Galopperen over de verharde weg??!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:32

Behandel je paard als van suiker en je paard wordt van suiker Clown

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:33

dat is wel erg kort door de bocht. Dacht niet dat ik mijn paarden in watten leg, maar ik ben wel zuinig op gewrichten en pezen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:43

Sorry liet mij even gaan Bloos

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:47

maar daar bereik je weinig mee. Ik ben het wel met je eens dat paarden veel meer kunnen hebben dan veel mensen denken, maar om nu maar rucksichtslos alles te doen omdat 'ze niet van suiker zijn', lijkt me ook niet echt nodig. En ik heb te veel argumenten tegen galopperen op de weg gehoord om daar mijn paarden aan te wagen. Galopperen doe ik wel op wat zachter terrein, stappen en draven op het harde.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:25

maar stel je paard schrikt en hij rent de weg over in volle galop en je krijgt hem niet terug... ?? dan gaat jou reputatie ik laat mijn paard nooit over de weg galoperen...

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:28

Draven zonder probleem, maar ook geen km's achter elkaar. Galop zal een stukje vast geen kwaad kunnen, maar voor mijn gevoel is dat gewoon niet goed... Niet prettig. Dus doe ik het ook niet.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:30

Met een stukje beheersde verzamelde galop is niks mis mee.

Anoniem

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:04

gribaldi schreef:
maar stel je paard schrikt en hij rent de weg over in volle galop en je krijgt hem niet terug... ?? dan gaat jou reputatie ik laat mijn paard nooit over de weg galoperen...


Pff. Zo kun je op alles wel wat bedenken.

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:29

SpikyBlue schreef:
He he... Ziek Ik heb mijn hele opleidingslesstof nagezocht... Ik wíst dat ik het ergens had!
Ik heb een schema'tje van stap, draf, galop met de piekbelasting. Helaas heb ik geen scanner anders had ik het ingescand. De piek gaat iig duidelijk sneller, scherper en hóger in galop als in draf. Zelfs: hoe sneller, hoe hoger de piek, hoe meer kg's op het been, hoe slechter voor de gewrichten. Slim

Ieder been wordt natuurlijk ook weer verschillend belast in de galop. Hebben ze alle benen gemeten hierin?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:34

Even gewoon logisch denkend. In draf heb je altijd een diagonale (+zweefmoment) ondersteuning, en bovendien ligt het tempo normaliter lager dan in galop. In galop heb je een unipedale, diagonale en tripedale ondersteuning (+zweefmoment), en ligt het tempo normaal hoger.

Het lijkt mij dan dat iig voor het unipedale been (linksvoor in de rechtergalop en andersom) de belasting hoger ligt dan in draf, maar mss bedriegt mijn gezond verstand me hier.

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:39

Daarom zeg ik, zal van het tempo afhangen en welk been je bekijkt.
Mijn paard mocht zijn rechter voorbeen niet te veel belasten, dus ik mocht niet draven, maar wel linksom en rechtsom galopperen in een verzamelde galop.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:43

toch blijft dat raar, want ook in galop landt een paard op de rechterdiagonaal en dat lijkt me dezelfde baslting geven als in draf Verward Maar nogmaals, dit is gewoon op gevoel, dus ben benieuwd naar dat onderzoek.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:07

heleenxx schreef:
SpikyBlue schreef:
He he... Ziek Ik heb mijn hele opleidingslesstof nagezocht... Ik wíst dat ik het ergens had!
Ik heb een schema'tje van stap, draf, galop met de piekbelasting. Helaas heb ik geen scanner anders had ik het ingescand. De piek gaat iig duidelijk sneller, scherper en hóger in galop als in draf. Zelfs: hoe sneller, hoe hoger de piek, hoe meer kg's op het been, hoe slechter voor de gewrichten. Slim

Ieder been wordt natuurlijk ook weer verschillend belast in de galop. Hebben ze alle benen gemeten hierin?


Weet je, anders stuur je ff een mailtje naar M. van Heel.
Die heeft er een hele wetenschap van gemaakt.
Ehm, vraagje: waarom zou je met een paard, wat zijn been niet teveel mag belasten, op het harde gaan galopperen?!?

Edit: prachtige paarden in je profiel.. Dromen

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:16

[***] schreef:
gribaldi schreef:
maar stel je paard schrikt en hij rent de weg over in volle galop en je krijgt hem niet terug... ?? dan gaat jou reputatie ik laat mijn paard nooit over de weg galoperen...


Pff. Zo kun je op alles wel wat bedenken.



daarom ook.. maar voor even kan het geen kwaad. Tuurlijk moet je niet lomp weg km galoperen begrijp ik ook wel..

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:25

Maar waarom zou je zelfs een paar passen willen galopperen? Dat het je ooit per ongeluk gebeurt, snap ik nog, maar met opzet?

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:28

Mijn pony staat blootsvoets maar ik stap alleen over de weg. Ik hoor er ook verschillende verhalen over ; draven zou wel goed zijn voor versterking van de pezen/ draven zou slecht zijn voor de gewrichten.. Galopperen begin ik helemaal niet aan op de weg. En draven ook niet, dat doe ik wel op de zachtere stukken!

Maar eventjes om te kijken of het zadel schuift is geen probleem.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:40

Oke, van krachten etc heb ik weinig verstand, maar wel een praktijkvoorbeeld.

Ik heb een draver en vroeger (heel aantal jaar terug) had ze ijzers. Ze vertikte het om over de weg te galoperen( niet dat ik dit probeerde, maar als ze eruit naaide, hoefde ik haar maar de harde weg op te sturen en haar angst was spontaan over.. Knipoog ), en draven alleen als het nodig was (dus als iets eng was of als ze geen zin meer had en naar huis wilde). Rustig drafje ging wel, maar niet met plezier zegmaar.

Nu staat ze alweer een jaar of 5 (?) ijzerloos, natuurlijk bekapt beter gezegd, en ze vind het prachtig om over de weg te draven. Oortjes naar voren en zelf het tempo bepalen. Ze geeft zelfs aan te willen galoperen en als ik dit toelaat gaat ze heel mooi braaf in galop. Een voor een draver rustig galopje.

Ik doe dit niet met opzet, ga niet haar hoeven en benen naar de klote galoperen op de harde weg, maar het feit dat ze zelf aangeeft dat het kan (mijn paard heeft overigens meer verleden, ook met haar gedrag) zegt voor mij dat het zo vreselijk niet aanvoelt. Met ijzers overigens NOT DONE, maar goed dat zeg ik over alles met ijzers.

Lijkt me wel dat de krachten bij galop groter zijn per been, ook omdat de afzet krachtiger is als bij draf. Denk aan je knieen als je springt, lichaamsgewicht wordt dan ook vermeervoudigd. Hoe harder je springt hoe groter de druk in je knieen. Dit lijkt me dus voor een paard het zelfde.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:10

Lielle schreef:
Maar waarom zou je zelfs een paar passen willen galopperen? Dat het je ooit per ongeluk gebeurt, snap ik nog, maar met opzet?


tja geen idee eigenlijk...
maar zowiezo niet met opzet..