PEES MET TE WEINIG STRUCTUUR

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VEGASS
Berichten: 334
Geregistreerd: 20-02-07

PEES MET TE WEINIG STRUCTUUR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 13:45

Hoi daar, mijn paard heeft een dikke pees, loopt niet kreupel. Vanmorgen naar da geweest, en constateerd met behulp van scan te weinig structuur over de gehele pees. Advies twee zes tot acht weken stappen en daarna een half jaar in de wei.
Shockwave had weinig zin, omdat het een groot stuk betreft, en shokwave heel plaatselijk werkt. Heeft iemand ervaring hiermee en zou magneetveld therapie aanslaan?

Leo4ever
Berichten: 86
Geregistreerd: 09-02-06

Re: PEES MET TE WEINIG STRUCTUUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:55

Mijn paard had een overbelastingsblessure in de diepe buigpees, m.a.w. geen scheur of gat maar allemaal kleine plekjes. Ik heb magneetveld- én lasertherapie toegepast, elke dag en 7 maanden lang, ik ben ervan overtuigd dat ik het een zet in de goeie richting heb gegeven. Ook door andere voorbeelden van deze therapie uit mijn omgeving. Daarna heeft hij bijna anderhalf jaar op een paardenrusthuis gestaan. Niet schrikken nu. Ik weet niet welke pees het bij jouw paard is maar in dit geval bleek het een langdurige geschiedenis te worden. Weidegang is dan geweldig. Hapje stapje, hapje stapje, toch bijna contant en heel rustig in beweging. Moeder Natuur kan dat goed hoor!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: PEES MET TE WEINIG STRUCTUUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:47

MD --> BEH

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: PEES MET TE WEINIG STRUCTUUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:54

ik heb een paard onder behandeling die na een langdurige blessure ook een rommelige structuur van een pees had. dat heb ik wekelijks gedurende 8 weken behandeld met ultrageluidtherapie en laser, en dat is vorige week weer gescand. resultaat: veel betere structuur, d.arts goed tevreden. Lachen

mocht je een dierenfysio zoeken die je hierbij kan helpen: kijk eens bij therapeuten op www.nvfd.nl.
vraag als je contact zoekt wel even na welke apparatuur ze hebben; lang niet elke collega heeft ultrageluid, laser of magneetveld (ik heb bijv. die laatste ook niet). succes!

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: PEES MET TE WEINIG STRUCTUUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:55

Ik heb mijn eigen paard met soortgelijke peesblessure ook zelf behandeld mbv. ultrageluidsapperatuur. We hebben een half jaar niet gereden, en 2x per dag een half uur gestapt op de harde weg.
De peesstructuur bleek goed verbeterd, inmiddels rijden we weer.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: PEES MET TE WEINIG STRUCTUUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:54

Hier een zelfde soort blessure...
Een onregelmatigheid in het imparligament, negatieve prognose.
Geen gaten of scheuren alleen onregelmatigheid in de structuur van het ligament. Shockwave werd voor mij ook afgeraden omdat het te diep in de hoef zat en waarschijnilijk geen bereik had.
Had wel gekeken voor magneetveld therapie, maar dan zou ik zon plaat moeten huren en dat zou me 500 euro per maand kosten, dat werd me toch te gortig, dus ik heb hem op hetzelfde rusthuis als Leo4ever gezet en nu na ruim driekwart jaar is er een duidelijke verbetering te zien. Dus geduld, geduld en nog meer geduld is de enige remedie en idd hapje stapje....

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: PEES MET TE WEINIG STRUCTUUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:25