jong paard begint altijd stijf en kort

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Talida

jong paard begint altijd stijf en kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 12:54

Titel zegt het al..
Tal begint altijd als een 30 jarig manege paard, heeft dit eigenlijk ook bijna altijd wel gedaan. Er is geen verschil te merken als ze eerst op de wei heeft gestaan, of juist niet, of dag en nacht buiten of paddock de hele dag, wel of geen kuil, eerst stapmolen, suplementen, minder krachtvoer, na laten kijken DA. Ik word er gewoon elke keer weer zo moedeloos van! Denk dat ze na 3 kwartier pas helemaal goed en lang is.
Heeft iemand hier ook wel eens mee te maken gehad? Ik vraag me ook af in hoeverre het tussen onze oren zit, aangezien ze er een stuk minder lats van heeft op het moment dat we bv buiten gaan rijden of op vreemd terrein zijn, maar misschien komt dat door de afleiding?

Ibonn

Re: jong paard begint altijd stijf en kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:44

Dit is moeilijk te zeggen zo, want wat vindt de ene stijf en stug en de andere nog wel te doen. Zoals ieder mens anders is, zal er ook veel verschil zijn tussen paarden. Ik merk dat al aan de 3 paarden die ik zelf rij en vooral als ik op het paard van een lesklant stap. De ene is uit zichzelf veel soepeler dan een andere.

Ik ga ervanuit dat je paardje goed nagekeken is door de DA maar het kan te maken hebben met de inzet en zin van je paard. Je geeft zelf al aan dat het minder is als je iets anders dan normaal werk met haar doet. Voor paarden wordt werk al gauw saai, zeker als je veel in een bak rijdt. Ik weet wel dat niet iedereen zo makkelijk en snel in de bossen kan komen maar toch is het fijn voor de paarden om in een andere omgeving aan het werk te gaan.

Zelf rij ik nu 3 maanden alleen maar in de bak, we worden nu levend opgevreten door de dazen in de bossen en dat merk ik al aan die paardjes van mij. Het is voor hen nu te vaak dressuur Haha!
Mijn vorige paard had het soms zo erg dat ik het gevoel had dat hij op automatische piloot liep. Een keer is hij zelfs tijdens schouderbinnenwaarts de bak uitgelopen het langsliggende grasveldje op Haha! Totaal niet op aan het letten, alleen een flinke schop hielp om hem weer wakker te krijgen Bloos
De Friese merrie wil na een paar dagen dressuur oefenen ook wel eens stug worden maar daar heb ik een goede oplossing voor gevonden: springen of balkjes draven. Daar wordt ze helemaal enthousiast van.

Mijn advies is daarom: als je zeker weet dat ze lichamelijk niets mankeert, veel afwisseling in het rijden/werk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:49

Ik ken meer paarden (ook jong) die erg kort en stijf lopen aan het begin van een lesuur, en dat komt waarschijnlijk door singeldwang.
Om spierproblemen uit te sluiten kun je proberen hoe ze gaat lopen als je vitamine E en Selenium geeft, maar alleen als je merrie niet drachtig is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:55

Of laat er eens een osteopaat naar kijken. Het kan best dat je paard als veulen een keer een rare sprong heeft gemaakt, of zelf onderuit gegaan is. Dan kan er een blokkade in het lichaam ontstaan. Door het rijden maak je het losser, maar telkens kun je weer opnieuw beginnen omdat de blokkade blijft bestaan.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 15:02

@ Ibon, misschien toch meer tussne mijn/haar oren dan ik denk, zou kunnen. Als je vergelijkt met elk ander paard op stal bij ons, leidt Tal absoluut het meest gevarieerde leven (lang leven sgw Haha! )

@cassidy: heeft ze al, de seleen en E. Vind de singeldrang opzich wel een interessante theorie, maar dan zou ze het met longeren zonder traningssingel niet moeten vertonen, of als je even aan de hand gaat draven, toch?

@angela: daar is ze wel op nagekeken enzo, maar misschien idd een keer een (alleen) osteopaat, alhoewel ik eigenlijk wel heel veel vertrouwen heb in de DA die haar checkt (Steffi vd Laarse)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:06

Dat had ik niet begrepen (dat ze het zonder zadel ook doet)
Al eens gedacht aan MSM? Of iets voor de gewrichten?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:15

Talida schreef:
@angela: daar is ze wel op nagekeken enzo, maar misschien idd een keer een (alleen) osteopaat, alhoewel ik eigenlijk wel heel veel vertrouwen heb in de DA die haar checkt (Steffi vd Laarse)

Daar zou ik ook het volste vertrouwen in hebben Lachen

Heeft ze nooit gezegd waar het aan kan liggen?? Anders misschien toch eens naar bijvoorbeeld Eric Laarakker?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:24

