmatig haar ijzers.
De laatste keer heeft hij een dikker ijzer gebruikt en ze zijn er onder blijven zitten voor de eerste keer. Haha!
Vandaag zijn na 8 weken de ijzers weer vervangen.
Het idee achter een dikker ijzer is dat ze het niet zo snel krom krijgen als ze er op gaan staan.
Je kunt het eens proberen.
De eerste week vond ik mijn paard wat minder met veer lopen als dat ik gewent was maar dat kan ook een gedachte van mij zijn geweest. Na die week liep ze gewoon hetzelfde als voorheen met een dun ijzer.

uhm......en voor dan (kan dit wel ivm ''eerdere'' peesblessure),

by the way Kwijl Kwijl mooie schimmel heb je trouwens Knipoog had hem nog nooit gezien.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 01:32

slaat jouw smid een ijzer er niet gratis onder als je paard hem eraf heeft getrapt?
die van mij nl wel (niet als het na een week of 8 is natuurlijk, maar in de eerste weken wel.

Misschien tòch even overleggen met je smid, misschien kan hij je paard toch iets anders op de ijzers zetten, zodat ze niet de mogelijkheid krijgt om op het ijzer te gaan staan (uiteinden bijv. iets ronder)

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 01:35

hihi Bloos .......hij doet het altijd op zo'n goed manier.....dat ik ze niet meer terug kan vinden Hamer

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:01

nati schreef:
hopla schreef:

uhm......en voor dan (kan dit wel ivm ''eerdere'' peesblessure),

by the way Kwijl Kwijl mooie schimmel heb je trouwens Knipoog had hem nog nooit gezien.

Mijn paard staat alleen voor op ijzers.
Misschien kun je het gewoon eens een keer proberen.
Ik weet niet of het invloed heeft op de pezen maar ik denk als steeds het ijzer afgetrapt wordt dat het ook niet echt goed is voor de pezen.
En bedankt voor het compliment over mijn paard. Haha!
Houd je ons op de hoogte wat jouw smid er van zegt en wat je gaat doen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:11

Mijne trapte ook ijzers af. Had een nieuwe smid, en die legt ze er altijd heel ruim onder. Wat dus gewoon niet werkt bij die van mij. Nu staat ie op Equi Librium-ijzers en zorgt ie ervoor dat de takken achter niet te ver uitsteken. Nu gaat t goed.
Equi Librium-ijzers hebben een ruime opzet en het voorbeen rolt daardoor fijner af. Dat scheelt ook al.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:58

Needje schreef:
Mijne trapte ook ijzers af. Had een nieuwe smid, en die legt ze er altijd heel ruim onder. Wat dus gewoon niet werkt bij die van mij. Nu staat ie op Equi Librium-ijzers en zorgt ie ervoor dat de takken achter niet te ver uitsteken. Nu gaat t goed.
Equi Librium-ijzers hebben een ruime opzet en het voorbeen rolt daardoor fijner af. Dat scheelt ook al.

Bij mijn paard precies hetzelfde verhaal, behalve dan dat ik nog steeds dezelfde smid heb. Nu ook equilibrium-ijzers eronder en niet te ver uitstekende takken. Het sneller afrollen scheelt echt enorm wat betreft aftrappen van de ijzers. Ik ben er erg blij mee. Voorheen kon ik elke week wel de smid terug laten komen en had ik een 'zithetijzerernogwelonder'-fobie.

Deze ijzers zijn wel duurder, maar een paard dat zijn hoeven verkloot door elke keer ijzers eraf te trappen, daar heb je ook weinig aan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:01

Ik heb ook nog dezelfde smid. Maar deze smid legde ze er mooi ruim onder. Dat werkt bij die van mij gewoon niet. Haha!
Ik weet niet of ik heel veel meer betaal. 5 Euro dan denk ik. Mijne heeft ze alleen voor.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:08

Verkeerd gelezen Haha! Ik weet ook niet precies hoeveel duurder ze zijn, maar ja, bij mij zitten er ook nog zooltjes en siliconen tussen Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:12

Ik betaal nu 85 euro rondom. Voor de EL en achter normaal.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:12

Ik was dit ok erg zat! Kon ik af en toe 2 keer per maand de hoefsmid bellen! Hij staat nu blootvoets en dat gaat super!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:22

tsja blootsvoets is de effectiefste oplossing natuurlijk, zoals shcmarathon ook al zegt.

