Kunnen hoeven te hard zijn?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
popeye2006Jarig
Berichten: 63
Geregistreerd: 06-09-06

Kunnen hoeven te hard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 10:28

Mijn paard is van de week bij de hoefsmid geweest voor bekappen en ijzers. Nu zei mijn hoefsmid dat hij bijna een hernia had opgelopen daarvan, omdat zijn hoeven zo hard zijn.
Ik vroeg mij af of hoeven inderdaad te hard kunnen zijn en wat daar, zo ja, aan te doen is?

Tieme
Berichten: 4988
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Kunnen hoeven te hard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:30

Denk dat de smid toe is aan nieuw gereedschap. Knipoog

jan__timmer
Berichten: 231
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Hierden

Re: Kunnen hoeven te hard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:15

de hoeven kunnen wel erg hard zijn ja
we hebben zelfs een klant waarbij we bij de straal met een pas geslepen kapmes bijna niet doorheen komen

je kunt de voeten zachtermaken met hoefolie

maar je kunt beter herde voeten hebben want dan slijten ze ook minder hard en heb je dus minder snel ijzers nodig

maar mochten de voeten erg langzaam groeien dan is het wel aan te raden om ze wat zachter te maken omdat er natuurlijk ook minder hoefmechanisme is

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kunnen hoeven te hard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:37

M'n vorige paard had volgens m'n hoefsmid betonblokjes aan r achterbenen ipv hoeven Haha!
Dus ja, het kan wel. Wou dat m'n huidige paard die had.....

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Kunnen hoeven te hard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:20

Haha!
De hoeven van sommige paarden zijn inderdaad kogelhard, dan voel ik me soms net een steenhouwer.. Het is momenteel best een droge periode voor de voeten. Als je paard inderdaad volgens de smid hoeven als betonblokken heeft, kan je ze beter steeds als je komt wat afspuiten zodat ze soepeler worden, zoals J. Timmer zegt ter bevordering van het hoefmechanisme. Verder is er niks mis mee, jammer voor je smid alleen, haha!

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Kunnen hoeven te hard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:51

Af en toe een keer (1 tot 2 keer in de week) goed afspuiten en schoonborstelen, ook de onderkant en dan in de hooefdressing zetten. Harde hoeven hebben voordelen en nadelen. Ik hoop altijd maar dat mij paard een meduim hoefje heeft, niet te hard en niet te zacht...

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Kunnen hoeven te hard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:24

Elke dag de hoeven weken in water minstens 15 min doet wonderen. Kijk ook eens kritisch naar de bodem in je stal. Zaagsel droogt de hoeven enorm uit.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Kunnen hoeven te hard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:00

Hoeven kunnen te hard zijn om te bekappen, maar buiten het bekappen om is het alleen maar voordelig. Vocht/nattigheid kan hoorn soepeler maken en goed gereedschap gebruiken is het halve werk.

pascale

Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: hengelo

Re: Kunnen hoeven te hard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:02

popeye2006 schreef:
Mijn paard is van de week bij de hoefsmid geweest voor bekappen en ijzers. Nu zei mijn hoefsmid dat hij bijna een hernia had opgelopen daarvan, omdat zijn hoeven zo hard zijn.
Ik vroeg mij af of hoeven inderdaad te hard kunnen zijn en wat daar, zo ja, aan te doen is?

hoi ja idd mijn smid heeft een keer het mesje zo afgebroken van mijn paard zulke harde hoeven heeft ze! haha groetjes

McLaren

Berichten: 588
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Kunnen hoeven te hard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:05

Die opmerking kreeg ik ook eens van mijn hoefsmid. Nu heb ik een paardje met veel arabierenbloed, en die staan bekend om harde, stevige hoeven. Ik had van iemand anders speciaal spul gebruikt om hoeven aan te sterken. Dat spul werkte dus duidelijk, want daarvoor had ik nooit een klacht over de hoeven. Ik gebruik het spul niet meer en spuit regelmatig de hoeven schoon en smeer ze als ze nog nat zijn in met vet. Ook wandel ik af en toe door nat gras of modder, helpt ook. Sindsdien heb ik een tevreden hoefsmid Haha!

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Kunnen hoeven te hard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:55

De hoeven verschillen per paard. Het ene paard heeft zachte hoeven en het andere paard harde hoeven. Ik vind het alleen wel een beetje overdreven van de hernia Tong uitsteken

Mri

Berichten: 15323
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Kunnen hoeven te hard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:39

als de hoeven zo hard zijn, waarom doe je er dan ijzers onder?
Heeft ze deze nodig (orthopedisch beslag) of zitten ze er gewoon onder omdat hij/zij dat altijd heeft gehad?

Als het het laatste is, waarom zouje dan niet proberen om het zonder ijzers te doen?
Het is goedkoper, en de hoeven slijten dan vanzelf, waardoor er ook minder bekapt hoeft te worden.
Als de hoeven te hard slijten zonder ijzers, of dat ze slecht groeien is het een ander verhaal (al klinkt het niet als slecht groeien, want dan kan de smit het in mijn ogen af met alleen flink vijlen)