Ontsteking in Peesschede

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Ontsteking in Peesschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 17:50

Hoi hoi, Vandaag kwam de DA voor mijn paardje Verdrietig Ze was kreupel en had duidelijk last van haar been.

Toen de DA kwam heeft hij gevoeld en geprutst en gedaan, Moest stappen en draven op het erf en toen zag hij het al, heel veel vocht in haar beentje, Dat had ze al maar had r nooit last van en mensen zijden tege mij dat het geen kwaad kon omdat dit gallen waren blabla. Dus heb ik het genegeerd want het zou vanzelf weggaan, ze had r ook geen last van en liep er niet kreupel op.
Vandaag was dat dus wel het geval en was het warm en bijna 5 keer zo dik!!. Dus een Ontsteking in de peesschede.

Ze moet nu 14 dagen op rust, Heeft een prik gehad en 2 keer per dag afgespoten worden, heb ook medicijnen gekregen die ik iedere dag moet geven .
Gelukkig mag ze wel op de wei anders zou ze meer schade in stal aanrichtne dan op de wei. Als het over 2 weken geen verandering in is gekomen moet er een " Echoscopie" Ofzoiets?? gemaakt worden, ik heb MIJN god geen idee wat het is? Weet iemand dat??

Nouja.. een reactie zou lief wezen ik zit er echt heel erg mee Verdrietig vind het zo zielig voor Izzy me arme arme paardje..

xx esther

ElCamino

Re: Ontsteking in Peesschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:27

Les 1: luister niet naar stalgenoten !!
Gallen zien er heel anders uit dan een gevulde pees en bij twijfel altijd de DA bellen.

Als je er genoeg van weet kun je ervoor kiezen zelf 10 dagen te stappen en af te spuiten voordat je een DA consult aan je broek krijgt.Maar zeker niet gewoon doorrijden met zoiets.

Maar goed, daar was je al achter gekomen....

Een echo is dat ze "binnenin" hetbeen kijklen naar de "weke delen". Ze scheren het beentje kaal, smeren er glijmiddel op wat ook voor betere "kijkbaarheid" zorgt.
Nu kunen ze de huid, de pezen, bloedvaten etc bekijken.
Dat doe ze dan ook bij het goede been zodat je het verschil goed kunt zien.

Aan de structuur van de pees kunnen ze zien in hoeverre deze beschadigd is. Ze leggen het goed uit als ze bezig zijn.
Aan de hand van deze echo krijg je de prognose.

Veel succes ermee

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 06:16

Bedankt voor je uitleg!
Normaal gesproken luister ik ook niet zo snel naar andere, Maar hun kennen mijn paard (die ik nog maar sinds 2 maart heb) Al veel langer dan mij en het leek tot en met gister dus echt op gallen, wat ze dus altijd scheen te hebben zelfs voor ik haar kocht.
Verder ben ik er ook niet mee doorgereden toen ze met een dik been stond, Ze had er alleen geen last van maar toch heb ik haar inderdaad op rust gezet.
Het was toen weggegaan en toen ben ik weer begonnen (rustig aan natuurlijk ) , En toen kwam het dus weer terug, dus nu 3 keer zo dik, En het is inderdaad een andere dik dan dat ze had toen ze gallen had... Maarja ik hoop dat ze snel beter word Verdrietig als ik nu gewoon veel eerder de DA had laten komen dan had het misschien niet zo erg geweest Verdrietig Maarja dat denken we allemaal achteraf misschien, als, omdat.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:01

het vervelende bij pees blessures is dat ze er geen aan hoeven te hebben dus zoms kam je ook nog eens flink vergissen erin. Een eccho is een mooie manier om te kijken wat er is en waar het zit. Verwacht niet dat ze met 2 weken beter is. Als het echt een peesblessure is ben je helaas langer onder de panne. het goede nieuws is aangezien je je paardje nog niet lang hebt dat je een leuke band kan opbouwen want de tijd dat je er niet opzit besteed je wel aan haar.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 13:09

Daar ben ik het met je mee eens Gister ging het al wel wat beter, haar voet was iets geslonken niet veel maar wel iets, en het was wat harder geworden en minder warm, ik spuit haar nu 2 keer daags af en verder heb ze echt rust behalve dat ze wel gewoon op de wei mag anders sloopt ze heel de stal inclusief haarzelf. NAtuurlijk zal ze niet binnen 2 weken beter zijn, maar er moet dan wel verbetering in zitten van de DA.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:16

