Promiss last van haar rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 21:21

Promiss begon ongeveer 4 weken terug wat tegendraadser te worden met rijden, ze wilde niet meer nageeflijk lopen (ze ontspande dus niet meer), ze bokte met aanspringen in galop en de laatste keer rijden zelfs in stap zomaar protest.
Ik ben toen meteen gestopt met rijden want iets zei me dat het niet goed was en inderdaad na een dag stilstaan gaf ze zich al over aan haar pijn.
Als ik op haar rug druk gaan haar oren plat in de nek en probeert ze weg te lopen, als ik haar deken op leg gaan de oren plat en als ik licht over haar heen hang geeft ze duidelijk aan dat ze pijn heeft...

Toen is de dierenarts gekomen,
Hij heeft haar rug gevoeld, en voelde maar zag ook een verdikking aan het einde van haar rug. Hij wilde haar even aan de longe zien, en vond haar in alle gangen stijf in haar rug en kort lopen.
Nou kon hij natuurlijk niet zeggen of dat korte lopen ook door haar rug kwam, hij heeft haar immers niet in normale toestand zien lopen, maar ik ken Prom als een ruimlopend paardje.

hij heeft haar nu eerst voor de komende twee weken ongeveer pijnstilling gegeven voor spieren en botten. Dit middeltje helpt ook alleen daar, waardoor er na ongeveer een week zeker verbetering te zien moet zijn. Als dit niet het geval is, moeten er andere onderzoeken gedaan worden want dan is het inwendig.
Als dit wel zo is, de kuur afmaken en daarna kijken hoe ze dan loopt. Het kan namelijk ook zijn dat ze haar spieren verkeerd is gaan gebruiken doordat ze een keer vast heeft gelegen in de box. DOor de pijnstiller kan dit dan goed gaan zegmaar. Mocht ik daarna geen verbetering zien gaat hij voor me op zoek naar een goede fysio/osteopaat.


Nu, 5 dagen later gaat het wisselend.
2 dagen terug reageerde ze niet op druk op haar rug, maar vandaag was het weer helemaal mis Boos!
ook lijkt er een bobbel te zitten, heb geprobeerd het op de foto te zetten.
Ik zie haar nu iedere dag aan de longeerlijn, want dat was heel belangrijk volgens de dierenarts. Ik zie het alleen niet meer goed, dus daarom graag julie critische oog.. misschien zien jullie wat?
Die bokpartij is natuurlijk niet omheen te kijken.. ze was helemaal niet aan het etteren dus ook dit is denk ik pijn.

AfbeeldingDe bobbel
http://img.photobucket.com/albums/v28/1 ... border.jpg

Afbeelding
Afbeelding

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 22:35

Ik kan mijn bericht helaas al niet meer wijzigen,
maar ik zou ook graag ervaringen willen met metacam
Ik heb namelijk niet echt het idee dat het goed werkt...

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:47

Ik denk dat je inderdaad het advies van je dierenarts van een fysio wel zou kunnen opvolgen, mijn ervaring is dat deze vaak sneller dan een dierenarts problemen in spieren en gewrichten aanvoelen. Misschien ook een tip om te doen voordat de dierenarts verder onderzoek doet. Indien nodig verwijst een goede fysio je altijd terug naar de dierenarts. Verder zou ik je de tip willen geven om je paard aan de dubbele lijn te longeren of om te wandelen aan de hand. Op de foto ziet het uit alsof ze heel scheef loopt op de volte, met haar rug stijf. Je wilt juist een ontspannen paard en dat bereik je zo niet volgens mij. Verder heb ik laatst een onderzoek gelezen waarin aangetoond was dat paarden scheef kunnen groeien door te longeren aan 1 lijn, en daardoor kunnen klachten aan rug en benen ontstaan. Het is maar een tip en ik hoop voor jou en je paard dat het snel beter gaat. (laat ook je zadel eens checken).

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 22:55

Ik mag haar nu niet aan dubbele lijnen longeren omdat ik haar nu niet mag belasten.. Normaal longeer ik altijd met dubbele lijnen namelijk Knipoog
Maar ik mag nu alleen wandelen en op deze manier beweging geven aan de longe, omdat het een hittepetit is wissel ik het af omdat van alleen wandelen ze haar energie lang niet kwijt kan Knipoog

Ik zal maandag contact opnemen met de DA of hij een fysio hier in de buurt weet... bedankt!