Verder bestaan er ook nog plakijzers of dat vettec.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:32

Het paard van mijn zus heeft hele slechte hoeven en doordat er niet genoeg grip in de hoef zit (wordt wel aangewerkt nu hoor,ze heeft hem nog niet zo lang)gaan de ijzers er makkelijk onderuit.Onze smid had een gouden advies...gewoon de rand van de hoef goed afplakken met ductape (geen idee of je dat zo schrijft,het is in ieder geval van dat stevige grijze tape van de doe het zelfwinkel).Het moet er wel om de andere dag weer opnieuw om,maar het helpt perfect en zo lopen zijn hoeven niet nog meer schade op.Werkt ook prima tijdens transport,want juist dan gaat hij vaak op zijn ijzers staan.
Mijn eigen paard heeft ook de neiging om zijn ijzers vaak krom te trappen (ze heeft slidingplates achter).Heel lang in de gaten houden wanneer ze ze nu precies aftrapt en dat bleek bij het naar buiten gaan te zijn,dat ze soms net de bocht wat te scherp nam.Nu ik dat weet kan ik het voorkomen en gaat het een stuk beter.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:40

ijzers aftrappen...
was die van mij ook meester in...
ik heb de hoefsmid gevraagd of hij de ijzers aan de takken wilde inkorten...
(dat ze dus niet verder doorlopen dan dat zn hoef langer in aan de achterzijde...)..
en sindsdien.....
nooit meer gebeurd....

xxxx

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 20:45

hmmm.....ik zal es kijken morgen, want volgens mij steken zijn ijzers (voor) al niet zoveel uit, volgens mij helemaal niet......
jullie horen het morgen van mij....

ik vandaag 4 tot 5 keer aan toe gekeken hoe zijn pees voelde (vond het best wel eng, want zijn blessure was links voor, en daar ook zijn ijzer eraf geschopt), maar voelde gelukkig niets en hij gaf geen reactie......hihi ben nu best wel paniekerig met hem geworden.....stom he Hamer

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:03

Die van mij heeft er ook een handje van... We hebben geprobeerd de ijzers wat af te slijpen, zodat, mocht ze aantikken, het achterijzer er zo weer afglijd en het ijzer niet mee neemt. Echter was dat niet echt een succes, EN geef ik die 'scherpere' rand de schuld van onze kroonrand wond... Niet echt een succes dus.

Daarna heeft hij de ijzers erweer gewoon onder geslagen, en iets ruimer geprobeerd dat de takken iets minder uitstaken. En het leek ook of hij achter het wat minder ruim had geslagen. En wonder boven wonder; ze liggen alweer 4 weken onder (klopt heeeeeeel snel af).

Ik zou met je smid overleggen. Misschien dat hij het beslaan wat aan kan passen zodat ze wat beter onder blijven liggen. Zwaardere ijzers ben ik niet echt een fan van, maar dat komt omdat ik een miep ben en bang ben dat ze dan wat té zwaar zijn. Maar het zou wel een oplossing kúnnen zijn.

Dat paniekerige ken ik helaas. Het liefst zou je ze helemaal rondom in de piepschuim zetten zodat ze niet smeer kunnen verwonden en als ze even onderuit gaan gelijk weer opveren ofzo Clown

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:55

De hoefsmid heeft mijn ijzers 2 mm. dikker ondergeslagen.
Wat is dat nu voor extra gewicht?
Niet veel lijkt me.
Ze loopt nog net zo lichtvoetig als eerst al heeft ze de eerste week volgens mij er wel een beetje aan moeten wennen.
Dat van die tape vind ik ook wel een goede manier om te proberen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:51

hopla schreef:
Niet veel lijkt me.
Ze loopt nog net zo lichtvoetig als eerst al heeft ze de eerste week volgens mij er wel een beetje aan moeten wennen.

