hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 19:52

Zie subject, zijn er gevallen bekend van paarden die maanden met een hoefzweer rondgelopen hebben?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:54

Ken er 1 waarbij dat het geval was. Paard is niet echt kreupel geweest. Af en toe een dagje niet helemaal rad. Hierdoor werd het niet opgemerkt; hoef was ook niet warm. Kwam er uiteindelijk bij de kroonrand uitzetten, dus dat was minder mooi.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 19:59

Hmmz ja ik ben al een tijdje aan het tobben dus, gisteren op de foto's paard 100% in orde, alle ernstige dingen zoals hoefkatrol etc. uitsgeloten. Met uitverdoven bleek dat het in de hoef moest zitten... VA denkt een hoefzweer.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:04


Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 20:08

Thx! ik ga met mijn smid overleggen, die denkt namelijk dat ze dan in stap allang stokkreupel had moeten zijn. Terwijl ze dus alleen af en toe wat onregelmatig gaat. Mijn paard is ook een bikkel, laat nooit merken dat ze pijn heeft.

Samham
Berichten: 70
Geregistreerd: 10-09-05

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:10

Ja ik heb er ook van gehoord... Het paard was ook gewoon regelmatig en pas toen de hoefsmid er was kwamen we erachter. Volgens mij komt het niet heel vaak voor

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 20:15

Kun je trouwens iets doen om een zweer eerder eruit te laten komen? Gaan snijden heeft denk ik geen zin, het zit ws erg diep.

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:49

Toen mijn paard last van hoefzweren had, gaf ik hem dagelijks Arnica D6 door zijn voer om het afvoeren van afvalstoffen e.d. te ondersteunen.

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:42

Kan inderdaad soms maanden duren. Met af en aan een dagje beetje kreupelen, en soms een iets opgezette kootholte (als de zweer in de steunselhoeken zit).
Omdat het niet zo waarschijnlijk is, in dit soort gevallen, dat de oorzaak een zweer is, moet je eerst andere dingen uitsluiten. Dus kreupelheidsonderzoek en foto's.
Als de oorzaak daar dan niet uitkomt, en er wordt aan een zweer gedacht, dan het dier van de pijnstillers afhalen (die remmen de rijping van de zweer) en de hoef in een hoefzak om de zweer verder te laten uitbroeiien. Soms moeten ze weken in de zak.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 14:56

Knavia schreef:
Kan inderdaad soms maanden duren. Met af en aan een dagje beetje kreupelen, en soms een iets opgezette kootholte (als de zweer in de steunselhoeken zit).
Omdat het niet zo waarschijnlijk is, in dit soort gevallen, dat de oorzaak een zweer is, moet je eerst andere dingen uitsluiten. Dus kreupelheidsonderzoek en foto's.Als de oorzaak daar dan niet uitkomt, en er wordt aan een zweer gedacht, dan het dier van de pijnstillers afhalen (die remmen de rijping van de zweer) en de hoef in een hoefzak om de zweer verder te laten uitbroeiien. Soms moeten ze weken in de zak.


Hebben we gedaan en aan de hand daarvan denken we dus dat het een zweer is. Ze heeft nu acitylsalcy ehh aspirine voor paarden en vandaag liep ze dus wel weer goed... We kijken het nog maar even aan..

ozzie1

Berichten: 113
Geregistreerd: 09-08-06
Woonplaats: De Meern

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:54

Heb je ook tijdens het maken van de foto's de hoef laten fotograveren? Mijn paard hebben we nl. een keer van het weiland gehaald, stond toen op drie benen, en we dachten dat zijn been gebroken was. Hoef voelde niet warm of zo. Dierenarts erbij, naar de kliniek, foto's gemaakt van been en scan, konden we niet veel op vinden. Toen toch ook maar foto van de hoef zelf gemaakt, vanaf de voorkant genomen, en er zat, midden in de hoef, een grote zwarte stip op de foto. Bleek dus een hoefzweer te zijn. Vanaf onder kon er niet gesneden worden aangezien het te diep zat. Toen is er vanaf de kroonrand een lange naald ingestoken en heb ik hem daarna in de soda moeten zetten. Eigenlijk direct na het insteken van de naald (wat redelijk diep ging), stond hij al weer op het been en kwam er pus uit. De dag erna ging het weer wat beter en na een aantal dagen soda was de hoefzweer volledig weg en mijn paard weer de oude. Je hoeft dus niet altijd een warme/gevoelige hoef te hebben om toch een hoefzweer te vinden. Succes ermee.

