Sesamoidose??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Sesamoidose??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 11:39

Mijn paard heeft lichte sesamoidose.
Op Google kan ik hierover niks vinden, weet iemand er meer over? Of een website met info er over?

(of misschien schrijf ik het niet goed?)

Nibbit

Re: Sesamoidose??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 16:22

Ik heb al iets gevonden, maar het is me toch nog niet echt duidelijk.
Het sesambeentje is iets ruw en de pees schuurt er langs?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:20

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:33

Heeft dat ook niet met hoefkatrolontsteking te maken?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 12:33

Super!! Dankjewel, SpikyBlue! Ik zal het vanmiddag/vanavond even lezen

@Esther 28: nee dit zit iets hoger, in de kogel.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:37

Ok, heb ook even gegoogled en wat ik er van kan vinden gaat het om een degeneratieve aandoening.

Homeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:17

dag Nibbit,

ik heb zelf nog geen ervaring met sesamoidose, maar heb gisteren deze diagnose ook gekregen. Op internet vind ik niet zoveel terug over de behandelwijze. Mijn paardje is kreupel en krijgt nu 3 weken stalrust; na 3 weken worden er controlefoto's genomen waarna hij een infuus krijgt om de aanmaak van het bot te stimuleren. Na deze behandeling mag hij 3 weken aan de hand stappen. Als de foto's na 6 weken beterschap tonen, mag de revalidatie beginnen. Gezien hij net 3 maanden rust gehad heeft, zal hij 6 maanden out zijn.
Welke behandeling werd er jou voorgesteld ?
Zijn er nog onder jullie die hiermee ervaring hebben ?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 07:24

Jeetje Homerus, dan is het waarschijnlijk wat erger dan met mijn paard.
Ze heeft 3 weken rust gehad, daarna vertrouwde ik het niet, en zijn foto`s en een peesscan gemaakt. Het sesambeentje was iets ruw, en de pezen die er langs lopen geiriteerd. Hij heeft glucosemine (?) en corticosteroiden in de kogel gespoten.

Ik moet nu wel beweging geven, ook draven, evt., longeren.
Wel moet ik erom denken geen hele scherpe bochten te rijden.
De kogel is nog steeds iets dik en warm, maar dat is volgens de DA ook een kwestie van stijfheid na de rust.

Op internet is er echt niet veel over te vinden, terwijl ik toch in de Kliniek de indruk had dat dit vaak voorkomt.

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:53

Wat hier meestal voor gegeven wordt is ontstekingsremmers en rust.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 08:07

Weet je er nog meer over Dibah?

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:39

Sesamoidose: Als de twee sesambotjes ontstoken of beschadigd raken. Deze botjes liggen aan de achterkant van het kootgewricht, waar ze als hefboom werken voor de pezen van de buigspier; ze worden omgeven door steunweefselbanden en vormen een belangrijk en integraal onderdeel van de gewrichtsfuncties van het kootgewricht.

Symptomen
Acute kreupelheid van gemiddelde tot ernstige intensiteit. Zwelling van het kootgewricht is niet altijd duidelijk aanwezig, maar pijn kan meestal worden aangetoond boven een of beide sesambotjes. In de chronischer gevallen is de zwelling hard en pijnloos. Röntgenopname van de sesambotjes zijn van essentieel belang voor het aantonen van veranderingen in het bot, die zich bij het chronische geval voordoen.

Oorzaak/diagnose
Abnormale belasting kan ervoor zorgen dat bindweefselbanden van het oppervlak van het sesambot worden afgescheurd, of dat het bot zelfs doormidden scheurt. Ook kan een direct trauma het bot kneuzen of splijten. Een lange, schuin kroonbeen die de druk op de sesambotjes verhoogt, is een afwijking in de bouw en die kan leiden tot vatbaarheid voor schade aan de sesambotjes.

Behandeling
Onmiddellijke immobilisatie in een gipsverband biedt verlichting tegen de pijn en ondersteunt de blessure. Zelfs relatief geringe schade heeft een lange rusperiode nodig, tot wel twaalf maanden.
Een gebroken sesambotje kan operatief worden behandeld als de fragmenten groot genoeg zijn; de twee delen worden met schroeven bijeengehouden en het been wordt ondersteund door een gipsverband.

Dit is een citaat uit het Handboek Paarden ziekten in woord en beeld

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 15:14

Okee dankjewel! In de boeken die ik heb staat er nl niet veel over, en op internet kon ik ook niet veel extra info vinden.
Zo ernstig als hier staat is het bij mijn paard gelukkig niet.

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:28

Gelukkig maar. Maar houdt wel goed rust, is erg belangrijk.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 15:49

Volgens de DA uit de Kliniek moet ik juist wel beweging geven, beetje raar vind ik het wel...

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:49

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:17

Mijn paard had sesamoidose.
Volgens de kliniek was dat het minst erge van zijn problemen, hij had ook artrose, en een ernstige peesaanhechtingsblessure die niet genas en het andere achterbeen was ook niet in orde.
Mijn paard leeft inmiddels niet meer (geslacht ivm alle genoemde kwetsuren) maar volgens het boek van Evert Offereins (Paardenbenen) gaat sesamoidose op den duur problemen veroorzaken.
Ik heb het boek nu niet bij de hand, maar ik vond het niet erg positief klinken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 17:52

Ik ga morgen de kliniek wer bellen, het wordt eerder erger dan beter... Ik wil ook een duidelijke uitleg wat er precies aan de hand is, toen ik daar was ging het allemaal te snel om allemaal te onthouden.

Op de club heeft ook iedereen een goedbedoeld advies, ik geloof ze allemaal wel, maar doe voorlopig wat de dierenarts heeft gezegd.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:59

Dat zou ik zeker doen. Iedereen heeft ongetwijfeld het beste met je voor, maar als je alle adviezen moet uitproberen ben je waarschijnlijk een paar jaar verder en een kapitaal lichter. Knipoog
Sterkte ermee.

Homeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:14

dit klinkt allemaal niet erg hoopgevend. Volgens mijn DA is de acute vorm goed te genezen en telt hij op zo'n 3 maanden (inclusief revalidatie). Ik hoop dat hij gelijk krijgt ..

De DA stelt wel een behandeling voor met Tildren (na 3 weken rust). Het zou de eerste keer zijn dat hij Tildren gebruikt bij sesamoïdose. Heeft iemand hiermee ervaring ?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 18:47

Ik moet het nog een week aankijken en dan weer bellen...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 06:24

Ben gister weer naar de kliniek geweest omdat het erger werd, t paard staat nu nog in de kliniek. Vandaag komen er ijzers onder en verder onderzoek...ben benieuwd!

Homeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:25

hoi Nibbit,

ik hoop dat je snel nieuws krijgt en hoop met je dat het positief is. Hou jeons even op de hoogte ?
Mijn DA komt dinsdag opnieuw foto's nemen en de behandeling met tidren uitvoeren. Daarna volgt 3 weken stappen aan de hand ..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 14:42

Ik moet 2 weken stappen maar de DA denkt niet dat het weer helemaal goed komt. Hij denkt dat M1 dressuur rijden te belastend is, maar we kijken het nog maar even aan.