Mijn paard hoefbevangenheid en in gips

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Mijn paard hoefbevangenheid en in gips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 07:33

Gisteren hebben we dynamiek op de trailer proberen te krijgen en dat lukte, we waren om 4 uur bij de kliniek, ze is verdoofd en er zijn fotos van der hoeven gemaakt, en wat ik al dacht heel niet der kogel maar bevangenheid, de ijzers zijn eraf gehaalt en dynamiek staat met beide voorbenen in het gips, ze moet 30 dagen op stal blijven en mag er niet uit, dan moet ik weer terug naar de kliniek en worden er weer fotos gemaakt daar uit zal blijken of ze weer gegips moet worden of speciaal beslag met siliconen gaat krijgen.

Ze hebben met gips der van achteren hoog gezet, toen met de plakkende bandage eromheen en toen tape.

op de fotos waren te zien dat er een kanteling was maar gelukkig nog niet in zo erge mate.

Afbeelding
Afbeelding

Nou voor mij ook een wijze les dus neem nooit een andere DA toevallig was die betreffende arts die het fout had op 2e paasdag bij mijn overbuurman en dacht ach laat die effe kijken of het bevangenheid is die moet het kunnen zien en dan kan ik maatregelen nemen, nee der kogel was het.
Het ik gelijk maar mijn eigen kliniek gebeld voor het kijken, ook voor mij een wijze les dus on niet effe een andere da erbij te halen, ook deze da gaat van mij een brief krijgen, dat ik de consult en rekening niet ga betalen, ik heb er wel van de week gebeld dat ze fout zat en door de telefoon beweerde ze nog steeds dat het de kogel was!!!! Die trut heeft/had mijn paard dood kunnen laten gaan

Kymalin

Re: Mijn paard hoefbevangenheid en in gips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:56

Wat vreemd dat je paard niet van stal mag, is dat i.v.m. het aangelegde gips? Toen mijn paard bevangen was mocht hij wel lopen (wel zonder dwang, dus gewoon los in de paddock). Er werd juist gezegd dat het goed voor de doorbloeding van de hoef was.

Dat vond ik trouwens wel het frustrerende......... niemand had duidelijk antwoord op de vraag hoe nou te handelen, heb verschillende dierenartsen gesproken allemaal van dezelfde kliniek maar allemaal een antwoord.

Ik wens je heel veel sterkte met je paard, en hoop dat hij snel weer opknapt!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 13:09

Volgens zeggen van de DA dat lopen juist meer beschading oplevert in der hoeven

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:13

En mijn dierenartsen zeiden dat het paard zelf wel aangeeft wat wel en niet kan, en dat beweging goed voor de doorbloeding van de hoef is. Maar goed, laat je hier nou niet door van de wijs maken, mag ik vragen wat er verder voor behandeling is (pijnbestrijding etc?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:59

Ik snap ook niet dat je paard een maand op stal moet blijven.

De reden van het gips snap ik ook niet; welke onderbouwing had je DA hiervoor?

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:18

Ik vind het gips ook een beetje vreemd vooral omdat het van achter is opgehoogd? Dan komt er toch nog meer druk te staan op de voorkant van de hoef wat je juist wil ontlasten. Mijn pony is ook zeer ernstig bevangen geweest en heb me er in verdiept maar dit ken ik nog niet. Is dit iets nieuws? En welk effect heeft het? De ijzers met siliconen heeft mijn pony ook gehad maar dat sloeg erg slecht aan. Toen zijn de siliconen er weer afgehaald en zijn de ijzers er met de boog naar achter onder gezet, iets uitstekend aan de achterzijde van de hoef, zodat de teen niet meer dragend was. Dat gaf wel verlichting. Inderdaad vrij bewegen (om het hoefmechanisme te stimuleren) mocht hij ook toen hij dat weer wilde en hij kreeg equipalizone van Arnolds als pijnstiller (speciale pijstiller voor in de hoeven zeg maar). Hopelijk gaat het snel beter en geef je paard de tijd voor herstel bij ons duurde dit erg lang.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:30

In welke kliniek ben je geweest met je paardje, want ook voor mij is deze behandeling nieuw! Lijkt me eigenlijk ook niet de juiste, want met pijn in je voeten ook nog eens een blok gips meeslepen?? Erg raar!