zazu

Berichten: 146
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:02

Het beste dat ik gehoord heb is gewoon 2 à 3 keer per dag baden in sodawater gedurende een kwartier (zou goed zijn volgens de verkoper bij wie ik het paard gekocht had en waar mijn paard op pension stond). Ik heb het zelf 3 weken gedaan, maar er was geen verbetering in te merken omdat het geen zweer was maar een gat in haar pees en later is gebleken dat ze hoefkatrol had en dat de verkoper haar had laten ontzenuwen. Maar een hoefzweer kan inderdaad lang duren.
Succes ermee

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:02

Lynn heeft ook eens een hoefzweer gehad, niks van gemerkt, hoefsmid zag het maar was vanzelf al open gesprongen, Hij heeft voor zekerheid nog wat weggesneden, maar paard heeft niks laten merken dat hij piojn had en liep ook niet kreupel

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 11:50

ozzie1 schreef:
Heb je ook tijdens het maken van de foto's de hoef laten fotograveren?


Jep, van zowel de voor- als zijkant, de zool is nog met groene zeep ingesmeerd om alles nog beter op te laten komen.

Ik ben nu bezig met een thermografie, die kunnen warmte in de hoef opsporen. Er was op de foto's (nog) geen vlek zichtbaar. Het zou ook nog een onsteking van het straalbeentje kunnen zijn vertelden ze me daar.

ozzie1

Berichten: 113
Geregistreerd: 09-08-06
Woonplaats: De Meern

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:47

Nou meid, zoals het er nu uit ziet laat je er alles aan doen om er achter te komen wat het is. Ik blijf voor je duimen dat het "alleen maar een hoefzweer is", want dat is eigenlijk heel goed en "makkelijk" te behandelen en ook daarna zo weer over. Sterkte en succes met het zoeken en laat ff weten wat het nu is?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 11:14

Ja ik vind het vreselijk dat er iets met dr is, iedere keer denk ik dat het over is en daar gaat ze weer. Ze loopt nu weer super overigens... Ik hou je op de hoogte Lachen

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: hoe lang kan een hoefzweer verborgen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 11:35

Nou zoals Van Nassau en mn eigen smid al "voorspeld" hadden; het was géén hoefzweer. Van Nassau zegt dat het echt NIET bestaat dat een zweer maanden blijft zitten, er ligt altijd wat anders aan ten grondslag. ook het artikel in Bit was het niet blij mee omdat het mensen op een verkeerd spoor zet.

En dat blijkt.. we hebben vrijdag een thermografie laten uitvoeren op de paardenkliniek te Kootwijkerbroek en aanvullend een compleet kreupelheidsonderzoek met buigproeven, anestaesie, röntgen (foto's waren goed) en scans. Ze is kreupel op LV, er is waarschijnlijk een onsteking in het HK gebied, een onsteking van de slijmbeurs van het straalbeen oid en RV heeft ze een overbelaste pees (peesschede ontsteking). Een zogenaamde gecompliceerde kreupelheid omdat ze dan links, dan rechts een weinig onregelmatig ging.. Eventueel kunnen we nog een MRI scan laten maken, maar er is geadviseerd eerst het speciale beslag te proberen.

Ben blij dat we naar die kliniek zijn geweest, mn paard moet nu 3 weken boxrust en gecontroleerd stappen op de harde, speciaal HK beslag.

Dus mensen zo zie je maar, laat je niet met een kluitje -poedertje in ons geval- in het riet sturen maar geef niet op voor de werkelijke oorzaak gevonden is.....