Update: Ciara loopt nog steeds niet goed...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Update: Ciara loopt nog steeds niet goed...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 16:08

Zoals sommige misschien in de kraamstal gelezen hebben, heeft Ciara 2 maanden geleden haar veulen gekregen (en verloren) in een hele zware bevalling.. Hier het topic daarvan: viewtopic.php?f=59&t=739881. Na de bevalling liep ze met links-achter zeer slecht, en bracht hem met lopen naar buiten in plaats van naar voren.

We zijn nu 2 maanden verder, en ze loopt nog steeds zeer slecht. Een maand geleden zijn we met haar naar paardenkliniek Vinkega (http://www.paardenkliniekvinkega.nl/index2.html) geweest. Daar constateerde ze een zeer scheefstaand bekken, dat zij geprobeerd heeft rechter te zetten, en met acupuntuur te ondersteunen. Ze vertelde toen al dat het heel lang kon duren. Binnen 6 weken moest het wel beter worden.

We zijn nu 4 weken na behandeling, en in stap zie je er eigenlijk niets aan. In draf zie je het wel, maar niet overdreven. Maar de galop... die is ronduit slecht. Ze lijkt net zo`n rennende Jack Russel met een knie vast..

Gister waren de paarden erg jolig, en heb ik dit filmpje kunnen schieten:
http://www.iersetinkers.com/bokt5/ciara.wmv

Ik hoop zo dat ze weer helemaal de oude wordt. Ik ben wel blij dat ze er, schijnbaar, geen pijn aan ondervind.

Iemand hier ervaring mee?

Marije_jiplover

Re: Update: Ciara loopt nog steeds niet goed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:11

MD-->BEH

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:14

Ik heb je filmpje gezien zonet.
Hopen dat ze het weer goed kunnen krijgen,
en ze er in ieder geval geen pijn aan heeft!

Je ziet het idd wel goed tijdens de galop..
Succes ermee! Lachen

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:22

Jazeker, Meagan heeft dit ruim een jaar geleden opgelopen dankzij een mislukte (in alle opzichten) dekpoging door een ruin. Zij heeft twee behandelingen van een manueel therapeut gehad en is daartussen en daarna ondersteund door fysiotherapie (ongeveer een behandeling of 10). Ik mocht anderhalf jaar rekenen voor een totaal herstel. Op dit moment doe ik nog steeds heel regelmatig de oefeningen die ik van de fysiotherapeute heb gekregen en krijgt ze glucosamine ter ondersteuning van kraakbeen en omliggende weefsels. Het is dus echt een zware blessure...
Meagan mocht de eerste tijd ook alleen gecontroleerde beweging hebben om de pezen en banden die flink gerekt waren niet nog verder over te belasten. Ze mocht geen ruime passen maken, maar moest juist wat 'kort' lopen om overrekking te voorkomen.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:27

Aanvulling: filmpje ook bekeken en idd zeer herkenbaar...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 16:29

Bedankt voor de reacties, zo snel al!

Abby: Liep Meagan net zoals Ciara? En was het dan meer een spier+bot probleem, of meer een zenuwbeschadiging?

Rodinde Hoogenraad, de manueel therapeut die Ciara heeft behandeld zei dat ze minimaal 6 weken rust moest hebben. Nou heb ik ze 24-7 op het land, en kan ze bewegen naar behoefte (en gelukkig is dat maar weinig op deze enkele uitspattingen na). Als ze beter ging lopen mocht ik heeeeel rustig met haar weer aan het werk gaan (lees: stappen).

Ik moet zeggen dat ik het idee heb dat de stap en draf zeker beter is geworden in die 2 maanden, maar durf haar echt nog niet voor de wagen te zetten (zelfs niet met alleen maar stappen).

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:55

De galop is idd beroerd...maar volgens mij niet pijnlijk zo te zien. Alhoewel je dat met dit ras nooit zeker weet...ze zijn bikkelhard maar dat zul je ongetwijfeld zelf ook wel weten.
Maar ik neem aan dat je nog terugmoet naar Rodinde voor iig een check-up...is het dan geen idee dat ze de scan over haar knie/heup halen??

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:25

Bij Meagan was het het linkerbekken, L4-6 (lendenwervels) en het heiligbeen. Was echt wervels en het hele spier- en bandenstelsel. Het is echt een heel langdurige kwestie en nog is het een kwetsbaar gebied. Houd ook haar rechtervoorbeen en rechterhalsspieren in de gaten de kans bestaat dat ze dat gaat overbelasten...

Heb je ook oefeningen meegekregen en moet je nog een keer terug en zijn ook de lendenwervels behandeld?

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:39

Het ziet er niet helemaal hopeloos uit hoor! Ik zou zeggen: voorzichtig trainen Ik heb het vaker gezien en wanneer je er niets mee doet, zal het zo blijven.

Wel lollig zo al die bonten. Haha!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:26

He vervelend Mariska, na al die ellende ook nog dit!
Gelukkig lijkt ze er geen last van te hebben. Hopelijk knapt ze gauw op! sterkte

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 00:04

ick hoop maar niet dat het gronisch is(blijvend) Huilen

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:23

ergens een kneuzing?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 22:02

Waarschijnlijk idd zoiets.

Kan meteen even een update geven:
Ze lijkt langzaam aan iets beter te gaan lopen. Vooral in draf lijkt het achterbeen nu wel goed naar voren te bewegen in plaats van naar buiten.

Ben nu heel rustig aan weer begonnen met haar, met stappen langs de weg. Ik hoop dat het uiteindelijk weer helemaal goed komt.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:56

Mariska, waardeloos dat Ciara nog niet beter is.
Inmiddels ben ik ook weer door het hele traject gegaan omdat Meagan op 30 april uitgegleden is in de wei. Was vaag onregelmatig in de beweging en na stappen en metacam (door uitglijden werd in eerste instantie gedacht aan kogelverdraaiing) ben ik bij een osteopathe terechtgekomen. Bleek toch weer heiligbeen te zijn met gevolgblokkades door de hele wervelkolom. Inmiddels ben ik 8 weken verder en mag ik eigenlijk alles doen, maar nog wel met mate qua tijdsduur, intensiteit en frequentie. Voor heiligbeenblokkades staan meestal 3 behandelingen, Meagan had 1 nodig en een nabehandeling ter controle na 6 weken.

Nu is de ene blessure de andere niet, maar wellicht toch nog een tweede behandeling inzetten? Bekkenproblemen komen veelvuldig voor bij merries en gezien de laatste bevalling waarbij Ciara wss veel zelf heeft moeten doen, kan dit toch een extra punt van aandacht zijn.