ontsteking in de pezen --> sesamschede. Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

ontsteking in de pezen --> sesamschede. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 20:11

Op 16 februari kwam ik op stal aan en zag al vanaf een afstandje dat er iets goed mis was met mijn paardje. Ik kwam aan bij de paddock en zag dat ze 4 ontzettend dikke benen had en lethargisch met haar hoofd naar beneden stond. Ik heb geen moment getwijfeld en meteen de dierenarts gebeld.
Hij constateerde dat ze peesschedeontstekingen had aan 4 benen, en de sesamschede was opgezwollen. Ze kreeg antibiotica ingespoten en ik moest haar een week lang pijnstillers en spuiten met antibiotica geven, en dan zou de ontsteking minder moeten worden.
De pijn was na een week inderdaad weg, alleen bleven haar 2 achterbenen wat dik. Later werd dit alleen haar rechterachterbeen maar ze liep er niet kreupel op. Ik belde de DA nog een keer op voor advies, want ik vroeg me af of we weer wat met haar konden doen (ze had al die tijd op rust gestaan). Hij zei dat we rustig op konden bouwen. Zo gezegd, zo gedaan. Eerst 10 minuten aan de hand stappen, daarna 20 minuten etc. Haar been bleef ondertussen dik, maar ze liep absoluut niet kreupel. Vorige week hebben we voor het eerst gegalopeerd met haar. Het ging prima! We deden dit maximaal 2 rondjes.

De volgende dag (dit was maandag) kwamen we weer op stal en toen waren haar linker voor- en achterbeen weer dik en warm, ook liep ze weer kreupel. Ik heb meteen weer de dierenarts laten komen.
Hij heeft vochtafdrijvers gegeven en antibiotica (een hele doos voor 14 dagen). Volgens hem moet het na de kuur beter gaan.

Maar nu dus mijn vragen.
Hebben jullie ervaringen met peesschede-ontstekingen waarbij de sesamschede opgezwollen was? Wat houd dit eigenlijk precies in?
Komt het vaker voor dat peesschedeontsteking zo lang duurt? of was het bij jullie na een kuurtje wel weg? Wat zijn mijn kansen?
Ik maak me namelijk erg zorgen. Ik ben bang dat haar been na deze kuur weer dik wordt en ze straks alleen maar recreatief bereden kan worden o.i.d. De dierenarts vertelde ook over een eventuele scan als het niet over zou gaan. Dit kwam op mij echt over alsof hij geen vertrouwen erin had dat het na deze kuur over zou gaan. Hebben jullie ook ooit zo'n scan moeten doen?

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven want ik maak me toch wel zorgen! Alvast bedankt Lachen

mariska32

Re: ontsteking in de pezen --> sesamschede. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:35

ik heb dit met een pony gehad aan een been [voor]
bij de mijne ging het om de tussenpees.
eerst 3 weken op rust met medicijnen en afspuiten,dit hielp niet[pees was ook overvuld]
rust periode werd verlengd met een aantal weken maar hielp niet.
na 3 maanden rust is bij haar de verdovingstest gedaan en die was niet goed.
fotos gemaakt en de oorzaak zat hem in de kogels van beide voorbenen,te zware belasting gehad op jonge leeftijd.
de dierenarts wist zeker dat met rust de pony weer recreatief gebruikt zou kunnen gaan worden maar dat is nooit meer gelukt.
dit is het verhaal van mijn pony maar dat hoeft voor de jouwe niet zo te gaan.[hoor ook veel positieve verhalen]
ik denk dat het vinden van de oorzaak het belangerijkste is nu.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 18:18

bedankt voor je reactie
Ik hoop dat het bij mijn pony niet zo gaat als bij de jouwe!
De oorzaak was het eraf halen van de ijzers. Haar hoeven sleten binnen een dag af waardoor ze vierkant op de zenuw stond. Hierdoor is ze krampachtig gaan staan en is de ontsteking gekomen. Nu staat ze allang weer op ijzers, dus de oorzaak is weg, alleen het gevolg (de ontsteking) zit er nog steeds

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:24

dan komt het vast wel goed,bij de mijne was de oorzaak niet weg te halen.