Mazzel naar de kliniek... iets met zijn kroongewricht??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ACSM

Mazzel naar de kliniek... iets met zijn kroongewricht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 16:40

Sorry, het is een erg lang verhaal......!!

Zoals een aantal van jullie misschien weten liep Mazzel de afgelopen weken kreupel. Ik vond hem de laatste weken al niet helemaal top lopen in het bos (vooral in bochten) maar tijdens een flinke dressuurtraining liep hij goed.
Totdat we 4tal wedstrijd hadden... De wedstrijd was op gras en ik voelde in de bochten al dat hij niet goed liep.
De volgende dag gekeken op het harde en idd, katskreupel op de linkerhand (rechtuit niet en rechtsom nauwelijks). Diezelfde avond kwam de DA en moest Mazzel 2 weken op rust en aan de buut en had hij weide verbod en moest hij op een ienemienie landje staan.
De 2 weken waren vandaag voorbij dus we gingen richting kliniek. Ik durfde de afgelopen 2 weken niet te kijken hoe hij liep, maar mijn gevoel was niet al te best, maar probeerde positief te zijn. Dat zou ik dan uitstralen naar Mazzel en zou alles goedkomen.
Helaas.... dit was niet het geval. We kwamen aan en het was meteen duidelijk. Hij liep nog even kreupel op de linkerhand als 2 weken geleden. Dat werd dus uitverdoven en foto's.
Op de eerste uitverdoving reageerde hij niet. Hij liep even kreupel als daarvoor. De DA ging dus iets hoger verdoven. En ja, daar zat het. Mazzel liep weer goed. Op de foto dus..... Na een aantal foto's en extra foto's omdat ze dachten iets te zien konden ze toch niet duidelijk iets vinden. Voor een 9 jarige zag het er goed genoeg uit. Iets lichte vorm van arthrose, maar na uitverdoving van dat gedeelte liep hij nog steeds kreupel dus dat kon het niet zijn.
Het zat in zijn kogel, kroongewricht, dacht de DA. Maar echt duidelijkheid had hij niet.
Het advies was:
1. Inspuiten
2. Rust en apart beslag
Ik heb voor het laatste gekozen, dit adviseerde hij ook.
Aan de ene kant ben ik blij dat hij geen heftige arthrose of hoefkatrolontsteking heeft. Maar aan de andere kant liep hij van geen kanten beter na de 2 weken rust. En dat baart mij wel enige zorgen!!!
Hebben jullie ervaring met inspuiten van gewrichten of dit soort kreupelheden??
Ben benieuwd...

Twinklebel

Re: Mazzel naar de kliniek... iets met zijn kroongewricht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:54

Ik heb op het moment hetzelfde probleem, maar dan helaas op vier gewrichten (beide kogels en hoefgewrichten in de voorbenen). Ben al een half jaar aan het doktoren. Elke keer lijkt het weer goed te gaan en bij het opbouwen gaat het weer mis of komen er nieuwe problemen boven water. Ze is nu behandeld met een vrij nieuwe methode (Irap, inspuiten met lichaamseigen afweerstoffen), en dit lijkt aan te slaan. Donderdag moet ik weer naar de kliniek (de Raaphorst), dus het is nog even duimen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:07

Jeetje zeg,heftig!
Beterschap voor je mannetje!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 22:16

Twinklebel schreef:
Ik heb op het moment hetzelfde probleem, maar dan helaas op vier gewrichten (beide kogels en hoefgewrichten in de voorbenen). Ben al een half jaar aan het doktoren. Elke keer lijkt het weer goed te gaan en bij het opbouwen gaat het weer mis of komen er nieuwe problemen boven water. Ze is nu behandeld met een vrij nieuwe methode (Irap, inspuiten met lichaamseigen afweerstoffen), en dit lijkt aan te slaan. Donderdag moet ik weer naar de kliniek (de Raaphorst), dus het is nog even duimen.

Konden ze bij jou iets zien op de foto?? Kan je uberhaupt iets zien aan gewrichten op een foto? (als bijv het vloeistof te weinig aanwezig is)

PS. Sterkte donderdag!!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:43

Een paardje bij mij op stal hebben ze ook in de gewrichten gespoten. Ze loopt niet meer kreupel. En is nu in super condititie.

als je wilt kan ik wel na vragen over hoe en wat.

Ik wens jouw en vooral mazzel veel sterkte.

GoldieLoks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:23

Heel veel sterkte met Mazzel! Ach gut

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:55

he bah, vervelend. je kan ook vragen om een echo? misschien is daar iets aan te zien.
hebben ze ook iets over de lichementen ( weet niet hoe je het moet schrijven?) gezegt?? dat zijn de aanhechtingen van pezen en spieren op het bot?? daar kunnen haarscheurtjes in zitten of uitgerekt zijn? succes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:57

Mijn paard heeft dit ook gehad. Hij is toen 1 keer ingespoten met Synovia en had daarna ruim 6 jaar nergens last meer van. (uiteraard gaat het nooit over)
Die van mij liep na 3 weken een stuk beter, en was na 6 weken weer onder het zadel.

