Met welke leeftijd...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 11:15

gaan beginnen om naast de fiets mee te nemen.
Het veulen van mij is in juni alweer 1 jaar oud en dan wil ik eigenlijk gaan beginnen om te oefenen met het naast de fiets lopen. Aan de hand loopt ze nu perfect buiten mee en is al goed verkeersmak (ook zonder haar moeder). Maar om haar in goede conditie te krijgen wil ik eigenlijk hebben dat ze naast de fiets kan lopen. Is 1 jaar daarvoor te vroeg? Of vinden jullie dit wel kunnen?

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:25

Zou ik nog een jaartje of anderhalf mee wachten.
Als het dier voldoende vrije beweging in de wei heeft is dat conditie zat.Hij kan die energie goed gebruiken voor de groei.

Tempus_Fugit
Berichten: 3666
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:28

Aanleren vind ik wel kunnen hoor, maar dan nog niet die conditie echt gaan trainen. Want als je conditie wil trainen, dan moet je dat ook bijhouden, anders heeft het geen nut en is die conditie zo weer weg.

Dus alvast oefenen en de straat met kleine stukjes naast de fiets lopen vind ik wel kunnen.

Jong geleerd, is oud gedaan! Zeggen ze altijd

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 11:33

Citaat:
Aanleren vind ik wel kunnen hoor, maar dan nog niet die conditie echt gaan trainen. Want als je conditie wil trainen, dan moet je dat ook bijhouden, anders heeft het geen nut en is die conditie zo weer weg.

Dus alvast oefenen en de straat met kleine stukjes naast de fiets lopen vind ik wel kunnen.

Jong geleerd, is oud gedaan! Zeggen ze altijd


Het is ook niet dat ik al hele einde met haar wilde gaan fietsen, maar het wel aanleren. Niet dat als ze straks nog sterker (ze is al behoorlijk pittig, dominant en sterk) ik heel veel moeite heb om het aan te leren en haar bij me te kunnen houden.

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:33

Mijn pony was ruim anderhalf toen ze voor het eerst meeging naast de fiets. Ik moet mijn pony's dagelijks naar een wei 800 meter verderop brengen en dan is fietsen best makkelijk. Ik heb het bij mijn dierenarts nagevraagd en het kon volgens haar helemaal geen kwaad. Het lopen op de harde weg was zelfs goed voor de pezen. Ik zou nu nog niet beginnen met conditie opbouwen. Dat is in mijn ogen wel wat vroeg, maar een ritje met de fiets om te oefenen met verkeer kan best.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 03:43

ik ken het... ik fiets graag met mijn paarden, maar mijn veulen vind ik er nog wat jong voor. toen door omstandigheden mijn veulen en zijn weidemaatje (die het fietsen kent) snel moesten worden opgehaald, heb ik dat op de fiets gedaan. zus met de oudste, ik met de jongste. meelopen kende hij al wel, en ik hou zéker in het begin vooral stap en een rustig sukkeldrafje aan. ik was er niet blij mee dat het zo moest, maar het is goed gegaan. hij was toen 8 maandjes ofzo, inmiddels is hij 10,5 maand maar ik heb er nog niet weer mee gefietst. ik denk niet dat het problemen zou geven met hem. conditie kan later wel, maar de basismanieren ervoor aanleren kan je best al doen. neem in het begin iemand mee die de pony eerst leidt, en fiest ernaast. je kunt dan makkelijk het touw overpakken, en de andere persoon kan indien nodig ingrijpen. en beginnen in stap, sommigen zijn nogal overenthousiast!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:24

Hoe eerder hoe beter. Je veulen meenemen op buitenrit is alleen maar goed. Paarden moeten lópen om gezond te blijven dus hoe meer beweging des te beter Knipoog

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:02

Arabesk schreef:
Hoe eerder hoe beter. Je veulen meenemen op buitenrit is alleen maar goed. Paarden moeten lópen om gezond te blijven dus hoe meer beweging des te beter Knipoog