Mij oude paard had ook een peesschede ontsteking aan zijn linker achterbeen. Je moet dan op een gegeven moment ook 2 keer per dag aan het stappen en daarna weer afspuiten waarschijnlijk. Dat moest ik in ieder geval doen, eerst 2 * 10 minuten en dat bouwde langzamerhand op naar 2 * 20 minuten oid. Je paard kan hier goed van herstellen maar het duurt inderdaad wel even. Lang afspuiten (15min tot 20 min per keer) en het geven van MSM zwavel door zijn voer heeft bij mijn paard heel goed geholpen. (En natuurlijk uiteindelijk het stappen over harde ondergrond voor het herstel).

Veel later (jaren later) heeft hij aan datzelfde been nog een gat in zijn pees gehad, ook dat is helemaal weer hersteld door lopen, afspuiten en msm zwavel.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:50

volgens mijn DA hoef je alleen in de eerste acute periode te koelen omdat het daarna geen nut meer heeft. Het koelen zorgt voor het slenken maar niet voor de doorbloeding die in de pezen al slechter is. Het koelen zegt hij zit alleen tussen onze oren. Heb goede resultaten bij hem geboekt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:14

Heel erg interessant dat de dierenarts dat zegt, maar ik heb mijn paard nu twee keer moeten revalideren en op een gegeven moment wordt het been niet meer dunner dan een bepaalde status. Alleen door dan 15 a 20 minuten te koelen werd het been dan weer nog dunner en meer zoals het altijd geweest was.

Bovendien is er in het buitenland allerlei interessant onderzoek gedaan naar water therapie en massage met water en daarmee bleek de doorbloeding en het herstel met name van pezen enorme verbetering en zelfs een beter en sneller herstel te geven. Dus ik houdt het nog steeds bij afspuiten dan wel masseren met water.
Bovendien ben ik niet blind, ik ken de benen van mijn paard, ik zie het resultaat en ook al zou het tussen mijn oren zitten, mijn paard doet het herstelwerk en kennelijk zat het bij hem dan ook tussen zijn oren want dat herstelwerk ging heel erg goed.

De arts die mij bij mijn 2e blessure (het gat in de pees) begeleidde en controleerde doet speciaal onderzoek naar peesproblemen. Hij was verbaasd hoe snel fargo herstelde en zei gewoon doorgaan met wat je nu doet want de resultaten zijn ERG goed en veel sneller dan ik had verwacht. Vertelde van de massage met water (sproeikop op slang) en hij was onder de indruk en vond dat ik er vooral mee door moest gaan omdat het erg goed ging.

((Een van de belangrijkste oorzaken van het normale langzame herstel van pezen is dat ze slecht doorbloed zijn. Met het
afspoelen dan wel besproeien met het water bevorder je de doorbloeding, heeft de plek minder zuurstof nodig (want het is kouder) en kan die zuurstof worden gebruikt voor het herstel van het kapotte weefsel. En de afvalstoffen worden door de betere doorbloeding beter afgevoerd.))

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:22

wat je zegt kan best kloppen hoor. Moet zeggen dat de blessures die ik had niet heel erg ernstig waren. Been slonk ook erg snel dus daar kan ook verschil in zitten natuurlijk

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:30

Een peeschede onsteking betekend ook dat er op een verkeerde manier belast wordt.Het been met de ontsteking word waarschijnlijk overbelast,misschien om het andere been te ontzien.Vraag daar ook eens naar aan je D.A.
Je hebt anders kans dat wanneer alles genezen is het toch na een tijd weer terug kan komen omdat de échte oorzaak niet aangepakt is,alleen het gevolg..

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 11:52

Klopt ja, dat heeft hij inderdaad ook tegen mij gezecht, Ze had het dus al bij haar oude baas ook nog (heb har nog maar een maand) Die heeft haar na 2 maanden stil gestaan even uit haar stal getrokken om 1m40 met r te gaan springen de zondag voor ik haar kwam halen. Ik heb haar toen ook rust gegeven, en afgespoten en na een paar dagen was dit weg dus vond ik het niet nodig de DA te laten komen (want neem aan dat het logish is als het na een paar dagen wel weg gaat dat dat niet nodig is tenzij je rijk bent) Dus ik ben zachtjes an met haar gaan beginnen, Nou dat bleek dus fout geweest te zijn.. Maar dat hoor je en weet je jammer genoeg altijd pas als het te laat is... Nu wee tik ook hoe belangrijk het is om als er wat met het been van je paard is niet af te wachten en bij twijfel gewoon de DA te bellen.. Die fout maak ik niet nog een keer..