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:33

Mijn paard werd ook in gips gezet hoor. Dat doen ze juist om het hoefbeen te ontlasten. Hij heeft 3 maanden boxrust gehad.... Een vreselijke periode. Mijne heeft het op 31 okt gekregen wel met een gekanteld hoefbeen. Hij kreeg ook equipalazone. Eerst 2 zakjes per dag, later nog 1. Het is een vreselijke aandoening voor het paard. Mijn paard is nu 3 x bevangen geweest. Als ze hoefbevangen zijn geweest is het beste qua lopen er wel af. Je blijft het vaak toch in de bewegingen zien is mijn ervaring.
Hoe de verdere behandeling is vind ik ook zo moeilijk. Ik laat hem nu wel stappen en draven, en verder eigenlijk alleen maar loslopen. Zodra de ringen over de helft van de hoef gegroeid zijn, mag ik misschien iets meer van hem vragen. Nu scheelt het voor mijzelf wel dat ik hem toch alleen nog voor gezelschap erbij heb. Ik mis het rijden niet zo. Maar ik vind het wel heel zonde want hij is nu 17 en dan al met pensioen... Daarbij komt dat een volgende aanval voor hem fataal zal zijn en die angst blijft me elke dag, zodra ik hem uit stal haal achtervolgen.
Succes met je paard.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:32

Ik ben bij de kliniek in Wapenveld geweest behandeld arts was Van Selm en de orthopedische smid Blom. Hij is toen eerst 3 weken opgenomen en daarna was er een kleine verbetering waardoor hij even naar huis mocht. Toen thuis ging het al gelijk beter maar had hij weer een terugval waardoor die weer een goede week op de kliniek heeft gestaan. En nog vaak erheen voor controle. Later kreeg hij er nog hoefzweren erbij. Uiteindelijk heeft hij vanaf eind december tot eind april op de medicijnen gestaan dat hij echt ook niet zonder kon Verdrietig
Was een erg vervelende periode maar hij is nu weer heel gelukkig en dat is het belangrijkste doel geweest! Zoals Ratzel al zegt je ziet het wel wat terug in de gangen. Voor die van mij was het ook al de derde keer helaas. Nu mag het ook echt niet weer gebeuren hij is pas 15. Ik rijd nu wel weer met hem na 2 jaar (Na een jaar ben ik wel weer kleine stukjes erop wezen stappen) maar moet zeggen dat dat echt weer helemaal van begin af aan is. Hij heeft veel problemen met zn balans maar gelukkig gaat het steeds beter! en hij heeft er heel veel plezier in. Maar op dit moment ben jij daar nog erg ver van verwijderd Huilen Bij ons is het ook altijd oppassen nu. Hij komt echt niet meer zomaar in het weiland. En hij staat op streng dieet. Allemaal dingen waar je als baas (die zo graag goed is ofwel te goed is voor het paard) rekening mee moet houden. Ik wens je paard echt veel beterschap het is een rotziekte.

ps o echt wat voor mij zag later pas dat Aerdenhout geen TS was...Nou ja het voegt waarde toe!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:43

He Angelique. wat erg joh! En 30 dagen op stal, dat lijkt me echt een drama voor Dynamiekje! Kan ze wel rollen enzo in haar stal? En wat doe je nou met je shetje (ik ben d'r naam ff kwijt), loopt zij in haar eentje buiten? Ik wens je heel veel sterkte hoor!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 09:00

Mijn paard staat in behandeling bij Bokhorst, je hebt meerdere wegen die naar Rome leiden ik vertrouw mijn DA volkomen!! Ze is in hele goeie handen bij hun, en de smid die ze daar hebben die doet alleen probleem gevalen dus ik neem aan dat hij weet wat hij doet.

Misschien worden het wel meer dan 30 dagen op stal Simondi, de welsh Sandy staat ook op stal maar die kan in en uit lopen in de paddock die vermaakt zich kostelijk zo, jammer van mijn weide de overbuurman gooid er wat koeien op en wat ik dan met het land ga doen?? ik denk maar een rijbak in maken en dan de rest voor schapen? Maar dat is voor latere zorg eerst maar zorgen dat Dynamiek beter wordt.

