Uitgegleden en nu niet rad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 16:30

Heb ik morgen eindelijk (sinds ruim een jaar) weer les, is Trendy niet rad.

Kreupel kan je het niet noemen, maar links achter is net niet fijn. Zaterdag is ze in de kinder les (die mijn zusje gaf) uit gegleden, dus wat er exact gebeurd is weet ik niet. Een paar minuutjes na het uitglijden begon ze flink te bokken (terwijl het echt geen pony is die snel bokt).

Dit heeft mijn zusje mij pas zondag verteld nadat ik haar er om vroeg. Ik had Trendy zaterdag nl voor de 2e keer voor de wagen en bij het aandraven begon ze toen te dus te bokken waardoor ik verder ging zoeken. Bij het van het land halen was mij niets op gevallen omdat het echt zo miniem is.

Vandaag weer even gekeken maar zodra ze moet draven (aan de longe) spant ze zich en begint te bokken. Laat je haar even door draven blijft ze bokken.

Ze is dus echt niet op het oog echt kreupel, er is echt bijna niets te zien. Ik heb haar rug al na gevoelt maar kan niets vinden, been ook zo goed mogelijk gecheckt op warme plekken enz(wat erg lastig is bij een teddybeer) en haar voeten gecheckt. Haar linker achter voetje (waar ze niet goed op is) is iets warm, maar dat is deze voet vaker ivm een wildvlees bult die op haar hoefbal zit. Maar ze is niet gevoelig op haar voet.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:31

Hm... Been naar buiten gegleden (zie ik zo voor me)? Heb je al aan de dijbeen- en scheenbeenspieren gevoeld, en aan de knie? Zou toch maar even wachten met starten...

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 08:23

Heb alles gevoelt, maar met een dikke teddyberen vacht is het toch wel echt lastig.
Ik was er zelf niet bij, dus weet niet hoe ze uit gegleden is.

Het is (tot nu toe) na een paar dagen rust nog niet beter geworden. Ze blijft gewoon lekker op het land lopen, is het volgende week niet beter ga ik er toch naar laten kijken.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 08:30

Hou ook haar rug in de gaten, kan best wel eens wat verschoven zijn of er zijn wat spiertjes uitgerekt. Gewoon even aankijken en dan naar de dierenarts als het niet over gaat.

Anora

Berichten: 6919
Geregistreerd: 29-04-05

Re: Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:25

Heb zoiets ook wel eens meegemaakt, pony gleed uit op de weg en liep daarna ook niet meer lekker, waarschijnlijk wat spiertjes verrekt, paar weken later liep ze weer goed. Lachen

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:43

Ik vermoed toch dat ze tijdens de val een flinke klapper in haar rug gemaakt heeft, met als gevolg 1 of meerdere geblokkeerde wervels. Dit gaat waarschijnlijk niet vanzelf over. Een goede osteopaat zou er zeker iets aan kunnen doen.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 21:21

Vincenza is er vandaag bij geweest en er zit iets fout met haar wervels. Het is daar idd ook warm.

Ik ga nu opzoek naar een goede osteopaat voor Trendy.

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:35

Kijk eens op mijn site misschien? Ik ben fysiotherapeut en osteopaat voor paarden en woon vlakbij je.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:27

Oei, ik zou even heel goed in de gaten houden, helemaal omdat ie bokt, waarschijnlijk naar de pijn.
Het is wel vervelend dat je niet goed naar de benen kan kijken of er ook wat onregelmatigheden in zijn. Hoe viel ze? Viel ze echt om of was het eerder dat ie meer struikelde? Het kan zijn dat ie een spiertje heeft verekt, maar dat duurt meestal niet zo erg lang.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 12:48

Heleenxx komt haar morgen behandelen. Voor mij is het wel duidelijk dat het in haar wervels zit.

Ik was er niet bij, dus weet ook niet hoe ze uit gleed. Ze gleed achter weg (was nat en het gras wat glad, en Trendy ongetwijfeld over enthousiast zoals altijd) en boven op haar billen is haar rug helemaal warm.

Pijn heeft ze zeker. Ze speelt niet meer op het land(zelfs niet met haar vriendinnetjes die net terug zijn) en is wat sjago. Het is een jonge onstuimige pony maar ze hoort niet te bokken en gewoon vrolijk te zijn.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:50

Ik heb het ook zo eens meegemaakt, paard schrok van iets en gleed met 1 been weg op het beton. Ik liep er toevallig achter en zag haar een spagaat maken. Dat heeft idd een geblokkeerde wervel en wat spierproblemen opgeleverd, maar met een behandeling + wat tijd en rust is alles goed gekomen.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 12:52

Ik had heleenxx vanmorgen aan te telefoon. Ze vond het wel grappig dat het 'maar' om een shetlander gaat Tong uitsteken.
Maar ja, mijn shetlanders zijn gewoon sportpony's (al is dit er eentje die nog erg groen is) en als er iets niet klopt gaan we zorgen dat het in orde komt.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:00

Goed gedaan Dennis! een paard is een paard en moet geen pijn hebben OK dan!

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:01

Dennis schreef:
Ik had heleenxx vanmorgen aan te telefoon. Ze vond het wel grappig dat het 'maar' om een shetlander gaat Tong uitsteken.
Maar ja, mijn shetlanders zijn gewoon sportpony's (al is dit er eentje die nog erg groen is) en als er iets niet klopt gaan we zorgen dat het in orde komt.

Haha, nee hoor. Ik vind Shetlanders gewoon leuke dieren. Ik had al op je site gezien dat het om Shetlanders ging. Ik vind het gewoon altijd weer grappig om ze te behandelen. Zo heb ik een paard van 1,85m. waar ik nog maar net bij kan, zo moet ik door mijn knieƫn. Ik behandel wel vaker Shetlanders, maar in verhouding toch meer grotere dieren.
Trendy was een leuke, lieve pony. Ik hoop dat ze goed gaat opknappen.
Succes!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Uitgegleden en nu niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 13:01

Trendy stuiterd weer over het land! Volgende week er maar weer rustig aan op Lachen.