hoge hoefzweer in een harde hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

hoge hoefzweer in een harde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 00:50

Tijdens het rijden was ze ineens stokkreupel. Na twee bezoeken van de dierenarts en pas na rontgenfoto's kon er geconstateerd worden dat het een hoefzweer was die heel erg hoog zit. Omdat ze ook keiharde hoeven heeft lukt het nog steeds niet om de hoefzweer eruit te krijgen. Ze staat nu tweemaal per dag in de biotex en wanneer het over een paar dagen nog niet beter is moet er waarschijnlijk een gat worden geboord via de buitenkant van de hoef. Wie heeft er ervaring met zo een geval. Is het verstandiger om te wachten totdat de zweer zelf doorbreek via de kroonrand of misschien toch via de onderkant?

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Re: hoge hoefzweer in een harde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:16

Geen ervaring zelf. Welke van de opties handiger zou zijn en de pijn eerder zou opheffen weet ik niet. Ik heb wel een paard gezien waarvan de eigenaar vertelde dat er gekozen was een gat te boren bij haar paard. Het paard liep prima en de voet herstelde zich goed. Hopelijk kan iemand anders je praktische ervaring meegeven. Succes!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: hoge hoefzweer in een harde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:55

Heb inmiddels (helaas) jaren ervaring met hoefzweren bij 1 paard van mij. Ze zitten bij haar altijd op onmogelijke plekken. Omdat mijn paard arthrose heeft wil ik niet dat ze haar andere benen gaat overbelasten dus geef ik haar bij een hoefzweer tegenwoordig direct metacam (maar voor 300kg terwijl het een paard is van 1.80cm). Gevolg is dat ze dat been wel gaat belasten waardoor de hoefzweer al snel doorbreekt in de kroonrand.

oh ja...nooit AB geven bij een hoefzweer....dat verkleurt de plaatjes van de hoef waardoor de hoefsmid hem niet meer kan vinden.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: hoge hoefzweer in een harde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:16

Anouar heeft ook een hoefzweer gehad die heel hoog zat (er kwam uiteindelijk een gaatje in de kroonrand)
Hij moest toen constant met z'n voet in een hoefzak met een klein laagje water en een prop watten met betadine. Zodat het lekker ging broeien. Na een paar dagen hebben ze een heel klein gaatje in de zool gemaakt

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: hoge hoefzweer in een harde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:23

hoe is het nu met het paard???
mijn ervaring (en van de homepatische dierenarts) een hoefzak met ong. 100gram zuurkool een nachtje laten staan, werkt beter dan soda of badedas. de zweer trekt er dan uit

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: hoge hoefzweer in een harde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:26

Mijn paard heeft ook een hoge zweer gehad, die er helaas toch aan de onderkant is uitgekomen (wat toen erg lang duurde...). Halve dagen goed weken in een hoefzak, gebruik hiervoor gekookt lijnzaad. Als je soda of iets dergelijk gebruikt, dan wordt er teveel vocht uit de hoef getrokken, wat ook weer niet goed is.