Dynamiek is een stuk opgeknapt ze loopt nu al te keutelen in stal en staat nog wel op pijnstillers maar dat zijn we al aan het afbouwen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:10

Even om je te laten weten dat het niet altijd zo dramatisch afloopt; begin maart was mijn paard bevangen, gelukkig was m'n wei veranderd in een modderbad en op aanraden van de dierenarts heb ik hem zoveel mogelijk buiten in de modder laten staan (zachte ondergrond en verkoelend). Afgelopen vrijdag ben ik naar de kliniek geweest voor een eindcontrole. Hij moest op straat op en neer draven, en werd ook op een harde ondergrond gelongeerd, hij was helemaal rad! Met de hoeftang hebben ze z'n hoeven gecontroleerd op gevoeligheid en hij gaf geen enkele reactie! Hij heeft nog een buigproef gedaan en die ging ook goed, de dierenarts zei dat als het om een aankoopkeuring ging hij hem op de geteste onderdelen goed zou keuren Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Nu ben ik weer met hem aan het rijden en het gaat goed. Er is bij hem ook geen verschil qua beweging. Zowel de hoefsmid als de dierenarts hebben me gezegd dat ik er heel vroeg bij was en dat dat m'n geluk is geweest, maar toch, het hoeft dus niet altijd slecht af te lopen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 09:36

Kymalin schreef:
Even om je te laten weten dat het niet altijd zo dramatisch afloopt; begin maart was mijn paard bevangen, gelukkig was m'n wei veranderd in een modderbad en op aanraden van de dierenarts heb ik hem zoveel mogelijk buiten in de modder laten staan (zachte ondergrond en verkoelend). Afgelopen vrijdag ben ik naar de kliniek geweest voor een eindcontrole. Hij moest op straat op en neer draven, en werd ook op een harde ondergrond gelongeerd, hij was helemaal rad! Met de hoeftang hebben ze z'n hoeven gecontroleerd op gevoeligheid en hij gaf geen enkele reactie! Hij heeft nog een buigproef gedaan en die ging ook goed, de dierenarts zei dat als het om een aankoopkeuring ging hij hem op de geteste onderdelen goed zou keuren Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Nu ben ik weer met hem aan het rijden en het gaat goed. Er is bij hem ook geen verschil qua beweging. Zowel de hoefsmid als de dierenarts hebben me gezegd dat ik er heel vroeg bij was en dat dat m'n geluk is geweest, maar toch, het hoeft dus niet altijd slecht af te lopen.

Kymalin das idd vlot gegaan bij de jouwe!!! en idd wat zal je blij geweest zijn met de uitslag

Ook ik kreeg te horen dat ik er vlot bij was

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:44

Ik zal voor je duimen. Het is echt een ramp je paard zo te moeten zien, maar dat hij alweer wat rond scharrelt in z'n stal is positief, pas goed op 'm, vooral z'n beweging; zodra je denkt dat hij achteruit gaat meteen aan de bel trekken!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 09:54

Kymalin schreef:
Ik zal voor je duimen. Het is echt een ramp je paard zo te moeten zien, maar dat hij alweer wat rond scharrelt in z'n stal is positief, pas goed op 'm, vooral z'n beweging; zodra je denkt dat hij achteruit gaat meteen aan de bel trekken!

Ja idd de da en ik heb regelmatig contact, maandag komt ze weer langs het scheelt ook de klniek zit bij mij om de hoek

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:12

Hoe gaat het vandaag met Dynamiek?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 12:16

Kymalin schreef:
Hoe gaat het vandaag met Dynamiek?

Gaat erg goed moet ik zeggen we zijn al medicijnen aan het minderen ze krijgt nu nog maar 2x per dag pijnstillers ipv 5x, eet en loopt lekker in de stal te dikkedaken , ben zo benieuwd hoe ze er over 3 weken uit ziet als er weer fotos gemaakt gaan worden, de klopping in de pees is ook nihiel momenteel, maarja nog effe niet te vroeg juigen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 12:17

