Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:49

Superstrakke benen heeft mijn knol. Zelfs na het weekend in de Drunense Duinen vorige week, met al dat zand.

De fysio voelt wel heel iets littekenweefsel net boven de kogel - als ze aandachtig voelt. Ikzelf voel het niet, althans ik denk dat ik het niet zo goed voel als zij. Met het blote oog is er iig niets (meer) te zien.

_Susan_

Berichten: 2939
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Denekamp

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:54

Het paard van mijn vriendin heeft 1 jaar geleden een peesblessure gehad.
Het paard heeft zeker een half jaar stil gestaan.
Hij werd getraind op zz licht niveau, maar heeft dit niveau niet meer kunnen bereiken.
Elke keer als ze hem weer op niveau had, stond hij weer met dikke benen op stal.
Toen kwam ze voor de keuze te staan, verkopen of huoden?
Ze hebben het paard nu 12 jaar en vanuit dat punt konden ze geen afstand van hem doen.
Zij heeft voor zichzelf nu een ander paard en haar broertje rijdt nu haar oude paard.
Mooie oplossing dus Ja

jappielover

Berichten: 177
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: België

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:26

Wat veel positieve verhalen Lachen ! het geeft me veel moed !! want mijn paardje is nog lang niet genezen, dus ik heb nog een hele weg af te leggen! ik blijf dit topic volgen Knipoog

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:57

Jade zijn pees toont nog een klein beetje verkleving, maar van waar hij helemaal komt, vind ik dit peanuts.

emw
Berichten: 27
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 23:41

Goed om te lezen allemaal!! Ik hoop ook op zo'n wondertje!! We stappen bijna 3 maanden (3x per dag). Stappen doet hij nu redelijk goed. Wie weet komt t goed!

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:30

Voor diegene die nog onderweg zijn in de revalidatie sterkte..

Falco heeft blijvend een dikkere pees er aan over gehouden. In het begin schrok ik er iedere keer weer van, je denkt toch niet weer he..

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:20

Bij Ushi, hij stond van november stil, met hele lichte beschadiging tezien op de scan, en nu is het helemaal goed Lachen

jappielover

Berichten: 177
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: België

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:12

hey
even een vraagje ? Wanneer zijn jullie terug begonnen met wedstrijden rijden?Natuurlijk vlieg je er niet meteen in als je paardje net genezen verklaard is maar hoelang hebben jullie gewacht tot je weer op wedstrijd ging?
groetjes

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:25

Ruim een jaar na het constateren van de blessure.

emw
Berichten: 27
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 21:21

Ik reken ook op een jaar (maar ik ben nog niet zo ver hoor!). Je leest veel over het weer terugkomen van de blessure bij te snel weer opbouwen.

Marr_

Berichten: 2212
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:45

Mijn pony (vz) heeft ook een peesblessure gehad
Afbeelding
Zo was zijn pees op zn ergst.

Helemaal genezen is het nooit, er is bij Thun altijd nog een bobbel op zn been gebleven. Maar met rijden enzo is daar niets van te merken. Zo ziet het er nu uit als hij hard heeft gewerkt
Afbeelding

havermout
Berichten: 854
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:03

Mijn Sjoukje heeft links achter een peesblessure gehad. Dit heeft een ruim half jaar geduurd. Ik heb haar elke dag aan de hand over de weg gestapt. We hadden een klein weitje van ongeveer 4 bij 4 voor haar zodat ze toch naar buiten kon.

Verder heb ik haar MSN zwavel gegeven dat half jaar.

