Weet iemand wat dit kan zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annemiekbram

Berichten: 3529
Geregistreerd: 21-08-04
Woonplaats: Twente!

Weet iemand wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 12:13

Hallo,

Gisteren had ik gereden en toen was er nog niks aan de hand, na het rijden merkte ik ineens dat m'n pony niet meer op z'n linkerachterbeen wou staan.
Ik voelen, was het helemaal warm.
Ik ging met hem lopen en de eerste paar passen kreupelde hij iets maar later niet meer.
Ik merkte wel dat hij z'n voet gevoelig neerzette en met stilstaan trok hij het steeds op.
Heb iemand gevraagd en die dacht dat het misschien een hoefzweer zou zijn.
Ik heb het been/hoef een tijdje afgespoten met koud water.
Vanmorgen kwam ik weer op stal was de hoef en het been warmer als gister en het werd ook dikker.
Heb 10 min. gekoeld en hem weer op stal gezet.

Nu wil ik graag weten of iemand mij kan zeggen wat dit kan zijn en wat ik er mee moet doen.

misschien belangrijk om nog te weten: hij is vrijdag bekapt, heb vrijdag & zaterdag gereden toen was er nog niks mis.

De hoefsmid is de vriend van mijn zus dus die komt vandaag denk ik nog wel, ik zal hem dan wel vragen.

Elinee

Berichten: 1182
Geregistreerd: 11-11-06

Re: Weet iemand wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:17

wacht even een weekje af, koel het, en stap wat met hem.
en als er dan nog geen verbetering is, even de da laten komen.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Weet iemand wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:00

weet je zeker dat er niks in de hoef zit? iets wat er niet thuis hoort? Heb je de hoeven goed uitgekrabt?
Misschien heeft de hoefsmid je paard wel te kort bekapt. Kan ook nog natuurlijk. Dat is net zoiets als een te kort afgeknipte nagel. Autsj! Een dik been kan hierdoor ook ontstaan.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Weet iemand wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:30

Kijk het been heeeel goed na op kleine wondjes! Wie weet heeft ie er eentje. Voor je het weet heb je een einschuss dan. Koelen en stappen blijven volhouden iig!

Annemiekbram

Berichten: 3529
Geregistreerd: 21-08-04
Woonplaats: Twente!

Re: Weet iemand wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 14:04

bedankt!
ik weet alleen nog steeds niet wat het is.
De hoefsmid heeft er naar gekeken en het is geen hoefzweer, we hebben gekeken en bij de straal is hij een beetje gevoelig.
Hij is niet te kort bekapt dat is een ding dat zeker is.
Er is ook geen vooruitgang of achteruitgang...het been + de hoef blijft warm en een beetje dik.
Ik vraag vanavond mijn instructrice eens

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Weet iemand wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:11

Hmm.. Wat vreemd! Maar het is wel zo dat wanneer een paard net bekapt is het beste is hem even een dag of 2 /3 niet te rijden, omdat ze opnieuw moeten wennen aan hun beenstand. Denk maar aan het bekende voorbeeld van nieuwe schoenen, daar kan je ook niet direct een hardloopwedstrijd mee doen.

Afspuiten helpt niets tot niet veel, het zorgt er voor dat de bloedvaten zich vernauwen, zodat het been dunnen begint te lijken, na een uurtje is het weer even dik.
Zorg ervoor dat ie zoveel mogelijk beschikt over lopen, doorbloeding is vaak goed, omdat de afvalstoffen zich dan sneller kunnen verwijderen. Dus zoveel mogelijk op de wei/paddock laten staan, niet op stal!

Ik zou verder, wanneer het over een dag of 2 nog niet over is, de DA laten komen, want een hoef wordt meestal warm wanneer er een ontsteking in zit, wanneer dat in dit geval ook zo is, moet het zo snel mogelijk behandelt worden voordat het in de hele hoef zich verspreiden gaat en het moeilijk nog te behandelen is.