ratzel schreef:
Mijn paard werd ook in gips gezet hoor. Dat doen ze juist om het hoefbeen te ontlasten. Hij heeft 3 maanden boxrust gehad.... Een vreselijke periode. Mijne heeft het op 31 okt gekregen wel met een gekanteld hoefbeen. Hij kreeg ook equipalazone. Eerst 2 zakjes per dag, later nog 1. Het is een vreselijke aandoening voor het paard. Mijn paard is nu 3 x bevangen geweest. Als ze hoefbevangen zijn geweest is het beste qua lopen er wel af. Je blijft het vaak toch in de bewegingen zien is mijn ervaring.
Hoe de verdere behandeling is vind ik ook zo moeilijk. Ik laat hem nu wel stappen en draven, en verder eigenlijk alleen maar loslopen. Zodra de ringen over de helft van de hoef gegroeid zijn, mag ik misschien iets meer van hem vragen. Nu scheelt het voor mijzelf wel dat ik hem toch alleen nog voor gezelschap erbij heb. Ik mis het rijden niet zo. Maar ik vind het wel heel zonde want hij is nu 17 en dan al met pensioen... Daarbij komt dat een volgende aanval voor hem fataal zal zijn en die angst blijft me elke dag, zodra ik hem uit stal haal achtervolgen.
Succes met je paard.

Mag ik eens vragen hoe lang die van jou in het gips heeft gestaan

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:21

dynamiek schreef:
Gaat erg goed moet ik zeggen we zijn al medicijnen aan het minderen ze krijgt nu nog maar 2x per dag pijnstillers ipv 5x, eet en loopt lekker in de stal te dikkedaken , ben zo benieuwd hoe ze er over 3 weken uit ziet als er weer fotos gemaakt gaan worden, de klopping in de pees is ook nihiel momenteel, maarja nog effe niet te vroeg juigen.

Dat is al erg snel, dat de kogel niet meer pulseert, super! Het komt vast helemaal goed!

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:22

Mijn paard heeft 16 weken op gips gestaan als ik het nog goed herinner. Ik hoopte dat hij na 8 weken weer een ijzer onder mocht, maar de da en hoefsmid durfden het toen niet aan en adviseerden om hem nog 1 maal in gips te zetten. (duur grapje overigens maar dat was de gehele behandeling). Na de boxrust liep hij nog steeds op het gips, dat maakt op zich niet zoveel uit. Toen het gips eraf viel ben ik gelijk naar de hoefsmid gereden en heeft hij voorijzers gekregen. Tot nu toe gaat het redelijk maar ik moet er bij zeggen dat hij nog minder dan recreatief gebruikt wordt. Ik wandel alleen met hem en/of longeer hem nadat ik minimaal een kwartier heb gelopen. En dan ook alleen nog maar draven. Galoperen nog niet omdat die beweging voor het gekantelde hoefbeen nog funest kan zijn. De hoefsmid zegt mij dat de lamellen of ligamenten waar het hoefbeen aan hangt nog niet voldoende hersteld zijn om die druk aan te kunnen. Vandaar dat ik gewoon zeker tot de zomer wacht met dat werk. Ik heb het geluk dat ik hem thuis heb staan. De stalrust periode kon ik daarom voor hem zo aangenaam als mogelijk maken. Ik voerde kleine beetjes over de dag zodat hij zich daar druk mee kon maken, ik gaf hem takken om op te knagen en wat vaker een borstelbeurt.

Ik vind het nu ook moeilijk omdat mijn andere paarden vrolijk de wei op gaan en hij alleen in het zand moet lopen. Dan geef ik hem daar wel zijn hooi zodat hij toch te eten heeft. Ik heb er toch wel moeite mee maar ik moet me ook realiseren dat ik hem niet moet vermenselijken zeg maar....

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 14:11

Ratzel 16 weken in het gips das idd niet niks, hopen dat het bij de mijne er sneller af mag, en dan wat ik dan met haar kan doen? ik zou het niet weten ik moet nog afwachten hoe en wat, ook ik heb ze thuis staan de pony heb ik verplicht ook niet op de weide gezet anders gaat dynamiek over de rooie en dat wil ik nu juist niet hebben de pony kan nu in en uit zijn stal en paddock heen en weer lopen daaronder blijft dynamiek rustig. Maandag komt de da gewoon langs ter controle zal eens vragen of ze me kan vertellen wat de verwachtingen voor de toekomst zal zijn, mag je trouwens met een bevangenpaard ooit gaan fokken ik neem aan dat dat ook zware belasting voor der benen moet zijn dracht?