Aan het einde van het half jaar kreeg ze nog een veulen en daarna ben ik het heel rustig gaan opbouwen. Het duurde wel even voordat ze weer de oude was maar nu loopt ze weer als een trein en heeft ze er geen last meer van gehad! (even afkloppen)

Succes en beterschap met jouw paard.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 23:58

jappielover schreef:
hey
even een vraagje ? Wanneer zijn jullie terug begonnen met wedstrijden rijden?Natuurlijk vlieg je er niet meteen in als je paardje net genezen verklaard is maar hoelang hebben jullie gewacht tot je weer op wedstrijd ging?
groetjes

Half juni blessure, begin december er weer op, eind april (dus ca. 10 maanden later) de eerste wedstrijd (korte afstand) als onderdeel van de revalidatie en half juli (dus 13 maanden later) weer de eerste wedstrijd op het oude niveau.

jappielover

Berichten: 177
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: België

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:15

Bedankt! iedereen .Ik ben nog lang niet aan het opbouwen hoor , ze moet nog een dikke maand op rust en dan wordt er een nieuwe echo genomen.dus ik ben nog lang niet aan wedstijden toe Knipoog !!
@ Thunder4ever: Wat ziet die pees er dik uit op de eerste foto , goed dat die nu beter is Lachen !! Bij mijn paardje ziet het er ongeveer uit zoals op de 2e foto van dikte toch é !!
groetjes xxx

_SiimOne_
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:00

Jah,.
Mijn vriendin heeft ook een pony en toen na het rijden was het zo dat die pony een scheur in de peesen had. Zij moest toen naar Apeldoorn en nu moet ze het weer langzaam opbouwen. eerst mocht ze niet rijden maar nu wel weer.

chanty

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: hillegom

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:05

MIjn verzorgpaard heeft ook achter een peesblessure gehad. Het is helemaal genezen na 1,5 jaar ong. stilstaan en zo af en toe een beetje wandelen. Daarna zijn we rustig begonnen met opbouwen en nu loopt ze gewoon weer heerlijk. Ze is wel een beetje stijf in de winter op dat achterbeen maar dat is na een 10 min. weg. Dat zal je waarschijnlijk altijd wel een beetej houden..

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:42

mijn paard heeft een peesblessure gehad a.g.v. een dubbele griffelbeenbreuk. dat middelste kapotte stuk bot was in de pees van de oppervlakkige buiger gaan prikken.

'n operatie om die twee kapotte botstukken eeruit te halen, daarna rust, stapschema, fysiotherapie (massage, ultrageluid) en veel liefde, aandacht en geduld later: een gezond paard, wat aan dat been nooit meer kreupel is geweest.

ik kan zelf (dierenfysio) nog net voelen waar het gezeten heeft. voelt als een soort rijstkorreltje ofzo. de arts voelt het niet meer, en het been is ook niet dikker.

BlacKjee

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:49

Femmy schreef:
Voor diegene die nog onderweg zijn in de revalidatie sterkte..

Falco heeft blijvend een dikkere pees er aan over gehouden. In het begin schrok ik er iedere keer weer van, je denkt toch niet weer he..


Nou, mijn paard was weer helemaal genezen verklaard we hebben een scan gemaakt, ik maandag er weer op na nog een week extra gestapt te hebben.
Toen ik klaar was, voelde ik dat het been direct ging opspelen maar toen ik aan het rijden was, bleef hij maar bokken en raar en gek doen steigeren, mij eraf proberen te gooien dinsdag leek het mee te vallen en vandaag had hij een olifantbeen. Ik ben me nog nooit zo geschrokken, meteen de DA gebeld, die was weer niet te bereiken, spoed nummer nam een andere DA op daar had ik ook niks aan, Zijn assistente heeft nu een briefje achtergelaten dat hij me met spoed moet terugbellen..
Ik ben zo bang dat het nu ontzettend ernstig is, maar moet er ook wel bijvertellen dat hij een maandje zonder ijzers is, zou dit ook een grote rol kunnen meespelen? zn hoeven worden steeds korter en korter gelukkig komt de smid vanavond dus die doet er weer een ijzertje onder..
Ik hoop dat jullie me een beetje advies kunnen geven?

