Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simbu
Berichten: 53
Geregistreerd: 25-01-07

Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 11:53

Vorige week is mijn paard behandeld door een osteopaat, er zat een rugwervel en nekwervel niet helemaal recht. Daarna een hele week rustig aan gedaan (wandelen, paddock). We mogen nu weer met rijden (stappen) beginnen, maar bij het opleggen van het zadel protesteerde hij hevig. Probleem is dat wij toevallig net een nieuw zadel hebben (het oude hebben we niet niet meer) waarmee we dus ook nog niet gereden hebben en we nu niet weten of het protest door dat zadel komt of dat er nog lichamelijk problemen zijn.

Wil vandaag een ander zadel proberen en kijken hoe dat gaat. Anders overleggen met osteopaat.

Wie heeft ook de ervaring dat je paard, nadat je weer mocht beginnen na osteo behandeling, toch nog niet fijn reageerde?
En wat heb je toen gedaan (of juist niet gedaan)?

ikke

Berichten: 37698
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:31

Gewoonte?
Lomp gedrag ruiter?
Slechte pasvorm zadel?

Zomaar wat willekeurige mogelijkheden.
Om te beginnen zeg je niet wie erbij is geweest. Ook in osteopatie-land zit kaf tussen het koren. Daarnaast is osteopatie geen wondermiddel. Ik heb gemerkt dat mijn paard in de loop van vier weken (of zoiets) steeds beter ging lopen en bewegen. Paarden moeten ook zelf ontdekken dat ze veel meer bewegingsmogelijkheden hebben en wat ze daarmee kunnen. Niet meteen vanalles verwachten, neem even wat tijd.

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:34

Dit is nog maar de 1e keer of niet? Het paard heeft nog steeds de pijn in zijn hoofd.. dat duurt een tijdje..

simbu
Berichten: 53
Geregistreerd: 25-01-07

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 13:19

ikke schreef:
Gewoonte?
Lomp gedrag ruiter?
Slechte pasvorm zadel?

Zomaar wat willekeurige mogelijkheden.
Om te beginnen zeg je niet wie erbij is geweest. Ook in osteopatie-land zit kaf tussen het koren. Daarnaast is osteopatie geen wondermiddel. Ik heb gemerkt dat mijn paard in de loop van vier weken (of zoiets) steeds beter ging lopen en bewegen. Paarden moeten ook zelf ontdekken dat ze veel meer bewegingsmogelijkheden hebben en wat ze daarmee kunnen. Niet meteen vanalles verwachten, neem even wat tijd.


Lomp gedrag ruiter? ... en bedankt he! Knipoog

Het is iemand geweest die bij icreo is aangesloten, dus een gediplomeerd iemand. Ik twijfel niet aan de behandeling, maar wil graag ervaringen horen van mensen waarbij er bij het behandelde paard ook niet (meteen) goed resultaat te zien was.
Ik verwachtte niet meteen een super lopend paard (zover kwam ik ook nog niet), maar wel een min of meer pijn-/stressvrij paard bij het opzadelen.

Katoo71

Berichten: 861
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: waar ze een kruiwagen voor een beer aanzagen...

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:22

Mijn paard moet ieder half jaar behandeld worden en daar word nog niet eens op gereden maar ze zit erg vast in de rug en langzaam aan word het beter.

saden

Berichten: 2258
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:25

Ik heb mijn paard laatst ook laten behandelen. Toen ik de eerste keer weer ging rijden deed hij ook hetzelfde als voor de behandeling. Ik durfde niet verder te rijden. Twee dagen later ben ik er weer opgestapt met mijn instructrice er bij en toen ging het wel goed.
Hij wist van voor de bahandeling dat het rijden( bij jou opzadelen) pijn doet. Hier gaat een tijdje over heen voor dat ze door hebben dat het nu geen pijn meer doet.
Bij mijn paard is het nu helemaal klaar

simbu
Berichten: 53
Geregistreerd: 25-01-07

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 13:34

saden schreef:
Ik heb mijn paard laatst ook laten behandelen. Toen ik de eerste keer weer ging rijden deed hij ook hetzelfde als voor de behandeling. Ik durfde niet verder te rijden. Twee dagen later ben ik er weer opgestapt met mijn instructrice er bij en toen ging het wel goed.
Hij wist van voor de bahandeling dat het rijden( bij jou opzadelen) pijn doet. Hier gaat een tijdje over heen voor dat ze door hebben dat het nu geen pijn meer doet.
Bij mijn paard is het nu helemaal klaar