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:36

Ben benieuwd wat het is en of je je paardje er vanaf kan helpen.Duimen maar dat het te overlomen is.
Succes ermee iig !

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 09:46

Gister heb ik haar dfe laatste medicijnen gegeven van de kuur. Ik heb vandnaag de dierenarts gebeld om te vragen of ik er mee moest stoppen of doorgaan. Ik mocht er gelukkig mee stoppen en verder gewoon de 14 dagen rust afmaken.

Haar been is ietsje geslonken, maar ze heeft r duidelijk nog last van, Het is in ieder geval een goed teken dat het ook mar en beetje geslonken is! Nu moet ze verder nog tot niet aankomende maar de woensdag erna rust houden en dan kijken we pas verder of de DA nog een keer moet komen of niet..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:02

Ik denk dat je er nog wel even aan vast zult zitten, zeker als het paard er al eerder last van heeft gehad en het nog niet goed hersteld is. Waarschijnlijk zul je dan nog wel aan revalidatie met stapwerk vastzitten. Wel verschrikkelijk onverantwoordelijk van de vorige eigenaar om met zo'n paard te gaan springen, daar maak je het echt niet beter mee!! Sterkte in ieder geval.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 15:55

Ja precies, nou ik heb alle tijd voor haar , zodat ze lekker beter kan worden, dan moet ik maar heel lang stapwerk doen, of whatever het belangrijkste is dat ze dalijk weer lekker kan lopen zonder pijn.

bedankt

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 19:51

Hey Lachen wil eventjes wat kwijt.

De DA is vandaag weer geweest omdat ze nogsteeds kreupel is. Vandaag heeft hij wat testjes gedaan, zoals een buigoefening, Hij heeft 10 min haar slechte been gebogen gehouden en als hij hem neerzette moest ik wegdraven.. Mijn paardje viel gelijk bekant op haar neus.. Dus had de DA al zon vermoeden, Hij heeft 2 van haar zenuwen verdooft in haar kootholte en moest zien of ze dan nog kreupel liep om hoefkatrol uit te sluiten ofzo(?) Ze liep dus goed toen ze verdoofd was.. en dat is dus niet zon goed teken, Zowiezo is haar pees nogsteeds dik en zit dat er ook nog eens bij. Morgen word er een echo gemaakt, als er daar niet veel uitkomt moet ze naar de clinic voor rontgen fotos.. Ik hoop zo dat ze geen hoefcatrol hjeeft Boos! Verdrietig Huilen Arm paardje.. maarja het is maar afwachten morgen.. afwachten is echt rot.. Maarja dit wou ik even kwijt

groetjs
Esther

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:28

Ach meid wat vervelend! Maar zelfs als de foto's niet goed zijn, dan kan er nog steeds een hele boel verbeteren door stapwerk en juiste ijzers die helpen met afrollen van de hoef. Mijn al overleden paard is ook op de foto's gezet toen hij voor een peesprobleem in zijn achterbeen kwam. Toen werden er van zijn voorbenen ook foto's gemaakt en toen bleek dat al zijn gewrichten in zijn onderbeen inclusief zijn hoefkatrol drietjes waren. Hij liep echter niet kreupel. Op advies van de dierenarts toen breakover beslag gekregen dus hoefijzers met veel opzet en afgeronde voor en zijkanten zodat een paard beter en makkelijker kan lopen. Hierdoor werden zijn gewrichten weer rustig en op orde en stop je dus verdere slijtage en onrust in het been. Hij heeft door het beslag en door dat hij ook MSM en chondroitine en glucosamine kreeg geen enkel probleem meer gehad met stappen, draven en gallopperen nadat we voor de peesproblemen waarvoor we kwamen hersteld waren. Zijn voorbenen vormden geen extra probleem voor hem en de slijtage die hij had. Dus houd moed! Dit hoeft niet perse te betekenen dat
je paard niets meer kan. Kijk maar eens naar break over beslag op het internet. Er is een nederlandse site waar heel veel informatie daarover staat.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 13:56