Mag ik eens vargen wat jij ongeveer per behandeling moest betalen voor het gipsen en of de hele totaal bedrag kan ik me er een beetje rekening mee houden wat me te wachten staat, mag ook per pb hoor gaat niemand wat verders aan Knipoog

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:53

Hoi Dynamiek, Ik moest 80 euro betalen voor 2 voeten in het gips en 2 ijzers achter. Ik heb trouwens nu de ijzers achter eraf en dat gaat heel goed. Voor de hele behandeling dus medicijnen, een week op de kliniek, controle's foto's ect was ik tussen de 1000 en 1100 euro kwijt. Maar ik moet er wel bij zeggen dat op het moment dat hij weer pijnvrij, gelukkig en trots buiten stond, dat geld het me meer dan waard was!
Wat je verder kunt doen met je paard is per geval anders hoor. De mijne heeft na de 2e aanval nog een m2 wedstrijd gelopen. Na de 3e aanval is het echt over. Bij de 2e aanval (2004) begon ik na 3 weken weer rustig wat te doen maar toen heeft hij ook niet op gips gestaan. De 1e keer weer wel en dat was in 2002. Je moet er gewoon echt de tijd voor nemen voor het hele herstel en altijd goed in de gaten houden wat je voert en hoeveel. Wat dat aangaat heb jij ook het geluk dat je dat helemaal zelf kunt regelen. Mijn ervaring met pensionhouders is dat ze er op den duur nog wat makkelijk in worden.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:58

Over het fokken met een bevangen paard weet ik niet zo veel. Wel dat een merrie bevangen kan raken van het niet nakomen van de placenta, dat dit ook een oorzaak kan zijn. Mij lijkt het dat als je paard goed genezen is, dit niet een reden kan zijn om geen veulen te fokken maar nogmaals, ik heb daar geen verstand van en kan alleen maar mijn eigen ervaringen opschrijven. Je da weet hier vast wel een antwoord op.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 15:07

ratzel schreef:
Hoi Dynamiek, Ik moest 80 euro betalen voor 2 voeten in het gips en 2 ijzers achter. Ik heb trouwens nu de ijzers achter eraf en dat gaat heel goed. Voor de hele behandeling dus medicijnen, een week op de kliniek, controle's foto's ect was ik tussen de 1000 en 1100 euro kwijt. Maar ik moet er wel bij zeggen dat op het moment dat hij weer pijnvrij, gelukkig en trots buiten stond, dat geld het me meer dan waard was!
Wat je verder kunt doen met je paard is per geval anders hoor. De mijne heeft na de 2e aanval nog een m2 wedstrijd gelopen. Na de 3e aanval is het echt over. Bij de 2e aanval (2004) begon ik na 3 weken weer rustig wat te doen maar toen heeft hij ook niet op gips gestaan. De 1e keer weer wel en dat was in 2002. Je moet er gewoon echt de tijd voor nemen voor het hele herstel en altijd goed in de gaten houden wat je voert en hoeveel. Wat dat aangaat heb jij ook het geluk dat je dat helemaal zelf kunt regelen. Mijn ervaring met pensionhouders is dat ze er op den duur nog wat makkelijk in worden.

Dynamiek is dik en een propje ik heb er zelf gefokt heeft altijd op een pensionstal gestaan nu staan ze 1 jaar thuis, ze kreeg altijd al heel weinig van me, als ze naar voer kijkt wordt ze al dik, dus nu nog minder voeren dat kan toch ook niet.

Ik moet zeggen dat ik het reuze mee vind vallen qua kosten, begin januari dit jaar is dynamiek geopereerd aan een melanoom kwaadaardige kanker net onder het zweetblad (dat was ook zo rond die prijs om het te verwijderen) ( de betreffende da zei vrijdag nog tegen me we gaan geen strippenkaart bij me nemen he Bloos ), was net weer 1 maand op gang en had 1 week voor der aanval nog een lekkere bosrit van 2 uur gemaakt. Dus deze zomer kan ik een lekkere bosrit wel op mijn buik schrijven dat dat niet gaat lukken, belangrijkste is dat mijn paar weer hersteld.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:15

Fijn dat er alweer zoveel vooruitgang in zit. Mijn paard is ook een keer bevangen geweest. Ik kreeg juist het advies om hem zoveel mogelijk te laten bewegen (als hij zelf wilde) dus wat aan laten keutelen. Dat advies hoor je vaker dan stilzetten overigens. Waarom moet jouw paard zo lang op stal? Gaat het gips er anders af?