Ja dat vrees ik ook en beetje: dat hij het zadelen associeert met pijn. Dat was met draven aan de longe eerst ook: ik klik altijd bij aandraven onder het zadel en de eerste dagen aan de longe deed ik dat ook, en toen gingen gelijk zijn oren in zijn nek terwijl hij ongezadeld wel lekker loopt. Het opleggen van het zadel ging eigenlijk goed, maar toen we er aan gingen "sjorren" (bewegen) om te kijken of het goed en stabiel lag werd ie alsnog zeer geirriteerd. Maar dat testen moest helaas wel omdat ik een nieuw zadel heb en dat er niet zomaar op kan leggen en wegrijden.

simbu
Berichten: 53
Geregistreerd: 25-01-07

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 13:35

saden schreef:
Ik heb mijn paard laatst ook laten behandelen. Toen ik de eerste keer weer ging rijden deed hij ook hetzelfde als voor de behandeling. Ik durfde niet verder te rijden. Twee dagen later ben ik er weer opgestapt met mijn instructrice er bij en toen ging het wel goed.


Wat moest je dan anders doen toen je instructrice erbij was?

Elisa2

Berichten: 37942
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:06

Ik denk dat hij het nog associeert met pijn,ook kan hij spierpijn hebben omdat hij ineens weer andere spieren gebruikt,die hij eerder mischien niet kon gebruiken.Ik zou zeggen doe rustig aan,kijk of hij het ook doet met een longeersingeltje,en zet hem rustig aan het werk aan de longe met een bijzettteugeltje.Zodat hij leert alles weer op de juiste manier te gebruiken.

saden

Berichten: 2258
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:50

simbu schreef:
saden schreef:
Ik heb mijn paard laatst ook laten behandelen. Toen ik de eerste keer weer ging rijden deed hij ook hetzelfde als voor de behandeling. Ik durfde niet verder te rijden. Twee dagen later ben ik er weer opgestapt met mijn instructrice er bij en toen ging het wel goed.


Wat moest je dan anders doen toen je instructrice erbij was?


Helemaal niks....

Ik was bang dat het niet goed was en ging afwachtend rijden. Mijn paard gaat dan zijn eigen gang. Mijn instructrice is dan streng tegen mij en dan ga ik echt rijden. Dat was voor mijn paard voldoede.
Nu lukt het thuis ook weer.

WowAmigo
Berichten: 4820
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:09

Mijn paard was 1x ook nog niet helemaal klaar na 1 behandeling hoor. Als er bijvoorbeeld iets al heel lang vast heeft gezeten kan het zijn dat er gewoon nog meerdere behandelingen nodig zijn. Dat had ik zelf ook, hihi.
En hij kan inderdaad wat napijn hebben, of spierpijn omdat hij bepaalde spieren ineens gebruikt. Ik zou het eerst even aankijken, wat meer longeerwerk doen en dan even contact opnemen met je osteopaat!

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:00

Het heeft tijd nodig Lachen.
Mijn pony heeft nogal wat blokkades in haar rug en na de eerste behandeling (21 december) verwachte ik té veel verbetering. Ze was wel losser in het los draven, maar ze bleef de pijn voelen (of de aanrakingen associeren met pijn). Nu gaat het al beter, ik mag haar nu aanraken op haar borst, tussen haar voorbenen en bij de singel (daar zaten blokkades) en ze kan onder de man zelfs haar hals strekken! Dit kon ze dus eerst niet. Tweede behandeling is over twee weekjes.
Het is voor het paard natuurlijk ook moeilijk om opeens zijn/haar lichaam anders te gebruiken Ja.

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:42

Klopt allemaal wat hierbpven gezegd wordt. Het paard heeft de associatie lang gelegd tossen pijn en een zadel. Dat blijft even hangen.
Probeer evt. het paard wat af te leiden tijdens het opzadelen, doe het aansingelen in etappes. Binnen een paar weken zal het paard merken dat het geen pijn meer doet en zal het makkelijker gaan.
Succes!