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:55

Mijn pony versprong zich op 20 mei en ik heb afgelopen weekend voor het eerst weer een M2 proef gereden. (Dit had wel 2 maanden eerder gekund, maar ik gaf me steeds niet op en het opbouwen heb ik eigenlijk té voorzichtig gedaan.)

passieX
Berichten: 1346
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Nederland

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:31

Ik weet een heel goed voorbeeld: Fhillipo van Lotje Schoots had 2 pees blesures! en wat die berijkt heeft! 2x individueel goud dresuur junioren! als dat geen hoop zal geven.. ik hoop dat je daar wat aan hebt!

emw
Berichten: 27
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 22:00

Zeker heb ik daar wat aan!
We zijn echter deze week naar Emmeloord geweest. Daar is een MRI scan gemaakt, omdat niet geheel duidelijk was (kon niet met de echo in beeld gebracht worden) hoe ernstig de blessure was. Nu is gebleken dat de collatorale banden van het hoefgewricht (de enkelbanden in de hoef zeg maar) erg beschadigd zijn en daardoor ook een bokwoekering is ontwikkeld op die plek. Behoorlijk ernstig dus. Het paard is nu ingespoten op die plek om te proberen de botwoekering onder controle te krijgen. Lukt dat niet.... Huilen
Tja, bij zo'n diagnose kun je zeker positieve verhalen gebruiken!

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:23

Mijn paardje heeft gelukkig nooit een peesprobleem gehad, maar heeft wel artrose in het hoefgewricht, de da zei tegen mij vergeet het maar. Dit wilde ik niet horen en met rust, langzaam opbouwen, goed voer en veel beweging is het goed gekomen, ook heb ik haar msn en glucosamine gevoerd in de eerste periode, nu staat ze op het voer van Marstall en is soepeler dan ooit.

Hou hoop en als je een second opinion wild zou ik ondanks de afstand ook aan Someren denken, zijn echt toppers de da's daar. Die geven ook heel eerlijk aan wat wel en niet kan.

Een paardje op de stal waar ik hiervoor stond heeft meerdere peesblessures overleeft, (helaas snapt de eigenaar nog steeds niet dat je de conditie van je paard eerst moet opbouwen voor je er 4 uur mee kunt gaan rijden, dus na de eerste zonnestraal in de lente is het meestal mis. Als je met beleid je paardje opbouwt kan het gewoon goed blijven gaan.

Mijn zus heeft als dierfysio al veel paardjes behandeld met succes, misschien is dat ook nog een idee voor jou. Vaak kunnen die met ultra geluid of magneet veld ook de pees helpen genezen.

emw
Berichten: 27
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 23:11

Fijn om te lezen. De fysio hebben we erbij hoor. De verdenking was in eerste instantie de aanhechting van de oppervlakkige buiger en die is uitgebreid behandeld met magneet en laser. Op de scan was die buiger goed.
Ons is nu aangeraden om niet op deze manier te behandelen, omdat dit de botwoekering zou kunnen stimuleren, en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Hij krijgt nu pure glucosamine, op aanraden van de da. Een second opinion zou kunnen, maar vanuit Groningen is Someren inderdaad ver weg. Maar bedankt voor de tip.
Hoe lang heeft het herstel bij jouw paard geduurd? Heb je nog meer tips?

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:29

volledige genezen na drie maanden 60 minuten stappen verdeeld over 4 x in combinatie met boxrust. (ik heb hem soms stiekum in de wei gezet met een streepje sedalin)

Ik heb wel een aantal aanpassingen gedaan om peesblessures te voorkomen nu: peesbeschemers af bij uitstappen als het warm is, 2 maal per week naar buiten om rechte stukken te lopen, goed losrijden en uitstappen, regelmatig stukje over het harde stappen.

Ik doe verder alles met mijn paard: dressuur, rengalop in het bos en springen.

adnil35

Berichten: 1639
Geregistreerd: 12-04-05
Woonplaats: Veldhoven

Re: Bij wie is een peesblessure weer genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:33

Mijn toen 3.5 jarige merrie heeft ook een peesblessure gehad; strekpees van het linkerachterbeen compleet afgescheurd! Ze heeft met haar been in de draad gehangen en heeft haar linkerbeen tot op het bot beschadigd. Na 3 maanden Moergestel, 2 operaties, heel veel wandelen en revalideren heb ik gister (na ruim 13 maanden) mijn rentree in de wedstrijd ring gemaakt en met succes! Ik was gister 1e en 2e met met 197 en 199 punten en met enkel 7ens voor mijn stap/drap/galop!