Dit ben ik niet met je eens.Dat paarden moeten lopen om gezond te blijven is zonder meer waar.
Veulens meeslepen op een buitenrit....erg veel van het goede.
Vrije beweging,onbeperkt, is veel beter.Het dier moet zelf kunnen kiezen.
Ravotten met soortgenootjes,dat is de beste beweging.
Het dier meenemen op buitenrit is dwingen of forceren.Hij heeft geen keus.
Achterblijven is de kudde verlaten.
Bovendien laat zo'n dier zolang mogelijk paard zijn,zoveel in handen op hele jonge leeftijd heeft voordelen,maar ook nadelen.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:06

Waarom zou je de conditie gaan trainen van zo'n jong beestje?? Zet hem gewoon met leeftijdsgenootjes in een weiland, dan krijgt ie conditie genoeg!! Haha!
Aan de fiets leren lopen kan op elke leeftijd wel, maar ik vind het een beetje onbetrouwbaar, omdat wanneer hij schrikt jij hem niet kan tegenhouden en jij ook nog eens vallen gaat.

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 13:23

Citaat:
Waarom zou je de conditie gaan trainen van zo'n jong beestje?? Zet hem gewoon met leeftijdsgenootjes in een weiland, dan krijgt ie conditie genoeg!!


Ik zeg niet dat ik nu al ga trainen voor zijn conditie. Wil alleen vroeg beginnen om naast de fiets te gaan lopen. Dit omdat ik dat wanneer ze ouder is, makkelijk vind als het nodig is. Het word namelijk alleen maar moeilijker om dat te leren als ze ouder zijn. En ik heb er met haar moeder altijd plezier van als ik haar ook eens naast de fiets mee, om wat voor reden dan ook. En dat zal ik later met het veulen dus ook makkelijk vinden.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:26

Oefenen zal geen kwaad kunnen. Maar je schrijft dat het dier pittig en dominant is, en dat je em niet kan houden. Zou je niet eerst dan dat gaan oefenen ???

Verder ben ik van mening dat je een veulen in de eerste 6 maanden vanalles moet laten meemaken, doen en oefenen. Daarna moet ie (imo) 2½ tot 3 jaar paard kunnen zijn in een kudde zonder gepruts van mensen handen !!

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:08

Dat je wilt trainen voor conditie dat vertel jij in je verhaal..

Dribbel_24
Berichten: 964
Geregistreerd: 21-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:10

Je geeft zelf aan dat het veulen pittig erg dominant en sterk is dan zou ik er absoluut nog niet over nadenken om hem naaste de fiets mee te nemen je houd er dan helemaal niks meer aan

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:20

Omdat jullie het allemaal zo goed weten moeten wij hoefsmeden de ellende opruimen, niet voetjes willen geven, onopgevoede knollen, die hebben geleerd schoppen en trappen helpt in de kudde, en alle voeten naar de bliksem, en dan als reactie van de klant:" dat deed ie eerst niet..."
probeer hetzelfde maar eens met honden, komt ook niet goed toch?
Dan kun je dus beter al op jonge leeftijd rustig je paard vanalles leren, dan krijg je een veel betrouwbaarder paard, die nog echt wel paard is hoor...
dus leer je veulen maar lekker naast de fiets lopen, is alleen maar goed voor um, is bij ons ook altijd goed gekomen, zelfs met een shire...

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:35

Ten eerste ben jij NBer en geen hoefsmid volgens je profiel?
Opvoeden en conditietraining zijn twee verschillende dingen.
Ik ben zelf al ruim 25 jaar gediplomeerd hoefsmid en zit mijn hele leven al in de paarden en mijn ervaring is dat als je je veulen een goede opvoeding geeft en inprint en hem verder in de kuddde laat opvoeden je een veel makkelijker te trainen paard hebt met veel meer respect,als eentje die als een hondje behandeld word.
Bovendien is het niet de taak van de hoefsmid om het paard op te voeden maar die van de eigenaar.
Have a nice day..

Elynkwpn
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-01-07

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 07:41

Inderdaad , ik zou er nog even mee wachten.

