Ik zoek mensen (lotgenoten) die slechte ervaringen met NB he

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mistral1

Ik zoek mensen (lotgenoten) die slechte ervaringen met NB he

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 14:40

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar mensen met slechte NB (natuurlijk bekappen)ervaringen.
Het gaat mij niet om de namen van nb'ers
Het gaat mij puur om het feit dat ik verhalen/info wil verzamelen over negatieve ervaringen betreffende deze methode.
Waarom? Omdat ik ervan overtuigt ben dat er zeer veel gevaren kleven aan NB en ik wil deze overtuiging aan de hand van voorbeelden/verhalen later dan ook kunnen weerleggen.
Ik wil dan ook geen nieuw NB topic openen die zijn er al genoeg ....
Wil jij je verhaal kwijt stuur me dan a.u.b een PB met jou verhaal/ervaring.
Laatst bijgewerkt door Mistral1 op 15-06-07 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Re: Ik zoek mensen (lotgenoten) die slechte ervaringen met NB he

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:44

wat is nb ?

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:45

garny95 schreef:
wat is nb ?

NB (natuurlijk bekappen)ervaringen.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 14:46

garny95 schreef:
wat is nb ?

NB=Natuurlijk bekappen. Verdrietig

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:49

Mistral1 schreef:
Waarom? Omdat ik ervan overtuigt ben dat er zeer veel gevaren kleven aan NB en ik wil deze overtuiging aan de hand van voorbeelden/verhalen later dan ook kunnen weerleggen.
.

Aan de verschillende methodes van het NB kleven weinig "gevaren".
De missers die ik ken/gelezen heb daar is de verantwoordelijke de uitvoerder...eigenlijk net als bij een smid....ook daar heb je goeie en mindere(zgn. knoeiers) Knipoog

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:50

Waarom ben je er zo zeker van dat er zeer veel gevaren aan kleven en welke gevaren zijn dat dan?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:11

ik denk dat gevaren alleen duiden op de knoeiers in het vak, ik heb wel eens e.e.a. gelezen over een shetlander op internet ( was een site van) die ook was behandeld door een knoeier, ik ben met rotgeschrokken en alhoewel ik er wel voor openstond ben ik na deze site toch wat terughoudender geworden wat betreft nb. Helaas weet ik deze site niet meer.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:19

Mistral1 schreef:
Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar mensen met slechte NB (natuurlijk bekappen)ervaringen.
Het gaat mij puur om het feit dat ik verhalen/info wil verzamelen over negatieve ervaringen betreffende deze methode.

Dan zul je ernaast ook de positieve ervaringen moeten vermelden, anders wordt het een heel eenzijdige bundeling, zoiets als de topics onder "Beweging en Hoefverzorging". Het lijkt wel of geen van de hoefverzorgers hun vak verstaan, maar gelukkig voor heleboel paarden is dat niet het geval.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:22

Cars schreef:
Mistral1 schreef:
.

Aan de verschillende methodes van het NB kleven weinig "gevaren".
De missers die ik ken/gelezen heb daar is de verantwoordelijke de uitvoerder...eigenlijk net als bij een smid....ook daar heb je goeie en mindere(zgn. knoeiers) Knipoog

Dat is nou juist een van de problemen de uitvoerders....Hoefsmid is een vrij beroep, iedereen die denkt een vijl te kunnen vasthouden en mooie praatjesd kan ophangen kan het worden. Er kleven heel veel gevaren aan de Nb methode. Ok een van de vele voorbeelden dan....Ze zijn radicaal tegen het gebruik van hoefijzers omdat het hoefmechanisme daardoor minder dan wel niet meer werkt? Onzin een goed geplaats ijzer belemmert het hoefmechanise niet! er worden hier en daar b.v warmte foto's getoond van een hoef met ijzers waarop te zien zou zijn hoe slecht de doorbloeding is. Iedere hoef heeft een mindere doorbloeding wanneer een paard stilstaat. Daar komt nog bij dat de meeste zogenaamde NB'ers een curssus van een dag volgen en dan denken een paard een juiste hoef/been stand te kunnen geven?
Men.. de gehele leer over de anatomie van een paard en het leren corrigeren van een verkeerde hoef/been stand in een dag ff leren? Yeah right! Daar komt nog bij dat ik legio foto's heb gezien van paarden met eerder een mooie gezonde hoef en na dat ze via de NB methode bekapt waren er geen steunsel meer onderzat. ....and so on and on...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:28

Ik heb getemt. Je zegt dat je geen nieuwe discussie wilt aangaan, maar ondertussen doe je bepaalde uitspraken die niet anders kunnen dan een discussie ontketenen.
Als je meer over NB wilt weten, is het misschien handig om je eerst eens in het hoe en waarom te verdiepen.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:31

