Wat denken jullie? ijzers of iets anders. Zyn er ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LynnGiirl

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Zwolle

Wat denken jullie? ijzers of iets anders. Zyn er ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 19:42

Nou wat denken jullie hiervan :
Eerst even een inleiding.


Bredewold = Staleigenaar, veel ervaring met paarden.
Laura = Medehuurder.
Meltem = Vorige huurder en ook de eerste huurder.
Rombout = Onze hoefsmid.
Castro = Ander paard bij bredewold die ook 1.5 jaar geen hoefijzers had en na 1.5 jaar erg kreupel werd en hoefijzers moest en het was over. Waardoor het dus ook naar z'on lange tijd terug was gekomen


' Quick loopt al een tijdje niet lekker, en het ging steeds wat slechter, de onderkant van ze hoeven, de hoefrand enzo wat je ziet als je de hoeven ging uitkrabben waren wat rood achtig van kleur.
Nu staat die op rust,
alleen we weten nog steeds niet wat het is en hoelang het gaat duren en wat de oplossing ervoor is. Alleen dat Quick kneuzinkjes heeft in alle hoeven.
'


Ik had Bredewold gesproken, want ik voelde ook wat bobbeltjes links achter en een paar rechts. Maar dat is dus schimmel daar krijg ik nog een middeltje voor.

Daarna vroeg ik over de hoeven, hij zegt dat het waarschijnlijk toch komt doordat Quick geen hoefijzers meer heeft.
Voordat hij bij Bredewold kwam heeft die ook altijd hoefijzers gehad, en bij Meltem ook.
Toen had Laura hem alleen en die heeft ze er onderuit laten halen, toen heeft die even kreupel gelopen.
Daarna is het wel goed gegaan. Maar nu ik hem heb weet ik uit eigen ervarig, dat die nog best vaak onregelmatig liep of tegen de kreupelheid aan of kreupel was. Vaak was het wel weer over naar een tijdje maar hij liep heel vaak onregelmatig.

Nu zegt Bredewold dat er al best vaak daarvoor een dierenarts is gewweest maar dat die altijd dan zeiden dat er niets aan de hand was. Volgens de hoefsmid heeft Quick dus kneuzingen.
Bredewold denkt dat dat ook komt doordat die vroeger hoefijzers had en nu niet meer. Want Castro had dat bijvoorbeeld ook. Die moest ook later pas hoefijzers en het was over.

Nu ga ik morgen Rombout even bellen en hem alles vertellen en vragen wat hij voor advies geeft enzo.

Dan ga ik nog proberen of ik Meltem's msn adres kan krijgen, en dan even vragen hoe die hoefijzers had, vierkant of alleen voor. En hoelang die dat had, en of die toen ook wel eens onregelmatig liep enzo..


Maar wat denken jullie hiervan?
Heeft Bredewold gelijk of kan het niet?

" Hebben mensen hier ervaringen mee, of weten ze dingen die ik nog niet weet hierover? "

Alvast Bedankt & ik hoop dat het hier goed staat.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wat denken jullie? ijzers of iets anders. Zyn er ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:03

Je verhaal is een beetje wazig, maar als ik het goed begrijp denken ze dat het paard kneuzingen in de hoef heeft omdat hij niet meer op ijzer staat.

Ik denk niet dat dat met elkaar te maken heeft. Eerder de manier van bekappen.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Wat denken jullie? ijzers of iets anders. Zyn er ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:41

Ik ga met Arabesk mee. Persoonlijk vind ik dat ijzers niet nodig zijn. Zolang er maar goed bekapt word. Neem jezelf als voorbeeld. Loop altijd op goede stevige schoenen en je voeld niets van glas steentjes ed. maar loop de eerste keer eens op glas, steentjes ed dat doet ook erg veel pijn. Naar gelang je voet er aan went hoe makkelijker het word. Zo ook bij een paarden hoef. Die moet ook eerst wennen aan een blote hoef. Zo zie ik dat iig. Mijn paard loopt al jaren niet meer op ijzers, ik laat hem in principe om de 12 weken bekappen en ik kan echt alles met hem. Ik rij redelijk vaak buiten op een harde ondergrond maar zn hoeven zien er altijd goed uit. Hij heeft nooit last van kreupelheid ed.

LynnGiirl

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Zwolle

Re: Wat denken jullie? ijzers of iets anders. Zyn er ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 15:43

Bedankt allemaal,

het is gelukkig niet meer nodig, het topic kan gesloten worden.
Vandaag liep die gewoon weer geod, en volgens de hoefsmid kunnen we stoppen met de rust en weer gewoon gaan rijden. Ik me die hele week helemaal paniek maken, en het is gewoon over nu. Ze hoeven zijn nog wel rood dus ik weet het zelf niet zeker, maarja ik heb er neit voor geleerd.

Ik ben echt zo blij nu Cool

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Wat denken jullie? ijzers of iets anders. Zyn er ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:46

Nou das mooi.. Hopelijk blijft het weg nu..

LynnGiirl

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Zwolle

Re: Wat denken jullie? ijzers of iets anders. Zyn er ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 15:47

This_is_me schreef:
Nou das mooi.. Hopelijk blijft het weg nu..



Ik hoop het echt,
sorry ik ben echt een paniek zaaier..
Er hoeft maar iets te gebeuren en ik ben al helemaal bang dat het verkeerd afloopt ..
Maarjaik ben dan nu ook heeeell erg opgelucht Haha!

Geen ijzers of iets, gewoon weer verder Pling! Cool