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 22:57

Ik zie net dat de filmpjes niet werken Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:29

ziet er uit als een flink rug probleem
ze buigt haar achterbenen nl niet omdat haar rug erg stijf is
doordat achter die bobbel de bespiering steeds meer wegvalt, lijkt de bobbel groter te worden
maar dat is niet het geval
paarden kunnen ook wegvallen in bespiering van een wormbesmetting
daar kunnen ze ook rug pijn van krijgen
wanneer is ze voor het laats met een Equest ontwormd?
neem ook eens contact op met http://www.happy-athlete.nl

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:51

Verplaatst van MED naar BEH.

Ook ik denk dat jij baat hebt bij een goede fysiotherapeut.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:23

een erkend dierenfysiotherapeut in jouw buurt kun je eenvoudig vinden: zie de liujst met therapeuten op www.nvfd.nl en bel/amil degene in jouw buurt.

ik denk dat Ceciel Stremmelaar wel in jouw buurt komt. ik ken haar goed, ze is een fijn iemand met paarden. ze kan met je d.a. overleggen als dat nodig is.
denk je wel even aan de verwijzing? die heeft de fysio (welke dan ook) nodig van je d.arts om te mogen behandelen. Lachen

sterkte!

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 19:02

Bedankt!
@Unamie, ze is half december ontwormd met Equest

Maandag neem ik weer contact op, ik wsit neit dat je een verwijzing moet hebben voor een fysio!
Goed dat ik het weet

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:39

MissPromiss schreef:
Maandag neem ik weer contact op, ik wsit neit dat je een verwijzing moet hebben voor een fysio!
Goed dat ik het weet


ik ken geen fysiotherapeuten die eerst om een verwijzing vragen Tong uitsteken
is dit nieuw?
zelf kan ik ook gewoon naar de Fysio zonder verwijzing van de huisarts
wel zou ik als de klachten na (spier) behandelingen aanblijven een kreupelheidsonderzoek laten doen om dingen uit te sluiten

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:49

Heb je er al eens aan gedacht om haar te laten manipuleren (kraken)?

jermaine
Berichten: 88
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:55

Ik heb de fysiotherapeut ook laten komen zonder verwijzing. Ik kan het je echt aanraden. Bij mijn paard mankeerde er niks, maar het paard van mijn vriendin was met de behandeling van de fysio (haar merrie had last van de rug) echt goed geholpen.

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 22:37

Maar van anderen hoor ik weer dat een osteopaat beter zou zijn, omdat die ook botten mee kan behandelen?

Het gaat niet goed met Prommel...
ze is niet vrolijk, beweeg moeilijk en wilde vandaag niet meer galopperen..
Ik wilde wel dat ze het deed, om te kijken hoe ze liep in galop, maar ze viel na 2/3 passen weer terug en had er duidelijk moeite mee..
Ook voelde ik vandaag op de plek van die bobbel temperatuurverschil, het was niet veel.. maar wél waarneembaar...
Na de galop meteen maar even laten uitstappen en haar in stal gezet..
huilend ben ik in de stal gaan zitten.. heel lief kwam ze met haar koppie bij me en hing haar hoofdje in mijn handen, echt iets wat ze nog nooit gedaan had..
Ook leek ze met het longeren door haar linkerschouder te zakken, misschien om haar rug te ontzien? (binnenschouder)

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:53

unamie schreef:
MissPromiss schreef:
Maandag neem ik weer contact op, ik wsit neit dat je een verwijzing moet hebben voor een fysio!
Goed dat ik het weet


ik ken geen fysiotherapeuten die eerst om een verwijzing vragen Tong uitsteken
is dit nieuw?
zelf kan ik ook gewoon naar de Fysio zonder verwijzing van de huisarts
wel zou ik als de klachten na (spier) behandelingen aanblijven een kreupelheidsonderzoek laten doen om dingen uit te sluiten


dierfysiotherapie is qua regelgeving niet hetzelfde als humane fysiotherapie; het valt onder een andere wet. dus is niet te vergelijken daarin.
bij dierfysiotherapie heb je dus WEL een verwijzing nodig (i.t.t. humane fysio, waarbij dat sinds 1-1-2006 meestal niet meer nodig is), van een dierenarts die het dier heeft gezien/behandeld. dat is niet nieuw; het is altijd zo geweest (althans, sinds fysiotherapie is opgenomen in de Wet op de Uitoefening van de Diergeneeskunde - WUD, en dat is al een hele poos).

er is 1 uitzondering op die regel: sportbegeleiding bij gezonde paarden (of honden natuurlijk. ik denk niet dat er met andere diersoorten dan die twee nog gesport wordt). dat mag zonder verwijzing.

de collega's die zonder verwijzing behandelen (en die zijn er helaas massa's...) zijn dus gewoon wettelijk fout bezig.
persoonlijk vind ik dat niet heel handig, want je strijkt dierenartsen er behoorlijk mee tegen de haren in.
en ik vind overleg (wat je dan via die verwijzing hebt, en ook tijdens en na de behandelserie) heel waardevol!

