Osteoarthritis : iemand ervaring mee ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
torreuran
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-07

Osteoarthritis : iemand ervaring mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 23:49

Hallo

Heel graag wou ik weten of hier mensen zijn die ervaring hebben aangaande een paard met osteo-artritis.
Aangezien ik al uren gegoogled heb en diverse forums doorzocht, hoop ik hier op dit toch wel populaire forum wat reacties te mogen ontvangen. Ik vind heel weinig nuttige info hieromtrent.

Sedert een maand heb ik een nieuw paardje. Echter al na een week stond het paard kreupel. Het leek niet echt pijn te hebben maar het was duidelijk dat er iets niet pluis was. Dierenarts erbij gehaald en in eerste instantie werd gedacht aan een spier-of peesblessure.

Echter na de voorgeschreven medicatie en rust was er niet echt beterschap en ben ik langs geweest om een foto te laten nemen van de knie. De oorzaak was direct zichtbaar : “osteo-artritis” zou de boosdoener zijn. De medische termen ben ik al vergeten, maar die spieren/pezen rond de knie zouden door een oude blessure onherstelbare schade hebben opgelopen en door die artritis zou het paard totaal afgeschreven zijn als recreatiepaardje Huilen

Volgens de DA heeft het paard er niet echt pijn in (heeft verschillende tests gedaan), maar de kans dat hij bij een bokkesprong of na een uurtje rijden (zelfs in stap) terug kreupel staat, zou zeer groot zijn.

Ik zit dus met een groot dilemma. Het dier terugbrengen naar de handelaar en een nieuw paard kiezen, of het houden in de hoop dat het met één of ander middel en de nodige zorg en voorzichtigheid toch nog kan bereden worden (weliswaar zeer recreatief).

Ivm artritis lees ik nu één en ander ivm glucosamine en andere produkten, maar de grote vraag is natuurlijk of dat specifiek voor mijn paard een oplossing kan bieden.

Voorlopig hou ik hier bij. Verdere vragen zal ik zeker beantwoorden, en ik hoop toch enige reacties of ervaringen te ontvangen, al dan niet positief of negatief .

Hippische groeten !

torreuran
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Osteoarthritis : iemand ervaring mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 13:55

niemand ? Verdrietig

mmaverick
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Osteoarthritis : iemand ervaring mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:12

Als je nog de mogelijkheid hebt om het paard terug te brengen naar de handelaar dan moet je dat gaan doen. Het klinkt hard maar het bespaart je veel geld, zorgen en verdriet. Je zegt dat hij nu nog niet echt pijn-symptomen vertoont maar misschien volgende maand wel. Er zal een moment komen waarbij de middeltjes niet meer afdoende zullen werken voor je paard.
Waarom zou je het paard willen houden?

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re: Osteoarthritis : iemand ervaring mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:41

Ik ga helemaal mee met Mmaverick
Het is en verborgen gebrek waarmee ze je het paard verkocht hebben.
En het bespaard je een hoop kosten en verdriet als je het paard terug brengt.
Echt beter zal het nooit worden!

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Osteoarthritis : iemand ervaring mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 00:14

osteo = bot
arthros = gewrichts
-itis = ontsteking

Even een vertaling. Het gaat dus om een gewrichtsontsteking.
Heb je het paard niet laten keuren voordat je het kocht? Het is raadzaam om dat ALTIJD te doen. Je kan dit aanmerken als een verborgen gebrek en de handelaar (waar ik persoonlijk vervolgens geen paard meer zou kopen) is verplicht het paard terug te nemen en je geld terug te geven.

torreuran
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Osteoarthritis : iemand ervaring mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 13:55

Hallo
Dank voor de reacties.

Nee, het paard is niet gekeurd geweest. Op het ogenblik dat ik het kocht was er niets te merken aan de gangen. Heb het trouwens gekocht bij een bevriende handelaar, die het daags voordien van de markt had (waarbij die handelaar het ook nog maar een dag had). Het moet dus ongetwijfeld bij één van die eerste twee handelaar zijn 'rechtgespoten'.

Dus 2 opties :
1. Bij de handelaar inruilen voor een ander paard. Gezien de marktwaarde nu sowieso met een flink aantal euro's opleg voor een ander paard (als dat dan al een gezond en geschikt paard zal zijn).
2. Paard houden en een kans geven met voedingssuplementen en/of homeopatische middelen. Zal me ook geld kosten en het is uiteraard afwachten of de behandeling aanslaat.

Ik ken ondertussen de voorgeschiedenis van het paard, heb al ondervonden hoe verkeersmak en superbraaf hij is. Om zo nog een paard te vinden, ga ik lang moeten zoeken, zeker in een beschaafde prijsklasse.

Bij de handelaar staat trouwens geen enkel paard dat enigszins voor mij geschikt zou zijn, dus zou ik opteren om een behandeling te proberen.
Vandaar mijn oproep naar ervaringen met deze blessure en eventuele suplementen of alternatieve medicatie.

groetjes !

jan__timmer
Berichten: 231
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Hierden

Re: Osteoarthritis : iemand ervaring mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:55

je kunt beter het paard weer terug brengen en je geld terug vragen dit recht heb je omdat het een verborgen gebrek is die niet vermeld was

je kunt dus beter nog een half jaar op zoek zijn naar een ander paard dan hiermee door te gaan want de extra kosten kunnen ook oplopen tot een groot bedrag waardoor je dus eigenlijk duurder uit bent dan dat je een ander paard weer moet kopen voor een hoger bedrag

maar ook als dit paard straks kreupel blijft kun je er dus niet op rijden en heb je er dus ook niks meer aan en moet je alsnog een nieuw paard kopen als je wilt rijden

ps.
er zijn heel veel paarden te koop je moet alleen ff goed zoeken
en je kunt miss beter bij een particulier gaan kijken die zijn vaak eerlijker dan de meeste handelaren (dus niet allemaal)
je kunt trouwens het beste de volgende keer het paard wel laten keuren normaal gesproken betaal de verkoper de keuringskosten als het paard word afgekeurd en de koper als het paard word goedgekeurd