Beweeglijkheid ruggegraat.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Beweeglijkheid ruggegraat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 18:15

Er is een discussie ontstaan over de beweeglijkheid van een paard z'n ruggengraat.
Het begon over een zadelpasser. Die vertelde dat een zadel aan beide kanten van de ruggengraat ruimte vrij moet hebben zodat de ruggengraat vrij kan bewegen.
Naar aanleiding daarvan ontstond de discussie over de beweeglijkheid van de ruggengraat.
Ik denk dat iedereen wel weet dat deze ophoog kan. Maar hoe zit dat met zijdelingse buiging? Wat doet een ruggengraat als men een volte rijdt?
Heeft de ruggengraat de mogelijkheid om opzij te bewegen (al is het maar een ietsjepietsje), of is dit werkelijk onmogelijk. En als dit onmogelijk is, waarom bestaat de ruggengraat dan uit wervels, en niet uit 1 heel bot?
Welke fysio, osteo, DA kan ons het verlossende woord geven?!!
Laatst bijgewerkt door Kris op 14-04-07 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt.

Bergje

Re: Vraag aan fysio's e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:59

Dit vind ik nu een supergoede vraag..... Ik bedoel, als ik naar mijn eigen rug kijk als ik "opzij" buig, dan komt daar toch ook min of meer een kromming in? Ik vraag me wel af of de ruggegraat bij een paard in een volte dusdanig veel opzij buigt dat een zadel eventueel in de weg zou kunnen zitten.
Ik ben naar het antwoord!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:27

Ik neem ook even een abbo op dit topic, vind het een zeer interessant onderwerp.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:30

Wat ik weet is dat de graad wel op zij kan bewegen, ik moest namelijk een keer oefeningen doen voor een vast zittende rug.En daar bij moest hij opzij bewegen.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:50

De wervelkolom kan bewegen. Het paard kan de rug hol en bol maken, en ook naar opzij buigen en draaien.
De beweeglijkheid tussen de wervels onderling is slechts enkele graden. Maar bij elkaar opgeteld is er in totaal dus wel veel bewegingsmogelijkheid. De zadelmaker heeft gelijk gehad, toen hij vertelde dat het zadel genoeg ruimte moet bieden aan de zijdelingse buiging van de wervelkolom. Ik zal even een plaatje zoeken voor jullie. Wordt vervolgd...

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:57

Afbeelding

zadel op middelste plaatje laat genoeg ruimte over. het zadel daarnaast, op het derde plaatje van rechts is te smal.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:58

Duidelijk plaatje Ja

Wel interessant, wist ik helemaal niet!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:23

Mooie plaatjes!
Ik wil er nog wel even aan toevoegen dat ook een zadel dat te breed is, problemen kan geven bij een paard met een slechte rugbespiering.
Dan zakt zo'n zadel te veel over de wervelkolom heen, waardoor dat ook weer als een harnas gaat zitten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 23:30

Maar ook jij zegt dat een ruggengraat beweeglijk is naar links en rechts? (dus dat op een volte de hele graat meebuigt, en niet alleen de hals en het stuk vanaf de lendenen zoals iemand beweert)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 07:57

Ja, hele ruggegraat/wervelkolom (hoe je het ook wilt noemen) beweegt mee.

Ik heb via Needje (die me al privé had benaderd hierover) het topic doorgespit waar de discussie loopt, en poeh, wat een onzin wordt er daar verkondigd...

Plaatjes van collega Dewi spreken -hoop ik- voor zich.

Juist door die beweeglijkheid is een correct passend zadel (niet te smal en niet te breed, dragend deel op spier, wervels niet inklemmend) zo ontzettend belangrijk.

Rotatie en zijdelinkse buiging gaan bij bewegen van de wervelkolom samen, en die bewegingen zorgen voor de kromming opzij in de rug. De aansturing gebeurt door zenuwstelsel en spieren, maar de beweging vindt dus daarwerkelijk echt in de gewrichten van de wervelkolom plaats. Anders had je die gewrichten (meerdere per wervel, afhankelijk van de locatie hoevéél) ook niet nodig natuurlijk! Haha!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:48

Ook ik heb inmiddels het hierboven genoemde topic gelezen. Hier wordt een lezing van drs Welling aangehaald waarin gezegd zou zijn dat de wervelkolom niet kan bewegen wegens het gewicht van de borstkas Clown en dat daarmee de werking van Fysiotherapie ontkracht zou worden. Dit zou wetenschappelijk zijn aangetoond Dromen

Graag wil ik jullie wijzen op een recente (2000) onderzoeken, uitgevoerd met de nieuwste technieken (pinnen met markers in het bot, dus geen verschuiving van de huid mogelijk), waaruit blijkt dat er wel degelijk beweging mogelijk is.