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:47

Ja mijn paard heeft het helaas ook...wordt woensdag weer behandeld en dan duurt het ook altijd eventjes voordat ze weer beter loopt idd een week je rustig aan...

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:10

Bij mijn paard ging het ook niet meteen beter. Hij moest een week op rust en daarna mocht ik beginnen met rijden. De eerste paar keer ging alles weer net zo slecht als voor de behandeling, maar een week later begon mijn paard beter te lopen. Dus wacht het nog even een paar weekjes af.

ikke

Berichten: 37698
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:18

simbu schreef:
Lomp gedrag ruiter? ... en bedankt he! Knipoog

Het is iemand geweest die bij icreo is aangesloten, dus een gediplomeerd iemand. Ik twijfel niet aan de behandeling, maar wil graag ervaringen horen van mensen waarbij er bij het behandelde paard ook niet (meteen) goed resultaat te zien was.
Ik verwachtte niet meteen een super lopend paard (zover kwam ik ook nog niet), maar wel een min of meer pijn-/stressvrij paard bij het opzadelen.

Graag gedaan. Het is wel iets wat ik in de praktijk tegenkom, het waren willekeurige mogelijkheden.
Staat ze op de lijst, of zegt ze alleen maar dat ze de opleiding heeft gedaan. Op de lijst staan mensen die de opleiding ook volledig hebben afgerond. Er zijn echter ook mensen die de opleiding gedeeltelijk hebben gedaan en zich toch uitgeven voor volledig opgeleid. Deze staan echter niet op de lijst.

simbu
Berichten: 53
Geregistreerd: 25-01-07

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:46

"Mijn" osteopaat heeft de opleiding volledig gedaan en is cum laude afgestudeerd heb ik ergens gelezen op bokt! Dus daar ligt het ongetwijfeld niet aan. Ik verwacht ook geen wonderen, een week na de behandeling, maar ben wel gewoon heel benieuwd of anderen ditzelfde hebben ervaren (dat geeft een beetje moed he!).

Overigens heb ik vandaag opnieuw gezadeld (met een ander zadel), dat ging eigenlijk goed. Heb daar zo'n 20 minuten mee aan de hand gestapt in de buitenbak en daarna besloten er toch maar op te stappen (mocht ook van osteopaat). Hij bleef rustig en braaf en vervolgens heb ik ongeveer 15 minuten lekker op hem gestapt, zelfs even buiten. Dus het verschilt per dag! Ik voel me in elk geval al een stuk gelukkiger dan gisteren Haha! !

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:05

Cum Laude geslaagd? Ik wist niet dat we die hadden Haha!

Mooi dat het alweer beter ging. Een paard kan een beetje zijn balans kwijt zijn, dat heeft tijd nodig. Gewoon lekker gaan opbouwen. Pas na een paar weken kan je meer zeggen.

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:17

osteopathie is een prima metode bij problemen van je paard
maar om je paard 100 % los te kunnen krijgen heb je ook iemand nodig die de (diepliggende) spieren losmaakt
kijk eens op www.happy-athlete.nl
is een supergoede (niet dure) metode met blijvend resultaat (iets wat je van een gewone dierfysio niet kan zeggen)
ook kijken ze meteen even of je zadel problemen geeft
succes

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:31

unamie schreef:
osteopathie is een prima metode bij problemen van je paard
maar om je paard 100 % los te kunnen krijgen heb je ook iemand nodig die de (diepliggende) spieren losmaakt
kijk eens op www.happy-athlete.nl
is een supergoede (niet dure) metode met blijvend resultaat (iets wat je van een gewone dierfysio niet kan zeggen)
ook kijken ze meteen even of je zadel problemen geeft
succes



Dat is nogal een stelling. Ik ben zelf ook gecertificeerd sportmasseur voor paarden, maar om nu te stellen dat dit de enige manier is om je paard 100 % los te maken? Ik denk dat heel veel factoren van belang zijn, namelijk goed passend tuigage, veel beweging, goede training en zelfs goede voeding. Zelf laat ik mijn paard ook behandelen door een osteopaat en masseer daarnaast. Ik verwijs mensen ook vaak door naar een osteopaat en ben het verder met je eens dat het een zeer goede combinatie is. Maar ik denk dat je ook zonder deze combinatie met correcte training een heel los paard kunt krijgen en dat physiotherapie ook zeker blijvende resultaten geeft!

