Trainings schema??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adin

Berichten: 2388
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Vlakbij Leeuwarden

Trainings schema??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 19:48

mijn paard is begin januari geopereerd aan ocd in beide spronggewrichten.
Na de operatie moest hij 4 weken boxrust en daarna 4 weken stappen aan de hand.
In totaal heeft hij nu dus 8 weken min of meer stil gestaan.
De dierenarts zegt dat ik nu geleidelijk aan weer met hem aan het werk mag.
Maar wat is nou eigenlijk geleidelijk aan?
Hij heeft nu natuurlijk weinig tot geen conditie meer. Dus ik ben begonnen met even longeren ( max 10 minuten) en wil dat langzaam aan steeds iets langer doen.
Ik vind het moeilijk om in te schatten wanneer ik wat zou kunnen doen met hem. wanneer kan ik er weer op etc.
Heeft iemand hier ervaring mee? ik hoor het graag!

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Trainings schema??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:30

Volgens mij is het minder belastend voor een paard om rustig rechtuit te stappen i.p.v. gelongeerd te worden, dus ik zou veel gaan wandelen. Wel flink doorstappen, daar krijgen paard een goede conditie van.
Staat je paard nu wel buiten? Want dan werkt ijzelf natuurlijk ook aan zijn conditie.

Adin

Berichten: 2388
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Vlakbij Leeuwarden

Re: Trainings schema??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 13:11

Ik heb al 4 weken lang met hem gestapt, dat was onderdeel van de nazorg. Volgens de arts mag hij nu geleidelijk aan weer aan het werk, dus meer dan stappen.
Hij komt 2 uur per dag in de paddock, daar is ie lekker aan het spelen en klieren dus wel bewegelijk.

fransheijs

Berichten: 662
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Trainings schema??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:17

Voordat je gaat longeren of los gooien zou ik er meteen op gaan zitten. Het probleem van stil staan is niet alleen dat de conditie minder wordt, maar ook een verslapping van spieren en pezen. Als je een paard na zoveel weken rust los gooit of aan de longe gaat ie volledig uit zijn plaat. Ik prefereer daarom om eerst gecontroleerd onder het zadel zijn spieren en pezen weer aan te sterken voordat hij in de longeercirkel of wei mag.

stefanietje
Berichten: 410
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Trainings schema??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:19

ik heb mijn paardje ook laten opereren aan ocd, maar dan in de kogel. ik ben langzaam aan begonnen, met op zijn rug stappen, dit mocht ik dan 20 minuten doen. daarna mocht ik dit uitbreiden, door er iedere week 5 minuten erbij te doen. hierna moest ik terugkomen, ter controle. toen kreeg ik te horen dat ik er 5 minuten draf bij mocht doen. dus ik stapte 30 minuten, en ik draafde 5 minuten. dit moest ik 2 weken vol houden, en dan mocht ik er steeds 5 minuten bij pakken tot 20 minuten draven. en toen langzaam steeds een klein stukje galopperen, en dit uitbreiden. dus elke week er 5 minuten bij. mijn paard is in oktober geopereerd, en ben nu ongeveer 35 minuten aan het werk. ik doe wel al wat meer dan basis werk, als verzameling en af en toe een appuyementje, maar verder houd ik het rustig.

je moet het steeds langzaam aan opbouwen. je kan beter te rustig aan opbouwen, dan dat je het overhaast!

suc6!, en ik hoop dat je er wat aan hebt. Lachen

Adin

Berichten: 2388
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Vlakbij Leeuwarden

Re: Trainings schema??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 13:44

Goh, dat duurt toch best wel lang he.
Het nadeel is dat de nazorg van de kliniek erg beperkt is. Ik moet mezelf maar redden.
Ik heb hem gister wel gelongeerd. Hij zit erg vast in zijn lichaam. Da's natuurlijk niet raar nadat hij zolang stil heeft gestaan.
Is het advies nogsteeds om er op te gaan zitten?

stefanietje
Berichten: 410
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Trainings schema??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:49

dit had mijn paard ook, was helemaal stijf in zn rug enzo, maar ze adviseerden me erop te gaan zitten, om hem dan wat soepel te maken, door stapoefeningen te doen, als een stapje opzij wijken, voltes, slangenvoltes enz. te maken.

Adin

Berichten: 2388
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Vlakbij Leeuwarden

Re: Trainings schema??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 15:24

Zijn rug is inderdaad ook nog erg stijf en gevoelig.Daar was ie net vanaf na een behandeling van de osteopaat maar helaas heeft ie nu weer last. Verder is hij helemaal stijf in zijn hele lichaam.
Ik heb ide hoop dat het door bewegen vanzelf wel beter wordt.
Goh nou als dat bij jou het advies was dan stap ik er deze week ook om om even rek en strek oefeningen met hem te doen.
Bedankt!