Zie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_DocSum

en
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... s=11341399

en
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... s=11721556

Hier is te lezen dat zowel in stap, draf als galop al zijwaartse buiging plaatsvind bij iedere stap die het paard zet als het RECHTUIT loopt. Laat staan als het op een volte loopt, dit is echter nog niet onderzocht omdat het paard op een lopende band moet en er geen lopende banden zijn die de bocht om gaan Haha!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:02

ach, ik heb met Emile Welling (ex-stalgenoot) al diverse discussies gehad over de werking van fysiotherapie bij paarden, en de beste man wil er gewoon niet aan. je kunt praten als Brugman, maar hij blijft bij z'n standpunt.
jaja, die dierenartsen bestaan echt nog! Tong uitsteken

ik denk niet dat wij fysio's onszelf te hoeven verdedigen in wat we kunnen (want daar is niks hocus-pocus aan!), en vind het eignlijk een beetje absurd dat er twijfel is over of een paardenrug wel of niet kan bewegen.

ik zou zeggen: kijk er eens naar. beweegt het? nou dan... Tong uitsteken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:19

is het ook zo dat bij een boomloos zadel die beweeglijkheid sowieso wordt geboden?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 09:40

IK heb even wat foto's gemaakt van m'n boek.
Zodat duidelijk wordt wat er in de atrikelen met T1 en L2 enz. wordt bedoeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 09:42

Wat ik heb begrepen van boomloze zadels is dat deze geen fijne drukverdeling hebben.
(maar ik ben geen expert Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:43

Dewi schreef:
Ook ik heb inmiddels het hierboven genoemde topic gelezen. Hier wordt een lezing van drs Welling aangehaald waarin gezegd zou zijn dat de wervelkolom niet kan bewegen wegens het gewicht van de borstkas Clown en dat daarmee de werking van Fysiotherapie ontkracht zou worden. Dit zou wetenschappelijk zijn aangetoond Dromen

Dat staat er dus helemaal niet, dus misschien is het handig als je eerst leert lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:45

dierfysio schreef:
ach, ik heb met Emile Welling (ex-stalgenoot) al diverse discussies gehad over de werking van fysiotherapie bij paarden, en de beste man wil er gewoon niet aan. je kunt praten als Brugman, maar hij blijft bij z'n standpunt.
jaja, die dierenartsen bestaan echt nog! Tong uitsteken

ik denk niet dat wij fysio's onszelf te hoeven verdedigen in wat we kunnen (want daar is niks hocus-pocus aan!), en vind het eignlijk een beetje absurd dat er twijfel is over of een paardenrug wel of niet kan bewegen.

ik zou zeggen: kijk er eens naar. beweegt het? nou dan... Tong uitsteken

De discussie ging over het gedeelte waar het zadel op ligt. Dat gedeelte is niet beweeglijk. Leuk dat jij je brood er mee verdiend, maar jij kan geen wervels behandelen, die zitten veel en veel te diep om uberhaupt met je handen bij te komen.

Overigens is niet alleen een Emile Welling die zegt dat dat gedeelte ( ik verwijs hierbij naar de wervels waar de borstkas en schouders aan zitten) niet kan bewegen, ook meerdere trainers beweren dit. De lendenwervels zijn gedeeltelijk beweeglijk maar ook vrij beperkt.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:49

Needje schreef:
dit werkelijk onmogelijk. En als dit onmogelijk is, waarom bestaat de ruggengraat dan uit wervels, en niet uit 1 heel bot?