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:40

morelia schreef:
Dat is nogal een stelling. Ik ben zelf ook gecertificeerd sportmasseur voor paarden, maar om nu te stellen dat dit de enige manier is om je paard 100 % los te maken? Ik denk dat heel veel factoren van belang zijn, namelijk goed passend tuigage, veel beweging, goede training en zelfs goede voeding. Zelf laat ik mijn paard ook behandelen door een osteopaat en masseer daarnaast. Ik verwijs mensen ook vaak door naar een osteopaat en ben het verder met je eens dat het een zeer goede combinatie is. Maar ik denk dat je ook zonder deze combinatie met correcte training een heel los paard kunt krijgen en dat physiotherapie ook zeker blijvende resultaten geeft!


het is maar net wat je onder los verstaat...
noem eens een los dressuur paard?

ikke

Berichten: 37698
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:47

unamie schreef:
osteopathie is een prima metode bij problemen van je paard
maar om je paard 100 % los te kunnen krijgen heb je ook iemand nodig die de (diepliggende) spieren losmaakt
kijk eens op www.happy-athlete.nl
is een supergoede (niet dure) metode met blijvend resultaat (iets wat je van een gewone dierfysio niet kan zeggen)
ook kijken ze meteen even of je zadel problemen geeft
succes

Vindt je het erg als ik zeg dat het klinkt alsof je kapsones hebt?
Dat blijvende resultaat wordt voor 100% bepaalt daar de manier waarop met het paard wordt omgegaan. Je kunt masseren tot je een ons weegt, als de ruiter niet kan rijden, wordt het resultaat om zeep geholpen, daar doet ook Jack Meager niks aan.........

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:14

ikke schreef:
Vindt je het erg als ik zeg dat het klinkt alsof je kapsones hebt?

je kent me niet eens.. vind het dus een beetje snel om daarover te oordelen Verward


ikke schreef:
Dat blijvende resultaat wordt voor 100% bepaalt daar de manier waarop met het paard wordt omgegaan. Je kunt masseren tot je een ons weegt, als de ruiter niet kan rijden, wordt het resultaat om zeep geholpen, daar doet ook Jack Meager niks aan.........


ik doelde op de verschillen tussen "gewone" massage en Jack Meager
daar zit nogal een groot verschil in Ja

ikke

Berichten: 37698
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:20

unamie schreef:
ikke schreef:
Vindt je het erg als ik zeg dat het klinkt alsof je kapsones hebt?

je kent me niet eens.. vind het dus een beetje snel om daarover te oordelen Verward

Sinds wanneer is het stellen van een vraag hetzelfde als het hebben van een oordeel? Ik vind alleen dat het klinkt alsof, proof me wrong.........
unamie schreef:
ikke schreef:
Dat blijvende resultaat wordt voor 100% bepaalt daar de manier waarop met het paard wordt omgegaan. Je kunt masseren tot je een ons weegt, als de ruiter niet kan rijden, wordt het resultaat om zeep geholpen, daar doet ook Jack Meager niks aan.........


ik doelde op de verschillen tussen "gewone" massage en Jack Meager
daar zit nogal een groot verschil in Ja

Heb jij enig idee wat in NL een opleiding dierfysio inhoudt??
En voordat je erover begint: een sportmasseur is GEEN dierfysio.........

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Behandeld door osteopaat: nog steeds protest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:24

ikke schreef:
Heb jij enig idee wat in NL een opleiding dierfysio inhoudt??
En voordat je erover begint: een sportmasseur is GEEN dierfysio.........


jawel hoor,heb er nog 1 bezig gezien op jumping A'dam, een bekende nog wel
stond iemand les te geven aan iemand met een erg kreupel Z paard
dat zag hij blijkbaar niet, en dat na 6 studie jaren ....