Galopperen over de verharde weg??!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:13

hallo,
ik wil graag eens weten wat de miningen zijn over galopperen over de verharde weg ( asfalt)??! Mijn dierenarts en paardenfysio zeggen beiden dat het uit den boze is voor pezen, gewrichten en dergelijke om dat te doen. Vandaar was de zadelmaker op stal, en die vroeg een stalgenoot om te gana galopperen over weg, om in galop het te kunnen zien of het zadel klapt of schuift( de bak was te nat om te rijden).
Dit lijkt mij dus echt niet goed voor de gewrichten van een paard, die klappen die het krijgt..
Stappen is wel goed.Draven is met mate wel goed om de pezen te versterken, maar ook niet te lang en wel opbouwen. zo heb ik mij dat laten vertellen..

Megann

Berichten: 43
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:15

Draven en stappen maakt absoluut niet uit, maar galopperen is zeer slecht!!

paardje2005

Berichten: 2342
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: grunn

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:17

die paar passen om te zien of het zadel schuift lijkt mij niet direct het einde van de wereld. zolang je het maar niet kilometers achter elkaar doet. een vriendin moest ook om de zelfde reden even galopperen over de weg, paard loopt na 3 jaar nog normaal hoor.

8nnemiek

Berichten: 43441
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:53

Met ijzers vind ik draven al slecht, galopperen nog slechter.
Zonder ijzers vind ik dat het best even kan. Je hebt natuurlijk galopperen en galopperen.. De ene komt met een harde klap neer, de ander komt rustiger neer dan in draf..
Wat denk je van tuigpaarden die voor de kar draven en galopperen.. Dan kan een klein stukje geen kwaad.
Ik laat mijn paard daar niet galopperen omdat ik hem dat niet wil aanleren. Op de weg stappen we, of draven we rustig.. Ik draaf regelmatig een stukje om de hoeven een beetje kort te houden.

Alvaron

Berichten: 1766
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:57

Het is maar net wat het paard gewend is. Ik heb heel veel in Zuid Frankrijk gereden en daar wordt ook rustig in volle galop over de kale rotsbodem gegaloppeerd. En die paarden hebben krukdroge benen. Ga je daarentegen met die paarden op onze zachte bodems galopperen, krijgen ze geheid last. Net als dat onze paarden het in Zuid Frankrijk niet geweldig zouden vinden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:48

Ik draaf en galoppeer gewoon over het asfalt omdat de bermen hier te nat zijn. Het kan alleen als je paard niet beslagen is en goede gezonde hoeven heeft met een goed werkend hoefmechanisme.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:06

@Arabesk;een paard bestaat niet alleen uit hoeven,dat de hoeven van jouw paard dat aan kunnen wil niet zeggen dat de gewrichten dat ook kunnen.De meeste paarden hebben voldoende zelfbehoud om dat niet gauw te doen,dus blijkbaar doet je paard dat voor jou.Een verantwoordelijkheid die bij jou
ligt dus.....

Anoniem

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:41

Pezen en banden doen er langer over dan bijv. spieren om sterk te worden. Als je het langzaam opbouwd kun je dus best over de weg stappen en draven, galopperen zie ik het nut niet zo van in, dan is de belasting weer heel anders, dat zou ik niet teveel doen. Als je dus af en toe gedoseerd over de harde weg rijdt is dit eigenlijk alleen maar gunstig voor hoeven, pezen en gewrichten.

Miss_Favre
Berichten: 676
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:43

MysticTinker schreef:
Met ijzers vind ik draven al slecht, galopperen nog slechter.
Zonder ijzers vind ik dat het best even kan. Je hebt natuurlijk galopperen en galopperen.. De ene komt met een harde klap neer, de ander komt rustiger neer dan in draf..
Wat denk je van tuigpaarden die voor de kar draven en galopperen.. Dan kan een klein stukje geen kwaad.
Ik laat mijn paard daar niet galopperen omdat ik hem dat niet wil aanleren. Op de weg stappen we, of draven we rustig.. Ik draaf regelmatig een stukje om de hoeven een beetje kort te houden.


Waarom vind jij met ijzers draven slecht als ik vragen mag??

