Boxrust Wie heeft er tips?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:08

Omdat mijn paard een beschadiging aan zijn diepe buigpees heeft, heeft de DA mij geadviseerd 2 weken boxrust, maar omdat hij artrose heb en je een artrose paarden niet op rust mag zetten, mag ik 2x 5 tot 10 minuten stappen maar meer ook niet,
Ik heb hem van krachtvoer af laten halen, en hij krijgt alleen maar hooi en geen kuil meer.
Ben gisteren, even bij hem geweest en heb zeker een uur in zn box gezeten als ''geschelschap'' Hij vond dit erg gezellig maar wat kan ik er aan doen zodat hij zich niet verveeld?
Hij komt er wel een uurtje uit, 5 minuten stappen en daarna zijn stal uitmesten en lekker poetsen etc. hij krijgt wel de aandacht die hij nodig heeft.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen..

Groetjes, Melissa

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:11

Misschien kun je een stukje van de bak, of nog beter van het land afzetten, zodat hij toch lekker buiten komt en veel kan zien, maar niet kan rennen.

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:16

die mogelijk heb ik niet op stal!.

angy

Berichten: 207
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:20

Jeetje, wat vervelend voor je paard. Je paard heeft afleiding als hij in een stalgang staat waar regelmatig activiteit plaats vindt als hij wat achteraf zou staan. Fijn is als je paard op de stalgang kan kijken en naast een paard staat waar hij vriendjes mee is. Een bal waar hij in kan bijten of een stuk hout/twijgen waar hij aan mag knagen in de stal om de tijd door te komen. Succes en hopelijk knapt hij vlot op.

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:26

angy schreef:
Jeetje, wat vervelend voor je paard. Je paard heeft afleiding als hij in een stalgang staat waar regelmatig activiteit plaats vindt als hij wat achteraf zou staan. Fijn is als je paard op de stalgang kan kijken en naast een paard staat waar hij vriendjes mee is. Een bal waar hij in kan bijten of een stuk hout/twijgen waar hij aan mag knagen in de stal om de tijd door te komen. Succes en hopelijk knapt hij vlot op.


Dankjewel, Ik heb al een soort speelbal maar daar speelt hij nooit mee, Hij staat in een stalgang en hij kan naar buiten kijken wat er als ware gebeurd, niet achter tralies en wat voor bal mag dat zijn hetzelfde als hout?

xxJacqyxx

Berichten: 557
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:27

Je kan ook penen verstoppen onder en tussen het stro/zaagsel in zijn box!

Anoniem

Re: Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:28

op mijn vorige stal werden weleens wilgentakken afgeleverd.. en die hing ik op en daar stond ie dan lekker aan te knagen..
of zo' n bal waar brokjes uitvallen? sommige paarden vinden pionnen leuk om mee te spelen... of heb je de mogelijkheid voor een buitenstal dat ie lekker om zich heen kan kijken?
of likits.. van die grote nep-appeldingen... volgens mij heeft de paardendrogist veel van die speeltjes op de site (www.paardendrogist.nl)

sterkte!

DiantaM
Berichten: 11287
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:26

Met wilgentakken kunnen ze uren zoet zijn, en het is ook nog gezond!!!

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:01

mijn veulen moet ook op stal blijven als revalidatie van een operatie en ik hang regelmatig een lege plastiek fles aan een touwtje in haar stal
ze bijt ze echt helemaal stuk en dan hang ik een nieuwe

angy

Berichten: 207
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:43

"Dankjewel, Ik heb al een soort speelbal maar daar speelt hij nooit mee, Hij staat in een stalgang en hij kan naar buiten kijken wat er als ware gebeurd, niet achter tralies en wat voor bal mag dat zijn hetzelfde als hout?"

Met bal bedoel ik een kleine skippybal zoals in de speelgoed winkel wordt verkocht, lijkt waarschijnlijk al op wat je hebt en aangeeft dat je paard er weinig interesse voor heeft. En zoals verder in je topic te lezen is kan wilgenhout iets voor je paard zijn om aan te knagen.

Succes!

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:41

Berkentakken vinden de meeste paarden ook lekker.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:52

Met mijn paard heb ik hetzelfde probleem. Hij heeft nu een Lickit ophangen in de stal. Omdat die niet in de voerbak oid liggen en het moeilijker is om ervan te eten zijn ze er langer mee bezig. Verder zorgen dat hij altijd wat stro/hooi heeft om te knabbelen. Vaak zijn ze op dat speelgoed ed. snel uitgekeken.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:56

Zorgen dat je paard genoeg te zien heeft. Een speelbal ophangen kan helpen en onbeperkt hooi voeren, zo heeft je paard altijd iets te doen. Boxrust is nou eenmaal vervelend, gelukkig hoeft je paard maar 2 weekjes Lachen

4pleasure
Berichten: 897
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 01:46

een voerbal wat je een klein handje brokjes of mueslie in doet (ik deed muesli): zijn ze wel even zoet mee, zo horen het dan rammelen en gaan door totdat ie uitgerommeld is en alles op is (althans dat deed die van mij). Die van mij moest ook op boxrust en toen heb ik eentje van iemand mogen lenen. Verder sneed ik de grote penen in kleine plakjes en appels sneed ik in stukken en brood maakte ik kleinere stukken van en die gooide in door heel de stal (kris-kras) nou daar zijn ze ook wel even zoet mee Haha! Dan moeten ze opzoek door de stal. Inderdaad zorg dat hij genoeg te zien heeft. Tevens had ik een jollybal in de stal hangen. Lick-it was in het begin leuk maar nu heeft ze het door en heeft ze de lick-its binnen no time op en dat lijkt me niet echt gezond om dat veel te geven en is giga duur. Pas op met heel veel stro (schoon stro) aangezien je paard weinig doet kan ie verstopt raken en dan heb je weer kans op koliekverschijnselen. Onbeperkt hooi voeren, misschien in een hooinet, heb ik ook gedaan en daar zijn ze langer mee bezig dan op de grond.

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Boxrust Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 21:17

thnx voor de berichten.. gelukkig mest ik zelf uit, dus heel veel schoon stro meng ik een beetje met het oude en gelukkig eet hij niet zoveel stro, hij staat meer een beetje uit zijn staldeur te kijken.
Het been gaat echt super is weer helemaal dun alleen is me opgevallen dat het been kouder is dan het andere kan dit kwaad? Ik heb namelijk ruta tinctuur gekregen van een vrouwtje op stal overlegd met de da en vond dit prima, nou moet ik sochtends de onderlap nat maken met ruta tinctuur en dan bandage eromheen en 4 uur laten zitten.. kan het ook hiervan komen? verder krijgt hij ook ontstekingsremmer van metacam..