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:55

gezien de vrij ernstige klachten raad ik je aan eerst een kreupelheids onderzoek laten doen bij een goede paardenkliniek
een osteopaath en spiertherapeut(e) gaan goed samen hoor
je hoeft daarin niet persé te kiezen
bij mijn paarden komen beide regelmatig, gewoon voor controle

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:01

Bij mensen geldt deze verwijzing voor de vergoeding, als paarden eigenaar moet je het meestal toch zelf betalen, dus waarom verplicht. Overleg met da is een pre voor een fysio denk ik maar verplichte verwijzing gaat voor mijn gevoel voorbij aan het recht van vrije keuze van behandeling van de eigenaar. Mijn da gelooft niet in fysio, maar het heeft mijn haffie alleen maar goed gedaan in een tijd dat de da maar 1 keuze zag namelijk inslapen, als ik op een verwijzing had moeten wachten was ze er nu niet meer geweest, dus dat zind ik vreemd, maar goed on topic
Ik vind het verbod om aan dubbele lijnen te werken, maar het goedkeuren van een enkele lijn erg vreemd, is beiden belastend, alleen bij de enkele lijn is de ontspanning zo te zien ver te zoeken. Heel veel succes in ieder geval met je haffie. sterkte

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:03

dierfysio schreef:
de collega's die zonder verwijzing behandelen (en die zijn er helaas massa's...) zijn dus gewoon wettelijk fout bezig.
persoonlijk vind ik dat niet heel handig, want je strijkt dierenartsen er behoorlijk mee tegen de haren in.


dat zijn er dan zeker veel
maar betekend dat dan dat jij klanten weigert die geen verwijsbrief hebben?
lijk me dan wel heel moeilijk om dan een klantenkring op te bouwen

dierfysio schreef:
en ik vind overleg (wat je dan via die verwijzing hebt, en ook tijdens en na de behandelserie) heel waardevol!


daar zit natuurlijk zeker wat in Ja
maar zelf heb ik al meerder keren meegemaakt dat ik een paard binnenste buiten liet keren
bij een kliniek (kosten heel veel geld) en dat de oorzaak niet gevonden werd
toen ik er een osteopaath bijhaalde koste hij het probleem in 1 keer op Cool

vandaar dat ik het liever omdraai
pas als de osteopaath en spietherapeut het niet kan oplossen
laat ik een kreupelheids onderzoek doen
dat is me tot nu toe erg goed bevallen
heb doordoor iig een hoop geld in mijn zak gehouden!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:19

Prom loopt inderdaad absoluut niet fijn. Doordat de volte op de filmpjes in verhouding ook best klein zijn, moet ze steeds dr binnenachterbeen goed onderzetten, maar dat lukt r niet. En die verdikking op de rug is de locatie waar de rugspieren aansterken (als je paarden bijv voor een vrij zware kar zet die je ze daar die spieren aanspannen), misschien zijn deze te gespannen bij haar, waardoor ze niet meer ontspannen!

Ik zou zelf kiezen voor een bezoek aan de fysio/osteopaat. (da's blijven toch vaak bij spuiten Schijnheilig)
Een fysio hier vlakbij is Danielle Laarhoven (komt ook geregeld bij Iwan van Nicole) uit Eesveen.
Die kan je vervolgens ook wel weer doorverwijzen naar osteopaten (alhoewel diverse fysios volgens mij ook wel osteopaten-werk verrichten, dien ze dit kunnen en het nodig is.)

En aan je te horen, zou ik denk ik ook niet te twijfelachtig meer zijn met het iemand erbij halen. Want vraag me af of dagelijks kijken aan de longe in alle gangen bevorderend is voor de belasting van die rug, als daar het probleem zit.

Succes en sterkte voor en met Prom!

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:28

@ Bella: Danielle woont toch sinds een paar jaar in Brabant??

@ sonjim: ja, dat kun je wel onhandig vinden, maar het is nou eenmaal in de wet zo geregeld. sommige wetten zijn nou eenmaal onhandig.. Haha!