Meen je dit nou serieus?? Als je naar beelden van paarden kijkt dan zie je regelmatig de zijdelingse buiging.
Zeker heeft een paard zijdelingse buiging in zijn ruggegraat, hoe kan je hem anders fijn 'om je binnenbeen heen buigen'
of een volte rijden. Als een paard maar 1 bot zou hebben dan zou hij helemala niet fatsoenlijk kunnen lopen Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 13-04-07 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:51

Hahaha nou ik zie dat jullie al genoeg reacties hebbenw ara jullie wat mee kunnen dus ik zal verder geen extra info meer erbij hoeven te zetten Lachen

Wel goed van TS om dit topic te openen, zo te zien is er weer een boel bijgeleerd Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:53

Volgens mij krijg je dan het leuke bezemsteleneffect waar iedereen vanaf wilt als het uit één deel zou bestaan Tong uitsteken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 10:55

Mij hoef je niet te vertellen dat een ruggengraat kan buigen LCharlotte Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:57

hallo pipo, mag ik je op een paar puntjes corrigeren cq. aanvullen:

a) de schouders van een paard zitten niet vast aan de wervelkolom. er lopen wel spieren van schouders naar wk, maar echt vast zit het niet.

b) ik kan wel met m'n handen de wervels bewegen (en verminderde beweeglijkheid tussen 2 wervels onderling dus mobiliseren), namelijk via het lange doornuitsteeksel. da's een handig handvatje waar je écht wel bij kunt.
en nee, daar heb ik geen hamers bij nodig. hamers zijn om tentharingen mee in te slaan, niet om paarden mee te bewerken (naar mijn idee).

c) het gedeelte onder het zadel is zeker wel beweeglijk. een paar graden per wervel misschien, maar er zit zéker beweging in.

d) ik weet heus wel dat er meer mensen rare dingen beweren, maar dan hoef ik daar niet blind op te gaan. in mijn opleiding heb ik iets anders geleerd. ik leer nog steeds bij, en lees dingen over wetenschappelijk onderzoek, zoals dat met de markers wat collega Dewi al aanhaalde. durf dan nog eens te beweren dat er niks beweegt... Tong uitsteken

e) ik verdien m'n brood niet met dierfysiotherapie, doe het erbij, omdat ik -en met mij mijn clientenkring- er zoveel goeds van merk. maar dat terzijde! Knipoog

vind het best dat je een discussie aanzwengelt, maar er is zoveel bewijs (de mening van gedegen opgeleide dierenfysiotherapeuten/osteopaten versterkt met degelijk, recent wetenschappelijk onderzoek bijvoorbeeld) wat uitwijst dat je helaas voor jou en dhr. Welling géén gelijk hebt. dat maakt niet uit, maar wat moet er gebeuren voor je zelf overtuigd bent, vraag ik me af...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:58

Needje schreef:
Wat ik heb begrepen van boomloze zadels is dat deze geen fijne drukverdeling hebben.
(maar ik ben geen expert Knipoog )

dat verschilt denk ik per zadel. ik heb zelf een boomloze, en ik vind het heerlijk zitten. paard krijgt er geen drukplekken van terwijl ze dat wel bij haar eigen zadel krijgt(ik rijd op andermans paard maar met mijn eigen zadel). dus druk valt mee volgens mij. maar dat is geen antwoord op mijn vraag of bij een boomloze de ruggengraat altijd goed vrij ligt?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:05

nee, bij boomloss heb je meer kans op druk op de wervels, omdat er dus geen dragende boom in zit. bovendien zou je met boomloos eigenlijk ook beugelloos moeten rijden, want stijgbeugels bij boomloos zorgen vaak voor drukplekken; de drukverdeling is gewoon niet ideaal.

voorwaarde voor een goedpassend zadel is in mijn idee en goed passende zadelboom. er zitten vast wel voordelen aan boomloos, maar die wegen bij mij niet op tegen de nadelen. je blijft toch knutselen met pads enzo daarbij. niet handig, denk ik.

Hans Zuidweg van www.bestfitzadelservice.nl kan je vast goed uitleggen wat ik probeer te vertellen. Hij is meester-zadelmaker, met jaren ervaring hierin. Mailtje sturen anders?? Lachen

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:55

Ik vind het wel jammer dat sommige dierenartsen en fysio's zo lijnrecht tegenover elkaar staan. Imo kunnen beide elkaar juist aanvullen.
Ik heb er gister in bed nog even over gepiekerd. Haha! Maar ik kwam ook tot de conclusie dat een wervelkolom wel zijdelings moet kunnen buigen, anders is het toch onmogelijk om bijvoorbeeld een volte 10 meter te rijden? Of werkt dat weer anders?