Je kan niet alleen negatieve ervaringen verzamelen. Weet zeker dat er ook heel veel mensen en paarden blij zijn dat er geen ijzers meer onder zitten.
Zo ook mijn paard. Paard stond om de 5 weken bij de smid omdat er een ijzer af lag, slechte smid? nee hoor gewoon een gek paard in de wei. Nu al twee jaar heel tevreden met NB. Nee doe niets zelf.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:38

@ Mistral....
Hoe kun je ooit objectief naar NB kijken als je alle methodes op een hoop gooit???
Daarna een antwoord geeft wat echt nergens over gaat(staan echt een hoop onwaarheden in maar als je jezelf gaat verdiepen kom je daar wel achter.hoop ik)..
Jammer want juist daardoor maak je jezelf ongeloofwaardig met je te verdedigen tegen een methode van bekappen

Lees je eerst eens goed in..
Kijk vergelijk de methodes zodat je weet waarover je praat NB is een heeeeel groot begrip.

Door enkel open te staan voor het negatieve heb je een erg beperkte kijk en kun je niet spreken van kennis over een onderwerp nog minder met feiten komen zodat me er kritisch over na gaat denken.

En juist dat moet je blijven doen...je moet de smid /bekapper niet enkel laten doen..het is jou paard dus kritisch zijn is nog nooit een mens(en zijn paard) slechter van geworden.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:54

garny95 schreef:
ik denk dat gevaren alleen duiden op de knoeiers in het vak, ik heb wel eens e.e.a. gelezen over een shetlander op internet ( was een site van) die ook was behandeld door een knoeier, ik ben met rotgeschrokken en alhoewel ik er wel voor openstond ben ik na deze site toch wat terughoudender geworden wat betreft nb. Helaas weet ik deze site niet meer.

Mijn paard had hoefkatrol maar wel hele mooie harde hoeven, gezonde straal/zool.. Je wilt het best voor je paard en gaat dan zoeken naar de beste methode/behandeling zo kwam ik ook terecht op site's over natuurlijk bekappen. Goed gelovig als ik ben (dom dom dom) Vond ik het in eerst instantie allemaal heel logisch klinken ..Dus me er verder in verdiept en via een paar van deze site's de naam gevraagt van een goed bekend staande NB"er hier in de regio. Toe aan de slag, alle tips adviezen keurig opgevolgd er werd ook bij verteld dat je het maanden moest volhouden om de eerste resultaten te zien. Na ong 4 mnds zag ik dat de hoeven van mij paard wel heel hard achteruit gingen Heb bepaalde kenners gebeld, gemaild nogmaals veel sit's erover bezocht enz enz ....om te vragen of dit wel normaal was... Ja hoor hoort er allemaal bij het heeft z'n tijd nodig komt goed en later zul je het verschil duidelijk gaan zien.
Kee....ik weer goed gelovig...Mijn paard had eerder nooit last van mok, rotstraal, losse zool, brokkel hoeven enz enz gehad, Nou ik kan je vertellen opeens had ze allen van deze aandoeningen..Paard kon vd pijn niet meer lopen,( en waar denk je dat dit alles door is gekomen?) Slecht doorbloeding! Slechte stand vd hoef,steunsel die werden weggesneden zodat de gehele stand van haar hoeven/benen drastische veranderde. Toen alle kwaaltjes gaan behandelen en geloof me ze had echt veel pijn ( voelde me zo schuldig) daarna gauw weer mijn oude reguliere hoefsmid gebeld die is zich dood geschrokken haar hoeven omdat ze altijd zulke mooie gezonde hoeven had en nu zieke/pijnlijk en weke ....Ik kreeg terecht een uitbrander van hem..Hij heeft weer geprobeert de hoeven op de rail's te krijgen dit is helaas niet gelukt, in de NB periode had de hoefkatrol goed omzich heen geslagen Opnieuw foto's laten maken en de hoefkatrol was erger dan ooit Zelf de dierenarts was geschrokken van haar hoeven. Heb haar helaas moeten laten inslapen.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:58

Cars schreef:
@ Mistral....
Hoe kun je ooit objectief naar NB kijken als je alle methodes op een hoop gooit???
Daarna een antwoord geeft wat echt nergens over gaat(staan echt een hoop onwaarheden in maar als je jezelf gaat verdiepen kom je daar wel achter.hoop ik)..
Jammer want juist daardoor maak je jezelf ongeloofwaardig met je te verdedigen tegen een methode van bekappen

Lees je eerst eens goed in..
Kijk vergelijk de methodes zodat je weet waarover je praat NB is een heeeeel groot begrip.

Door enkel open te staan voor het negatieve heb je een erg beperkte kijk en kun je niet spreken van kennis over een onderwerp nog minder met feiten komen zodat me er kritisch over na gaat denken.

En juist dat moet je blijven doen...je moet de smid /bekapper niet enkel laten doen..het is jou paard dus kritisch zijn is nog nooit een mens(en zijn paard) slechter van geworden.