@ unamie: met opbouwen van een klantenkring moeite? neu, dankje Haha! mijn eigen werk is m'n beste reclame tot nu toe.

en als een dierenarts een keer moeilijk doet (wat ik nog zelden meemaak), dan kun je altijd een sec.opinion doen bij een andere d.arts.

die verwijzing mag trouwens ook mondeling; ik bel d.artsen vaak op als een klant me benaderd heeft. gaat altijd prima!
verslaglegging tussentijds en na afsluiten vd behandeling doe ikzelf altijd schriftelijk, is duidelijker.

hoop hiermee dan wat onduidelijkheid te hebben weggenomen Ja

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:43

@dierfysio nu geef je nog geen antwoord op mijn vraag Tong uitsteken

weiger jij echt paarden te behandelen die geen verwijsbrief of mondelinge toestemming van een arts hebben ??
daar ben ik nu toch echt benieuwd naar!

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:51

oeh, sorry: dacht dat ik met die lap tekst alles wel had gehad. niet m'n bedoeling je te negeren uiteraard! Lachen

en ja, ik weiger klanten die een geblesseerd paard hebben, en geen verwijzing van de d.arts willen regelen.
ik maak vaak mee dat mensen geen verwijzing hebben, en het bijv. niet wisten. dan regelen ze die alsnog, of ik bel die d.a. op. dat komt dan eigenlijk altijd goed.

lastiger wordt het als ze de d.a. erbuiten willen houden, of de d.a. bijv. niet in fysio gelooft (jaja, ze bestaan nog Haha! ). dan heeft die klant dus een probleem met me, ja.
maar ben dat nog maar 1x tegengekomen in de 2,5jaar dat ik dit werk nu doe. gelukkig!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:00

dierfysio schreef:
@ Bella: Danielle woont toch sinds een paar jaar in Brabant??

Kan goed kloppen, maar ze is hier geloof ik nog wekelijks ivm haar ouders en zus die hier wonen!

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:05

dierfysio schreef:
en ja, ik weiger klanten die een geblesseerd paard hebben, en geen verwijzing van de d.arts willen regelen.
ik maak vaak mee dat mensen geen verwijzing hebben, en het bijv. niet wisten. dan regelen ze die alsnog, of ik bel die d.a. op. dat komt dan eigenlijk altijd goed.

lastiger wordt het als ze de d.a. erbuiten willen houden, of de d.a. bijv. niet in fysio gelooft (jaja, ze bestaan nog Haha! ). dan heeft die klant dus een probleem met me, ja.
maar ben dat nog maar 1x tegengekomen in de 2,5jaar dat ik dit werk nu doe. gelukkig!


een dierenarts die niet in fysio gelooft, jéé het moet niet gekker worden... Haha!
ik dacht eigenlijk dat je bedoelde, dat je wil dat de dierenarts het paard eerst beoordeeld op blessures etc.
dat kost de klant dan onnodig geld, daarom leek het me moeilijk een klantenkring op te bouwen

en met een telefonische vewijzing wordt je toch ook niets wijzer qua gezondheidstoestand van het paard
de dierenarts heeft het paard dan niet eens gezien...
wat heeft zo'n verwijzing dan voor nut, behalve dat het wettelijk verplicht is

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:19

nee, telefonische verwijzing van d.a. die het paard kent dus!
meestal hebben ze de blessure ook al wel gezien hoor.

maar ik moet altijd een uitgebreid onderzoek doen (wat een groot deel overeenkomt met wat de d.a. ook doet). als ik rare dingen vind, of er niet uitkom, of vermoed dat het iets is waar een fysio niks mee kan: dan gaat het dier (terug) naar de d.a..

soms als ik aan de telefoon hoor (vd eigenaar) dat het iets ergs is, en dat er geen d.a. bij geweest is, dan adviseer ik ze toch sterk EERST een d.a. te raadplegen.

maar ik weet ook heus wel dat er hele hordes collega's (meestal die die net afgestudeerd zijn en zelfs op marktplaats klanten werven... Verward ) zijn die alles aanpakken, met het risico dat ze iets goed verprutsen.

je bent als dierenfysio immers een mooie aanvulling op diergeneeskunde, maar zeker geen vervanger van de dierenarts!

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Promiss last van haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:09

@Dierfysio
zelf laat ik m'n paarden regelmatig preventief nakijken en behandelen
dus zonder dat ze een blessure hebben!
is daar wettelijk ook een verwijzing voor nodig aangezien het dan niet om een blessure gaat

een sportmasseur in principe mag iedereen (zonder contra indicatie) behandelen
na aanleiding van een (pijn) klacht kun je een functie onderzoek doen
aan de hand daarvan besluit je om wel of niet te gaan masseren
bij een serieuze klacht verwijs je dan iemand door naar een fysio of arts
is deze regel voor paarden anders?