De mijne heeft dit ook. Ik voer voor de zekerheid ook vitamine E + selenium bij. Ik vind het ook erg lastig om in te schatten waar het nu precies aan ligt. Het is sowieso een beetje een makkelijk paard, dus het kan ook wel een beetje "niet zoveel zin" zijn. Als ik op concours ben waar allemaal andere paardjes rondlopen en waar van alles te zien is is het namelijk opeens een stuk beter. Als het echt een lichamelijk probleem zou zijn zou hij het daar ook moeten doen. Maar goed, aan de andere kant: als het wel een spierenkwestie o.i.d. is vind ik het ook niet terecht als ik hem gelijk vanaf het begin aanpak. Daarom gun ik hem altijd maar een beetje de tijd om wat op te warmen en vraag ik in het begin niet zoveel. Maar ja, dat weet hij natuurlijk ook, dus het kan ook zijn dat hij daar handig gebruik van maakt. Pffffffffffff, moeilijk moeilijk moeilijk! Bloos

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 20:01

Roxx schreef:
De mijne heeft dit ook. Ik voer voor de zekerheid ook vitamine E + selenium bij. Ik vind het ook erg lastig om in te schatten waar het nu precies aan ligt. Het is sowieso een beetje een makkelijk paard, dus het kan ook wel een beetje "niet zoveel zin" zijn. Als ik op concours ben waar allemaal andere paardjes rondlopen en waar van alles te zien is is het namelijk opeens een stuk beter. Als het echt een lichamelijk probleem zou zijn zou hij het daar ook moeten doen. Maar goed, aan de andere kant: als het wel een spierenkwestie o.i.d. is vind ik het ook niet terecht als ik hem gelijk vanaf het begin aanpak. Daarom gun ik hem altijd maar een beetje de tijd om wat op te warmen en vraag ik in het begin niet zoveel. Maar ja, dat weet hij natuurlijk ook, dus het kan ook zijn dat hij daar handig gebruik van maakt. Pffffffffffff, moeilijk moeilijk moeilijk! Bloos

precies waar ik dus ook mee zit!

Steffi zegt: "ik spring ook niet gelijk soepel mn bed uit". of iets in die strekking Haha! Wat dat betreft heeft ze wel gelijk, want ik moet ook altijd even op gang komen! Zei laats al tegen de fysio, maar goed dat ik geen paard ben Clown

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:29

Die van mij is na de galop altijd pas echt los. In probeerde hem altijd eerst helemaal in draf los te krijgen en pas dan te gaan galopperen. De laatste tijd pak in de galop al veel eerder in het losrijden, ik heb hem dan veel eerder fijn. Dat werkt bij die van mij wel vrij goed.

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:56

Die van mij is soms ook net houten Klaas Clown
Ik stap altijd zo'n 15 min. los en begin al vrij snel met een galopje (met lange teugel) daar wordt hij altijd wel lekker los van.
Kan ook na een half uur pas echt aan het werk.
Ik geef Max Glucosamine van de Groene Os voor soepele gewrichten op advies van de fysio.
Moet zeggen dat hij daar heel goed op reageert.

Max is buiten of op ander terrein trouwens ook nooit stijf!
O en Max is niet echt een jonkie meer (13 jaar) al denkt hij zelfs soms nog van wel Haha!

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:03

Cassidy schreef:
Ik ken meer paarden (ook jong) die erg kort en stijf lopen aan het begin van een lesuur, en dat komt waarschijnlijk door singeldwang.

Daar ligt het bij die van mij soms ook nog wel eens aan. Hij komt normaal zijn box uit en zodra het zadel op ligt en de singel (los) vast maak kan hij ineens niet meer lopen.. nouja in ieder geval niet normaal Clown

Ik heb trouwens ook Steffi van Laarse als Fysio!
Sinds zij Max behandelt is hij zo veel lekkerder gaan lopen.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 08:01

Ok ik ga zeker gewoon eerder beginnen met galopperen, ik deed dat idd al met een lang teugeltje, dat werkt beter dan gelijk oppakken.
thnx, voel me al stuk beter!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:21

Dit kan een symptoom van (rug)pijn zijn. Je kunt je paard hiervoor laten masseren. www.spierproblemen.nl

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:46

dorientjuh schreef:
Dit kan een symptoom van (rug)pijn zijn. Je kunt je paard hiervoor laten masseren. http://www.spierproblemen.nl

ze is toch al onder controle bij eeen DA/FYSIO.
die kijken naar alles en niet alleen naar de spieren.
trouwens een masseur mag officieel niet eens behandelen, mag alleen een klachtenvrij paard een ontspanningsmassage geven.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 08:23

In hoeverre zou zoiets aan mij kunnen liggen? Was afgelopen weekend weg en toen hebben er 1 verschillende mensen op gereden die nergens last van hadden. Ik ga er gister weer op en heb het na 2 passen alweer gezien. Verwacht ik gewoon wat anders als ik begin?

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:46

Wat de één als stijf en stug ervaart, is voor de ander soepel en los. Het is net wat je gewend bent. Die anderen die op jouw paard gereden hebben, voelen anders dan jij voelt. Zij hebben niet het idee gehad dat je paardje stijf liep, misschien door het feit dat zij, met alle respect en zonder deze mensen af te vallen, niet weten hoe jouw paard moet voelen als hij los door zijn lijf loopt. Natuurlijk voel jij meteen dat hij stijf is, het is tenslotte jouw paard. Misschien zou je in overleg met Steffi een trainingsschema op kunnen stellen om je paard wat makkelijker los te krijgen.