Ik vind draven en stappen op verharde wegen goed,is goed voor de pezen en gewrichten en goed ter afwisseling van werken in zwaar zand. Galoperen op straat vind ik uit den boze,lijkt mij erg slecht!

Anoniem

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:46

Met ijzers geeft nogal wat meer trillingen dan zonder.

k_i_m
Berichten: 198
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:46

de reden om een paard over de weg te laten draven om zijn hoeven kort te houden, vind ik echt niet kunnen. Volgens mij zijn daar nog altijd de hoefsmeden voor...

Miss_Favre
Berichten: 676
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:47

Ja,maar niet elk paard kan zonder ijzers lopen. Ik zie er niks slechts in om met ijzers op een verharde weg te draven. Sterker nog,mijn paard doet het er goed mee...

Anoniem

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:49

k_i_m schreef:
de reden om een paard over de weg te laten draven om zijn hoeven kort te houden, vind ik echt niet kunnen. Volgens mij zijn daar nog altijd de hoefsmeden voor...


Het is een goede afwisseling in de training van je paard. En het wil niet zeggen dat de hoefsmid dan niet hoeft te komen.

amosje

Berichten: 658
Geregistreerd: 26-11-06

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:52

heb het ook soms gedaan
denk dat als je het heeeel af en toe eens doet geen kwaad kan
maar te veel oook niet goed is
ik doe het eigelijk niet graag

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 12:02

oke bedankt, wat ik zelf al dacht. Mij hebben al verschillende dierenartsen gezegd en mijn paardenfysio ook, dat het echt uit den boze is om dat te doen.. Zadelmaker deed het regelmatig met jonge paarden. Ikzelf stap veel over de weg, en draaf kleine korte stukjes. Maar galopperen zou ik echt nooit doen. Trouwens mijn pony destijds ging er een keer vandoor in volle galop over de weg, ik eraf gevallen, pony naar huis gerend, maar pony was mooi wel kreupel, heeft later een jaar op rust gestaan vanwege een peesblessure..
Laatst bijgewerkt door silverbrumby op 13-02-07 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 12:02

meer meningen zou ik graag lezen uiteraard.
Laatst bijgewerkt door silverbrumby op 13-02-07 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 12:03

p.s en paarden voor de koets die stappen en draven toch alleen normaal gesproken over de weg? marathon is wel met galop, maar over de weg nog nooit gezien.

k_i_m
Berichten: 198
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:14

ik weet ook wel dat het met mate oke en zelfs goed is, maar daar had ik het niet over!
ik had het over de reden om over de weg te draven en daardoor zijn hoeven kort te houden...

amosje

Berichten: 658
Geregistreerd: 26-11-06

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:19

ik ga met mijn pony altijd in de bos met de koets
soms wel eens een stukje op de weg maar dan is dat alleen om thuis te raken

8nnemiek

Berichten: 43441
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:32

Miss_Favre schreef:
MysticTinker schreef:
Met ijzers vind ik draven al slecht, galopperen nog slechter.
Zonder ijzers vind ik dat het best even kan. Je hebt natuurlijk galopperen en galopperen.. De ene komt met een harde klap neer, de ander komt rustiger neer dan in draf..
Wat denk je van tuigpaarden die voor de kar draven en galopperen.. Dan kan een klein stukje geen kwaad.
Ik laat mijn paard daar niet galopperen omdat ik hem dat niet wil aanleren. Op de weg stappen we, of draven we rustig.. Ik draaf regelmatig een stukje om de hoeven een beetje kort te houden.


Waarom vind jij met ijzers draven slecht als ik vragen mag??

Ik vind draven en stappen op verharde wegen goed,is goed voor de pezen en gewrichten en goed ter afwisseling van werken in zwaar zand. Galoperen op straat vind ik uit den boze,lijkt mij erg slecht!

Ijzers versterken de schokken heel erg. Ik heb wel eens een testje gedaan. Pak een dun stukje ijzer, ter grootte van je schoenzool, en die plak of timmer je er onder. Ga dan eens een stukje lopen en rennen op het asfalt. Dan voel je duidelijk de schokken doordreunen in je knie!