Zware wedstrijden enzo waren toen wel over. (We zouden net Z1 starten) maar ja het welzijn van het paard staat voorop.
Heel veel sterkte Ach gut

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 14:04

Hij gaat donderdag op speciaal beslag met leren zooltjes en 2 componenten kit. Over 6 weken gaan we weer kijken hoe hij loopt en aan de hand daarvan wil ik graag een echo, zodat we wat meer te weten komen over de pezen e.d. Nu weten we alleen iets over de botten en dat zag er allemaal goed uit!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:08

ACSM schreef:
Twinklebel schreef:

Konden ze bij jou iets zien op de foto?? Kan je uberhaupt iets zien aan gewrichten op een foto? (als bijv het vloeistof te weinig aanwezig is)

PS. Sterkte donderdag!!

Bij mij was er op de foto ook niets noemenswaardigs te zien. Op de scan was er een lichte blessure aan de buitenste schenkel van de tussenbotpees te zien, deze is ondertussen wel helemaal genezen. Maar met uitverdoven verbeterde ze licht op het hoefgewricht en was ze helemaal rad als het kogelgewricht verdoofd was.
Vienna heeft ook hetzelfde beslag gekregen als Mazzel. Ik duim voor je dat hij over zes weken weer helemaal goed is en blijft!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:22

Mijn pon yheeft idd momenteel ook hetzelfde en is afgelopen maandag ingespoten met synovia, we meoten nu 2 weken stappen (noujah, ik niet want ik zit 11 weken in Belgie maar oke) en daarna ma er opgebouwd worden. Haar pees is wel iets geirriteerd maar dat kwam door de VA waarschijnlijk doordat ze anders is gaan lopen omdat het pijn deed, niks om ons zorgen over te maken dus...
Ze heeft dit 2 jaar geleden ook gehad alleen minder ernstif, toen hebben we haar 2 weken Flexijoint moeten voeren, hielp ook er goed...

we gaan nu opzoek naar een boedingssuplement wat de gewrichtsvloeistof verbetert, misschien ook iets voor jou?

denk hierbij aan MSM ofzo, dat moe tik nog even uitzoeken.

tegen ons is niets gezegd over dat we niet meer fanatiek kunnen rijden dus hoe dat zit weet ik niet...zoals Cayenne zegt...

Ik weet wel dat ze er idd als ze het eenmaal hebben gehad gevoeliger voor blijven, vandaar dat wij een voedingssuplement gaan zoeken...

heel veel succes met je paardje en hopen dat hij zijn naam mee heeft en dus Mazzel heeft!!!

sterkte en houd ons op de hoogte!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 21:21

@ Crista: Weet je al welk supplement je gaat voeren? Primeval gelatinaat, Glucosamine van Groene Os of GlucoHorse? Ik zit tussen deze te twijfelen, iemand een idee welke ik moet hebben??

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:45

je kan contact opnemen met de paardendrogist. zij is de dochter van offereins, "de" paardenarts.
misschien kunnen zij je meer uitleg geven over al die middeltjes.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:59

ACSM schreef:
@ Crista: Weet je al welk supplement je gaat voeren? Primeval gelatinaat, Glucosamine van Groene Os of GlucoHorse? Ik zit tussen deze te twijfelen, iemand een idee welke ik moet hebben??

Ik geef nu sinds 2 maanden Glucohorse, heb er maar gewoon 1 uitgekozen. Ik kan er nog weinig over zeggen of het helpt, omdat ze ook met Irap is behandeld.
Donderdag ben ik weer op de kliniek geweest, is ze nogmaals ingespoten rechtsvoor in het hoefgewricht (ze was op de volte op het harde nog iets onregelmatig) en ook is haar rug behandeld door een ostheopaat. Vrijdag mogen we weer beginnen met 2x3 minuten draf, dus ik ben benieuwd.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 20:04

Het speciale beslag helpt niet. Mazzel loopt nog steeds even kreupel als 4 weken geleden. Begin deze week zijn we begonnen met Glucosamine van Groene Os, maar of dat helpt.... Ik vraag het me af...

snuffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:58

Ach gut
Ik ga je morgen weer even proberen te bellen.
XXX
Ellis

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 04:48

Inspuiten (Synovia) had bij mijn paard wel goed resultaat Lachen
Jammer dat het speciaal beslag niet werkt Scheve mond

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:54

Wat vervelend dat het speciale beslag nog niet geholpen heeft! Scheve mond Hopen maar dat de supplementen voor verbetering gaan zorgen.
Succes ermee Ach gut

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:22

Zoek eens op Irap. Deze behandeling is hier in Nederland nog vrij nieuw, maar wordt in Amerika al langer gebruikt. Hier zijn erg goede resultaten mee behaald. Mijn Vienna is 1 van de eerste paarden die er bij de Raaphorst mee behandeld is en het lijkt nu de goede kant op te gaan, terwijl inspuiten met Hyarulonzuur niet hielp. Het is wel een erg dure behandeling. Als je er meer over wilt weten mag je me pb-en.