Hey ja ik heb al veel gelezen over hoefkatrol, Ik denk ook dat het er meer en deels aan ligt hoeveel pijn je paard heeft... Ik wil haar niet onnodig laten lijden mocht het geval zijn dat ze er gewoon echt last van gaat krijgen of blijft houden.. maarja ik hoor vanmiddag wel hoe en wat, Als er niets uit de echo komt, dan moeten we fotos laten maken... en dan maar hopen. Het intereseert me niet dat ik misschien wel nooit meer kan rijden ofzo, zolang ze maar geen pijn heeft. Ik houd zielsveel van r en het is mijn wederzijdse Soulmate... Ik zou ech niet weten wat ik zonder haar moest...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:21

MD-->BEH

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 13:21

Gister is de echo gemaakt... En er kwam niet veel goeds uit, Er zit een gat/scheur in haar buigpees... dus ze is letterlijk verrot gereden Boos! Hij zei dat dit nooit gebeurt kan zijn in de maand dat ik haar heb want ik gaf natuurlijk al gelijk mijzelf de schuld. Nu moet ze 3 maanden een rustperiode hebben, met daarin wel enige belasting op haar been, ik moet erop, als ze een goede dag heb 10 min stappe en 10 min draven, Als ze slecht dag heeft 20 min stappen, Daarna altijd goed afspuiten en 10 min koelpack erop . Over 3 maanden word er opnieuw een echo gemaakt om te kijke of er genezing inzit. De DA is op het moment heel bang dat het een chronisch verhaal is.. Maar wat niet geprobeerd is is altijd misgeschoten. Ze heeft al eens een been blessure gehad waarvan ze dachten dat het nooit meer goed kwam en is ook goed gekomen wonder boven wonder. Dus ik ga supe rmijn best doen voor mijn paardje, zowiezo doet zij dit al voor mij. Zowiezo denkt hij ook nogsteeds aan haar hoefkatrol, omdat ze op dat voetje erg kort is, Maar hij wil daar even mee waqchten omdat dit beeld eerst even duidelijk moet zijn (ofzo). Nahja hopen o het beste Lachen het komt vast wel goed, mijn paardje is een vechtertje en een sterke dame..

hansieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:25

@ PinkyBubble

Ik heb gehoord dat er bij dierenartsen praktijk de visdonk in roosendaal een behandling is die bij sommige paarden aanslaat als het gaat om een scheur / gat in een pees of zo iets

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 13:26

Oke, ik zal de DA daar eens over vragen, want hij heb daar eerlijk gezegt niets over gezegt.. misschien als er na die 3 maanden geen verbetering is dat hij dat dan msschien van plan was.. maarja Lachen thanks anyway

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:33

Paard terugbrengen naar de verkoper en je geld terug eisen !
Het paard is als goed aan jouw verkocht maar was al 'kapot'.
Je hebt haar slechts een maandje, hoe langer je haar hebt hoe moeilijker het wordt om afscheid te nemen en dit gaat een langdurige geschiedenis worden, je kunt je geld en energie beter in een gezond paard steken. Er zijn er nog genoeg hoor waar je ook verliefd op wordt.

hansieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:34

PinkyBubble

Ik zou in dit geval direct contact met de visdonk opnemen en vertellen wat je paard makeert, voor het zelfde geldt stellen zij een andere behandeling voor. Die er misschien voor kan zorgen dat je paardje weer goed komt, zo niet dan in ieder geval beter.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 13:39

_Mary schreef:
Paard terugbrengen naar de verkoper en je geld terug eisen !
Het paard is als goed aan jouw verkocht maar was al 'kapot'.
Je hebt haar slechts een maandje, hoe langer je haar hebt hoe moeilijker het wordt om afscheid te nemen en dit gaat een langdurige geschiedenis worden, je kunt je geld en energie beter in een gezond paard steken. Er zijn er nog genoeg hoor waar je ook verliefd op wordt.

Ik ken dit paard al 8 jaar dus of ik het nu doe of vorige week had gedaan, moelijk blijft het, En de vorige eigenaar wou haar al aan de slacht verkopen omdat ze geen tijd meer voor het dier had Boos! en aangezien het toen al mijn beste maatje was heb ik haar meegenome voor de slachtprijs inclusief de verzkeering.. weg gaat ze dus echt niet meer ook al zou ik nooit meer op haar kunnen rijden.

hansieh schreef:
PinkyBubble

Ik zou in dit geval direct contact met de visdonk opnemen en vertellen wat je paard makeert, voor het zelfde geldt stellen zij een andere behandeling voor. Die er misschien voor kan zorgen dat je paardje weer goed komt, zo niet dan in ieder geval beter.

Heb je misschien het telefoon nummer voor mij?