Zoals je kunt lezen heb ik me goed ingelezen....en ja er zullen ongetwijfeld mensen zijn met goede ervaring die heb ik ook allemaal gelezen...mij gaat het om de slecht idd om het te kunnen vergelijken.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 16:02

Wendy schreef:
Ik heb getemt. Je zegt dat je geen nieuwe discussie wilt aangaan, maar ondertussen doe je bepaalde uitspraken die niet anders kunnen dan een discussie ontketenen.
Als je meer over NB wilt weten, is het misschien handig om je eerst eens in het hoe en waarom te verdiepen.

Klopt je hebt gelijk!! Heb me in het verleden zoals je ook kunt lezen hierboven heel goed ingelezen.
Ken de voorstanders ervan, maar nu wil ik ook de negatieve ervaringen graag horen. Ik stop ook met deze Discussie Mensen kunnen me Pben al ze willen. Tenzij jullie er wel verder met me over in discussie willen, dan moeten we een nieuw topic openen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:41

Ik heb en ken ook veel slechte ervaringen met hoefsmeden en ijzers. En ik ken paarden en verhalen over hko die naar de slager konden ondanks die hoefsmeden, ijzers en andere bouwwerken. Zal ik die ook maar even verzamelen en een campagne beginnen? Slapen

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 18:15

JoviBan schreef:
Ik heb en ken ook veel slechte ervaringen met hoefsmeden en ijzers. En ik ken paarden en verhalen over hko die naar de slager konden ondanks die hoefsmeden, ijzers en andere bouwwerken. Zal ik die ook maar even verzamelen en een campagne beginnen? Slapen

Ik begin geen campagne ik wil graag info verzamelen...Ik ben er ook niet op uit mensen persoonlijk aan te vallen ik wil gewoon voor mijzelf de negatieve kanten horen en vergelijken met mij ervaringen met NB. Zoals ik al eerder zei: " er zijn ook mensen met goede ervaringen...maar die verhalen ken ik al" Als er in het reguliere circuit door hoefsmeden zijn die paarden vernielen... met hun zoals jij het (zegt:" bouwwerken" ) mag dat ook aan de kaak gesteld worden" en ja stel het maar aan de kaak waarom niet? Consumenten/ klanten willen graag weten wat goed/ slechte producten of diensten zijn.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:48

Mistral1 schreef:

En wat wil je hiermee bereiken?

Dit zou je kunnen vergelijken met het openen van een topic over:

"Ik ben op zoek naar mensen met slechte ervaringen met wijn drinken. Dit omdat ik er van overtuigd ben dat wijn drinken slecht voor je is."

Kortom; je gaat er bij voobaat vanuit dat koffie slecht voor je is, hoewel veel mensen overtuigd zijn dat ze baat hebben bij wijn drinken. Je sluit je bij direct al af voor de positieve ervaringen. Die er wel degelijk zijn, getuige de berichten hierboven. Tunnelvisie is het mooie woord hiervoor..

Verder:
Wil je andere mensen overtuigen of wil je jouw overtuiging weerleggen? Je spreekt jezelf tegen...

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 02:22

e_horse schreef:
Mistral1 schreef:

En wat wil je hiermee bereiken?

Dit zou je kunnen vergelijken met het openen van een topic over:

"Ik ben op zoek naar mensen met slechte ervaringen met wijn drinken. Dit omdat ik er van overtuigd ben dat wijn drinken slecht voor je is."

Kortom; je gaat er bij voobaat vanuit dat koffie slecht voor je is, hoewel veel mensen overtuigd zijn dat ze baat hebben bij wijn drinken. Je sluit je bij direct al af voor de positieve ervaringen. Die er wel degelijk zijn, getuige de berichten hierboven. Tunnelvisie is het mooie woord hiervoor..

Verder:
Wil je andere mensen overtuigen of wil je jouw overtuiging weerleggen? Je spreekt jezelf tegen...

Wat ik ermee wil bereiken is met mensen in contact te komen die ook een slechte ervaring hebben met NB net als ik zelf.
Ik ga er niet bij voorbaat van uit dat NB slecht is (want dan was ik er nooit aan begonnen!) Dus dat mooie woord tunnelvisie van je, gaat bij deze dus in rook op.
Zoals je hier boven hebt kunnen lezen hebben ik door schade en schande ervaren hoe slecht het is.
Heb mijn mailbox al voor 1/2 vol zitten met mailtjes over gevallen waar bij het niet goed gegaan is en ik wil graag nog meer verhalen lezen puur om erachter te komen waar en waarom het mis ging.

Ik snap niet dat er zo vel op gereageerd wordt door de voorstanders van NB want als jullie ervaringen zo geweldig zijn, is dat voor jullie heel super en kunnen jullie er gewoon mee doorgaan dan is er toch geen vuiltje aan de lucht?

Ik wil er best over discusieren met iedereen, dus heb ik al een mod gevraagt of de discusie hier mag worden voortgezet of dat het topic verplaats kan worden.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 08:08

Dit dreigd het zoveelste NB-discussie topic te worden. Er zijn al veel topics geweest en ze lopen altijd uit de hand, daarom hier een preventief slotje.