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:38

hoi anne-charlotte!
wat vervelend allemaal zeg! Hij is zo'n stoere jongen dus ik denk dat hij dit uiteindelijk ook wel weer kan overwinnen, gewoon goede moed houden!

Heel veel succes met alles!
Groetjes Fleur

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 21:54

Ik heb de kliniek gister weer gebeld en woensdag gaan we weer daar naartoe. Ze vonden het ook niet kloppen dat hij na 5 weken nog geen stap beter loopt Scheve mond
Ook heb ik contact met Steffi... Ik wacht nu eerst woensdag af!!

@Twinklebel: Mochten ze er niet uitkomen, dan wil ik graag meer info van je
@Fleur: Hopelijk komt hij er weer bovenop, wil zo graag nog veel meer met hem meemaken/bereiken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:08

ik kan je niet helpen. Maar wil je veel sterkte wensen. En hopelijk krijgt hij weer mazzel dat het weer helemaal over gaat.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:57

Ik duim voor je woensdag!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 00:23

Wat erg dat je dit moet overkomen.. net nu alles zo super ging, zeg!

Ik heb je ooit in een pb'tje verteld wat er met mijn paard aan de hand was (sesambeentje), geen idee of je dat nog weet Tong uitsteken .

Ik had eerst ook voor rust gekozen, veel afgespoten, en speciaal beslag, voedingssupplement.. maar dit heeft bij mij ook niets geholpen. Ze is toen ingespoten in haar gewricht, haar pezen die dat gewricht omringen waren dik en geïrriteerd, dit leek te helpen, maar na een week werd het langzaam weer dik.
Toen heb ik in overleg met de dierenarts ervoor gekozen om haar 3 keer om de 2 weken in te spuiten, een ontstekingsremmer en een gewrichtsvloeistof. Morgen wordt ze voor de 3e keer ingespoten, en het is al erg dun geworden..

Ik ben er vooral bang voor dat het 2 weken na de laatste spuit gewoon weer net zo erg wordt als voorheen ik vind het echt zo eng. Verdrietig

De dierenarts heeft er bij mij op zich wel vertrouwen in dat het weer goed kan komen, aleen is de kans dat het weer helemaal goed komt er eigenlijk niet. het kan wel zijn dat ze elk half jaar of elk jaar ingespoten moet worden. Het betekend dan ook dat ze er dan ook echt geen last meer van zal hebben, zolang je die spuiten geeft elk jaar, en ze zal dan ook gewoon weer op Z-niveau kunnen lopen.. Maar ja, zo ver is het helaas nog niet.

Ik denk dat je maar eens serieus moet gaan denken over inspuiten van het gewricht, want ik weet wel, hoe langer je wacht, hoe minder het voor het paard is, en hoe geïrriteerder het kan worden. (bij mij ging er helaas erg veel tijd overheen, omdat ik alles tot en met de röntgenfoto's moest betalen, en niks kon lenen bij mn ouders grr)

Het kan dus zijn dat het nooit over gaat, en dat is vaker zo als het aan de botten in het gewricht zelf ligt (weet niet wat de dierenarts er bij jou van gezegd heeft) en dan zal rust en speciaal beslag gewoon niet voldoende zijn, maar moet je zorgen dat hij het fijnste kan leven mét hetgeen waar hij last van heeft. Dan is spuiten denk ik toch wel noodzakelijk. En dan nog hoeft het met de sport niet over te zijn, is wat ik van mijn DA begrepen heb.

Ik kon trouwens kiezen voor een ontstekingsremmer ingespoten in het gewricht, maar dat zelfde middel was ook verkrijgbaar als voedingssupplement(werking is íets minder), dit moet dat wel voorgeschreven worden door de dierenarts, misschien een idee om daarnaar te vragen?

nou, was weer een megaverhaal van mij Bloos schaam.. nou hoop ik maar dat je er wat aan hebt Tong uitsteken

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 17:54

Vandaag was de dag dat we weer naar de kliniek gingen...

De foto's die vorige keer zijn gemaakt werden als eerst bekeken door 2 andere dierenartsen. Meteen werd er iets geconstateerd Boos! Mazzel had, zeer duidelijk te zien op de foto, last van een overhoef. Ik vind het zeer vreemd dat dit vorige keer niet gezien is. Dit was wel gezien en toen hebben ze er meer foto's van gemaakt, maar volgens de vorige da zat het daar niet in.... Ik ben daar ook erg boos om waarom ze dat toen niet gezien hebben of geconstateerd!

Mazzel is meteen ingespoten met prednison. Hij heeft 3 weken boxrust en ik mag over 2 dagen gaan stappen met het en na 10 dagen proberen te draven. Over 3 weken moeten we weer terug naar de kliniek. Kijken hoe hij dan loopt.
De ene da was zeer negatief, of ik ooit nog gewoon kon rijden was de vraag. De ander zei alleen dat we moeten afwachten. Als Mazzel over 3 weken nog steeds kreupel loopt, dan word ik doorverwezen naar een andere kliniek voor meer onderzoek.

Volgende week komt Steffi naar Mazzel kijken, hopelijk kan zij hem helpen..

Heeft een van jullie ervaring met overhoef, alle info is welkom!!!