Mag ik vragen waarom je draven prima vindt, en galopperen uit den boze? Het is toch niet zo dat ze bij het draven zo'n beetje zweven, en bij het galopperen met de volle 600 kilo neerkomen? Zoveel verschil is het niet Knipoog

Citaat:
de reden om een paard over de weg te laten draven om zijn hoeven kort te houden, vind ik echt niet kunnen. Volgens mij zijn daar nog altijd de hoefsmeden voor...

Ik vijl de hoeven van mijn paard zelf bij elke week, en omdat ze zo hard zijn, en het bijvijlen heel zwaar is, ga ik regelmatig een paar minuten op het asfalt draven. Ik merk dat mijn paard het fijn vind, en zijn hoeven doen het er heel goed op. De smid komt om de 3 maanden, en heel nooit iets op te merken, hij vind het er prachtig uitzien en heeft er nooit veel werk aan. Het is niet echt geweldig om een paard maar om de 6 tot 8 weken te laten bekappen, en er dan ineens een heel stuk onderuit te laten halen, daarom houd ik het zelf bij. (doe niet aan NB trouwens)

Uriel_Koska
Berichten: 230
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Ergens in Noord-Holland

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:35

Ik vindt het ook niet kunnen hoor..

Miss_Favre
Berichten: 676
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:28

@MysticTinker: Nou mijn paard 'zweeft' als het ware wel als hij lekker op de weg draaft! Hij vindt het heerlijk en strekt helemaal uit. De schokken zijn met galoperen toch een stuk meer naar mijn idee... Mijn paard heeft jaren geleden een lichte peesblessure gehad en toen we weer konden opbouwen moesten we van de dierenarts na maanden stappen op het harde ,ook rustig aan gaan draven op het harde. Dit omdat dit goed was voor het genezingsproces. Dus ik blijf erbij dat ik het prima vind om stukjes te draven op het harde,het is niet zo dat we uren draven op straat. Zijn meer korte stukjes.
En ik denk niet dat je bij jezelf een stukje ijzer ondergeplakt aan je schoen,kan vergelijken met een paard met hoefijzers,dat zijn voor paarden hun schoenen.

8nnemiek

Berichten: 43441
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:43

Dat vind ik een heel vreemde uitspraak.. 'Dat zijn voor paarden hun schoenen..' Het doordreunen wat je zelf in je knieën voelt, dat voelt een paard ook. Uiteraard raken ze eraan gewend, aan het gevoel.

Miss_Favre
Berichten: 676
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:45

MysticTinker schreef:
Dat vind ik een heel vreemde uitspraak.. 'Dat zijn voor paarden hun schoenen..' Het doordreunen wat je zelf in je knieën voelt, dat voelt een paard ook. Uiteraard raken ze eraan gewend, aan het gevoel.


Nou,zo'n vreemde uitspraak vind ik dat niet! Zal inderdaad dan wel heel slecht zijn als de dierenarts aanraad om op de verharde weg te draven... Ik draaf liever 1 of 2x in de week met mijn paard op het verharde als afwisseling dan elke dag in een zware bak of duinzand...
Helaas kan ik mijn paard niet zonder ijzers zetten,anders had ik het zeker gedaan.

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Galopperen over de verharde weg??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:32

Mijn paard had een ernstig hoefprobleem en moest op een zeker moment wel weer gaan bewegen (van de kliniek en orthopedisch hoefsmid).
Toen mocht ik gaan stappen en galopperen, draven was uit den boze.
Waarom? Omdat draven een 2-tact beweging is, waarbij de benen veel zwaarder belast worden dan bij een normale handgalop.
Het schijnt zelfs dat de krachten die bij een draver in vol tempo vrijkomen op de benen, hetzelfde zijn als de landing van een sprong over 2 meter!
Galopperen op de harde weg is dus geen enkel probleem als het gaat om de belasting op een paarden been of hoef.
De reden dat het niet wordt aangeraden is omdat het een a-symmetrische beweging is, en mensen vaak wat minder controle hebben over hun paard in de galop. Het risico op uitglijden wordt daardoor groter.
Dit risico wordt inderdaad nog groter als het paard ijzers onder heeft, omdat dit de hoeven gladder maakt.