Je weet maar nooit en misschien kun je nu gewoon naast hem/haar blijven lopen gewoon Lachen

Ze kan altijd nog schrikken ..Oke dat kan een ouder paard ook maar toch,

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:55

gewoon mee lopen, fietser ernaast, en als dat goed gaat kan de loper het touw aan de fietser geven. zo kan er altijd ingegrepen worden als er iets gebeurt. een ongeluk zit in een klein hoekje, dus zomaar het fietsen gaan oefenen is niet echt aan te raden. het is toch riskanter dan lopen.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:23

@cherokeechum idd is het niet de taak van de hoefsmid om het paard op te voeden, dus laat de mensen eens wat meer met de paarden doen zodat het ook niet nodig is dat de hoefsmid het paard op moet voeden

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:56

inderdaad. geldt overigens ook voor de dierenarts. sommige paarden kunnen er niet eens tegen als er naar de tanden gekeken wordt, of als iemand aan de achterbenen zit. zou ik niet zo blij mee zijn. ik heb ook weleens gehoord van een smid die onopgevoede paarden gewoon niet doet. zij zegt dan: voed hem eerst maar op, dan kom ik terug.

persoonlijk vind ik het ook wel heel belangrijk, ik kijk regelmatig de hoeven na (en hou ze zelf bij onder begeleiding van de smid en DA), en dat wil ik normaal kunnen doen. net als het verzorgen van bijv. wondjes.

punkielover

Berichten: 283
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Venhorst

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:39

Hee!

UIT EIGENERVARING;;

Dat kan wel hoor. Ik heb het zo gedaan
Tot de 1 jaar, lekker geluierd, manieren geleerd, en wandelen!
Tot de 2 jaar, véél wandelen, en stukjes draven enzo.
En tot de 3 jaar, heb ik eigenlijk veel gefietst! Pony erlangs en fietsenmaar.


Let op: Jou pony is eigenlijk nog een veulen, dus wel opletten dat het beestje niet tussen de spaken komt, en niet te moe word. Dat is ook weer niet de bedoeling. En hoe meer beweging, hoe meer voer he:P!

Sucses met je pony!! Als je nog vragen hebt kun je ze stellen, ik had 2 van die kleine huppeltjes!

Groetjes Punkielover

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 12:47

Citaat:
Je geeft zelf aan dat het veulen pittig erg dominant en sterk is dan zou ik er absoluut nog niet over nadenken om hem naaste de fiets mee te nemen je houd er dan helemaal niks meer aan


Dat ben ik van de moeder gewend, die is ook pittig en sterk. Maar met fietsen is ze goed te houden omdat ze het leuk vind om te werken. En ik merk aan het veulen dat ze het karakter van de moeder heeft.

Citaat:
Hee!

UIT EIGENERVARING;;

Dat kan wel hoor. Ik heb het zo gedaan
Tot de 1 jaar, lekker geluierd, manieren geleerd, en wandelen!
Tot de 2 jaar, véél wandelen, en stukjes draven enzo.
En tot de 3 jaar, heb ik eigenlijk veel gefietst! Pony erlangs en fietsenmaar.


Let op: Jou pony is eigenlijk nog een veulen, dus wel opletten dat het beestje niet tussen de spaken komt, en niet te moe word. Dat is ook weer niet de bedoeling. En hoe meer beweging, hoe meer voer he:P!

Sucses met je pony!! Als je nog vragen hebt kun je ze stellen, ik had 2 van die kleine huppeltjes!

Groetjes Punkielover


Ik doe nu al veel wandelen en af en toe draven (oefen voor het voorbrengen op de keuring) en neem haar veel mee naar buiten. En gelukkig heeft ze alle manieren al geleerd. Ze is met omgang zelfs stukken makkelijker als haar moeder. En daar heb ik zelfs weinig last mee gehad.
Heb voor mezelf besloten dat ik vanaf het moment dat ze 24-uur in de wei gaan, ik toch ga oefenen om haar naast de fiets te laten lopen. Kan ik altijd nog bij voeren als ze te sterk vermagerd, maar ik ben bang dat ze ook dat van de moeder geerfd heeft en niet snel slank zal zijn, maar eerder te dik.

Avienna

Berichten: 253
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Met welke leeftijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:46

Voor je eigen veiligheid en die van je paardje zou ik gaan fietsen met hem op het moment dat hij gewend is aan een hoofdstel. Ik fiets altijd met een hoofdstel, zonder teugels, met bitstukje en daaraan mijn halstertouw geklikt. Heb je net even meer te vertellen en is de kans op ongevallen een stuk kleiner.