dichtheid van ijzer 7870 kg per kubieke meter

even voor je uitgerekend dat 2 mm bij een gemiddeld hoefijzer ongeveer 120 gram extra per hoefijzer is! Dat is evenveel als een flinke (plastic) beker water.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:49

Mijn paard is ook een held in het aftrappen van zijn ijzer... van het weekeind was het weer zover... morgen komt de smid weer. We hebben echt alles al geprobeerd... randjes afslijpen, ruimer opzetten, takken verder naar binnen, takken minder laten uitsteken... echt alles met het standaard ijzer... Morgen maar eens overleggen hoe nu verder... begin zelf te denken dat ik ze er maar het beste af kan laten...

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 18:35

catalyst1 schreef:
Het paard van mijn zus heeft hele slechte hoeven en doordat er niet genoeg grip in de hoef zit (wordt wel aangewerkt nu hoor,ze heeft hem nog niet zo lang)gaan de ijzers er makkelijk onderuit.Onze smid had een gouden advies...gewoon de rand van de hoef goed afplakken met ductape (geen idee of je dat zo schrijft,het is in ieder geval van dat stevige grijze tape van de doe het zelfwinkel).Het moet er wel om de andere dag weer opnieuw om,maar het helpt perfect en zo lopen zijn hoeven niet nog meer schade op.Werkt ook prima tijdens transport,want juist dan gaat hij vaak op zijn ijzers staan.
Mijn eigen paard heeft ook de neiging om zijn ijzers vaak krom te trappen (ze heeft slidingplates achter).Heel lang in de gaten houden wanneer ze ze nu precies aftrapt en dat bleek bij het naar buiten gaan te zijn,dat ze soms net de bocht wat te scherp nam.Nu ik dat weet kan ik het voorkomen en gaat het een stuk beter.

hallllloooo,

daar ben ik weer.......dit is vandaag alweer de 3e keer na datum topic dat ie het weeeer voor elkaar heeft,
en de hoefsmid heeft de takken al zo kort mogelijk.......

Dus nog even een vraag, tape zal misschien een oplossing wezen.......maaar.........belemmerd dat niet ontzettend het hoefmeganisme????? want dat kan toch niet goed wezen....??

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:02

hopla schreef:
Niet veel lijkt me.

Ik heb mezelf even gequot.
Mijn paard is nu aan haar tweede paar dikkere ijzers bezig en ze zitten na 6 weken nog steeds super eronder.
Echt een aanrader.
Voorheen ging er om de week een ijzer af.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:52

Het ijzer meer terugpassen zodat de break-over versneld wordt. IJzer zonder lippen, Hoofcare Breakover, Equilibrium, Natural Balance. Soms wil een leertje tussen de ijzers ook wel eens helpen, vraag me niet waarom, maar bij sommige paarden werk het!!

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:02

Hier altijd zelfde probleem gehad en voornamelijk toen het paard nog jong was en dus nog niet sterk genoeg was. Ik had het idee dat het door de salppigheid kwam dat ze steeds haar ijzers aftrapte. Het is inderdaad slecht voor de hoeven maar helemaal slecht voor de pezen natuurlijk.
Dat van die tape is echt een gouden tip. Ik heb het zelf ook heel lang gedaan als ik haar in de paddock zette of zelfs met longeren. Ik deed het als volgt en bleef prima zitten inclusief ijzers:
Eerst een servet opvouwen en tussen de uiteinden van de takken leggen zodat die opgevuld wordt. Dan dat grijze tape (van de bouwmarkt) er overheen plakken en nog een paar keer om de hoef slaan. Zo is de ruimte tussen de 2 takken opgevuld en beschermd het tape de rest van de achterkant zeg maar (begrijp je het nog Lachen.
Het vergt wat oefening en in het begin ben je even aan het klooien ermee maar je zult zien dat na een paar keer je er steeds handiger in wordt.